Transfer sommer 2016

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Steffen am

Re: Transfer sommer 2016

Indlæg af Steffen am »

Vil lige forsøge mig på at kommentere lidt på nogle af dine udsagn og forsøge ikke at være alt for enig, så vi forhåbentlig kan få en god debat.
Sniper skrev:Højt at flyve dybt at falde!!
Hold op hvor er jeg efterhånden træt af det der sker med vores klub. Inden Benham og Ankersen kom til var vi i alvorlige økonomiske problemer, ja, men vi vidste hvad vi havde. Så vinder vi det fantastiske og fortjente mesterskab, men det er med et hold der bygget op igennem flere år og UDEN Smartodds, Benham og især Ankersen. Og med en træner der brændte for klubben og talentudvikling, det vi er gode til.
Siden der kom en rigmand og en person der lever af varm luft til er klubben vendt fuldstændig på hovedet, man havde pludselig penge og fyrer dem af på volddyre spillere (der flopper) a la Ørgaard, vi skal spille om mesterskab og alt er lysegrønt.
Ved ikke helt hvad du mener med det sidste, men i forhold til hvad der var bygget op. Jo, mesterskabet var baseret på langtids arbejde op til, i høj grad kontinuitet. Men den kontinuitet havde ikke været tilstede uden Benham. Erik var blevet solgt (formentlig også Sisto og Sly inden mesterskabet). Sparv, Olsson og Pusic ville aldrig være kommet til og spilleren skulle stadig have spist junk food efter kampene. På den baggrund har jeg ikke fantasi til at forestille mig at mesterskabet var i hus.
Vores supertræner smutter pga af disse nye tiltag om at købe succes, vores nye træner magter ikke at få holdet til at spille sammen og efter en strategi, det mange år siden vi har spillet så dårligt og ideforladt.
Riddersholm har KUN snakket pænt om Benham (og Smartodss). Det må tilskrives samarbejdsproblemer med Steinlein at han smuttede. Steinlein var som bekendt i klubben også før Benham kom til, selvom det måske var nemmere at blive enige om strategien på det tidspunkt.
Og nu er kassen så pludselig tom igen og vi skal til at hente frie transfers og lottokuponer ligesom vi gjorde i de magre år. Jeg havde forventet at man hæv nogle talenter op fra akademiet, for det er vores dna men jeg havde også forventet at man ville hente et par forstærkninger med klasse og internationalt snit, er der nogen der kan sige det om vores nye finne??-nej vel, jeg ser det som en handel a la Dickoh eller O`shaunessy og er det virkelig det vi mangler?
Er det ikke ok klubben holder sig til sin udmeldte strategi om at bruge akademi spillere?
I forhold til vores nye mand har han været på årets hold i Sverige og er fast mand for Finlands landshold. Desuden er han købt tidligt i vinduet for at hjælpe os til vejen i Europa. De bedste spillere er først tilgængelig sent i vinduet, ud fra det, synes jeg det virker overordentlig positivt. Han lyder også til at kunne påtage sig leder ansvar og have fokus på at hjælpe de unge, som må være positivt med hans alder i betragtning. Det er kan være varmluft, men vil lade tvivlen komme ham til gode. Kan sagtens blive positivt :)
Også ufatteligt at vi nu pludselig skal til at spare igen når vi netop har oplevet en sæson med største indtjening nogensinde både sponsor og præmie mæssigt. Hvad er der blevet af "de penge vi får ind dem geninvistere vi"?
Det korte svar, er at de er røget i det hul, af en gæld der har været opbygget.
Og hvad er det præcist vi har fået ud af det store overophøjede Smartodds som Steinlein utallige gange har stået og talt op på tv?-anyone? Jeg kan ikke komme i tanke om 1 spiller der er fast i start11 som vi har hentet igennem SO. Og hvor meget varm luft er det vi har hørt på fra Ankersen?-hvornår er det han finder nogle no-stats-stars til os?
Ved ikke præcis hvem der er fundet via SO, mener vi har snakket om det før, kan desværre ikke huske eller finde det.
Men ingen tvivl om en spiller som Sparv har været igennem computeren. Fra en klub der overpræsterede i en liga der generelt er undervurderet i forhold til kvalitet. Lyder meget godt på opskriften fra mig.
Det hele var så fedt forrige sæson da de kom til, men ser man bort fra euro eventyret i sidste sæson så var det i min optik en rædderlig sæson hvor spillet var dybt foruroligende ringe. Siden Glens exit er det kun gået 1 vej som jeg ser det. Vores mesterhold er fuldstændig opløst og afløst af dyre lottokuponer som indtil videre absolut ikke har overbevist.
Tjo.. meget af mesterskabsholdet er solgt pga. kontraktmæssige årsager, profilsalg, skader osv. (bl.a. gode priser for Sly, Erik og Haugaard)
Der er kommet nye spillere til. Om Novak er nævneværdig bedre end Lauridsen f.eks. synes jeg sagtens man kan kritisere,
men generelt er vi kommet af med dyre spillere (nu gætter jeg), Back Bak, Anderson, Larsen, Bodurov, Duncan og Sviatchenko.
Måske 15 millioner der er sparet i løn her.

De dyreste spillere i truppen nu er formentlig Poulsen, Kian, Olsson, Kadlec, Dahlin, Uréna, Pusic og måske Royer og Novak herefter.
Uréna kan måske betragtes fejlcastet og Kadlec har vi ikke rigtig set det fulde potentiale fra endnu, men lottokuponer synes jeg er et forkert ord at bruge.
Har Benham allerede mistet interessen siden der nu skal skæres ind til benet?-hvor er smartodds gyldne vej? Er Steinlein virkelig den rigtige sportsdirektør? Hvad med Ankersen hvad har han bidraget med ud over sugardaddy? Hvad med Thorup magter han at være træner i en "topklub", i min optik magter han hverken at motivere holdet eller de enkelte, især de unge. Er sq bekymret..
Tja.. det er vel et spørgsmål om hvor man sætter sine succeskriterier. Top 3 med en mere eller mindre ny trup og 1/16 finalen i EL, er i min bog godkendt.

Når det er sagt
Vil jeg hellere klubben vinder mesterskabet 2 gange på 10 år baseret på egne talenter og kontinuitet end 3 gange på 10 baseret på spillere udefra. Men jeg hæfter mig ved klubben nu viser at de tror på ungdommen og gerne vil opbygge en ny kontinuitet.

Muligvis presset af økonomien, men ikke desto mindre stadig kontinuitet og så at økonomisk bevidsthed er med, er måske ikke så dumt.
I øvrigt hvor står spillertruppen. Det er selvfølgelig et sjovt spørgsmål midt i et vindue, men de spillere der er smuttet spillede ikke og der er kommet en finne og nogle unge ind.
Så vi har ikke mistet nogle der spiller og truppen er blevet lidt breddere, og det er du utilfreds med, eller hvordan skal det tolkes?

EDIT: Havde vist overset nogle kommentarer der er nogenlunde enslydende, men man kan da sige Sniper du har ramt en nerve ;) :)

henker

Indlæg af henker »

jeg tror at det er intern som er problemet... men jeg ved ikke om Steinlein som ødelægger fcm som jens Ørgaard gør. men jeg ved bare at Steinlein er ikke den rigtige sportsdirektør for fcm.

synes nu også at fcm mangler at lave flere supersign - dog kan jeg også kun sige at det er flot af Steinlein at han kunne signe sig med kadlec og harmet Singh... hvor Fck og bif laver mange super sign.. så hvorfor kan fcm ikke?? så synes jeg at alt i alt peger mest på Steinlein.. som jeg personlige mener at han passer ikke ind til som sportsdirektør under fcm..

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

henker skrev:jeg tror at det er intern som er problemet... men jeg ved ikke om Steinlein som ødelægger fcm som jens Ørgaard gør. men jeg ved bare at Steinlein er ikke den rigtige sportsdirektør for fcm.

synes nu også at fcm mangler at lave flere supersign - dog kan jeg også kun sige at det er flot af Steinlein at han kunne signe sig med kadlec og harmet Singh... hvor Fck og bif laver mange super sign.. så hvorfor kan fcm ikke?? så synes jeg at alt i alt peger mest på Steinlein.. som jeg personlige mener at han passer ikke ind til som sportsdirektør under fcm..
Er det Brøndbys super-signings af Elmander, Schwartz, Christian Jakobsen, Fredrik Berge, Rashani, Szymanowski, Holmbert Aron Fridjonsson og Ørnskov du tænker på? ;)

FCK har lidt flere penge, og er ikke på samme måde sammenlignelig. Men tror ikke de vil betegne Franco Mussis, Lasse Lindbjerg, Kacaniklic og Fanendo Adi som "super-signings" ;)

JBT

Indlæg af JBT »

Alle klubber skriver jo kontrakt med nået knap så vellykket af og til Steffen. Det er jo rigtigt, at gennemset har FCK og måske også Brøndby lavet større køb end FCM. Det kommer sig også af nogle andre midler, historie, og set up – til dels.

Jeg savner at se os selv på den hylde man proklamere ud ad til, og er enig I at CS skal ligge en anden stil for dagen en hvad han altid har gjort. Ja, så det sker sgu nok aldrig desværre. Især ikke når fedtesmilet findes frem, og sangene fra de varme lande køre for fuld musik, for de tunge herre på direktionsgangen.

Sniper

Indlæg af Sniper »

Arghh dammit jeg havde lige skrevet et langt svar til de er jer der kommentere mit første indlæg men det er af en eller anden grund ikke blevet postet da jeg sendte det :-( Orker ikke at skrive det hele igen men essencen af det jeg skrev var at jeg godt kan se jeg var alt for negativ i mit første indlæg og jeg er glad for de mange saglige modsvar, det hele er ikke så skidt som jeg først ligger det frem det vedkender jeg gerne. Har dog stadig lidt bekymring omkring holdet og træneren og de udmeldinger der til tider kommer. Skal nok følge op senere og tak igen for saglige modsvar det giver en god debat.

Xinx
Geografisk sted: København

Indlæg af Xinx »

Sniper skrev:Arghh dammit jeg havde lige skrevet et langt svar til de er jer der kommentere mit første indlæg men det er af en eller anden grund ikke blevet postet da jeg sendte det :-( Orker ikke at skrive det hele igen men essencen af det jeg skrev var at jeg godt kan se jeg var alt for negativ i mit første indlæg og jeg er glad for de mange saglige modsvar, det hele er ikke så skidt som jeg først ligger det frem det vedkender jeg gerne. Har dog stadig lidt bekymring omkring holdet og træneren og de udmeldinger der til tider kommer. Skal nok følge op senere og tak igen for saglige modsvar det giver en god debat.
Ja, det samme skete for mig, da jeg åbenbart var for lang tid om det, så jeg timede ud. Skrev en kort referat i stedet ;-)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

JBT skrev:Alle klubber skriver jo kontrakt med nået knap så vellykket af og til Steffen. Det er jo rigtigt, at gennemset har FCK og måske også Brøndby lavet større køb end FCM. Det kommer sig også af nogle andre midler, historie, og set up – til dels.

Jeg savner at se os selv på den hylde man proklamere ud ad til, og er enig I at CS skal ligge en anden stil for dagen en hvad han altid har gjort. Ja, så det sker sgu nok aldrig desværre. Især ikke når fedtesmilet findes frem, og sangene fra de varme lande køre for fuld musik, for de tunge herre på direktionsgangen.
Er ikke helt på hvad du efterspørger?

Brøndby har på seneste lavet mange køb som ikke har slået igennem. Og ja, det skyldes blandt andet midler og set up. At vi ikke kan lave samme liste indenfor den nyere FCM historie er vel positivt og må tildels også tilskrives indkøbspolitikken og dermed CS.
Kunne dog naturligvis være dejligt at have masser af midler man kunne "ødsler", som Brøndby til dels har gjort.

Beklager, jeg er ikke helt med på hvad der efterspørgers?
Kontinuitet, økonomisk ansvarlighed, troen på de unge, store navne, en serie-spiller fundet ala "Chstian "speedy" Olsen, eller?

JBT

Indlæg af JBT »

Du skal nok tænke endnu længere tilbage I forhold til Brøndby, de seneste år overskygger en smule. Jeg er ikke helt med på hvad du mener med ikke at kunne lave samme liste, det er uanset hvad, ikke meget der kan tilskrives CS alene, han gør kun hvad han skal, ikke dermed sagt at det altid er det bedste for helheden.

Du kaster alle brikkerne op, men det er sådan set ikke hvad det handler om, nærmere hvad man egentlig har tænkt sig I FCM her og nu, for det hele virker halv lunket, først den ene vej og så den anden.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

JBT skrev: Du kaster alle brikkerne op, men det er sådan set ikke hvad det handler om, nærmere hvad man egentlig har tænkt sig I FCM her og nu, for det hele virker halv lunket,

Tja.. jeg spørger om hvad du mener, for jeg er ikke sikker på jeg forstår hvor du vil hen.
JBT skrev:først den ene vej og så den anden.
Det har hele tiden været meldt ud der er et hul i talent strømmen, bl.a. fordi de dygtige fra årgang 96 er blevet solgt tidligt.

Nu kommer der et dygtig talenthold fra årgang 97, der er blevet gammel nok til at rykke op, hvorfor det ikke giver så meget mening at købe spillere, til gengæld har man nu mulighed for at følge sin oprindelige strategi.

Er det svaret på din kommentar/spørgsmål?

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Godt skrevet hviid.

Jeg ønsker mig godt nok heller ikke tilbage til før Benham. Vi var så tæt på ikke at eksistere mere. Åben krig i bestyrelsen. Frustrationer..

I mine øjne havde vi en fin sæson 15/16, det hører virkelig til sjældenhederne med to mesterskaber i træk, men vi indløste alle forhåbninger/forventninger (og lidt mere) i Europa League. På mange måder var vores europæiske gennembrud lige så stort som mesterskabet, for dansk fodbold har virkelig virkelig haltet europæisk i en lang årrække, og for os selv har Europa været utroligt svært i alle årene. Nu har vi også vist vi kan dér!
Det affødte selvfølgelig ikke den samme jubeltilstand som at hæve en mesterskabspokal. Men det var virkelig stort!

Jeg tror vi kan vente mere i den nye sæson. Forhåbentlig er sulten der igen, sulten efter mesterskabet. Jess Thorup har også haft tid til at falde til. Forhåbentlig bliver Kadlec den profil vi alle håber. Og lad os så lige vente og se, det skulle ikke undre mig om der ikke kommer en stor signing før vinduet smækker.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Xinx skrev:
Sniper skrev:Arghh dammit jeg havde lige skrevet et langt svar til de er jer der kommentere mit første indlæg men det er af en eller anden grund ikke blevet postet da jeg sendte det :-( Orker ikke at skrive det hele igen men essencen af det jeg skrev var at jeg godt kan se jeg var alt for negativ i mit første indlæg og jeg er glad for de mange saglige modsvar, det hele er ikke så skidt som jeg først ligger det frem det vedkender jeg gerne. Har dog stadig lidt bekymring omkring holdet og træneren og de udmeldinger der til tider kommer. Skal nok følge op senere og tak igen for saglige modsvar det giver en god debat.
Ja, det samme skete for mig, da jeg åbenbart var for lang tid om det, så jeg timede ud. Skrev en kort referat i stedet ;-)
Jeg ved ikke hvilken browser i bruger. I chrome trykker jeg bare på "gå tilbage" pilen i øverste venstre hjørne. Så kommer du tilbage til den tekst du troede du havde mistet. Det har reddet mig en hel del gange
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Uldkraemmeren

Indlæg af Uldkraemmeren »

Ravnen skrev:Godt skrevet hviid.

Jeg ønsker mig godt nok heller ikke tilbage til før Benham. Vi var så tæt på ikke at eksistere mere. Åben krig i bestyrelsen. Frustrationer..

I mine øjne havde vi en fin sæson 15/16, det hører virkelig til sjældenhederne med to mesterskaber i træk, men vi indløste alle forhåbninger/forventninger (og lidt mere) i Europa League. På mange måder var vores europæiske gennembrud lige så stort som mesterskabet, for dansk fodbold har virkelig virkelig haltet europæisk i en lang årrække, og for os selv har Europa været utroligt svært i alle årene. Nu har vi også vist vi kan dér!
Det affødte selvfølgelig ikke den samme jubeltilstand som at hæve en mesterskabspokal. Men det var virkelig stort!

Jeg tror vi kan vente mere i den nye sæson. Forhåbentlig er sulten der igen, sulten efter mesterskabet. Jess Thorup har også haft tid til at falde til. Forhåbentlig bliver Kadlec den profil vi alle håber. Og lad os så lige vente og se, det skulle ikke undre mig om der ikke kommer en stor signing før vinduet smækker.
Jeg er fuldstændigt enig.

Det er nu holdet skal vise hvilken vej pilen peger i fremtiden. Holdet er stort set på plads. Der skal købes en ny kampafgørende midtbanespiller a la Petter Andersson, SO bør kunne finde én profil i Kadlec klassen, og så tror jeg på at holdet har hvad der skal til for at spille i top 3 i ligaen og komme med i gruppespillet.
Det skyldes at Novak har haft tid til at at falde til i klubben, han spiller bedre og bedre. Mikkel Andersen har også vist at han stå distancen, og jeg tror hans formdyk til sidst skyldtes mental træthed, samme gælder for Sparv. Kian Hansen er solid og er trådt i karakter.

Olsson har spillet så mange kampe fra start nu at han bør være klar til at kunne lægge 20 % på og levere flere assists. Mikkel Duelund har fået en fuld seniorsæson og er lidt i samme situation som Olsson, han kan godt få gavn af at få nogle af 97erne med op i førsteholdstruppen. Onuachu er også tæt på at være der.

Vigtigst af alt tror jeg at Bak fra bænken kan gøre den motivationsmæssige forskel som har manglet, da man ikke længere går og venter på hvornår han igen er på banen. Jeg tror hans situation har været en stor forstyrrelse i truppen fordi han var så kampafgørende når han var fit, og jeg er sikker på at hans tilstedeværelse i efteråret havde gjort at der var landet 6-9 points mere i Superligaen og dermed en 2. plads i sæsonen til følge.

Thorup skal bevise i de første 10 kampe om han kan løfte opgaven for materialet er helt klart til det. Især når der er så mange muligheder med ni nye unge spillere i truppen, og de langtidsskadede spillere sendt videre. Der er ikke nogen undskyldinger. Holdet skal i gruppespil og ligge min. nr. 2 i september, ellers skal han ud.

Det største spørgsmål må være hvordan man får løst kantkabalen, for der er virkelig mange variabler. Hvor står Sisto og Hassan? Skal Kadlec spille kant sammen med Royer/Duleund hvis de er væk?

Det er faktisk ikke helt dårligt at man starter mod på papiret "lette" modstandere i Europa og også har pokalturneringen, så de unge kan implementeres på holdet.

Transferaktiviteter
De skal ud:
Marco Larsen, Royer, Urena, David, Ashiru, (Sisto)
Mabil (leje)

De skal ind:
6er/8er der kommer i truppens top 2 og løfter overliggeren.
Kantspiller
Målmand?
Hassan (forlængelse)

Bud på stærkeste start-11 fra første kamp:
4-1-4-1 (Olsson ud, Onuachu ind hvis man skifter til 4-4-2)

Andersen
Nissen Halsti Kian Novak
Sparv
Poulsen Olsson
Kadlec Sisto
Pusic

Bænk:
Rømer/97er, Dahlin, Bangaard, Hassan, Onuachu, Duelund, Thomsen.

Spicker

Indlæg af Spicker »

Personligt syntes jeg ikke vi behøbver en ny 6'er efter Hallsti er kommet til da han har spillet centralt mange gange i Malmø.
Plus vi har Kaan Kairinen der nok kommer til at komme ind over førsteholdet i den her sæson.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Enig i langt det meste. :)

- Tror dog godt du kan regne med Hassan er væk, ham vil jeg i hvert fald ikke regne med.
Ved egentlig ikke om han træner med, han har kontrakt indtil 30. juni, men han har ikke været med i optakten, og tror heller ikke han får spilletid hverken mod Esbjerg i dag eller Randers på lørdag.

- Er ikke enig i Royer skal ud, synes han har gjort det godt når han har fået chancen. Lidt afhængig af hvad der kommer ind er der sagt farvel til Rilwan og ikke lagt op til at der kommer nye ind, der skulle gerne være masser af kampe, så lidt bredde er der også brug for.

- Dahlin skulle være klar til at spille 90 min, så han ville godt kunne spille fra start, men om han er tilbage på et niveau der er bedre end Andersen, skal jeg ikke kunne sige.

- Med Halsti på plads, ser jeg ikke noget akut behov for forstærkninger, men der kan det selvfølgelig nemt være vi er uenige. ;)

SorteUlve

Indlæg af SorteUlve »

Mikkel Andersen ser jeg på ingen måde som en permanent løsning på målmandsposten. Havde han været 20 år, kunne det gå an. Hvis Dahlin er 100 % klar, ser jeg ingen grund til at forstærke os yderligere.
Selvfølgelig ville en ny Petter Andersson være fedt, men det ville blive på bekostning af Olsson, Duelund og Mikael Anderson, som jeg alle tre ser som store talenter på den position.
En ny forsvarsprofil ville selvfølgelig også pynte, men med signingen af Halsti er vi dækket ind både der, samt på den defensive midtbane i tilfælde af, at Sparv går i stykker.

Som jeg ser det bør den resterende del af vinduet handle om at få noget afklaring omkring kanterne. Jeg ser helst Sisto og Kadlec på kanterne med Duelund og Royer som reserver. Resten skal der findes nye græsgange til.

Yderligere indkøb håber jeg kun kommer på tale i tilfælde af profil salg. Skal vi have en chance for at slå FCK, skal vi gøre det på kontinuiteten i truppen. Vi kommer aldrig til at kunne gøre det på indkøbene.

Låst