Christian Olsen: Ked af bænkplads?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Ravnen

Re: Christian Olsen: Ked af bænkplads?

Indlæg af Ravnen »

Meng(AGF) Skrev:
-------------------------------------------------------
> Men Christian Olsen er
> bare ikke meget værd i pasningsspillet, og det
> trækker ned.

Hmm, jeg synes faktisk pasningsspillet og hans driblinger er nogle af hans bedste egenskaber efter hans speed selvfølgelig. Men det kan være jeg har set forkert :-)

bw2443

Indlæg af bw2443 »

For mig at se er det fint at beholde Olsen på bænken som supersub, og hvis han så bliver træt af det om et års tid så sælger vi ham da bare.

Bedre fodboldspiller er han ikke.

Hvis vi lader være med at tage forbehold for hvilken rolle de spiller i angrebet, og bare tager alle angribere med, ligger både Frank, Dadu, Baba og Thygesen før Olsen i kampen om startopstillingen, og det synes jeg at Erik har helt ret i.
Olsen skal blive markant bedre i nogle ting, og marginalt bedre i de ting han allerede er god til for at komme tættere på start 11'eren

bw2443

Indlæg af bw2443 »

Ravnen Skrev:
> Meng(AGF) Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men Christian Olsen er
> > bare ikke meget værd i pasningsspillet, og det
> > trækker ned.
>
> Hmm, jeg synes faktisk pasningsspillet og hans
> driblinger er nogle af hans bedste egenskaber
> efter hans speed selvfølgelig. Men det kan være
> jeg har set forkert :-)

Ja det synes jeg faktisk du gør:)

Han er ikke så god dribler som folk gør ham til. Det er primært hans hurtighed der gør at han kan sætte sin direkte modstander.

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Ravnen Skrev:
> Meng(AGF) Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men Christian Olsen er
> > bare ikke meget værd i pasningsspillet, og det
> > trækker ned.
>

Jeg mener også, at hans teknik er meget bedre end folk forsøger at gøre det til. Det er mest forsvarsmæssigt, at jeg syntes han mangler noget tilbage på banen i forhold til Frank. Jeg har både på 2. division og i ligaen set nogle ret gode finter fra Speedy.

Rainier W

Indlæg af Rainier W »

topscore Skrev:

> Jeg har aldrig hørt om, at Speedy skal være
> placeret centralt, men egentlig på kanten men af
> nød placerede vi ham i angrebet med succes. Jeg
> ser derfor Frank som første valg, Speedy som andet
> valg, Claus Madsen som tredjevalg, B. Collins som
> fjedrevalg og Dadu mener jeg slet ikke vi har brug
> for, hverken i ligaen eller i 2. division – så
> skal han i hvert fald lave noget af et
> forvandlingsnummer. Derfor skal Christian Olsen
> slet ikke spille den rolle. Jeg er mere til at
> indrette sin spillestil ud fra det materiale du
> har og ikke omvendt.

Hvordan vil du have CO til at spille? Som kant, central angriber eller som hængende angriber. Jeg er med på at du helst vil indrette systemet efter spilleren, men jeg er ikke helt med på hvor du vil sætte CO.

Vil du, når du bruger CO, spille med andre angribere, og i givet fald så hvilke, og hvorfor?

Rainier W

Indlæg af Rainier W »

topscore Skrev:
> Jeg er ret sikker på, at AGF nok skal klare sig i
> ligaen, hvis de " kun" havde Morten Nordstrand og
> " Speedy" i front.

Jeg ville nok påstå at det kommer an på resten af holdet. Eks. tror jeg AGF ville få det meget svært mod en del hold i ligaen fordi de ville skulle spille bolden op eller slå meget lange bolde over forsvaret (noget der er meget let at læse og dæmme op for når det er eneste våben). De ville altså i min bog komme til at spille meget uden bold hvis resten af holdet ikke er godt.

Rainier W

Indlæg af Rainier W »

Ravnen Skrev:
> Jeg synes heller ikke vores spillestil passer til
> høje bolde op til en targetman og så vente på
> midtbanen arriverer. Vi har så mange spillere som
> kan noget med bolden, at det er mere logisk at
> spille den langs jorden, og så længe vi gør det så
> kan jeg sagtens se Speedy som ene angriber
> forrest, hans teknik virker bedre end Franks, han
> kan i modsætning til Frank sætte et par forsvarer
> af.

Nej det er ikke vores primære spillestil og vi forsøger meget ofte at spille os ud af forsvaret. Men vi benytter os jo stadig i høj grad af at smide høje bolde op efter Frank eller Dadu, specielt når modstanderne tvinger os til at bruge Troest som boldfører i forsvaret.

> Vi spillede jo også med Zidan helt fremme, med
> STOR succes, og der er vel ingen som vil påstå at
> Zidan er nogen kæmpe :-D

Nej derfor spillede vi jo også med Frank ved siden af i store dele af kampene.

Edit: og så var Zidan jo også noget helt specielt, det er CO med alt respekt ikke.

Meng(AGF)

Indlæg af Meng(AGF) »

topscore Skrev:
> Jeg vil bare sige, at andre hold ikke udelukket er
> befolket af Thoruper eller Duncaner, som Meng
> siger AGF sukker efter.

Hvis AGF havde en Duncan eller Thorup, ville vi ikke sukke efter en :-)

Hvis du ville sige noget med de spillere du nævnte, skulle der nok være lidt systematik i tingene. Quist og Bræmer spiller jo aldrig. Det virker også som om du har misforstået, hvad jeg skriver.

De fleste hold vil gerne have kombinationen af en hurtig og en hovedstødsstærk angriber. Dvs. de fleste hold vil meget gerne have en chr. Olsen, Berglund, Nordstrand-type på holdet. Og i fodbold er der mange af den slags spillere at få, så de fleste hold har en hurtig angriber.

Når det kommer til den 'store' angriber, er det lidt anderledes. I fodbold er man jo 'stor', når man er over 180 cm. Det skyldes måske at man starter træningen tidligt, så talenternes vækst hæmmes. Eller også skyldes det, at de højere drenge er mere klodsede i de unge år og derfor vælger sportsgrene som basket, håndbold eller volley, hvor deres højde giver en fordel, og der ikke kræves samme koordination som i fodbold. Det er ikke noget jeg har arbejdet mere med, men det er da lidt underligt.

Det der gør en 'stor' angriber er kropsstyrke og evnen til at få bolden med ryggen mod modstandernes mål. Han er således typen man losser bolden op på, og han holder den, så man kan bygge op derfra.

Min viden om superligaen har lidt under et års begrænset interesse, men jeg mener da jeg har et nogenlunde forhold til angriberne.

I FCK har de Nordstrand, Allbäck og Ailton. Nordstrand (før var det Berglund) er hurtigløberen, der truer i dybden. Allbäck er den fysisk stærke mens Ailton er en mellemting - ingen sprinter og ikke specielt stærk i hovedspillet. Han falder lidt udenfor den traditionelle opdeling af angribere.

I Brøndby har de Duncan som den store og Peter Madsen som den hurtige.

I Ålborg har de Prica som den store og Curth (?) som den hurtige.

I Odense har de været hæmmet siden Miti stoppede. Lekic er en underlig blanding og passede ikke ind (gad vide hvad EFB vil med ham?). Kim Christensen og den nye, Bengt Sæternæs (?) er de store angribere, mens absalonsen - tror jeg - skal være den hurtige.

I Randers solgte de Fall, der er en lidt utraditionel stor type. De var/er ligesom AGF og OB på jagt efter den store angriber, og valgte derfor at betale en uhyrlig sum penge for at købe Søren Berg fri i Norge til vinter.

I AGF har man seneste sæson spillet med Graulund som den hurtige, og Peter Sand som den store. Sand trækker sig tilbage, så alternativet er Anders Kaagh eller Mike Tullberg, og ingen af dem er tæt på det niveau der kræves som superligaangriber (vi håber Tullberg får det). Derfor overvejer man at spille med to hurtige på toppen. AGF bliver således formentlig et eksempel på det du nævner, men det er af nød, ikke af lyst!

EFB har Demba og Jesper Bech som hhv stor og hurtig.

I Viborg er det vist Jacob Olesen, der skal forestille den store, mens Højer er den hurtige.

FCM har Frank som den store og bl.a. Olsen som den hurtige.

Jeg har ikke styr på FCN og Horsens - ud over at begge klubber har haft den hurtige angriber i hhv. Nordstrand og Macena.

Meng(AGF)

Indlæg af Meng(AGF) »

Ravnen Skrev:

Jeg har naturligvis ikke nærstuderet FCM, men jeg synes han virker meget klejn og endimensionel. Derudover går jeg stærkt ud fra han ville være starter, hvis han havde acceptable evner i pasningsspil og ellers kunne indgå på holdet - fordi han er jo ganske målfarlig.

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Frank var da meget skadet da vi havde Zidan, mener da ikke han spillede alle kampene ved siden af Zidan, det gjorde Pimpong jo også indimellem, og han var jo heller ikke et fyrtårn.

Men pointen er at det kan lade sig gøre at spille med en lille hurtig mand forrest, også selvom man er spilstyrende.
Selvfølgelig var Zidan noget eksceptionelt, men de har alligevel lidt af de samme styrker, som Zidan så kan Olsen også sætte 1-2 mand og gå direkte mod mål.

Når vi er presset kan det måske være en fordel ikke at have Frank oppe, presset bliver ikke brudt fordi vi tonser den opad til ham hvergang chancer byder sig, boldende bliver upræcise og tabes alt for ofte og angrebet bølger atter ned mod vores mål. Det er der vores spil falder fra hinanden.
Men ret beset kan man jo også godt "tonse" den op til en lille hurtig mand, han skal bare oversprinte modstanderen.

Det ville ikke gøre mig noget hvis spillerne blev tvunget til at skulle spille den op i stedet for at tonse den.

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Hurtighed gør det altså ikke alene, jeg har zoomet tæt ind på ham når jeg står og tager billeder, og har ofte set ham finte/drible sine direkte modstanderne i fuld fart. Står også helt op ad spillerne når de træner små afleveringer inden kampene, og der gør han det også rigtig godt.
Men det er da sikkert et område han forbedrer, nu har han haft et år på højt plan, og jeg tror det har været en læreår på mange måder, og forventer faktisk at han bliver endnu bedre den kommende sæson.
Om det så bliver i front eller på fløjen er op til Erik, han vil være god begge steder.

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Rainier W Skrev:
> topscore Skrev:
>
> > Jeg har aldrig hørt om, at Speedy skal være
> > placeret centralt, men egentlig på kanten men
> af
> > nød placerede vi ham i angrebet med succes. Jeg
> > ser derfor Frank som første valg, Speedy som
> andet
> > valg, Claus Madsen som tredjevalg, B. Collins
> som
> > fjedrevalg og Dadu mener jeg slet ikke vi har
> brug
> > for, hverken i ligaen eller i 2. division – så
> > skal han i hvert fald lave noget af et
> > forvandlingsnummer. Derfor skal Christian Olsen
> > slet ikke spille den rolle. Jeg er mere til at
> > indrette sin spillestil ud fra det materiale du
> > har og ikke omvendt.
>
> Hvordan vil du have CO til at spille? Som kant,
> central angriber eller som hængende angriber. Jeg
> er med på at du helst vil indrette systemet efter
> spilleren, men jeg er ikke helt med på hvor du vil
> sætte CO.
>
> Vil du, når du bruger CO, spille med andre
> angribere, og i givet fald så hvilke, og hvorfor?

Jeg syntes, at han er bedst i angrebet, selovm han er brugt som kant.

icebox

Indlæg af icebox »

Enig med dig der Ravnen. Vi behøver ikke et fyrtårn, når vi har Baba.

Jeg kunne faktisk godt forstille mig Baba og Don O i angrebet, hvor Baba er den der for bolden i fødderne, fordi han er så fandes kropsstærk. Problemet med dette eks. er nok at der ikke er voldsom meget rutine.
Så at Kent siger at Dadu og Don O ikke kæmper om samme plads er jeg ikke enig i...

Besvar