Ny SAS Liga
-
foboldfreaken1001
Ny SAS Liga
Jeg ved godt at emnet har været oppe at vende herinde en gang før, men jeg syntes lige at vi skal have den op at vende igen.
http://tipsbladet.dk/index.php/news/show/id=140065
Min klare holding er at det blive godt med hvis at SAS Ligaen skulle blive lidt størrere, da det vil skabe lidt emre konkurrence og det vil også være bedre for de mindre hold, rent økonomisk.
http://tipsbladet.dk/index.php/news/show/id=140065
Min klare holding er at det blive godt med hvis at SAS Ligaen skulle blive lidt størrere, da det vil skabe lidt emre konkurrence og det vil også være bedre for de mindre hold, rent økonomisk.
Senest rettet af foboldfreaken1001 27. sep 2007, 19:39, rettet i alt 1 gang.
-
Bhomaszz
hvad Ønsker vi Os???
personligt håber jeg på at Suppen bliver udvidet, da jeg ikke ser 3kamps systemet som særligt holdbart - og ej heller rimeligt...men spørgsmålet er så hvor mange hold et lille land som danmark kan klare?
16 hold må være min ummidelbare mening, da der hverken er for lidt eller for mange kampe så - og med flere hold bliver standarten enten for lav eller vi bliver en liga hvor alle hold er nødt til at købe udenlandsk kvalitet det ønsker vi vel ikke?
16 hold må være min ummidelbare mening, da der hverken er for lidt eller for mange kampe så - og med flere hold bliver standarten enten for lav eller vi bliver en liga hvor alle hold er nødt til at købe udenlandsk kvalitet det ønsker vi vel ikke?
-
Kent
Re: hvad Ønsker vi Os???
Jeg synes egentlig også at det er træls, at der skal spilles 3 kampe mod hver modstander. Det giver nogle usportslige fordele.
Men problemet er, at ved en udvidelse vil der blot komme for mange ringe hold, hvilket vil gå ud over kvaliteten i toppen af ligaen. Hvis man fx udvider til 16 hold for at få 30 kampe på en sæson, så er det jo med op- og nedrykning 18-20 kvalificerede hold, der skal findes. Dvs at det sådan set er ned midt i 1. div. I dag er det svært at finde 12 kvalificerede hold, da der næsten hvert år er eet hold, der falder igennem i ligaen. Der vil komme en række halvtidsproffesionelle hold op, der reelt set ikke kan true topholdene. Ergo vil det blive hollandske tilstande, hvor der er meget forskel på top og bund. For mig at se giver det en lang række uinteressante opgør, der gør ligaen mindre attraktiv for tilskuere.
Den nuværende struktur har været en kæmpe succes sportsligt, kommercielt og tilskueremæssigt. Det eneste problem er den usportslige afvikling.
En anden struktur kunne være at skære ned til 10 hold og så møde alle 4 gange. Det giver godt nok en lang række kampe mod de samme hold, men samtidig højere kvalitet. Faren er dog, at med så få hold, kan en dårlig sæson betyde at man rykker ned. Så måske skal der i så fald ikke være direkte nedrykning, men nogle play-off kampe mellem de 2 bedste i 1. div og de ringeste i ligaen. Evt måske en enkelt dirkte nedrykker, for ikke at gøre det helt umuligt at komme op i ligaen. Faren ved denne struktur er dog, at der skabes enorm forskel på SAS-ligaen og 1. div. Der er der dog til dels allerede, men tendensen vil forstærkes.
Men problemet er, at ved en udvidelse vil der blot komme for mange ringe hold, hvilket vil gå ud over kvaliteten i toppen af ligaen. Hvis man fx udvider til 16 hold for at få 30 kampe på en sæson, så er det jo med op- og nedrykning 18-20 kvalificerede hold, der skal findes. Dvs at det sådan set er ned midt i 1. div. I dag er det svært at finde 12 kvalificerede hold, da der næsten hvert år er eet hold, der falder igennem i ligaen. Der vil komme en række halvtidsproffesionelle hold op, der reelt set ikke kan true topholdene. Ergo vil det blive hollandske tilstande, hvor der er meget forskel på top og bund. For mig at se giver det en lang række uinteressante opgør, der gør ligaen mindre attraktiv for tilskuere.
Den nuværende struktur har været en kæmpe succes sportsligt, kommercielt og tilskueremæssigt. Det eneste problem er den usportslige afvikling.
En anden struktur kunne være at skære ned til 10 hold og så møde alle 4 gange. Det giver godt nok en lang række kampe mod de samme hold, men samtidig højere kvalitet. Faren er dog, at med så få hold, kan en dårlig sæson betyde at man rykker ned. Så måske skal der i så fald ikke være direkte nedrykning, men nogle play-off kampe mellem de 2 bedste i 1. div og de ringeste i ligaen. Evt måske en enkelt dirkte nedrykker, for ikke at gøre det helt umuligt at komme op i ligaen. Faren ved denne struktur er dog, at der skabes enorm forskel på SAS-ligaen og 1. div. Der er der dog til dels allerede, men tendensen vil forstærkes.
-
Hekler
Re: Ny SAS Liga
18 hold.
Lige op ned.
34 kampe, en mere end nu.
Passer fint med en tv aftale der udelukkende afhænger af placering, da alle kampe ikke vil blive vist live.
Det vil gøre springet fra 1. div til Liga mindre.
Det vil forbedre talentudviklingen, da der bliver plads til at prøve de unge i mod de svagere hold for topholdene, samtidigt med at der er plads til flere unge får ligaerfaring.
Der bliver større rum til at give spillere hvile i mindre vigtige kampe.
Det vil give flere kampe med pres om sejer fra flere hold, og vende danske hold til at spille noget mere kynisk.
Lige op ned.
34 kampe, en mere end nu.
Passer fint med en tv aftale der udelukkende afhænger af placering, da alle kampe ikke vil blive vist live.
Det vil gøre springet fra 1. div til Liga mindre.
Det vil forbedre talentudviklingen, da der bliver plads til at prøve de unge i mod de svagere hold for topholdene, samtidigt med at der er plads til flere unge får ligaerfaring.
Der bliver større rum til at give spillere hvile i mindre vigtige kampe.
Det vil give flere kampe med pres om sejer fra flere hold, og vende danske hold til at spille noget mere kynisk.
-
Nat_KBH
Med så mange hold, vil man da ikke nærmest lave 2-i-1 liga?
Jeg mener, vil det ikke næsten altid være de samme 9 der ligger over midten og de resterende 9 der slås om bunden...
Ergo SAS liga og 1. div i en og samme turnering?
Jeg mener, vil det ikke næsten altid være de samme 9 der ligger over midten og de resterende 9 der slås om bunden...
Ergo SAS liga og 1. div i en og samme turnering?
-
Hekler
Nat_KBH Skrev:
-------------------------------------------------------
> Med så mange hold, vil man da ikke nærmest lave
> 2-i-1 liga?
> Jeg mener, vil det ikke næsten altid være de samme
> 9 der ligger over midten og de resterende 9 der
> slås om bunden...
> Ergo SAS liga og 1. div i en og samme turnering?
Du må lige forklare lidt nærmere hvad du mener er problemet?
> Med så mange hold, vil man da ikke nærmest lave
> 2-i-1 liga?
> Jeg mener, vil det ikke næsten altid være de samme
> 9 der ligger over midten og de resterende 9 der
> slås om bunden...
> Ergo SAS liga og 1. div i en og samme turnering?
Du må lige forklare lidt nærmere hvad du mener er problemet?
-
Nat_KBH
Hvis man har 18 hold i samme liga i et så lille land som Danmark, vil det så ikke komme til at blive groft opdelt i denne liga?
Ville hold som Køge,Fredericia osv. kunne klarer sig i denne liga på et grundlag der er underholdende også for dem...Eller vil de bare ligge stavneret i den nederste del altid?
Mener måske bare at vi ikke har belæg i DK til at have 18 hold i bedste liga, hvis det skal være god fodbold for både klubber og tilskuere.
Kan godt være jeg er gal på den, men er bare lidt mistænksom over om der ikke bliver for stort gab med så mange hold i én liga.
Håber det er bedre beskrevet nu fra min side.
Ville hold som Køge,Fredericia osv. kunne klarer sig i denne liga på et grundlag der er underholdende også for dem...Eller vil de bare ligge stavneret i den nederste del altid?
Mener måske bare at vi ikke har belæg i DK til at have 18 hold i bedste liga, hvis det skal være god fodbold for både klubber og tilskuere.
Kan godt være jeg er gal på den, men er bare lidt mistænksom over om der ikke bliver for stort gab med så mange hold i én liga.
Håber det er bedre beskrevet nu fra min side.
-
Hekler
Nat_KBH Skrev:
> Hvis man har 18 hold i samme liga i et så lille
> land som Danmark, vil det så ikke komme til at
> blive groft opdelt i denne liga?
Jo lige som alle andre steder, så det vil jeg forvente.
> Ville hold som Køge,Fredericia osv. kunne klarer
> sig i denne liga på et grundlag der er
> underholdende også for dem...
I modsætning til at ligge i 1. div?
> Eller vil de bare
> ligge stavneret i den nederste del altid?
Chancerne er jo ikke anderledes for at komme i fx. top 6 end idag, er de?
> Mener måske bare at vi ikke har belæg i DK til at
> have 18 hold i bedste liga, hvis det skal være god
> fodbold for både klubber og tilskuere.
Jeg har set det argument ofte, men jeg har aldrig forstået hvad argumenterne skulle være.
At møde FCM, FCK, OB, AGF osv. en gang om året på hjemmebane kan jeg ikke se er en ulempe for udviklingen af interesse for de klubber?
> Kan godt være jeg er gal på den, men er bare lidt
> mistænksom over om der ikke bliver for stort gab
> med så mange hold i én liga.
Forklar lige hvad problemet med gabet er?
> Hvis man har 18 hold i samme liga i et så lille
> land som Danmark, vil det så ikke komme til at
> blive groft opdelt i denne liga?
Jo lige som alle andre steder, så det vil jeg forvente.
> Ville hold som Køge,Fredericia osv. kunne klarer
> sig i denne liga på et grundlag der er
> underholdende også for dem...
I modsætning til at ligge i 1. div?
> Eller vil de bare
> ligge stavneret i den nederste del altid?
Chancerne er jo ikke anderledes for at komme i fx. top 6 end idag, er de?
> Mener måske bare at vi ikke har belæg i DK til at
> have 18 hold i bedste liga, hvis det skal være god
> fodbold for både klubber og tilskuere.
Jeg har set det argument ofte, men jeg har aldrig forstået hvad argumenterne skulle være.
At møde FCM, FCK, OB, AGF osv. en gang om året på hjemmebane kan jeg ikke se er en ulempe for udviklingen af interesse for de klubber?
> Kan godt være jeg er gal på den, men er bare lidt
> mistænksom over om der ikke bliver for stort gab
> med så mange hold i én liga.
Forklar lige hvad problemet med gabet er?
-
Nat_KBH
Hekler Skrev:
> At møde FCM, FCK, OB, AGF osv. en gang om året på
> hjemmebane kan jeg ikke se er en ulempe for
> udviklingen af interesse for de klubber?
>
> > Kan godt være jeg er gal på den, men er bare
> lidt
> > mistænksom over om der ikke bliver for stort
> gab
> > med så mange hold i én liga.
>
> Forklar lige hvad problemet med gabet er?
Der er efter min mening ikke gode nok stadionkapaciteter i DK til at der kommer flere tusind FCM, FCK eller Brøndby fans for at se en fodbold kamp imod f.eks. Køge - så allerede der skal der så store aktiver i de små klubber for at det overhovedet er sjovt - både som spiller og tilskuer.
Mht. gabet er det nok min konservatisme der siger mig at jeg som klub trods alt vil synes det er sjovere at ligge 1-3 i 1. div end 13-16 i en samlet liga.
Og gabet vil da blive stort imellem de første 8-10 hold og ned til resten. Det sker jo trods alt ikke super ofte at Topholdene smider alle pointene til et totalt sekunda hold, ergo bliver gabet så stort at jeg ville synes det var sjovere at snuse til SAS ligene hvert 2. eller 3. år frem for at være evig bundprop/midterprop i en stor liga.
Mht. Talentudviklingen, vil de små heller ikke kunne stille meget op udover at de store klubber hurtigere får øjnene op for de gode spillere end når det er opdelt og dermed opkøbe dem hurtigt - og det vil også gøre gabet større imellem top og bund.
> At møde FCM, FCK, OB, AGF osv. en gang om året på
> hjemmebane kan jeg ikke se er en ulempe for
> udviklingen af interesse for de klubber?
>
> > Kan godt være jeg er gal på den, men er bare
> lidt
> > mistænksom over om der ikke bliver for stort
> gab
> > med så mange hold i én liga.
>
> Forklar lige hvad problemet med gabet er?
Der er efter min mening ikke gode nok stadionkapaciteter i DK til at der kommer flere tusind FCM, FCK eller Brøndby fans for at se en fodbold kamp imod f.eks. Køge - så allerede der skal der så store aktiver i de små klubber for at det overhovedet er sjovt - både som spiller og tilskuer.
Mht. gabet er det nok min konservatisme der siger mig at jeg som klub trods alt vil synes det er sjovere at ligge 1-3 i 1. div end 13-16 i en samlet liga.
Og gabet vil da blive stort imellem de første 8-10 hold og ned til resten. Det sker jo trods alt ikke super ofte at Topholdene smider alle pointene til et totalt sekunda hold, ergo bliver gabet så stort at jeg ville synes det var sjovere at snuse til SAS ligene hvert 2. eller 3. år frem for at være evig bundprop/midterprop i en stor liga.
Mht. Talentudviklingen, vil de små heller ikke kunne stille meget op udover at de store klubber hurtigere får øjnene op for de gode spillere end når det er opdelt og dermed opkøbe dem hurtigt - og det vil også gøre gabet større imellem top og bund.
-
foboldfreaken1001
Nat_KBH Skrev:
>
> Mht. Talentudviklingen, vil de små heller ikke
> kunne stille meget op udover at de store klubber
> hurtigere får øjnene op for de gode spillere end
> når det er opdelt og dermed opkøbe dem hurtigt -
> og det vil også gøre gabet større imellem top og
> bund.
Det krøver vel bare en god indkøbs/salgs næse for at kunne holde på talenterne.
Jeg ved ikke helt om man kan give FCM som et eksempel men det er noget ala det
>
> bund.
Det krøver vel bare en god indkøbs/salgs næse for at kunne holde på talenterne.
Jeg ved ikke helt om man kan give FCM som et eksempel men det er noget ala det
-
Hekler
Nat_KBH Skrev:
> Hekler Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > At møde FCM, FCK, OB, AGF osv. en gang om året
> på
> > hjemmebane kan jeg ikke se er en ulempe for
> > udviklingen af interesse for de klubber?
> >
> > > Kan godt være jeg er gal på den, men er bare
> > lidt
> > > mistænksom over om der ikke bliver for stort
> > gab
> > > med så mange hold i én liga.
> >
> > Forklar lige hvad problemet med gabet er?
>
>
> Der er efter min mening ikke gode nok
> stadionkapaciteter i DK til at der kommer flere
> tusind FCM, FCK eller Brøndby fans for at se en
> fodbold kamp imod f.eks. Køge - så allerede der
> skal der så store aktiver i de små klubber for at
> det overhovedet er sjovt - både som spiller og
> tilskuer.
Det er vel kun et logistisk problem, som kan klares med de stadionkrav for oprykning som allerede findes.
> Mht. gabet er det nok min konservatisme der siger
> mig at jeg som klub trods alt vil synes det er
> sjovere at ligge 1-3 i 1. div end 13-16 i en
> samlet liga.
Det er jeg ret sikker på dem der ligger i den bedste halvdel ad 1. div. ikke er enig i.
> Og gabet vil da blive stort imellem de første 8-10
> hold og ned til resten. Det sker jo trods alt ikke
> super ofte at Topholdene smider alle pointene til
> et totalt sekunda hold, ergo bliver gabet så stort
> at jeg ville synes det var sjovere at snuse til
> SAS ligene hvert 2. eller 3. år frem for at være
> evig bundprop/midterprop i en stor liga.
Med sammen argumenter må fx den Italienske eller Engelske liga være forfærdeligt??
> bund.
Der er da ingen tvivlom at flere u/21 spillere vil få ligaerfaring uanset hvordan du vender og drejer det?
> Hekler Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > At møde FCM, FCK, OB, AGF osv. en gang om året
> på
> > hjemmebane kan jeg ikke se er en ulempe for
> > udviklingen af interesse for de klubber?
> >
> > > Kan godt være jeg er gal på den, men er bare
> > lidt
> > > mistænksom over om der ikke bliver for stort
> > gab
> > > med så mange hold i én liga.
> >
> > Forklar lige hvad problemet med gabet er?
>
>
> Der er efter min mening ikke gode nok
> stadionkapaciteter i DK til at der kommer flere
> tusind FCM, FCK eller Brøndby fans for at se en
> fodbold kamp imod f.eks. Køge - så allerede der
> skal der så store aktiver i de små klubber for at
> det overhovedet er sjovt - både som spiller og
> tilskuer.
Det er vel kun et logistisk problem, som kan klares med de stadionkrav for oprykning som allerede findes.
> Mht. gabet er det nok min konservatisme der siger
> mig at jeg som klub trods alt vil synes det er
> sjovere at ligge 1-3 i 1. div end 13-16 i en
> samlet liga.
Det er jeg ret sikker på dem der ligger i den bedste halvdel ad 1. div. ikke er enig i.
> Og gabet vil da blive stort imellem de første 8-10
> hold og ned til resten. Det sker jo trods alt ikke
> super ofte at Topholdene smider alle pointene til
> et totalt sekunda hold, ergo bliver gabet så stort
> at jeg ville synes det var sjovere at snuse til
> SAS ligene hvert 2. eller 3. år frem for at være
> evig bundprop/midterprop i en stor liga.
Med sammen argumenter må fx den Italienske eller Engelske liga være forfærdeligt??
> bund.
Der er da ingen tvivlom at flere u/21 spillere vil få ligaerfaring uanset hvordan du vender og drejer det?
-
YahooSeeker [Bot]
>Med sammen argumenter må fx den Italienske eller Engelske liga være >forfærdeligt??
Det er den også. Der var meget fokus på den engelske lige inden denne sæson at den aldrig havde været mere ulige
Det er den også. Der var meget fokus på den engelske lige inden denne sæson at den aldrig havde været mere ulige
-
Hekler
Van Colter Skrev:
> >Med sammen argumenter må fx den Italienske eller
> Engelske liga være >forfærdeligt??
>
> Det er den også. Der var meget fokus på den
> engelske lige inden denne sæson at den aldrig
> havde været mere ulige
Hvad er der med uligheden der er et problem?
Har alle ikke de samme sportslige muligheder? Jeg ved godt der er væsentligt forskellige økonomiske muligheder, men alene befolkningsgrundlaget gør jo det.
> >Med sammen argumenter må fx den Italienske eller
> Engelske liga være >forfærdeligt??
>
> Det er den også. Der var meget fokus på den
> engelske lige inden denne sæson at den aldrig
> havde været mere ulige
Hvad er der med uligheden der er et problem?
Har alle ikke de samme sportslige muligheder? Jeg ved godt der er væsentligt forskellige økonomiske muligheder, men alene befolkningsgrundlaget gør jo det.
-
NME
Og med 18 hold i ligaen vil der være mange flere liga hold til at kæmpe om de samme tilskuere og de samme sponsorer..
Og mht det du kalder et logistisk problem: de umorderne stadions.
Så tror jeg ikke du lige hen over natten for 20-25 kommuner til at betale for opførslen/driften af moderne stadions..
Bare se hvor svært det er for dem idag.
På trods af dette er jeg dog også fortaler for en udvidelse af ligaen.. Men dog max 15-16 hold..
Og mht det du kalder et logistisk problem: de umorderne stadions.
Så tror jeg ikke du lige hen over natten for 20-25 kommuner til at betale for opførslen/driften af moderne stadions..
Bare se hvor svært det er for dem idag.
På trods af dette er jeg dog også fortaler for en udvidelse af ligaen.. Men dog max 15-16 hold..
-
Ravnen
Re: hvad Ønsker vi Os???
Ringe hold? som Superligaen er nu slår alle da alle jævnligt. Små hold som Randers og Horsens som for få sæsoner siden var bundhold og i kamp mod nedrykning har vist at man sagtens kan komme nedefra og etablere sig. I første division opruster Vejle, ligesom Sønderjyske, Fredericia og måske Køge og flere hold er på vej.
Jeg er ikke bange for at bundniveauet bliver voldsomt lavere end det er nu, tværtimod vil det give hold som netop Randers, Horsens og Vejle en større chance for at få etableret sig, få banket den nødvendige organisation op og reelt have en chance for at overleve de første sæsoner.
4 kampe indbyrdes ville være gabende kedeligt, vi har godt af at se noget andet end de samme hold hele tiden. Måske er noget af problemet i Europa kampene også at vi er vant til konstant at møde hold vi kender til benet, og skulle vi så til at have fire indbyrdes opgør mod de tre nu, så ender det da i ren superliga-indavl
Tiden er inde til udvidelsen.
Jeg er ikke bange for at bundniveauet bliver voldsomt lavere end det er nu, tværtimod vil det give hold som netop Randers, Horsens og Vejle en større chance for at få etableret sig, få banket den nødvendige organisation op og reelt have en chance for at overleve de første sæsoner.
4 kampe indbyrdes ville være gabende kedeligt, vi har godt af at se noget andet end de samme hold hele tiden. Måske er noget af problemet i Europa kampene også at vi er vant til konstant at møde hold vi kender til benet, og skulle vi så til at have fire indbyrdes opgør mod de tre nu, så ender det da i ren superliga-indavl
Tiden er inde til udvidelsen.