Svag superliga 2010-2011

Om FC Midtjylland og Black Wolves
FCMReal

Svag superliga 2010-2011

Indlæg af FCMReal »

Svag superlige i år, reelt er der kun et tophold og det er FCK, resten kan rykke ned og resten kan reelt få sølv.

Der mangler kvalitet i toppen af dansk fodbold når man ser bort fra FCK.

Det er skit for dansk fodbold og det er skidt for FCK.

Brugeravatar
Ravnen

Re: Svag superliga 2010-2011

Indlæg af Ravnen »

Det har du ret i. Det er mildest talt foruroligende at styrkeforholdet er så tilfældigt.

Er det mon kvaliteten af trænerne som er for dårlig? Det er da tankevækkende at FCK har haft succes lige siden de ansatte Roy Hodgson, og siden da ikke har haft danske trænere.

FCMReal

Indlæg af FCMReal »

Ravnen skrev:Det har du ret i. Det er mildest talt foruroligende at styrkeforholdet er så tilfældigt.

Er det mon kvaliteten af trænerne som er for dårlig? Det er da tankevækkende at FCK har haft succes lige siden de ansatte Roy Hodgson, og siden da ikke har haft danske trænere.
Ja det er et godt spørgsmål, finanskrisen har ligesom udlignet top og bund ?
Tager man OB jamen deres nedtur havde jeg ventet, grundet alder, selv ørgaard har påpeget dette, OB har ikke kunnet sælge spillere og fyringen af Brink har formentlig noget at gøre med dette og at man måske også har indset, at de ikke kan klare økonomien uden selv også at udvikle spillere ?

Jeg er ærgelig på FCMs vegne, tror godt at de kunne have fulgt lidt med FCK, men der kommer så det med trænerne, Kuhns hold opstillinger er jo ren roulette, da han begynder at sætte Ilsø og andre profiler på bænken er det jo gået støt ned af bakke med point, samtidig har man skader i midterforsvaret, og derfor har der været brug for lidt mere rutinerede kræfter, frem for Hassan osv.

Sølvet og kval til champions legua, er billigt til salg i år, derfor forstår jeg ikke at man går lidt mere efter dette, bemærk at jeg skriver "lidt mere"

Jeg mangler et stabilitet FCM hold, stabilitet får man ikke med så kraftig rotation som Kuhn står for, FCM er tilmed ikke i en europæisk turnering i år, som OB og FCK. Farlig Frank forstod jo heller ikke at han skulle sidde på bænken i Randers og han forstod heller ikke Kuhns argumentation for dette.
Senest rettet af FCMReal 25. okt 2010, 21:38, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Ravnen skrev:Er det mon kvaliteten af trænerne som er for dårlig?
Tvivler jeg meget på er tilfældet - så burde det jo ikke være kommet lige pludseligt, da trænerne jo trods alt mere eller mindre har været de samme i en del år.

For mig handler det jo nok mere om finanskrisens indtog i klubberne. Alle klubber har været tvunget til at skære markant i budgettet og skære ned i truppen over det sidste ½-1 år. Derfor mangler der både spillere i toppen af trupperne og fyldet udgøres af ungdomsspillere, der trods alt ikke holder samme niveau som de middelmådige (men langt dyrere) udlændinge de har erstattet.

I virkeligheden er dette en forsmag på hvad der vil ske, hvis man udvidede ligaen til 16 hold og dermed fik langt færre tv-penge til den enkelte klub. Det er tydeligt at den danske talentmasse ikke er stor og god nok til at understøtte 12 hold - og slet ikke 16.

FCMReal

Indlæg af FCMReal »

Kent skrev:
Ravnen skrev:Er det mon kvaliteten af trænerne som er for dårlig?
Tvivler jeg meget på er tilfældet - så burde det jo ikke være kommet lige pludseligt, da trænerne jo trods alt mere eller mindre har været de samme i en del år.

For mig handler det jo nok mere om finanskrisens indtog i klubberne. Alle klubber har været tvunget til at skære markant i budgettet og skære ned i truppen over det sidste ½-1 år. Derfor mangler der både spillere i toppen af trupperne og fyldet udgøres af ungdomsspillere, der trods alt ikke holder samme niveau som de middelmådige (men langt dyrere) udlændinge de har erstattet.

I virkeligheden er dette en forsmag på hvad der vil ske, hvis man udvidede ligaen til 16 hold og dermed fik langt færre tv-penge til den enkelte klub. Det er tydeligt at den danske talentmasse ikke er stor og god nok til at understøtte 12 hold - og slet ikke 16.
Ja det med 16 hold har du nok ret i Kent, men ser man på FCM her i efteråret, så har der været for megen rotation på holdet.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

FCMReal skrev:Ja det med 16 hold har du nok ret i Kent, men ser man på FCM her i efteråret, så har der været for megen rotation på holdet.
Jeg er enig med, at der har været for meget udskiftning, og jeg ville gerne se noget stabilitet i start-11, men mener ikke det i særlig høj grad skyldes rotation, men derimod skader og manglende form.

Thyge, Bak, Albrechtsen, Salami og Danny har været ude grundet skader (og karantæne for Albrechtsens vedkommende) - det er der ikke så meget at gøre ved! Det er jo ikke grundet rotation.

Ilsø har været ude grundet manglende form - det er vel fair nok? Han blev sat af efter at Sylvester havde lavet fremragende indhop, og hvis ikke man skal kunne skifte en spiller der præsterer svagt ud med en, der spiller stærkt, så duer det jo ikke.

Borring har været ude grundet manglende form - igen præsterede Sylvester fremragende som afløser mod Lyngby (og knap så godt mod EfB). Vi har længe sukket efter et alternativ til Borring, så det synes jeg sådan set er fint.

Frank har været sat af i 1 kamp mod Randers grundet taktiske overvejelser. Det synes jeg var mærkeligt.

Så alt i alt ser jeg ikke meget 'rotation', men derimod nødtvungne ændringer grundet skader og karantæner, samt enkelte justeringer ift spilleres præstation. Jeg synes ikke der er nogen, der er blevet 'ofret' udover Frank mod Randers.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Kent skrev:Tvivler jeg meget på er tilfældet - så burde det jo ikke være kommet lige pludseligt, da trænerne jo trods alt mere eller mindre har været de samme i en del år.
Det var jo også galt sidste sæson, langt hen af vejen. Kun OB formåede at hænge lidt på FCK. Mens resten af holdene var ustabile og blev til et stort midterfelt. Hvorefter Randers pludselige uovervindelighed til sidst, nærmest skabte panik agtige tilstande i bunden, hvilket (var en af årsagerne som) kostede AGF pladsen i superligaen.

Begge oprykkere klarer sig fint denne sæson, det hænger jo ikke helt sammen med, at du siger ligaen bliver svagere ved 16 hold. Sidste år var det også kun HB Køge, som faldt igennem, ellers ser det ud til at oprykkerne absolut har superligaklasse. Men det skyldes vel mest af alt, at standarden er faldet i superligaen.
Jeg tror ikke du kan bruge finanskrisen her, det er trods alt de samme spillere der skal på banen, og de samme trænere som klubberne bruger. Det er klart at på forretningsområdet så rammer det klubberne, men sportsligt har vi jo ikke set brandudsalg af profiler og talenter. Jeg går ind for 16 hold, det kan bl.a. forhåbentlig skabe lidt større forskel mellem bund og top. Nedrykningspladserne er russisk roulette i øjeblikket, det kunne ligeså godt have været os som havde den trussel hængende over hovedet.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Ravnen skrev:Jeg tror ikke du kan bruge finanskrisen her, det er trods alt de samme spillere der skal på banen
Det er jo netop det, det ikke er. Se fx her: http://www.superstats.dk/visudl_aarforaar.php hvordan der er sket et markant fald i udlændinge i dansk fodbold over de to sidste sæsoner - hvor kvaliteteten også er faldet. Så er jeg godt klar over, at ikke alle udlændinge er lige gode, men når konkurrenterne er 17-18-årige undgdomsspillere, der ikke er tørre bag ørene, så vil man se en klar niveauforskel.
Så jo finanskrisen er en markant årsag til det dalende niveau. Den økonomiske doping er fjernet.

974

Indlæg af 974 »

Kent skrev:
Ravnen skrev:Jeg tror ikke du kan bruge finanskrisen her, det er trods alt de samme spillere der skal på banen
Det er jo netop det, det ikke er. Se fx her: http://www.superstats.dk/visudl_aarforaar.php hvordan der er sket et markant fald i udlændinge i dansk fodbold over de to sidste sæsoner - hvor kvaliteteten også er faldet. Så er jeg godt klar over, at ikke alle udlændinge er lige gode, men når konkurrenterne er 17-18-årige undgdomsspillere, der ikke er tørre bag ørene, så vil man se en klar niveauforskel.
Så jo finanskrisen er en markant årsag til det dalende niveau. Den økonomiske doping er fjernet.

Helt enig med Kent her..

Derudover er de "samme" spillere så også blevet noget ældre, og det kan man sikkert spørge om i OB og andre klubber, hvor de "gamle" ikke længere viser samme styrker som for et par år siden

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Det er vel mest Aab det har ramt. De plejer jo at hente alle mulige lotto kuponer til at dække ind, nogle af dem med succes, andre ikke. Alene det at Aab ikke har råd til det mere, udgør vel en ret stor procentdel :mrgreen:

Du kan vel også skumme den der graf, for alle de dårlige lottokuponer.

Jeg vil mene, at de udlændinge der kommer nu, generelt er bedre, end dem for 2-3 år siden. Der har ligefrem været avis artikler om at stærkere udenlandske spillere gerne vil til superligaen nu, da krisen åbenbart kradser hårdere i andre lande.

Når de danske klubber heller ikke sælge spillere mere, burde det give grobund for at få sammenspillet holdene. Førhen smuttede en spiller jo blot han havde haft et halvt års succes, det lunede i pengepungen men kostede dyrt sportsligt.

Jeg synes det er foruroligende at holdene så ikke bliver mere sammenspillede nu. Var det for 3 år siden ville OB have mistet Djemba-Djemba, Utaka og andre for længst, men de har dem endnu, og spiller alligevel ringere end længe set.

Men for 3 år siden ville man vel bare have købt 2-3 udenlandske spillere mere, for at sparke gang i det når det gik dårligt. Måske er krisen sund nok for de danske klubber.

JensMikkelsen

Indlæg af JensMikkelsen »

Argumenterne er simple for hvorfor og hvorfor ikke man skal have flere hold.

Argument imod:

Den med pengene er jeg med på, det er tydelig for enhver at klubberne ikke tåler at få skåret i deres tv penge, da sponsorene falder fra på stribe og salg af spillere er ligeså nemt som at sælge et sommerhus på vestkysten i regnvejr.

Det tror jeg er en af bevægegrundene for at Superligaen skal hedde Superligaen, man forsøger at brande ligaen fremfor at sælge den også måske skabe en større værdi....flere penge til klubberne!!!

Argument for:

16 hold i ligaen skaber et andet spil! Klubberne i midten/sub toppen for mulighed for at fokusere på deres spille form taktik, teknik mm. og ikke så meget på at, nu skal vi satme have 1 point så vi ikke rykker ned. Man kan flytte fokus til spillet på banen fremfor tabellen, hvor ALLE pånær FCK kan rykke ned. Det vil også give talenterne chancen, da man ikke nødvendigvis SKAL satse på rutinerede spillere der skal hente de livsvigtige point. Det er godt for ligaen når bundhold falder helt igennem, det giver ro i gelederne hos modstanderne som kan træne deres spil fremfor næste kamp....håber ikke meningen i det jeg skriver er helt umuligt at forstå! ;-)

Brugeravatar
FarligeIzunna

Indlæg af FarligeIzunna »

FCMReal skrev:Svag superlige i år, reelt er der kun et tophold og det er FCK, resten kan rykke ned og resten kan reelt få sølv.

Der mangler kvalitet i toppen af dansk fodbold når man ser bort fra FCK.

Det er skit for dansk fodbold og det er skidt for FCK.

så du mener at klubber som aab og efb kan få sølv med de svage offensive egenskaber de to hold besidder ?

Kan jo ikke være skidt for FCK på nogen måde, de ligger snart til direkte CL plads hvilket vil indbringe dem flere millioner, og det overskrider klart det de vil få i superligaen.

Jeg finder det naturligt at superligaen er blevet svækket hvis du kigger på de fleste klubbers økonomi har de fleste hold ikke råd til at indkøbe offensive spillere da de som regel er en del dyrere end de defensive. Så hold bliver nødt til at skaffe jokere til offensiven, bare se på hold som BIF, AAB, OB hold som burde kunne udfordre FCK. De har alle indkøbt/lejet satsninger, Bruno fra bif er jo faldet fuldstændig igennem, er jo ligefør han er dårligere end selveste Giovanni Rector !... OB har hentet Toft som er faldet igennem, AAB har lejet Kusi Asare som har været bænket i flere sæsoner.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Om sup toppen er blevet dårligere eller bunden er blevet bedre, tror jeg ikke jeg er kvalificeret til at byde på, men der har måske været en tendens til at nogle klubber (såsom Aab) har levet lidt over evne, og nu må se virkeligheden i øjnene.
Der er FCM bare 'heldige' med at vi selv udvikler spillere og ikke køber lottokuponer ind. At give Kuhn og hans rotationer skylden for at vi ikke kan følge med FCK, mener jeg ikke er helt fair. Vi har ligget nr. 2 det meste af sæsonen og har kvalificeret os til semifinalen i cuppen, for andet år i træk. Måske det netop er Kuhn og hans rotationer skyld?

FCK er bare svære at hamle op med, det er en hovedstadsklub, som bare har andre forudsætninger for at få indtægter. Bare heldig for os, at Brøndby hellere vil have Bjerregaard som formand end 200-300 millioner, så det 'kun' er FCK, der er et niveau over resten.

Besvar