Statustråd: Sæson 2008/09

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Hausser

Statustråd: Sæson 2008/09

Indlæg af Hausser »

Med sæsonen overstået, syntes jeg det er på plads med en status-tråd her på graven, FCM.dk kører trods alt også en række status-interviews og artikler på hjemmesiden, så det bør vi også følge op på og få efterrationaliseret den forgangne sæson.

I nedenstående har jeg opstillet hvad jeg mener, har været de største plusser og minusser set hen over hele sæsonen. Det skrevne afspejler naturligvis mine personlige forventninger til holdet og skal da også ses i det lys, dog med det in mente at FCMs egen målsætning og forventninger heller ikke blev indfriet.

Positivt:

Akademiet bliver ved med kontinuerligt at producere nye superliga-spillere til førsteholdet og beviste igen at vi klart er blandt de førende talentudviklere I hele norden. I sæsonen 2008/09 har 6 nye akademispillere således fået debut på førsteholdet, 7 spillere fra den afgående årgang har fået en kontrakt i klubben og i alt har 7 akademi-elever (Reid, Salami, Baba Collins, Sivebæk, Jude, Juelsgaard og Albæk) mere eller mindre etableret sig på førsteholdet, som startere, eller lige i periferien af førsteholdet og flere endnu står på spring.
I foråret har Juelsgaard, Albæk og Sivebæk fået rigtig meget spilletid og bevist deres værd og specielt Sivebæk har fået noget at et gennembrud, hvor bl.a Herning Folkeblad har givet ham det bedste karaktergennemsnit I foråret af alle FCMere og han ligner en spiller som er klar til at spille en vigtig rolle for FCM i næste sæson.

Selv om angrebsspillet også har været noget op og ned, for heldigvis at slutte langt oppe, så syntes jeg man fornemmer noget mere kynisme i feltet fra FCMernes side. Vi har således ikke skulle tilspille os nær det chancer som vi tidligere har skullet, for at lave det antal mål som vi har gjort i år. Bliver vores angrebsspil lidt mere sammenhængende over en hel sæson, så bliver vi rigtigt farlige såfremt vi kan fastholde den nyfundne kynisme.

I Farlige Frank Kristensen, har vi en topangriber som tilsyneladende bare bliver bedre og endda mindre skadet (7-9-13) med årerne og med 15 mål i blot 26 kampe, har klub-ikonet har en suveræn sæson. Man har vel næppe set ham bedre end han er lige nu. Skal vi længere op i rækken til næste år, så tror jeg meget kommer til at afhænge af om vi kan holde den lidt skrøbelige angriber i gang. Kan vi det, så er vi godt hjulpet, for som truppen ser ud nu og med den måde vi spiller på, så kan vi ikke undvære ham.

Fløjspillet var inspirerende og klart Danmarks bedste da det var mest velfungerende og trods udfald, så kan man konstatere at vi sandsynligvis har overstået den sæson i FCMs historie, hvor kantspillerne har haft mest indflydelse på kampenes udfald i form af scoringer eller oplæg. Vores to startere alene, Danny O. og Borring, har været involveret i mere end 30 sæsonscoringer tilsammen, enten som målscorer eller assistent. Tvivler meget på at der er nogen anden klub herhjemme som kan hive en fløjduo frem med det snit.

Negativt:

Dødbolde er efterhånden så problematisk en størrelse, at det må have givet vi fleste af os FCM-fans onde mareridt. Jeg stoppede med at tælle i foråret, da vi på et tidspunkt havde indkasseret 13 mål efter dødbolde i 12 kampe. Til trods for at problemet var utroligt åbenlyst for alle og enhver, så formåede trænerstaben ikke at løse et problem som slet ikke burde være et problem, når man ser på hvilken fysik, hovedstødsstyrke og højde vi oftest har på banen. Det faktum tæller meget ned. Nu endte vi med et dundrende underskud på den konto (et realistisk bud er vi har en negativ difference på 12-15 mål i forhold til offensive kontra defensive dødbolde), selv om de offensive dødbolde blev bedre i foråret. En påstand herfra er, at havde vi haft et tilsvarende plus på den konto, så havde vi fået sølvmedaljer igen, så meget har dødboldene faktisk kostet os.

Defensiven har været alt for skrøbelig og ofte har vi været tvunget til at score minimum 3 mål for at vinde kampene. Alt for mange personlige fejl pga. hjerneblødninger, for dårlige individuelle færdigheder eller pga. dårligt sammenspil og kommunikation har været en omkostelig affære og kostet unødvendigt mange point og måske med undtagelse af Kolja, (og Juelsgaard og Jessen med den begrænsede spilletid), er der vel ingen af forsvarerne som kan sige sig fri for at kostet minimum 6-8 mål pr mand.

Placeringsmæssigt er en fjerdeplads ikke så skidt endda, specielt i hvad der må betegnes som en sæson på det jævne. Problemet er dog snarere at vi snarere vandt fjerdepladsen end vi tabte tredjepladsen og i den sidste tredjedel af sæsonen har FCM haft alt for lidt at spille om og det har tilskuertallet og opbakningen til klubben, også båret præg af. 13 point op til nummer 3, vidner om at holdene foran os har været markant bedre ned os på de fleste afgørende parametre.

Vores spilsystem har generelt ikke fungeret tilfredsstillende i 08/09 sæsonen. Alt for mange skader har utvivlsomt influeret voldsomt på dette, men vi må nok også være ærlige og erkende at vi ikke har haft et system som har tilladt noget fleksibilitet såfremt vi har manglet et par faste startere og det har vi grad i lidt under. Et velfungerede spilkoncept skal kunne holde til at vi mangler et par spillere, ellers er det vist ikke specielt velfungerende. I de få kampe hvor vi har været tæt på en idealopstilling, som f.eks. på hjemmebane mod SønderjyskE hvor hele midteraksen var intakt, fungerede spillet dog heller ikke. Alt for ofte har spillet derimod virket planløst og det virker som om vi enten har været taktisk dårligt forberedte, eller blot ikke har formået at følge den planlagte taktisk.
Bredden har ikke vist sig god nok til at understøtte den målsætning som klubben haft. I en sæson med mange skader, har der været behov for at trække veksler på spillerne lige uden for startopstillingen og flere af dem har ikke haft det påkrævede niveau til at indfri forventningerne. FCM bryster sig ofte af at have en bred trup, men vi må være ærligt og konstatere at det mere har hentydet til kvantiteten end på kvaliteten i den forgangne sæson. For meget har været afhængig af om nogle enkelte spillere har leveret varen eller ej. Generelt har udviklingen også været for dårlig hos for mange spillere.

Manglende europæisk deltagelse i den kommende sæson sætter os tilbage, både hvad angår økonomi, tiltrækningskraft, PR, udfordringer og reklame for salgsobjekterne. Effekten heraf, vil vi sandsynligvis kunne mærke allerede i sommerens transfervindue og helt sikkert i næste sæsons budgetter. Prestigemæssigt må FCMs gennembrud i Europæisk fodbold vente mindst et år endnu, det er vi ellers rigtigt mange der sukker gevaldigt efter, FCM ikke mindst.

Bundniveauet er stadig ikke forbedret, til trods for Thomasbergs forsikringer og vi skrabede for alvor bunden i 4-2 nederlaget mod SønderjyskE, en kamp som er kaldt den dårligste og mest pinlige i FCMs historie, og pokalnederlaget til AB var også et eklatant eksempel på hvor dårligt spillerne kan præstere. Netop den manglende stabilitet og manglende evne til at finde et konstant niveau, er til stadighed en af de største udfordringer i FCM, men med den udskiftning der oftest er i truppen i hver sæson så er det måske en parameter der er svær at gøre noget ved. Truppen bliver også konstant yngre, hvilket heller ikke forbedrer chancen for at højne bundniveauet.

Vores ageren på transfermarkedet var måske den største årsag til at vi pludselig blev distanceret af specielt Brøndby og OB som forstærkede sig langt bedre, kvalitativt som kvantitativt. Ud af de 5 spillere vi hentede i sommers, var der således kun en reel forstærkning, i ordets bogstaveligste forstand, og han var så også en af de dyreste handler nogensinde i superligaen. Havde vi ageret bedre på tranfermarkedet og fået mere kvalitet for pengene, er det bestemt ikke usandsynligt at vi ville have lagt længere fremme.

Det var mit syn på den overståede sæson, der er sikkert andre som kan tilføje flere plusser og minusser. Som man kan læse er der masser af steder hvor vi kan forbedre os og heldigvis for det da, ellers ville det jo være svært at udvikle holdet og tage de 2-3 skridt fremad, vi behøver for at spille med om medaljer igen i næste sæson.

Brugeravatar
Kent

Re: Statustråd: Sæson 2008/09

Indlæg af Kent »

Jeg er enig i, at vi har indkasseret for mange mål på dødbolde, men kunne godt tænke mig at inddrage en ekstra nuance i debatten, nemlig antallet af dødbolde som vi giver væk.

Ved kun at se på antallet af mål, ignoreres jo antallet af chancer som disse mål er scoret på. Det kan jo i prinicippet være sådan, at vi er ligaen bedste hold til at forsvare mod dødbolde (det mener jeg ikke vi er), men fordi vi giver langt flere dødbolde væk end andre, så scores der stadig mange mål mod os.

Hvis der scores 13 mål mod os på 100 chancer, så er vi sådan set bedre end et hold, der scores 10 mål mod på 20 chancer.

Jeg har ikke kunne finde statistikken nogen steder, men min oplevelse er, at vi begår rigtig mange frispark - og specielt rigtig mange dumme frispark på farlige steder. Sidst jeg bemærkede det, var mod OB hvor vi alene i første halvleg gav dem 10 dødbolde (frispark + hjørnespark) i nærheden af vores felt. Det er altså ikke smart mod en modstander, som man ved er stærk på dødbolde.

Min pointe er sådan set meget enkel: det er bedre at forebygge end at helbrede. Så når vi nu ved at der scores mange mål på dødbolde (ikke kun mod os, men generelt) så gælder det ikke kun om at træne dødbolde, men også om at undgå at de opstår. Hvis vi begik halvt så mange frispark, ville vi teoretisk set halvere antallet af mål scoret mod os på dødbolde, uden at det overhovedet krævede øget i træning i dødbolde!

En relateret pointe er antallet af kort vi render ind i. Vi var det hold, der fik flest kort sidste sæson (73), hvilket jo også er en indikator på at vi laver mange frispark. OB fik 22 færre kort, BIF 30 færre og FCK 43 færre. De mange kort er ensbetydende med mange karantæner, hvilket svækker holdet. Hvis vi regner med at ca. hvert 4 kort giver karantæne, har OB haft 5 færre karantænedage, BIF 8 og FCK 11.

Den allerbilligste forstærkning vi kan få til næste sæson, er at blive bedre til at undgå karantæner, hvilket igen kobler til at undgå frispark.

Jeg er helt med på, at visse frispark og kort ikke kan undgås, men jeg mener at der sagtens kan hentes en hel del ekstra procent og point på den konto. Så det område så jeg gerne en forbedring på næste sæson.

Cortez

Re: Statustråd: Sæson 2008/09

Indlæg af Cortez »

I har gode pointer begge to. Dog er jeg af den opfattelse, og har i øvrigt været det længe (også under Erik Rasmussen), at FCM meget ofte ser ud til ikke at have en ordentligt indarbejdet organisering, løbemøsnstre, "det-at-vide-hvad-jeg-skal-når-bolden-er-et-givet-sted-på-banen" - kald det hvad I vil.

Alt for ofte er vi overladt til individualisterne for at hive en sejr hjem og alt for ofte taber eller spiller vi uafgjort fordi vores defensiv ikke får lukket godt nok af. Det lyder banalt og er det slet ikke!

Se på FCK. Hvor mange år tog det ikke Hans Backe og nu Ståle Solbakken at banke en ordentlig organisering ind i her? Nogle kalder det kedeligt fodbold og det er jeg sådan set enig i langt henad vejen. Det kan i hvert flad blive kedeligt indtil forståelsen og udførelsen sidder der. Herefter kan spillet i dén grad udvikle sig kreativt og man er ikke længere så sårbar for karrantæner, nye spillere mv. fordi størstedelen af holdet kender "systemet" og altid kan falde tilbage på det, når det går skidt. Det er derfor FCK ofte kan køre en smal 1-0 føring hjem eller lige præcis får boldet i kassen i det 92. minut (det og så de klassespillere de selvfølgelig unægtelig har).

Nu er det ikke en lovprisning af FCK jeg er ude i her. FCM skal finde sin egen opskrift. Men i min optik mangler vi altså denne indbyrdes forståelse af, hvad det er vi skal, når bolden er et givet sted. Det ses i glimt, når vi erobrer bolden (nogle kalder det direkte spil andre kontra), hvor vores angribere (minus Jude) og kanter flænser forsvaret. Men denne forståelse for løbemønstre mangler jeg altså over resten af banen.

Disse er blot egne observationer og jeg kan ikke understøtte med diverse statistikker - hvad det så er værd, må andre dømme :)

/Cortez

Besvar