Er Ørgård en god købmand? (2. del)

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Rainier W

Er Ørgård en god købmand? (2. del)

Indlæg af Rainier W »

Efter at have fået fastslået at Ørgård altså har brugt mellem 70-90 mio på indkøb (minus sign-on fee's og løn) i FCM. Og en lærerig inflationsundervisning er det vist på tide at tage fat i 2. del af debatten startet i "Utilfreds Erik Rasmussen...??" tråden. Er Ørgård sluppet heldigt eller uheldigt fra det?

Jeg tillader mig lige at stjæle Peter Ross' liste og gennemgå den i 3 kategorier Gode - Mellem - dårlige indkøb. Det er 100 % tilladt at være uenig, og lav gerne øvelsen selv. Men gider ikke diskutere placering hvis det bare er 1-2 der rykkes på. Det er allgevel det store billede der ledes efter.

1999/2000
Peter Sand - God
Thomas Thomasberg - God
Razak Pimpong - God
Baba Musa - Dårlig
Johnny Lilholt Laursen - Dårlig

2000/2001
Urmas Rooba - God
Jens Jessen - God
Mogens Laursen - Mellem
Jesper Søgaard - Mellem
Karsten From - Mellem

2001/2002
Kim Kristensen - Dårlig
Christian Magleby - Mellem
Nikolaj Jørgensen - Dårlig

2002/2003
Bo Hansen - Dårlig
Jan Frederiksen - Dårlig
Anders Rasmussen - Mellem
Claus Madsen - God

2003/2004
Mohamed Zidan - God
Thomas Frandsen - Mellem
Michael Hansen - God
Dennis Sørensen - God

2004/2005
Mikkel Thygesen - God
Kwadwo Poku - Dårlig
Rasmus Daugaard - God
David Nielsen - Mellem
Morten Petersen - Dårlig
Ola Tidman - Mellem

2005/2006
Christian Traoré - Mellem
Simon Poulsen - God
Svenne Poulsen - Dårlig
Magnus Troest - God
Klaus Kærgaard - Dårlig

2006/2007
Martin Raska - Mellem
Serghei Dadu - Mellem
Kolja Afriyie - God
Thomas Røll - Dårlig
Danny Olsen - Mellem
Christian Olsen - God

2007/2008
Christopher Poulsen - God
Mikkel Thygesen - Mellem
Maros Klimpl - Mellem
Petter Furuseth-Olsen - UB
Dennis Flinta - Mellem

Det giver i alt:
16 Gode
15 Mellem
11 Dårlige

Personligt tror jeg faktisk det er en helt ok statistik, men kunne være sjovt at se den for Kim Brink og Lynge Jakobsen.
Senest rettet af Rainier W 10. jan 2008, 13:03, rettet i alt 1 gang.

Jon Damsgaard

Re: Er Ørgård en god købmand? (2. del)

Indlæg af Jon Damsgaard »

Jeg vil godt høre hvad du har bedømt ud fra?

Jeg vil mene Dadu og Raska er "gode" køb.

Dadu - jeg mener han udfylder hans opgaver, fylder godt oppe foran, score også nogle kasser, han må dog godt score nogle flere.

Raska - Kom lidt skidt igang, men må så sandelig sige han er kommet igen, mange sikre indgrb og vigtige redninger!

/Damsgaard

felisan

Re: Er Ørgård en god købmand? (2. del) (OT)

Indlæg af felisan »

er der andre, der kan komme med en yderligere sammenfatning af den tråd, der startede med en diskussion mellem spindoc og Kent idag ud over, som Rainier W skriver, at man har fundet frem til, at Ørgaard i sin tid har investeret mellem 70 og 90 millioner på spillere til FCM?

Hausser

Indlæg af Hausser »

Det kunne bestemt være en interessant debat, men vi er i så fald nødt til at opstille nogle kriterier for hvordan vi bedømmer et godt, mellem eller dårligt køb.

Noget som skal medtages i en vurdering, må være købspris, eventuel slagpris, forventningerne til spillerne (udviklingsspiller/ forstærkning af start11eren/breddespiller) m.m. Kunne være fint hvis man tilføjede disse faktorer til listen, ville gøre det mere overskueligt.

På den baggrund skal Danny og Dadu helt sikkert tituleres som dårlige indkøb. At de hidtil ikke har levet op til forventningerne må være uomtvisteligt. At de så måske kan sprudle i den kommende sæson, kan vi af gode grunde ikke indregne i denne vurdering, vi kan kun vurdere indsatsen hidtil.

Hekler

Indlæg af Hekler »

Hausser Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kunne bestemt være en interessant debat, men
> vi er i så fald nødt til at opstille nogle
> kriterier for hvordan vi bedømmer et godt, mellem
> eller dårligt køb.

Nej!

Hvis du vil bedømme spillernes værdi i forhold til købspris, så er det helt fair, men hvis du vil frem til en vurdering af om Ørgaards præstation som indkøber, så er det irellevant.

Du vil nemlig afspore debatten totalt hvis vi om hver spiller skal nå en eller anden konsensus om værdi. Ikke fordi den debat ikke er interessant, men så skal vi tage den først og droppe ørgaard til slutningen af vinterpausen når vi er ved at være igennem alle spillerne.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Det er klart det kommer til at tage lang tid, men hvis diskussionen skal tages, så kan vi ikke blot vurdere hver enkelt spiller ud fra om man mener han er/var god eller ej, det vil blive alt for subjektivt.

Hvis det skal gøres, skal de vel gøres ordentlig og så er vi vel nødt til at bedømme spillerne ud fra nogle objektive variable.

Alternativt kunne man fokusere på spillerindkøbene de sidste 2-3-4 år (måske tiden under ER) hvor der virkeligt er blevet arbejdet målrettet mod at blive og forblive en topklub. Samtidigt ville vi også have den fordel, at disse spillere var lidt mere friske i erindringen :-)

Hekler

Indlæg af Hekler »

Hausser Skrev:
> Det er klart det kommer til at tage lang tid, men
> hvis diskussionen skal tages, så kan vi ikke blot
> vurdere hver enkelt spiller ud fra om man mener
> han er/var god eller ej, det vil blive alt for
> subjektivt.
>
> Hvis det skal gøres, skal de vel gøres ordentlig
> og så er vi vel nødt til at bedømme spillerne ud
> fra nogle objektive variable.

Du kan lade som om der er objektive variabler lige så tosset du vil, men det er og bliver en subjektiv forståelse af hvad ordene betyder og i hvor høj grad den enkelte spiller er god til det.

Vi bliver nødt til at indrømme at man ikke kan lave en kvantitativ vurdering.

Hausser

Indlæg af Hausser »

indkøbspris og salgspris, eller i hvert fald estimaterne af dem, samt den rolle i truppen som spilleren er indkøbt til (bredde, forstrækning) er vel relativt objektive variable.

Vi kan vel snildt blive enige om at Raska var indkøbt som forstærkning, Flinta indkøbt som bredde, Thygesen indkøb som forstærkning (i anden omgang), Christian Olsen indkøbt som breddespiller osv.

Men det er dog klart denne tilgang ikke bliver voldsomt nuanceret, hvad så med en spiller som Danny som indledningsvist blev indkøbt som en spiller som ikke skulle gå direkte i starteren, men som man sidenhen forventede skulle overtage? Diskussionen er måske ikke så let endda..

Kent

Indlæg af Kent »

Har lavet en opgørelse på en lidt anden måde.

Jeg har set på hvorvidt spillerne er indkøbt til start11 eller som udviklings-/breddespiller, og så har jeg vurderet om de er blevet stamspillere eller ej. For letheds skyld har jeg kun medtaget indkøb fra 02/03 og frem:

Købt til start11
Claus Madsen
Mohamed Zidan
Thomas Frandsen
Michael Hansen
Rasmus Daugaard
David Nielsen
Martin Raska
Kolja Afriyie
Christopher Poulsen
Mikkel Thygesen (BMG)
Maros Klimpl

Bo Hansen
Serghei Dadu
Christian Traoré
Kwadwo Poku

11 ud af 15 spillere købt til start11 er altså blevet stamspillere.

Købt som udvikling/bredde
Dennis Sørensen
Simon Poulsen
Magnus Troest
Mikkel Thygesen (Frem)

Ola Tidman
Anders Rasmussen
Danny Olsen
Christian Olsen
Dennis Flinta

Thomas Røll
Morten Petersen
Svenne Poulsen
Jan Frederiksen
Klaus Kærgaard

4 ud af 14 udviklingsspillere er altså blevet stamspillere. 5 af var/er inde omkring holdet og udfylder dermed rollen som breddespiller, mens yderligere 5 var/er deciderede flop.

Dennis (BW2479)

Indlæg af Dennis (BW2479) »

Hausser Skrev:
> Det er klart det kommer til at tage lang tid, men
> hvis diskussionen skal tages, så kan vi ikke blot
> vurdere hver enkelt spiller ud fra om man mener
> han er/var god eller ej, det vil blive alt for
> subjektivt.
>
> Hvis det skal gøres, skal de vel gøres ordentlig
> og så er vi vel nødt til at bedømme spillerne ud
> fra nogle objektive variable.
>
> Alternativt kunne man fokusere på spillerindkøbene
> de sidste 2-3-4 år (måske tiden under ER) hvor der
> virkeligt er blevet arbejdet målrettet mod at
> blive og forblive en topklub. Samtidigt ville vi
> også have den fordel, at disse spillere var lidt
> mere friske i erindringen :-)

Er der nogen der har brug for den diskussionen? Behøver vi andet end at åbne en avis for at kunne se om JØ har været god for os? At vi idag i FCM kan få 27 mil for en spiller som SP kan vi takke den mand for. Se hvad vi har nået siden 99, siger ikke at det er JØ skyld det hele, men uden en mand som ham på hans plads var det aldrig kommet så vidt. Vi er derhenne hvor folk ikke syntes at vision 2011 er storhedsvandvid mere. Vi har i øjeblikket et historisk økonomisk roderum. Vi er på udkig efter invisteringer der i fremtiden kan gøre FCM som koncern økonomisk uafhængi af spillersalg.

Vi har et af verdens aller bedse akademier. Og uden at prale så har vi klubber som Real madrid, Liverpool, Chelsea og lyon til at se på vores 1 årgang. Hvad venter der ik i fremtiden når vi først bliver rigtigt gode til akademiarbejdet? Vi har fingerne i de aller bedste talenter i dk, den næste agger er måske allerede startet på akademiet. Vi har råd til at sige nej til et million tilbud på en 18 årig spiller uden 1 holds erfaring.

Personligt har jeg ik noget at brokker mig over når det kommer til vores sportsdirektør. Hvis andre har brug for at gå hans indkøb igennem spiller for spiller så skal de have lov til det. Jeg har ikke brug for det 3 sæt medaljer og et par pokalfinaler og så har vi enda tjent penge imens, det er fint med mig. Den manglende pokal skal nok snart komme.

Hekler

Indlæg af Hekler »

Jeg kan godt være enig så længe vi ikke gør det mere kompliceret end det her, og så længe det er et spørgsmål om at vi kun vurdere den på forhånd forventede rolle.

Men på et eller andet tidspunkt så må vi jo værdisætte for at hele diskussionen giver mening? (Altså komme med en kvalitativ vurdering)

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Her er mine bud udfra Rainier W's liste:

1999/2000
Peter Sand - God
Thomas Thomasberg - God
Razak Pimpong - God
Baba Musa - Dårlig
Johnny Lilholt Laursen - Dårlig

2000/2001
Urmas Rooba - God
Jens Jessen - God
Mogens Laursen - Mellem
Jesper Søgaard - Dårlig
Karsten From - Dårlig

2001/2002
Kim Kristensen - Dårlig
Christian Magleby - Mellem
Nikolaj Jørgensen - Dårlig

2002/2003
Bo Hansen - Dårlig
Jan Frederiksen - Dårlig
Anders Rasmussen - Mellem
Claus Madsen - God

2003/2004
Mohamed Zidan - God
Thomas Frandsen - Mellem
Michael Hansen - God
Dennis Sørensen - God

2004/2005
Mikkel Thygesen - God
Kwadwo Poku - Dårlig
Rasmus Daugaard - God
David Nielsen - Dårlig
Morten Petersen - Dårlig
Ola Tidman - Mellem

2005/2006
Christian Traoré - Dårlig
Simon Poulsen - God
Svenne Poulsen - Dårlig
Magnus Troest - God
Klaus Kærgaard - Dårlig

2006/2007
Martin Raska - God
Serghei Dadu - Mellem
Kolja Afriyie - God
Thomas Røll - Dårlig
Danny Olsen - Mellem
Christian Olsen - God

2007/2008
Christopher Poulsen - God
Mikkel Thygesen - God
Maros Klimpl - God
Petter Furuseth-Olsen - UB
Dennis Flinta - Mellem

Rainier W

Indlæg af Rainier W »

Fuldstændig enig i at problemet selvfølgelig er hvilke kriterier man vurderer ud fra. For det må jo siges at være en gennemgang der kan manipuleres i netop den retning man gerne vil have den ved at opstille sine egne kriterier.

Men selvfølgelig skal man tage højde for pris, forventninger, skader man ikke kunne se komme, og ikke mindst tid. Det er også derfor jeg har sat mange af de ankomne i det sidste år til mellem.

Eks. er jeg personligt stor Raska fan, og mener personligt at han er et rigtig godt køb, men jeg kan også godt se at kritikerne har helt ret i at hans flagrende stil ikke er skandinavisk (stilen er i øvrigt meget Buffon agtig, og der ville ingen nok klage). Derfor endte han i mellem da tiden nok må vise om vi kan vænne os til hans stil, eller om kan kan ændre stil og vise mere "skandinavisk" stil. Ligeledes med Danny, Dadu og Klimpl. Det er sgu helt ærligt for tildligt at fælde endelig dom over dem.

Men efter at have læst svar igennem, synes jeg faktisk Kents bud er ganske brugbare. For den tager i hvert tilfælde højde for at Forventningerne til Morten Petersen var mindre end til Klimpl. Måske kunne det dog være en god ide også at have opdelt i om de allerede havde spillet på højeste niveau som Dennis, Thyge og Danny havde eller om de er hentet "blindt" som 2. divisionsprofil.

Rainier W

Re: Er Ørgård en god købmand? (2. del) (OT)

Indlæg af Rainier W »

felisan Skrev:
> er der andre, der kan komme med en yderligere
> sammenfatning af den tråd, der startede med en
> diskussion mellem spindoc og Kent idag ud over,
> som Rainier W skriver, at man har fundet frem til,
> at Ørgaard i sin tid har investeret mellem 70 og
> 90 millioner på spillere til FCM?

Kan dælme godt forstå du ikke vil tygge dig igennem den.

Men spar dig, der kom ikke mere frem, måske bortset fra at spindoc ikke længere svarer på Kents og Jesper BW1100's indlæg da de ikke kan holde en god debattone.

>;-D

Rainier W

Indlæg af Rainier W »

Hausser Skrev:
> indkøbspris og salgspris, eller i hvert fald
> estimaterne af dem, samt den rolle i truppen som
> spilleren er indkøbt til (bredde, forstrækning) er
> vel relativt objektive variable.

Fuldstændig enig, men efter jeg selv løb igennem listen i går var jeg faktisk overrasket over hvor relativt sorthvide svarene var. Det er reelt 5-6 man er i tvivl om. Uanset salgspris, forventninger mm. er Morten Petersen eks. bare et køb der floppede ligesom Dennis, Simon mfl. er umotvistelige successer.

Lidt forkantet sat op fik 80 % af floppene aldrig reel spilletid på 1. holdet.

Besvar