topscore Skrev:
> Jeg vil bare sige, at andre hold ikke udelukket er
> befolket af Thoruper eller Duncaner, som Meng
> siger AGF sukker efter.
Hvis AGF havde en Duncan eller Thorup, ville vi ikke sukke efter en
Hvis du ville sige noget med de spillere du nævnte, skulle der nok være lidt systematik i tingene. Quist og Bræmer spiller jo aldrig. Det virker også som om du har misforstået, hvad jeg skriver.
De fleste hold vil gerne have kombinationen af en hurtig og en hovedstødsstærk angriber. Dvs. de fleste hold vil meget gerne have en chr. Olsen, Berglund, Nordstrand-type på holdet. Og i fodbold er der mange af den slags spillere at få, så de fleste hold har en hurtig angriber.
Når det kommer til den 'store' angriber, er det lidt anderledes. I fodbold er man jo 'stor', når man er over 180 cm. Det skyldes måske at man starter træningen tidligt, så talenternes vækst hæmmes. Eller også skyldes det, at de højere drenge er mere klodsede i de unge år og derfor vælger sportsgrene som basket, håndbold eller volley, hvor deres højde giver en fordel, og der ikke kræves samme koordination som i fodbold. Det er ikke noget jeg har arbejdet mere med, men det er da lidt underligt.
Det der gør en 'stor' angriber er kropsstyrke og evnen til at få bolden med ryggen mod modstandernes mål. Han er således typen man losser bolden op på, og han holder den, så man kan bygge op derfra.
Min viden om superligaen har lidt under et års begrænset interesse, men jeg mener da jeg har et nogenlunde forhold til angriberne.
I FCK har de Nordstrand, Allbäck og Ailton. Nordstrand (før var det Berglund) er hurtigløberen, der truer i dybden. Allbäck er den fysisk stærke mens Ailton er en mellemting - ingen sprinter og ikke specielt stærk i hovedspillet. Han falder lidt udenfor den traditionelle opdeling af angribere.
I Brøndby har de Duncan som den store og Peter Madsen som den hurtige.
I Ålborg har de Prica som den store og Curth (?) som den hurtige.
I Odense har de været hæmmet siden Miti stoppede. Lekic er en underlig blanding og passede ikke ind (gad vide hvad EFB vil med ham?). Kim Christensen og den nye, Bengt Sæternæs (?) er de store angribere, mens absalonsen - tror jeg - skal være den hurtige.
I Randers solgte de Fall, der er en lidt utraditionel stor type. De var/er ligesom AGF og OB på jagt efter den store angriber, og valgte derfor at betale en uhyrlig sum penge for at købe Søren Berg fri i Norge til vinter.
I AGF har man seneste sæson spillet med Graulund som den hurtige, og Peter Sand som den store. Sand trækker sig tilbage, så alternativet er Anders Kaagh eller Mike Tullberg, og ingen af dem er tæt på det niveau der kræves som superligaangriber (vi håber Tullberg får det). Derfor overvejer man at spille med to hurtige på toppen. AGF bliver således formentlig et eksempel på det du nævner, men det er af nød, ikke af lyst!
EFB har Demba og Jesper Bech som hhv stor og hurtig.
I Viborg er det vist Jacob Olesen, der skal forestille den store, mens Højer er den hurtige.
FCM har Frank som den store og bl.a. Olsen som den hurtige.
Jeg har ikke styr på FCN og Horsens - ud over at begge klubber har haft den hurtige angriber i hhv. Nordstrand og Macena.