Skadestuen

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker

Re: Skadestuen

Indlæg af mousebreaker »

Steffen am skrev:Ærgerligt, det kunne undrer han så får 90 min i første kamp mod Suduva, hvis det var et kendt problem.

Tror nu stadig på Steinleins udmeldig om der kun bliver hentet flere spillere ved salg eller kvalificering til gruppespil, så tror ikke vi skal forvente for meget.

Der er vel også stadig både Halsti, Rømer, Kairinen og Rutikanga til Sparvs' position.

Derudover er der 4 navne til både back og midterforsvar.
Og nu også debut til Riis :)

Spændende om lørdagens kamp mod Horsens kan give os nogle svar på det, kunne ligne Halsti rykker i midterforsvaret og Rømer på 6'eren, hvis Kian eller Bangaard skal have pause.
Som jeg læser artiklen så har det været et problem et stykke tid med Sparv - seneste scanning viste at nu gik den ikke længere. Rettidigt omhu er noget vi bare ikke kender til i denne her klub. Spillerne skal bare spille igennem med alle de småskader de har så skaderne risikerer at blive kraftigt forværret og spilleren så må sidde ude i halve og hele sæsoner. Simpelthen så frustrerende. Samtidig sidder der en flok gode spillere på bænken og får splinter i røven. Håber ikke at det er billedet igen igen igen, men noget tyder på det. Overbelastning er et ukendt begreb...

Men bare vent - hvis der er en kinamands chance for at han kan spille sidste kamp inden vinterferien så sender de ham på banen :(

- trængte til at få lidt luft .... Kender jo ikke alle detaljer omkring Sparvs skade, men er tæt på at love at æde den berømte stråhat, hvis de ikke har presset citronen igen og igen med Sparv
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
DenStolteJyde

Indlæg af DenStolteJyde »

SorteUlve skrev:Vi må erstatte Sparv indefra. Det giver ikke mening at signe en dyr spiller nu, for derefter at stå med et problem om ½ år når Sparv er klar igen.
En lejeaftale ½ års tid kunne måske være en løsning på det problem...

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Vidste ikke helt præcist hvad et springerknæ er og hvordan det opstår.

Har nu læst lidt op på det. Et springerknæ er er rendyrket overbelastningsskade. En betændelsestilstand i en sene lige bag knæskallen. Når det kommer så vidt at skaden kommer til at give en lang pause, så er der tale om at man ikke har fået behandlet årsagen i tide. Det skal siges at årsagen til springerknæ kan være mange ting og derfor kan det formodentlig være svært at finde årsagen/årsagerne.

Uanset hvad så er det bare ikke godt nok af staben omkring holdet. En spiller som har symptomer på springerknæ må bare aldrig komme i kamp, specielt i opstarten hvor en langtidsskade virkelig koster mange kampe. Så hellere tage de uger det må tage at komme det til livs

Igen et tegn på en uduelig sundhedssektor i klubben, eller en trænerstab der ikke tager meldinger fra sundhedssektoren seriøst.

Alt dette med forbehold for at Sparv ikke selv har meldt noget ud om sine smerter i knæet, men bare spillet videre. Så er lægestaben jo chanceløse og Sparv stupid.

Nu kan vi så i stedet drive rovdrift på Halsti og midterforsvarerne i de 34-36 kampe vi forhåbentlig skal spille inden vinter. Gad vide hvad det kan give af overbelastningsskader. Det værste er at Dahlin lige har været ude i en hel sæson med nøjagtig samme overbelastningsskade. Det skulle man jo tro de havde lært noget af.

Nu håber jeg at der er en læge til stede på graven, der kan fortælle mig at det ikke er så ligetil og at klubben med garanti har gjort hvad de kunne. Bare for at noget af min bitterhed kan fortage sig.
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"

JBT

Indlæg af JBT »

.

fcmguld2015

Indlæg af fcmguld2015 »

mousebreaker skrev:Vidste ikke helt præcist hvad et springerknæ er og hvordan det opstår.

Har nu læst lidt op på det. Et springerknæ er er rendyrket overbelastningsskade. En betændelsestilstand i en sene lige bag knæskallen. Når det kommer så vidt at skaden kommer til at give en lang pause, så er der tale om at man ikke har fået behandlet årsagen i tide. Det skal siges at årsagen til springerknæ kan være mange ting og derfor kan det formodentlig være svært at finde årsagen/årsagerne.

Uanset hvad så er det bare ikke godt nok af staben omkring holdet. En spiller som har symptomer på springerknæ må bare aldrig komme i kamp, specielt i opstarten hvor en langtidsskade virkelig koster mange kampe. Så hellere tage de uger det må tage at komme det til livs

Igen et tegn på en uduelig sundhedssektor i klubben, eller en trænerstab der ikke tager meldinger fra sundhedssektoren seriøst.

Alt dette med forbehold for at Sparv ikke selv har meldt noget ud om sine smerter i knæet, men bare spillet videre. Så er lægestaben jo chanceløse og Sparv stupid.

Nu kan vi så i stedet drive rovdrift på Halsti og midterforsvarerne i de 34-36 kampe vi forhåbentlig skal spille inden vinter. Gad vide hvad det kan give af overbelastningsskader. Det værste er at Dahlin lige har været ude i en hel sæson med nøjagtig samme overbelastningsskade. Det skulle man jo tro de havde lært noget af.

Nu håber jeg at der er en læge til stede på graven, der kan fortælle mig at det ikke er så ligetil og at klubben med garanti har gjort hvad de kunne. Bare for at noget af min bitterhed kan fortage sig.
Rømer kan også spille 6'eren - så mon ikke det går.
Desuden kan et springerknæ tage OP TIL 6 MDR - ikke nødvendigvis 6 mdr.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

mousebreaker skrev: Som jeg læser artiklen så har det været et problem et stykke tid med Sparv - seneste scanning viste at nu gik den ikke længere. Rettidigt omhu er noget vi bare ikke kender til i denne her klub. Spillerne skal bare spille igennem med alle de småskader de har så skaderne risikerer at blive kraftigt forværret og spilleren så må sidde ude i halve og hele sæsoner. Simpelthen så frustrerende. Samtidig sidder der en flok gode spillere på bænken og får splinter i røven. Håber ikke at det er billedet igen igen igen, men noget tyder på det. Overbelastning er et ukendt begreb...

Men bare vent - hvis der er en kinamands chance for at han kan spille sidste kamp inden vinterferien så sender de ham på banen :(

- trængte til at få lidt luft .... Kender jo ikke alle detaljer omkring Sparvs skade, men er tæt på at love at æde den berømte stråhat, hvis de ikke har presset citronen igen og igen med Sparv
Er ked af at være enig i forhold til det her spørgsmål.

Men her med Sparv virker umiddelbart dumt og som noget man kunne have undgået ved større rotation.
Og er bare et mønster der er set før.

Som jeg tror du hentyder til også, hvorfor skulle Kadlec spille den sidste kamp i foråret og være på skånekost i starten her.
Hvis bare man kunne rotere lidt mere, få mindre overbelastningsskader, have mere friske spillere der ikke er ved at gå kolde (runde 12 til 22), plus man kunne ske at have færre utilfredse spillere (f.eks. Royer og Duelund)
(som jeg ved du også tidligere har nævnt)

Vil sige det er en af de mere intelligente svinere jeg har læst, tak for det mousebreaker :)

Hvis man skal finde noget positivt virker det dog som man prøver at passe på Kian, når man mener man kan tillade sig det.
Han vil godt nok også være dyr at have til at sidde ude et halvt år.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

fcmguld2015 skrev: Rømer kan også spille 6'eren - så mon ikke det går.
Desuden kan et springerknæ tage OP TIL 6 MDR - ikke nødvendigvis 6 mdr.
Hvor har du det fra? (det er forkert)

Det er rigtigt at man kan have et godt skadesforløb og blive klar igen inden 6 måneder, men det kan også tage længere tid. Der er en byge af artikler på nettet om dette emne, dette link er blot et af dem
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ndinopati/

Der står blandt andet:

"Hvilken behandling er der?
Målet for behandlingen er at dæmpe betændelsen, reducere smerterne og genvinde funktionen. I den tidlige og akutte fase er behandlingen hvile, udspænding, brug af is og betændelsesdæmpende medicin ( NSAIDs). I de tilfælde som reagerer dårlig på traditionel behandling, kan det blive nødvendigt at operere. Man anbefaler dog mindst 6 måneders behandling med aflastning og optræning, før kirurgi kommer på tale."

Deraf kan man konkludere at det kan være en genstridig skade at få bugt med og at det kan komme til en operation. Hvis jeg husker rigtigt er det netop dette scenarie Dahlin kom ud for.

Mere fra artiklen:
"Hvordan er langtidsudsigterne?
Prognosen er god ved de mildere grader, hvor traditionel behandling ofte har effekt.

Operation er en effektiv behandling i 60-70 % af tilfældene. Ved alvorligere tilfælde af patellar tendinopati vil topidrætsudøvere opleve, at de ikke bliver raske nok til at vende tilbage til topidræt. Tilstanden fører ikke til slidgigt eller varige knægener ved moderate knæbelastninger."

Så i meget uheldige tilfælde kan det føre til karrierestop !
Jeg har selv en kammerat tilbage fra Ikast tiden som var topscorer et par år i træk på Danmarkserieholdet som måtte stoppe pga springerknæ. Kan ikke sige om han gjorde alt rigtigt ifht at genoptræne og den slags, men ikke desto mindre måtte han stoppe med at spille fodbold. Behandlingsmetoderne og viden om springerknæ er formodentlig blevet meget bedre siden starten af halvfemserne, men ikke desto mindre står det sort på hvidt at det stadig kan koste en topidrætsmand/kvinde karrieren.

Igen jeg er ikke læge med speciale indenfor springerknæ :) og der er heller ikke nogen grund til at male fanden på væggen. Jeg siger blot at springerknæ er en overbelastningsskade som ikke er blevet taget hånd om i tide, når det kan koste 6 mdr pause. Det er bare ikke godt nok.

Spørgsmålet er så hvor ansvaret ligger?

Sundhedssektoren i klubben?

Trænerstaben? (der måske ikke følger sundhedssektorens råd for at stille bedste hold. Det er en problemstilling jeg VED har været aktuel i de fleste klubber. Jeg har fra en kilde som har været fysioterapeut i en superligaklub at han kun har haft Troels Beck som træner som lyttede og agerede efter hvad de sagde. Det var mere sædvanen at hvis træneren skulle have resultater så blev spilleren sendt på banen alligvel. Troels Beck gjorde ikke)

Spilleren selv? (Trods alt spilleren selv der skal være ærlig omkring gener og smerter overfor SH-sektoren og ikkeholde noget skjult bare fordi han vil spille)
Senest rettet af mousebreaker 8. jul 2016, 11:39, rettet i alt 1 gang.

Sniper

Indlæg af Sniper »

Håber virkelig ikke vi må undvære Sparv i 10 måneder som med Dahlin, jeg tror ikke på den med 6 måneder. Men på selve positionen er vi egentlig dækket ret godt ind med Halsti, Kairinen og Rømer, jeg har bare ikke set hverken Halsti eller Kairinen spille så ved ikke præcist hvor gode de er. Jeg ville gerne se Rømer på den plads, som er mere naturlig for ham. Halsti har en forfærdelig skadeshistorik så jeg ville ikke turde hænge min hat kun på ham. Så hvad skal vi gøre??-jeg så gerne vi lejede en erstatning for Sparv indtil nytår for at være sikre.-måske en CB hvor så Kian kan skubbes frem.

Må indrømme jeg også har undret mig lidt over de skader og tidshorisonten på dem til tider. Synes ofte vi oplever at folk er ude meget længere end først meldt ud, Bak, Sisto, Erik, Jim, Dahlin, Rilwan f.eks.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Men der er vel sombekendt forskel på skader.

Bak - Tå. Skulle måske ikke have forhastet med at komme i gang igen, men ville have været en lang pause uanset
SIsto - Overbelastning af musklaturen, burde have kunne undgås.
Erik - Pas?
Jim - Ikke sikker, men mener heler ikke det kunne have været undgået
Dahlin - Springerknæ, burde have kunne undgås
Rilwan - Brækket ben, kunne næppe have været undgået.

Var der ikke opgraderet med nyt setup for sundhedsprogrammet?
Det mangler vist stadig at levere varen.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Det største problem for mig er at vi lige har haft erfaringerne med Johan Dahlin - uden at lære af det.

I forhold til den artikel som jeg linkede til i forrige post, står der også at 40% af Volleyball spillere har springerknæ.

"Hvor hyppig er patellar tendinopati?
Patellar tendinopati er ikke usædvanlig. Som det fremgår af navnet jumper's knee, er tilstanden særlig hyppig blandt idrætsudøvere, hvor aktiviteten indebærer mange hop (basketball, fodbold, volleyball, højdespring, dans). Forekomsten blandt volleyballspillere er f.eks. 40 %.

Så det er en ofte forekommende skade som naturligvis oftest får behandling inden den bliver fatal. Ellers var der næppe nogen ligaer indenfor Volley !!

Konklusionen må være at nogen i FCM knolder i det - og de lærer ikke af egne fejl, så de knolder i det igen og igen. Skaden er til at diagnosticere i god tid og man har en kort effektiv behandling. Dermed kan man også konkludere at nogen har lavet en fatal fejl hver gang en spiller skal holde en længere pause. Kan være spilleren selv. Jeg tror dog at det er kulturen i klubben omkring træner/lægestab der skal ændres. Jeg kan forestille mig at man i jagten på resultater tænker alt for kortsigtet med dårlig risikovurdering.

Læser man denne artikel http://www.bt.dk/superligaen/fcm-tim-sp ... ede-hentet

Så står det også klart at man har kendt til muligheden for denne situation siden før sommerferien !!! Alligevel presser de citronen i sæsonens første kamp mod et litauisk mandskab. Sparv skulle slet ikke have været med i hele opstarten. Så kunne han komme sin skade kvit og spille de sidste 4-5 mdr af efteråret uden problemer (chancen ville da være der)

Altså de har grus i hovedet. Hjerne kan der ikke være for meget af

Sniper

Indlæg af Sniper »

Steffen am skrev:Men der er vel sombekendt forskel på skader.

Bak - Tå. Skulle måske ikke have forhastet med at komme i gang igen, men ville have været en lang pause uanset
SIsto - Overbelastning af musklaturen, burde have kunne undgås.
Erik - Pas?
Jim - Ikke sikker, men mener heler ikke det kunne have været undgået
Dahlin - Springerknæ, burde have kunne undgås
Rilwan - Brækket ben, kunne næppe have været undgået.

Var der ikke opgraderet med nyt setup for sundhedsprogrammet?
Det mangler vist stadig at levere varen.
Heldigvis er der er forskel på skaderne, hvis nu de alle døjede med springerknæ og der intet blev gjort ville jeg personligt troppe op på brillens kontor.
De to gange springerknæ burde vel kunne undgåes og det burde vel kunne bearbejdes bedre. Baks tå kunne have været opereret for længe siden og ikke her sidst på sæsonen. Rilwan har også haft andre skader end det brækkede ben. Han har også haft lyskeskader som også Pione har døjet meget med. Erik blev også holdt ude pga en lyskeskade på et tidspunkt, men det er klart hans korsbåndsskader ikke kunne undgåes. Andersson havde også lyskeskader tit. Ved ikke om lægestaben kan gøre noget bedre men jeg ved at man burde kigge lidt på skaderne og om man kan optimerer noget, jeg mener der er for mange lyskeskader og 2 springerknæ er bare ikke godt hverken for klub eller spiller.

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Sparvs skadesforløb virker amatøragtigt, når man tænker på at Dahlin forsøgte samme koncept med skånekost.

Nu har jeg selv prøvet springerknæ flere gange, det kræver behandling lige fra dag 1.

Omvendt kan forløbet skæres ned hvis man forstår at ramme det rigtige tidspunkt, og med hård sqaut træning.

974

Indlæg af 974 »

Skader sker desværre, og ja det kan sagtens være en vurdering i forhold til at turde satse på at det går over stille og roligt

Jeg tænker ikke at et springerknæ bare starter op med at være et springerknæ - det sker nok løbende over længere tid
Andre spillere får også ondt i knæet, og her går det over af sig selv med lidt skånekost til træningen

Alle husker vel situationen i Manchester United lige omkring den tid, hvor vi mødte dem
Det var jo helt vildt så mange skader de havde - jeg tror ikke på at man bare skal skylde skylden på en dårlig sundhedssektor

Senest ser det ud til at Danny Wellbeck er ude med en knæskade helt frem til februar 2017!
Igen - det skulle være mærkeligt hvis både United og Arsenal havde dårlige sundhedsstabe

Jeg bruger gerne denne side når jeg kigger på skader i England

http://www.physioroom.com/news/english_ ... _table.php

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

974 skrev:Skader sker desværre, og ja det kan sagtens være en vurdering i forhold til at turde satse på at det går over stille og roligt

Jeg tænker ikke at et springerknæ bare starter op med at være et springerknæ - det sker nok løbende over længere tid
Andre spillere får også ondt i knæet, og her går det over af sig selv med lidt skånekost til træningen

Alle husker vel situationen i Manchester United lige omkring den tid, hvor vi mødte dem
Det var jo helt vildt så mange skader de havde - jeg tror ikke på at man bare skal skylde skylden på en dårlig sundhedssektor

Senest ser det ud til at Danny Wellbeck er ude med en knæskade helt frem til februar 2017!
Igen - det skulle være mærkeligt hvis både United og Arsenal havde dårlige sundhedsstabe

Jeg bruger gerne denne side når jeg kigger på skader i England

http://www.physioroom.com/news/english_ ... _table.php
Jeg tror bare at det er en generel ting i fodboldverdenen. Resultaterne skal ind nu og her. Medierne er straks over klubben hvis de ikke ser resultater hver weekend, hvilket giver en del uro som klubberne vil undgå. Trænerens job afhænger af kortsigtede resultater i de store klubber, så hvis der er bærende spillere der er småskadet så får de lov til at spille. Hvis ikke alle, så i hvert fald de fleste spillere, har ikke sigte på de omkostninger der kan følge med. De vil bare på banen koste hvad det koste vil. Spørg bare KBB, hvor mange gange har den mand ikke spillet småskadet?

Jeg lever af at gamble og har gjort det i 10 år. Flere af mine venner lever af at sportsbette. For os er risikovurdering en del af dagligdagen. Når vi snakker fodbold er en af de tilbagevendende temaer hvor dårlige fodboldspillere/klubber er til at vurdere risiko i forhold til det de kan opnå. Både på og udenfor banen. Det ses på alle niveauer, både i de små ligaer og så sandelig også i de allerstørste. Man glemmer at tænke langsigtet.

Heldigvis er der også eksempler på at de store klubber lærer af deres fejl. Hvis vi tager Messi som eksempel. Han havde en skade for et par år siden hvor Barca sendte ham på banen 1 til 2 uger før han burde. Resultatet var at Messi havde et meget skidt halvår ifht hans normale standarder. Sidenhen fik han an ny skade. Denne gang meldte de ud at de havde lært noget af det forrige forløb og at de ikke ville rushe hans tilbagekomst. De gav skaden den tid den skulle have og sendte ham (iirc) først på banen i anden halvleg mod selveste Real Madrid i hans comeback. Messi var straks på niveau.

Matthew Benham dannede i sin tid et sportbetting selskab sammen med en fyr ved navn Tony Bloom. De blev hurtigt verdens største sportsbettere og havde kontor med over 60 ansatte i Londons finanscentrum. De kunne dog ikke helt enedes og splittede op. De var dog så store at Tony Bloom stadig var verdens største og Matthew Benham var den næststørste !!

Matthew Benham ved alt om risikovurdering. Han vil drive fodboldklubber på sin egen måde ud fra den viden han har opnået ved hjælp af mange års analyse af fodboldklubber. Risikovurdering må helt sikkert være noget han sætter sin finger på - ikke bare i spillerhandler som allerede er implementeret - men også i den daglige drift. Så jeg har håb om at han vil sætte fokus på den front også i FCM inden for overskuelig fremtid. Jeg er godt klar over at mit håb kan være naivt, ifht hvor dybt i klubberne han vil have fingrene begravet.

I tilfældet Sparv - ville jeg sende ham på banen i en afgørende kamp inden gruppespillet og risikere et springerknæ??? - absolut muligt, da gevinsten >>> risikoen, pga af de beløb et gruppespil vil indbringe klubben. Det samme kan man sige hvis man skulle spille en afgørende kamp om mesterskabet et par runder før slut mod FCK. Men i første runde i Europa - sende Sparv på banen med en skade de har kendt til fra før sommerferien. ALDRIG i livet. Gevinsten ved at have Sparv på banen mod Litauerne hjemme stod aldrig mål med den risiko de tog. Ingen kunne vide at det med garanti ville give en så lang pause, men de har helt sikkert vidst at risikoen var høj. Derfor var risikoen >>> gevinsten ved at lade Sparv spille. I det hele taget at have ham med i opstarten var torskedumt.

Det er et udtryk for inkompetent ledelse - og nej - at de også gør den slags i Premier League gør ikke sagen bedre. Det er stadig inkompetent ledelse.

Ikke alle skader kan man forebygge - eks Rilwans brækkede ben, slagskader eller korsbåndsskader. Fodbold er en kontaktsport der ofte foregår i sprint som yderligere øger risikoen for en skade. Men de skader man er herre over - overbelastningskader - dem skal man tage alvorligt og få taget hånd om i tide.

Noerum

Indlæg af Noerum »

Synes det virker meget naivt, hvis vi ikke henter en god midtstopper. Det betyder nu, at Banggaard er først valget ved siden af Kian. Banggaard har mildest talt ikke imponeret mig det sidste års tid. Han virker langsom, både fysisk og i hans evne til at læse spillet. Desuden er han ikke ret god på offensive dødbolde..

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvis man ikke henter enten Mads Fenger, eller Pirre Kanstrup. Et forsvar med Kian Hansen og en af de førnævnte ville være klasse! De kan ikke koste det vilde, og i modsætning til en "tilfældig" udlænding, så kender de superligaen. Desuden er de danske spillere, noget vi ikke har voldsomt mange af i start 11!

Låst