Tanker før forårssæsonen

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mmgala

Tanker før forårssæsonen

Indlæg af mmgala »

jeg bliver lige nød til, at dele mine tanker og høre om jeg er alene om disse.

Jeg har nu set det mest, af de venskabskampe vi har spillet her i Pre-season, og jeg er vel mildest talt ikke overbevist.

Ud fra de kampe jeg har set, har vores forsvar være MEGET usikker, og jo næsten hullet som en si, og de hold vi har mødt, har kunnet score en hel del flere mål end tilfældet er (mangel på skarphed, god målmand). Det virker som om vi stå på hælene og aftalerne og engagementet ikke er tilstede.

Angrebet har lavet ufatteligt få mål . samtidig med at vi besidder to af de mest scorende i ligaen, de er selvfølgelig ikke ene om det ansvar, da de jo helst kan fødes med afleveringer fra midtbanen, afleveringer som jeg syntes, uhyggelig mange gange ligger forkert (for lang, på en modstander, ud af banen) og hvor kvaliteten er holdt op i mod, at de trods alt får penge for at kunne deres kram og i sammenligning med deres kollegaer i de andre trøjer. helt ok den smutter en gang i mellem, men procenten er for høj i mine øjne.

Hvad angår før omtalte aftaler, kan jeg ikke forstå ( men måske nogen kan forklare mig), hvorfor at Glen vælger igennem hele opstarten, IKKE at stille med samme opstilling (på nær i dag), som da vi gik på ferie. Altså den stamme som (alle regner med) skal danne vores start opstilling, de får derigennem holdt aftaler og lignende ved lige og er helt skarpe til første kamp.

I stedet vælger han en rode butik, af unge talenter og folk der normalt sidder på bænken og stamspillere, som ikke (sandsynligvis) skal være med i de 11 stamspillere der skal spille mod OB. jeg forstår godt (tror jeg ), at de selvfølgelig også skal have spilletid og alle pladser som sagt er åbne, og det er jeg helt på linie med, der SKAL være kamp om pladserne.

Men at bruge 4-5 kampe på at rode rundt mellem spilleren, i stedet for at give stamtruppen en halvleg og derefter "bænken" en halvleg, er der nogen der udemærker sig skal de selvfølgelig afprøves på stam truppen. Jeg er tror, at det med at "bare" at stille 11 mand i et stort sammensurium, ikke giver det allerbedste udgangspunkt, da vores stamspillere, som vi så i dag jo alligevel er den samme (næsten) som da de gik på vinter ferie.....hvorfor så forhe...... ikke give den opstilling det bedst mulige udgangspunkt og lede dem vedligeholde og udvikle den interne forståelse, og så skifte en enkelt eller to af pladserne i når stamspillerne skulle spille.

Konkurrence om alle pladser JA...men med måde.

Jeg er nervøs for OB kampen, vi har vist absolut INTET (selv om Glen siger noget andet) og jo vel det har vi præsteret før og haft en rigtig godt forårssæson, men der skal fandme ske noget den næste uge.

Hvad mener i?????

FCM2000

Re: Tanker før forårssæsonen

Indlæg af FCM2000 »

mmgala skrev:jeg bliver lige nød til, at dele mine tanker og høre om jeg er alene om disse.

Jeg har nu set det mest, af de venskabskampe vi har spillet her i Pre-season, og jeg er vel mildest talt ikke overbevist.

Ud fra de kampe jeg har set, har vores forsvar være MEGET usikker, og jo næsten hullet som en si, og de hold vi har mødt, har kunnet score en hel del flere mål end tilfældet er (mangel på skarphed, god målmand). Det virker som om vi stå på hælene og aftalerne og engagementet ikke er tilstede.

Angrebet har lavet ufatteligt få mål . samtidig med at vi besidder to af de mest scorende i ligaen, de er selvfølgelig ikke ene om det ansvar, da de jo helst kan fødes med afleveringer fra midtbanen, afleveringer som jeg syntes, uhyggelig mange gange ligger forkert (for lang, på en modstander, ud af banen) og hvor kvaliteten er holdt op i mod, at de trods alt får penge for at kunne deres kram og i sammenligning med deres kollegaer i de andre trøjer. helt ok den smutter en gang i mellem, men procenten er for høj i mine øjne.

Hvad angår før omtalte aftaler, kan jeg ikke forstå ( men måske nogen kan forklare mig), hvorfor at Glen vælger igennem hele opstarten, IKKE at stille med samme opstilling (på nær i dag), som da vi gik på ferie. Altså den stamme som (alle regner med) skal danne vores start opstilling, de får derigennem holdt aftaler og lignende ved lige og er helt skarpe til første kamp.

I stedet vælger han en rode butik, af unge talenter og folk der normalt sidder på bænken og stamspillere, som ikke (sandsynligvis) skal være med i de 11 stamspillere der skal spille mod OB. jeg forstår godt (tror jeg ), at de selvfølgelig også skal have spilletid og alle pladser som sagt er åbne, og det er jeg helt på linie med, der SKAL være kamp om pladserne.

Men at bruge 4-5 kampe på at rode rundt mellem spilleren, i stedet for at give stamtruppen en halvleg og derefter "bænken" en halvleg, er der nogen der udemærker sig skal de selvfølgelig afprøves på stam truppen. Jeg er tror, at det med at "bare" at stille 11 mand i et stort sammensurium, ikke giver det allerbedste udgangspunkt, da vores stamspillere, som vi så i dag jo alligevel er den samme (næsten) som da de gik på vinter ferie.....hvorfor så forhe...... ikke give den opstilling det bedst mulige udgangspunkt og lede dem vedligeholde og udvikle den interne forståelse, og så skifte en enkelt eller to af pladserne i når stamspillerne skulle spille.

Jeg er nervøs for OB kampen, vi har vist absolut INTET (selv om Glen siger noget andet) og jo vel det har vi præsteret før og haft en rigtig godt forårssæson, men der skal fandme ske noget den næste uge.

Hvad mener i?????

Enig med dig, jeg har aldrig været Fan Riddersholm, det indrømmer jeg gerne.

Det ligner Fransk arrogance, når man faktisk fra i dag af starter med at spille start 11 i form.

Mike80

Indlæg af Mike80 »

Hvis man i FCM skal lære noget af sidste sæson var det vel netop at bredden blev afgørende, idet vi på skift hele foråret havde profiler i karantæne eller på skadeslisten. Idag udgår Bak og Andersson og hvem ved om de nu kan spille mandag mod OB? Jeg ihvertfald glad for at Gleen har været marginalt mere fremsynede end jer 2 og også i opstarten har givet spilletid til bredden, så både Marco Larsen og Rømer har fået kampe i benene såfremt vi ikke stiller stærkeste 11 på mandag.

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Brugeravatar
tatoo

Indlæg af tatoo »

FCM2000 skrev:
mmgala skrev:jeg bliver lige nød til, at dele mine tanker og høre om jeg er alene om disse.

Hvad mener i?????

Enig med dig, jeg har aldrig været Fan Riddersholm, det indrømmer jeg gerne.

Det ligner Fransk arrogance, når man faktisk fra i dag af starter med at spille start 11 i form.

Helt enig.

Håber da at alle efter i dag kan se at dette forår ikke bliver en walk over (som det lyder til fra mange sider)

Næsten samtlige journalister og fodboldeksperter har givet os DM, for FCK kan umuligt hente 8 point. Jeg tror vi skal passe endog meget på FCK. De ved præcis hvad de kan, og hvis de fortsætter hvor de slap i efteråret får vi det svært.

Jeg vil lige kommentere lidt på opstarten.

Taget i betragtning at vi sluttede efteråret med en form/indstilling der mindede om det tabte mesterskab, synes jeg også at det er meget mærkeligt at vi ikke får især forsvaret stabiliseret - jeg har påpeget det før, og vi har set hvor svært vi havde det i Portugal mod 2 tjekkiske hold og i dag mod et hold som med simple midler overspillede os når de ville. Tænk jer engang vi kan komme til at møde disse 3 hold i Euro League. Vi har ikke en chance.

Hvorfor får vi ikke styr på spillet i opstarten (alle kan jo se at vi havde problemer da vi sluttede 2014) i stedet for at stille alle mulige opstillinger. Det ser vi lige nøjagtig resultatet af i dag. Dahlin og det forsvar vi stiller med mod OB har ikke fået en chance for at spille sammen, og det giver i dag nogle misforståelser som koster. Samtidig så det ud til at intet var afstemt hverken løbebaner eller pasninger. Det kunne vi have undgået hvis vi bare de sidste 3 kampe havde stillet med de samme 11 i stedet for at eksperimentere.

Jeg er sådan set ligeglad med hvor bred vores bænk er for fakta er at alle bør være så gode at de kan gå ind på holdet, også selvom de ikke har fået så mange kampe i opstarten.

Der er godt nok noget at arbejde med. Jeg er nervøs, men håber at jeg bliver glædeligt overrasket når vi går i gang.

Jeg er ikke pessimistisk, men realistisk.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

tatoo skrev:Håber da at alle efter i dag kan se at dette forår ikke bliver en walk over (som det lyder til fra mange sider)
Der er forhåbentlig ikke nogen, der har den indstilling, at Superligaen er en walkover. Hvad journalisterne skriver, er irrelevant. De skal leve af den slags.

Vi er kun halvvejs i ligaen, selvfølgelig er der ikke noget, der er afgjort. Men vi bør være en del af mesterskabskampen helt til afgørelsen, og vi kan ikke fralægge os favoritrollen. Det afgørende er at leve op til den.

FCMJesper

Indlæg af FCMJesper »

Vores testkampe har været lidt stople ud og vi har manglet lidt skarphed og jeg forstår nervøsiteten før det for alvor går løs.
Jeg synes dog flere herinde ser lidt for negativt på det.

Status er:

FCM - Skive - Sejr 4-0
FCM - Randers - Sejr 2-0
FCM - IK Start - Nederlag 0-1
FCM - Ørebro - Uafgjort 1-1 (taber på straffe)
FCM - Mlada Boleslav - Nederlag 0-1
FCM - Jablonec - Uafgjort 1-1

At ikke alle kampe er vippet vores vej, men endt med lidt snævre nederlag kan accepteres efter Glens eksperimenteren (som jeg er tilhænger af :) ).

I dag tror jeg vi undervurderer Molde, der trods alt lige har vundet "the double" i Norge. Vi er helt væk indtil 1-0 målet, hvor især Jesper Lauridsen og Jacob Poulsen spiller deres dårligst halvleg nogensinde for FCM, men de 2 spiller sig heldigvis op efter pausen.
Banggard kan forhåbentligt ikke spille så ringe 2 kampe i træk...Kampen er helt åben til 2-0 målet hvor han sælger Dahlin totalt. Vi var meget tæt på 1-1 flere gange forinden og kun held forhindrede FCM-mål i dag.
Jeg synes vi mangler Sviatchenko en del, han giver meget mere bid i vores dødbolde, og det var savnet i dag.

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

Her er opstillingen mod Jablonec:
Johan Dahlin - Kristian Bach Bak, Patrick Banggaard, Jim Larsen (Sviatchenko ind i pausen), Frederik Møller (Lauridsen var småskadet) - Tim Sparv - Izunna Uzochukwu (Pione med lyskeproblemer), Jakob Poulsen, Petter Andersson Sylvester Igboun - Morten 'Duncan' Rasmussen

Og mod Örebro:
Johan Dahlin - Kristian Bach Bak, Jim Larsen, Erik Sviatchenko, Jesper Lauridsen - Izunna Uzochukwu (Sparv stod over af en eller anden grund), Petter Andersson, Jakob Poulsen, Rilwan Hassan, Sylvester Igboun - Morten 'Duncan' Rasmussen (Pione kom ind i halvleg)

Altså højst en eller to spillere ude i forhold til den stærkeste start-11 i efteråret (målmand ikke medregnet), primært på grund af skader. Ok, så bliver der skiftet ud i pausen og så videre, men argumentet med at de ikke har haft mulighed for at spille sammen og holde aftaler holder altså ikke.

Noe

Indlæg af Noe »

hviid skrev:
Altså højst en eller to spillere ude i forhold til den stærkeste start-11 i efteråret (målmand ikke medregnet), primært på grund af skader. Ok, så bliver der skiftet ud i pausen og så videre, men argumentet med at de ikke har haft mulighed for at spille sammen og holde aftaler holder altså ikke.
Nemlig. Men der er altså en tendens til selvsving omkring FCM i almindelighed og herinde i særdeleshed, når det ikke lige går vores vej.

Man skulle umiddelbart tro, at en træner der har lavet det femtebedste efterår nogensinde i superligaen havde lidt kredit, men så kender man ikke Midtjylland.

Ja, der er mislyde i spillet. Nej, vi er ikke fortabte. Det er ikke Real Madrid, der ligger nr. 2.

mmgala

Indlæg af mmgala »

nu kan man jo altid klippe og klistre som det falder en bedst for ;)

men du glemmer så vist kampen mod IK start:

Start-11 i første halvleg: Johan Dahlin - Kristian Bach Bak, Francis Dickoh, Erik Sviatchenko, Frederik Møller - Izunna Uzochukwu, Mikkel Frankoch, Marco Larsen, Rilwan Hassan, Mikkel Duelund - Marcos Ureña.

Start-11 i anden halvleg: Lasse Heinze - André Rømer, Rasmus Lauritsen, Malte Kiilerich Hansen, Jesper Lauridsen - Tim Sparv, Jonas Gemmer, Jakob Poulsen, Musefiu Ashiru, Babajide David - Paul Onuachu.

og mod Mladá Boleslav

Start-11: Lasse Heinze - André Rømer, Patrick Banggaard, Francis Dickoh, Frederik Møller - Tim Sparv, Marco Larsen, Mikkel Duelund (74' Jakob Poulsen), Pione Sisto (78' Morten 'Duncan' Rasmussen), Babajide David (58' Martin Pusic) - Marcos Ureña.

Bænk: Jakob Haugaard, Jim Larsen, Jakob Poulsen, Izunna Uzochukwu, Morten 'Duncan' Rasmussen, Martin Pusic, Mikkel Duelund, Musefiu Ashiru, Paul Onuachu.

Jeg mener helt sikkert vi har en kanon træner, og ville ikke mene vi skulle have anden, om vi så ikke lå nummer 1.

mine tanker går på den optakt vi har fået, som ikke kan fylde os med ret megett selvtillid snare tværtimod.

Jeg ville for alt i verden gerne vinde det mesterskab..det jeg har set i kampene er i mine øjne bare ikke mesterskabsspil.

hvis det er nogen jeg peger fingre af, er det vel mest spillerene, som jeg ikke ser med samme intensitet, sult, aggressivitet, men jeg håber inderligt, jeg tager fejl og at de er 110% klar til at kæmpe om 3 point, om en uge.

Brugeravatar
Administrator

Indlæg af Administrator »

Som Glenn ganske rigtigt sagde i loungen inden kampen. Hvis vi fans begynder at tvivle, så spreder det sig som ringe i vandet.

Vi skal vise holdet at vi tror på dem, der er brug for al den støtte de kan få, og den vigtigste kommer fra os fans, både de skeptiske og forkælede.

Brugeravatar
Supernatural
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Supernatural »

Vi vinder klubbens første DM guld i år! Et par sløsede træningskampe ændrer ikke på det. Vi tror på drengene!

oros

Indlæg af oros »

Supernatural skrev:Vi vinder klubbens første DM guld i år! Et par sløsede træningskampe ændrer ikke på det. Vi tror på drengene!
Nemlig!! Og vi skal op på mærkerne og levere bedre end nogensinde fra dag 1 - akkurat som vi forlanger det af spillere, trænere og ledere!

Tro nu på for fanden!

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

@mmgala
Jeg forholdt mig til, at du skrev dette:
Hvad angår før omtalte aftaler, kan jeg ikke forstå ( men måske nogen kan forklare mig), hvorfor at Glen vælger igennem hele opstarten, IKKE at stille med samme opstilling (på nær i dag), som da vi gik på ferie.
Da du skriver "hele opstarten" reagerede jeg, da det altså ikke er korrekt, at vi ikke har prøvet at stille med den stærkeste start 11 inden Molde-kampen. Det er korrekt, at vi ikke stillede med det stærkeste hold mod Start og Boleslav, men det ændrer ikke på, at du er forkert på den i din påstand.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

oros skrev:
Supernatural skrev:Vi vinder klubbens første DM guld i år! Et par sløsede træningskampe ændrer ikke på det. Vi tror på drengene!
Nemlig!! Og vi skal op på mærkerne og levere bedre end nogensinde fra dag 1 - akkurat som vi forlanger det af spillere, trænere og ledere!

Tro nu på for fanden!
Enig med jer. Træningskampe er kun "t-r-æ-n-i-n-g-s-k-a-m-p-e". Vi har vist styrke over flere år, vi er blevet forstærket, vi har haft tid til at finpusse aftalerne på gode træningslejre.
Resultaterne i sådan nogle træningskampe hvor man undervejs udskifter hele holdet, det har simpelthen ingen reel betydning.

Vi herinde og fans generelt tæt omkring FCM, er meningsdannere. Vi har et medansvar for at skabe en positiv stemning. Nu skal vi bare give 100% opbakning, og så starter vi forhåbentlig godt hjemme mod OB :geek:

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Jeg har før nævnt, at jeg ikke har været imponeret over indsatsen i træningskampene, og det har sådan set ikke ændret sig efter i går. Den sædvanlige retorik i den situation er, at det jo 'bare er træningskampen' osv - det er rigtig nok, men hvis vi havde vundet alle kampe 3-0 og set super skarpe ud, havde det nok ikke ligefrem gjort skade. For Molde var det også 'bare en træningskamp' i går, og det forhindrede jo ikke dem i at drive gæk med os.

Nå, lige meget hvor meget man snakker om dem, så er det jo sådan med træningskampe, at de er hurtigt glemt, når turneringen går i gang. Derfor er det naturligvis langt vigtigere, hvordan vi præsterer mod OB på mandag. Ikke mindst fordi vi er under et stort pres, og der står et helt fodbolddanmark klar til at kalde 'gummiben', hvis der kommer selv den mindste slinger i valsen. Mange har travlt med at sammenligne med sidste år, men der er faktisk en række væsentlige forskelle:

1) Sidste år lå vi primært klart nr 1 fordi de andre hold havde underpræsteret. Jeg lavede i løbet af efteråret 2013 flere opgørelser, der viste at vi ikke havde imponerende mange point, men at grunden til vores placering var, at forfølgerne hentede historisk få point. Sidste vinterpause havde vi et snit på 2 point, hvilket ville svare til 4 point mindre end vi har i år. I år har vi hentet rigtig mange point, og ligger nr. 1 fordi vi har præsteret rigtig godt.

2) Hullet er langt større i år. Folk fokuserer meget på de 3 tabte kampe i slutningen af sidste år, og de 8 point vi tabte til FCK i den forbindelse. Folk har glemt, at vi sidste år aldrig fik et ret stort hul til nr 2. i ligaen. Vi var aldrig i en situation, hvor nr 2 ikke selv kunne afgøre det, ved at vinde de indbyrdes kampe (det var jo netop det, som AaB gjorde). Vi havde et hul på 4 point ved vinterpausen, og mener vi havde 5 points forspring inden den første kamp mod AaB i Aalborg i foråret. Men større var hullet ikke, og det lå typisk på kun 2-3 point. Vi har altså en langt større margen i år end sidste år, og det er ikke nok for forfølgerne at vinde deres indbyrdes kampe mod os.

3) Gummibens-forklaringen er blevet den foretrukne forklaring på det tabte guld sidste sæson (især i hovedstadsområdet), men det mener jeg ikke er korrekt. Folk glemmer, at da der var tre kampe tilbage, lå vi kun nr 1 på bedre målscore, og AaB (FCN, FCV, AGF) havde et langt lettere slutprogram end os (BIF, FCK, SE). I mine øjne var vi ikke favorit til titlen på det tidspunkt. For mig blev guldet tabt tidligere på sæsonen, specifikt i den periode, hvor vi tabte hjemme til FCN og OB. Der var vi blevet ramt af skaderne til Erik og Izu og kæmpede med at omstille vores spil. For mig, var det der guldet røg, selvom det matematisk var i de sidste kampe, det blev en realitet og det derfor er dem, der stjæler fokus. For mig var årsagen altså ikke gummiben, men skader på nøglepositioner og deraf følgende pointtab grundet tilvænning til en ny spillestil samt generelt tab af kvalitet i start-11. Det har vi rettet op på i år, hvor vi har en langt bredere og stærkere trup og vi derfor ikke er så sårbar overfor skader (på nær lige højre bak).

Så for at summere op: Sammenligningen med sidste år holder ikke, fordi vi har præsteret bedre, vi har et større hul og en bredere trup. Sidste år var det en overraskelse, at vi lå så godt - i år vil det være en overraskelse, hvis vi ikke vinder.

Men det gælder om at komme godt i gang, for det eneste, der kan stoppe os er hvis der sniger sig usikkerhed ind i truppen, og 'gummibens'-forklaringen får for meget medvind. Det ved de godt i FCK, og den bedste måde at mane det i jorden, er ved at forsætte pointhøsten fra efteråret. Så har de andre ikke en chance.

Besvar