Erik Rasmussen i Forza 16/11

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Altoriso

Erik Rasmussen i Forza 16/11

Indlæg af Altoriso »

http://www.forza.dk/index.php/news/show/id=13180

Så kom den ventede Læserstorm med Erik Rasmussen i forza :-)

Der er rigtigt mange gode spørgsmål, og lige så svar, så hermed en opfordring til at dissekere svarene i løbet af de næste dage :-)
( orker ikke så meget selv lige nu :-) )
Senest rettet af Altoriso 17. nov 2006, 19:41, rettet i alt 1 gang.

Dahl Nielsen

Re: Erik Rasmussen i Forza 16/11

Indlæg af Dahl Nielsen »

Lyder da til, at han er rigtig glad for Midtjylland ;)

Han har i hvert fald min fulde opbakning. Den mand har gjort et fantastisk stykke arbejde for FCM!

Men nu må jeg hellere lægge mig i sengen og tælle får...

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Hvor er det pragtfuldt at læse hans kærlighed til vores klub i de svar han giver. Jeg tror aldrig jeg har set en dansk træner udtale sig sådan, og aldrig om en klub han kun har været i nogle få år.

Citater:

Jeg kender en del derinde og har stor respekt for deres (Brøndbys) klubånd, men mine fodboldfølelser ligger i FC Midtjylland.

Hvilken klub kunne du godt tænke dig at træne, når du engang er færdig med Midtjylland?
Jeg er her i to et halvt år endnu, og som sagt er jeg helt vildt glad for at være her. Derfor vil jeg ikke tage stilling til, hvad der ellers kunne være fedt. Her ligger mit fodboldhjerte, og her kan jeg få alle mine ambitioner opfyldt, i og med ledelsen er så dygtig, og talentmassen er så stor.

Kunne du tænke dig at komme "tilbage" til Brøndby og være træner?
Jeg vil aldrig udelukke noget på den konto. Jeg er jo tættere forbundet med Brøndby, end jeg er med FCK, hvis vi skal snakke om de største danske klubber. Men det er her, jeg helst vil være træner, og jeg vil markant hellere være træner i FC Midtjylland end i Brøndby

Og så lige omkring mandskabsbehandling:

Jeg har stadig de samme holdninger til frihed under ansvar og til, at vi alle skal behandle hinanden med respekt. Vi i trænerteamet er ikke bonkammerater med spillerne, men vi viser dem den samme respekt, som vi gerne vil have, de viser os. Det er min trænergerning, og de værdier vi har i klubben, bygget op på. Du vil ikke finde en træner – heller ikke på ynglingeholdet eller på andetholdet – i FC Midtjylland der står og svinder en spiller til. Vi skal give dem tillid og snor, men hvis en spiller falder langt ude for rammerne, tager vi en snak med ham og siger, at det er nok bedre, at han ikke er her.

Og så er han meget loyal overfor spillerne, det er da herligt at se. Helt sikker noget der påvirker stemningen!

Erik er Gud! :-D

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Habituelt peger han ofte på USA som dannelsesprocesudgangspunktet. Personlig lyser hans menneskelighed igennem fx da han siger:

”Vi havde nogle meget hidsige og autoritære trænere, som mange gange nedbrød spillernes selvtillid og selvværd. (…)Jeg har stadig de samme holdninger til frihed under ansvar og til, at vi alle skal behandle hinanden med respekt. Vi i trænerteamet er ikke bonkammerater med spillerne, men vi viser dem den samme respekt, som vi gerne vil have, de viser os.”

Det er svært for mig ikke, at blive sympati påvirket. Han er efter min mening den ideelle træner for en klub, som har så mange unge spiller. Fordi han vil ikke bare udvikle spillerne, som gode fodboldspiller, men også som ” gode mennesker”. Altså det ligesom om, at han er nået et skridt videre end ” den sorte skole”, hvor han er kommet til en erkendelse af, at holistisk set har mennesket ( fodboldspilleren) en sammenhængskræft, som indeholder mere end fysik, derfor skal der også arbejde med psyken.

Han træner tilsyneladende ligeså meget sine fodboldspiller mentalt som fysisk. Det er måske også et udslag af, at Mikkel Thygesen og Kristian Bak mv. til tider udtaler i pressen, at der er en meget god stemning i truppen. Måske endda er hans helhedssyn et produkt af, at de unge viser mere stabilitet end flere gammeldags eksperter havde regner med. Hos ham virker der ikke til, spillerne skal konkurrer om hans respekt, men i stedet ” rækker han hånden frem, og siger værsgo du har allerede min respekt og anerkendelse som person, så skal vi ikke koncentrere os om en god stemning og god træning, i skal ikke sparke jeres konkurrenter ned til træning for at blive set. I er individualister, som skal få et team til at fungere dvs. din sidemand er også en del af dit ansvar. Han virker som en fremtiden træner.

Selv når han engang får en resultatmæssigt nedtur, og han evt. skal fyrres, så er det svært ikke at have sympati og respekt for hans behandling af andre – han er social intelligent uden at være akademisk intelligent som fx Troels Bech, så kan i jo selv vurdere, hvad der er vigtigst i en fodboldkontekst.

Han er blevet kritiserer meget af de gammeldags for hans innovative mandskabsbehandling. Jeg syntes det vil være en sejre, hvis respektfuld behandling viser sig som mest effektfuld.

Jeg husker, at til foredraget med Erik Rasmussen sagde jeg i en spøg, at Poku skal bare have et par flade, og have beskeden ” now you play!”. Det var helt tydeligt, at bestemt ikke var særlig morsomt for Erik Rasmussen – det viser altså et menneskesyn og han står 100% bagved sine spiller – respekt avler altså respekt. Han har i hvert fald min respekt.

Ringgaard

Indlæg af Ringgaard »

Det er nogen gode spørgsmål, og jeg synes klubben er heldig at have en som ham til at træne os!

Dahl Nielsen

Indlæg af Dahl Nielsen »

Ja ja, Erik bliver vel vores "Alex Ferguson"? ;)

Hvis han kan fortsætte med de fine resultater, så må han da for min skyld gerne blive her i 20 år...

Besvar