Jeg synes nok, at det er en bekymring med Sparv, at hans aktionsradius efterhånden er ret begrænset. (
http://www.superliga.dk/kamp/2019-2020/ ... y-boldklub klik "Defensiv", hvis I ikke kender den, og vælg så Sparv alene) Det er ikke langt han kommer væk fra midtercirklen i åbent spil, så han er ikke så involveret som tidligere uden bold. Han er meget afhængig af de andres (og særligt Frank) pres og bidrag til defensive aktioner. Ifht. til din pointe Cortez, så er jeg mere imponeret af presset fra de forreste, end jeg er af Sparv - min analyse leder mig til konklusionen, at han i kampen lukrerede på et effektivt pres.
Hans defensive kvaliteter lider også under, at han har tabt en anelse fart. Han er god, når han kommer på kroppen af folk, hans styrke har han ikke tabt. I felterne er han fortsat god på både defensive og offensive dødbolde, han fylder fortsat noget.
Offensivt står det skidt til. Det er self. kendt og har aldrig været hans styrke, men når han ikke udfylder den der all-action defensive rolle, så springer det i øjnene på mig. Han kan nærmest ikke andet end cirkulere possesion (
http://www.superliga.dk/kamp/2019-2020/ ... y-boldklub klik på "Afleveringer" og bemærk hvor få fremadrettede han rammer på. Bemærk også hvor lille et område de generelt kommer fra. Hvis man går tilbage og ser tidligere kampe og sammenligner, så ser man, at Evander og Frank komplimenterer hinanden, de er involveret i hele banens bredde og fra felt til felt. Kan man forvente det af Sparv? - Måske ikke, men det er pointen her, siden han heller ikke gør det defensivt.). Han havde både problemer med flade bolde, der skulle bryde kæder og sideskift, hvor han svæver bolden mere end han server den, så backs altid skal tæmme en bold under pres. Han kan ikke gå forbi en mand, igen det har han aldrig kunne, så fred med det.
Så har han et skud på mål, men det kommer efter et hjørnespark, for han kommer ikke i feltet i åbent spil.
Summa sumarum, så er jeg i tvivl om, det ikke snart tipper sådan, at Cajuste (inkl. hans problemer, fx. skal han blive mere kølig i sine indgreb, så han ikke begår dumme frispark) er et bedre alternativ. Ikke baseret på fremtidig værdi, men simpelthen sammenlignet 1:1 med Sparv. Jeg er med på, at man får noget lidt andet i spillet, men som jeg pointerer ovenfor så har Cajuste de der 8'er kvaliteter hvor han både med og uden bolden agerer fra felt til felt.