FCM - Horsens

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Jesper BW1100

Re: Fagerberg vs. Nworuh

Indlæg af Jesper BW1100 »

BW - 665 Skrev:
-------------------------------------------------------

> Jeg er helt uenig - jeg synes netop Fagerberg skal
> starte inde og kører i flæsket på forsvaret, for
> så kan der netop komme en væver type som Jude ind
> imod et fysisk mere nedbrudt forsvar, så han får
> bedre plads til sine dybe løb, og hurtige fodskift
> - Jude er pt. ikke en ret stor trussel imod et
> velorganiseret og friskt forsvar.

Lige præcis. Jude er nutidens svar på Christian Olsen (dog med langt mere potentiale). Han er en fremragende indskifter at smide ind når de andres forsvar er trætte. Men hvis han starter inde er det utrolig sjældent han skaber noget, eftersom han ikke engang ville kunne skubbe rundt med vores U/17-forsvar. Jude skal have nogle flere muskler på kroppen før jeg ser ham som starter på vores hold. (PS: Hold kæft jeg savner Baba lige pt!)

Kent

Indlæg af Kent »

Hausser Skrev:
> Jeg vil vove at påstå at Jude ganske enkelt har en
> markant bedre målnæse end Fagerberg har, han
> ligner ganske enkelt ikke en angriber som kommer
> til at score specielt mange mål, så skal der
> ihvertfald ske noget eksplosivt i den nærmeste
> fremtid.

Igen en af dine efterhånden berømte påstande.

Jeg kan rimelig let regne ud, at din bedømmelse af Jude IKKE stammer fra SAS-ligakampene, eftersom han bestemt ikke har set ud til at have mere målinstinkt end Ken i disse. Derimod vil jeg gætte på, at du ikke har set en eneste ungdomskamp med Ken. Eftersom han blev rykket op som senior som 17-årig, og spillede på det svenske u21-landshold, selvom han stadig havde alderen til at spille u19, så er der åbenbart nogle i Sverige - som har set ham spille ungdomsfodbold - der mener han har et talent for at score mål.

Jude er ideel at sætte ind i slutningen af kampen, hvor ACH satser offensivt og er trætte, så han med sin hurtighed kan udfordre i kontraløbene. At have den kvalitet er overhovedet ikke det samme, som at Jude er klar til start-11. Hvis det var det, så hed vores førsteangriber Chr. Olsen i dag! Jude mangler stadig en del fysisk og de kampe han har startet inde i, har han på ingen måder været overbevisende i. Tværtimod har han oftest været overmatchet. Med den spillestil vi vil praktisere, kan man diskutere om en spilletype som Jude overhovedet passer ind i andet end en joker-rolle (ligesom førnævnte Chr. Olsen).

Hausser

Indlæg af Hausser »

Kent Skrev:

> Igen en af dine efterhånden berømte påstande.

Jep det er en påstand, men en påstand som statistikken da så rigeligt bekræfter.

> Jeg kan rimelig let regne ud, at din bedømmelse af
> Jude IKKE stammer fra SAS-ligakampene, eftersom
> han bestemt ikke har set ud til at have mere
> målinstinkt end Ken i disse.

Øh jo, voldsomt meget mindre spilletid, 4-5 gange så få startere og alligevel dobbelt så mange mål.

> Derimod vil jeg gætte
> på, at du ikke har set en eneste ungdomskamp med
> Ken. Eftersom han blev rykket op som senior som
> 17-årig, og spillede på det svenske u21-landshold,
> selvom han stadig havde alderen til at spille u19,
> så er der åbenbart nogle i Sverige - som har set
> ham spille ungdomsfodbold - der mener han har et
> talent for at score mål.

Og det var så dengang. Går ud fra du udemærket ved at Fagerberg ikke har været en del af det svenske U/21-landshold rigtig længe, hvilket vel kan tilskrives den stagnation han desværre har oplevet i sin udvikling og selvfølgelig også måltørken.

> Jude er ideel at sætte ind i slutningen af kampen,
> hvor ACH satser offensivt og er trætte, så han med
> sin hurtighed kan udfordre i kontraløbene.

Så vidt jeg ved, at har FCM netop offentliggjort en statistik som viser at Fagerberg er næsten lige så hurtig som Jude, så det samme gælder vel for ham?

> At have den kvalitet er overhovedet ikke det samme, som at
> Jude er klar til start-11. Hvis det var det, så
> hed vores førsteangriber Chr. Olsen i dag!

Går ikke ud fra du sammenligner de to spillere?

> Jude mangler stadig en del fysisk og de kampe han har
> startet inde i, har han på ingen måder været
> overbevisende i. Tværtimod har han oftest været
> overmatchet.

Hvilke kampe er det du snakker om? Han har startet to kampen i ligaen i år og var da kanongod i en fremragende spillet første halvleg på udebane mod Randers, inden han gik ud med kraniebrud. Sjovt nok faldt vi FCMs niveau også drastisk i anden halvleg.

Den anden kamp han startede var mod Esbjerg hvor han var dårlig, men samtidigt spillede han på top med en mindst lige så ringe Fagerberg, to spillere som mildt sagt ikke komplimenterer hinanden, størrelseforskellen til trods, er de faktisk for ens.

Nu er det også andre aspekter i fodbold end bare at være 190 cm høj og veje 90 kg heldigvis da, ellers tror jeg sgu spillere som Santin og Nordstrand og Graulund ville have det svært..

> Med den spillestil vi vil praktisere,
> kan man diskutere om en spilletype som Jude
> overhovedet passer ind i andet end en joker-rolle
> (ligesom førnævnte Chr. Olsen).

Og nøjagtigt det samme kan siges om Fagerberg.

Syntes du helt ærligt det er så mystisk at man leder efter alternative løsninger, fremfor blot at bruge den samme angriber chancen igen og igen, når nu han ikke scorer mål? I min optik er snoren altså alt for lang, hvis man som angriber kan blive ved med at starte, når man ikke scorer mål og ikke har gjort det meget længe..

BW - 665

Indlæg af BW - 665 »

Jeg må faktisk erklære mig overvejende enig med Kent her. Jude ligner ikke en spiller der har fysik til at begå sig fra start på SAS liga niveau, ganske simpelt. Hvis vi kigger internationalt, hvor mange spillere findes der så af Judes statur? Meget meget få!

Der er enkelte lave og fysisk svage spillere der kan begå sig, Messi er vel det bedste eksempel (selvom han stadig har en hel del mere fysik end Jude) men så skal det altså kompenseres for ved en eminent teknik, hvilket Jude ikke just besider, på trods af at han til tider viser snævre driblinger og gode træk, og selv med eminent teknik ligger så små spillere yderst sjældent helt på toppen.

Når alt det er sagt, så mener jeg stadig Jude har noget at gøre i vores trup - foreløbigt som indskifter - men kan han lægge 5-7 kg muskler på den spinkle krop, og arbejde med sin teknik og sit overblik, kan han sagtens blive en god spiller for os fremover! Men der skal lægges noget til...

Skal han absolut have chancen fra start, skal det være i en kamp hvor vi må forventes at stå relativt lavt, og blive presset (som f.eks. i Man City kampene) Det bliver vi sjældent pga. at vi ofte står højt på banen, og sjældent lader os presse i bund, så det skal i hvert fald være en udekamp - gerne imod FCK eller BIF, så kan jeg måske se en idé i at give ham chancen.

Kent

Indlæg af Kent »

Hausser Skrev:
> Øh jo, voldsomt meget mindre spilletid, 4-5 gange
> så få startere og alligevel dobbelt så mange mål.

Glimrende manipulation ;-) Man kunne også vælge at sige 1 mål mere (hvis vi taler denne sæson. I alt har de begge scoret 4 mål for os).

> Så vidt jeg ved, at har FCM netop offentliggjort
> en statistik som viser at Fagerberg er næsten lige
> så hurtig som Jude, så det samme gælder vel for
> ham?

Nej, da han også har fysikken til at matche forsvarsspillerne, er det langt mere fornuftigt at smide ham ind i starten af kampene.

> Går ikke ud fra du sammenligner de to spillere?

Du har ret i at målinstinktet ingen sammenligning tåler. Chr. Olsen var LANGT skarpere og farligere end Jude. Desuden var han nok også hurtigere.

> Hvilke kampe er det du snakker om? Han har startet
> to kampen i ligaen i år og var da kanongod i en
> fremragende spillet første halvleg på udebane mod
> Randers, inden han gik ud med kraniebrud.

Jude havde generelt en god periode i slutnignen af sidste sæson og i starten af denne, hvor han lavede gode indhop i AaB og SE. Mod Randers var han ok, men scorede jo ikke (og det er vel det der ifølge dig tæller, ikke sandt?). Efter han kom tilbage fra kraniebruddet har han imo ikke fundet niveauet fra tidligere.

> Nu er det også andre aspekter i fodbold end bare
> at være 190 cm høj og veje 90 kg heldigvis da,
> ellers tror jeg sgu spillere som Santin og
> Nordstrand og Graulund ville have det svært..

Jude: 170 cm/64 kg
Nordstrand: 177/70
Santin: 174/72
Graulund: 175/74
(Baba: 175/75)
(Messi: 169/67)

Kan du se forskellen? Ift at det er ligaens dværgangribere, der er fundet her, så er Jude ret klart den korteste og letteste. Tror ikke du skal regne med, at det er fedt de andre løber rundt med. 5 kg muskler vil gøre rigtig meget ved det for Judes vedkommende. Akeem havde samme problem - en snurretop som forsvarspillerne bare skubbede væk. Hurtighed uden fysisk er simpelthen ikke nok til SAS-ligaen.

> Og nøjagtigt det samme kan siges om Fagerberg.

Nej, for han har fysikken. Har er 15 (!) cm højere og 22 (!) kg tungere. Og alligevel ligeså hurtig. Det er sgu svært at argumentere imod. På det fysiske plan er Ken LANGT overlegen. Ham flytter forsvarsspillerne altså ikke sådan lige rundt med.

> Syntes du helt ærligt det er så mystisk at man
> leder efter alternative løsninger, fremfor blot at
> bruge den samme angriber chancen igen og igen, når
> nu han ikke scorer mål? I min optik er snoren
> altså alt for lang, hvis man som angriber kan
> blive ved med at starte, når man ikke scorer mål
> og ikke har gjort det meget længe..

I min optik hedder det så at spille et hold ind og kontinuitet. Når det nu efterhånden begynder at fungere med Frank og Ken i front, vil det være tåbeligt at begynde at skifte. Medmindre man har en MEGET god grund, og jeg synes simpelthen ikke, at Jude har vist noget, der berettiger ham til en startplads. Ergo skal han træne sig til det, og det er der ikke noget der tyder på sker lige nu.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Som sagt, fysikken er altså ikke den eneste parameter som tæller for en fodboldspiller, heller ikke i superligaen, ellers var Graulund, Marcena, Søren Frederiksen, Nordstrand, Santin og den slags spillere, nok aldrig blevet til alverden.

Jude mangler selvfølgelig stadig 2-3 kg muskler og de skal også nok komme med træningen, men det betyder bestemt ikke at vi ikke godt kan bruge ham i en startopstilling for han er faktisk også en ganske udmærket kombinationsspiller, hvilket en periode på den centrale midtbane også bekræfter. Han har bestemt andre kompetencer end bare spydspids mod et hold der presser os i bund og da specielt når alternativerne overhovedet ikke leverer varen. Vi har brug for andre løsninger i et ikke-fungerende angreb, det syntes jeg ikke man skal være fodboldprofessor for at se..

Omvendt bør man måske også fokusere en lille smule på Fagerbergs størrelse, for det er vel ikke helt uden grund han ofte virker tung. Det er fint nok at være fysisk stærk, men mon ikke også han ville være det hvis han smed 4-5 kg? En af de stærkeste angribere i verden, Drogba, er altså 4 cm højere end Fagerberg, men vejer alligevel 3-4 kg mindre. Fall er én cm højere end Fagerberg, men vejer alligevel 4 kg mindre.

Kent

Indlæg af Kent »

Hausser Skrev:
> Omvendt bør man måske også fokusere en lille smule
> på Fagerbergs størrelse, for det er vel ikke helt
> uden grund han ofte virker tung. Det er fint nok
> at være fysisk stærk, men mon ikke også han ville
> være det hvis han smed 4-5 kg? En af de stærkeste
> angribere i verden, Drogba, er altså 4 cm højere
> end Fagerberg, men vejer alligevel 3-4 kg mindre.
> Fall er én cm højere end Fagerberg, men vejer
> alligevel 4 kg mindre.

Det kan sagtens tænkes, at Fagerberg skal smide et par kilo. Han har trods alt ikke været i en så prof klub som FCM før, så har sandsynligvis ikke haft så meget fokus på kost osv. Men det er jeg helt sikker på, at FCM har helt styr på (lige som de har styr på at få flere muskler på Jude - og nu er tallene hentet fra FCMs hjemmeside, og jeg ved ikke hvor ofte de bliver opdateret, for det kan jo tænkes at både Judes og Kens tal har ændret sig, hvis ikke tallene er blevet opdateret siden de først kom med i truppen). Dog kan der være vaner, der skal ændres. FCMs fysiske træner fortæller i det nye magasin om en spiller, der inden sølvkampen sidste sæson indtog morgenmad bestående af 3 stk wienerbrød og en kop kaffe, fordi det var han vant til derfra hvor han kom fra..... Mit gæt (helt uden at vide noget om det) er, at der enten var tale om PFO eller Ken.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Kent Skrev:
> Glimrende manipulation ;-) Man kunne også vælge at
> sige 1 mål mere (hvis vi taler denne sæson. I alt
> har de begge scoret 4 mål for os).

Du mener altså ikke det er relevant at se på hvad de har præsteret indenfor den seneste tid? Jamen i så fald må vi da hellere kontakte Steffen Højer, han har trods alt scoret mere end 100 superligamål i karrieren.

Men ellers er det jo ikke ligefrem for at sidste sæson gavner din argumention, der spillede Jude mere end 5 gange så lidt som Fagerberg, men garnede alligevel næsten lige meget.

Du har selv efterlyst hårde facts som argumenter og her får du dem og så underkender du dem, det virker da besynderligt for mig? Syntes ikke det er svært at forholde sig til at Jude har lavet dobbelt så mange mål (eller 4 gange så mange hvis man tæller andre turneringer med) som Fagerberg og det endda med særdeles markant mindre spilletid end konkurrenten.

> Nej, da han også har fysikken til at matche
> forsvarsspillerne, er det langt mere fornuftigt at
> smide ham ind i starten af kampene.

Som sagt så er der andre faktorer som gør sig gældende end fysikken. Hvordan kunne han i øvrigt løbe om hjørner med Randers' forsvar i den kamp han startede ind i, i efteråret?

> Du har ret i at målinstinktet ingen sammenligning
> tåler. Chr. Olsen var LANGT skarpere og farligere
> end Jude. Desuden var han nok også hurtigere.

Og så må han altså være ekstremt meget mere målfarlig end Fagerberg, men det kræver selvfølgelig heller ikke det store.

> Jude havde generelt en god periode i slutnignen af
> sidste sæson og i starten af denne, hvor han
> lavede gode indhop i AaB og SE. Mod Randers var
> han ok, men scorede jo ikke (og det er vel det der
> ifølge dig tæller, ikke sandt?). Efter han kom
> tilbage fra kraniebruddet har han imo ikke fundet
> niveauet fra tidligere.

Baseret på hvad må jeg spørge? Han har scoret to mål sidenhen og ikke fået anden end 10-15 minutter hist og her, bortset fra første halvleg mod Esbjerg?

> Jude: 170 cm/64 kg
> Nordstrand: 177/70
> Santin: 174/72
> Graulund: 175/74
> (Baba: 175/75)
> (Messi: 169/67)
>
> Kan du se forskellen? Ift at det er ligaens
> dværgangribere, der er fundet her, så er Jude ret
> klart den korteste og letteste.

Dvs du ikke tror Reid, Califf, AMC, Laursen, Beauchamp, Schlebrügge osv. osv. vil overmatche de her spillere på fysikken (minus Baba)?

> Nej, for han har fysikken. Har er 15 (!) cm højere
> og 22 (!) kg tungere. Og alligevel ligeså hurtig.
> Det er sgu svært at argumentere imod. På det
> fysiske plan er Ken LANGT overlegen. Ham flytter
> forsvarsspillerne altså ikke sådan lige rundt
> med.

Jep, Fagerberg er tung, men hvad er det lige det nytter at matche modstanderne fysisk, når man ikke scorer mål?

> I min optik hedder det så at spille et hold ind og
> kontinuitet. Når det nu efterhånden begynder at
> fungere med Frank og Ken i front, vil det være
> tåbeligt at begynde at skifte. Medmindre man har
> en MEGET god grund, og jeg synes simpelthen ikke,
> at Jude har vist noget, der berettiger ham til en
> startplads. Ergo skal han træne sig til det, og
> det er der ikke noget der tyder på sker lige nu.

Begyndt at fungere?? At Frank scorer to rigtige centerforward-mål mod Horsens, ændrer da ikke en tøddel på at Fagerberg ikke har scoret mål i næsten et halvt år. Nu spillede han okay mod ACH, men ellers har pilen peget meget mere nedad end på.

Hvad er det i øvrigt du baserer din vurdering af Jude på? Hvad har Fagerberg bevist i de voldsomt mange flere spilminutter som berettiger en startplads?

Kent

Indlæg af Kent »

Hausser Skrev:
> Du mener altså ikke det er relevant at se på hvad
> de har præsteret indenfor den seneste tid?

Øhhh... det siger jeg vist ingen steder. Manipulationen går på at skrive at Jude har scoret dobbelt så mange mål, når det nu kun drejer sig om 1 mål mere. Det er korrekt at 2 er dobbelt så mange som 1, men så kunne jeg også sige, at Ken scorede 50% flere mål end Jude sidste sæson. De faktuelle tal er 2 vs 3. Når vi taler om så små tal, er det vist mest retvisende at bruge de faktuelle i stedet for procenter osv.

> Men ellers er det jo ikke ligefrem for at sidste
> sæson gavner din argumention, der spillede Jude
> mere end 5 gange så lidt som Fagerberg, men
> garnede alligevel næsten lige meget.

Han scorede ligeså mange mål flere end Jude sidste år, som Jude har scoret flere end Ken i år ;-)
Bemærk venligst at jeg ingen steder har skrevet at Ken scorer mange mål. Jeg mener begge har scoret for få mål, hvilket naturligvis er mest udpræget for Ken, men han er samtidig blevet brugt anderledes end Jude. Ingen af dem har dog spillet så mange kampe endnu, at jeg mener man kan vurdere deres evner på topplan (+ at de jo heller ikke er så gamle, så de kan nå at udvikle sig). Jeg vil hverken afskrive Ken eller Jude endnu på den lange bane, men Ken har i mine øjne flere facetter end Jude at spille på, og jeg kan sagtens se, hvorfor man hentede ham.

> Og så må han altså være ekstremt meget mere
> målfarlig end Fagerberg, men det kræver
> selvfølgelig heller ikke det store.

Ja, det er korrekt. Hvor vil du hen med den pointe? Du mente ikke man kunne sammenligne Jude og Chr. Olsen. Hvorfor skal Ken blandes ind i det?

> Baseret på hvad må jeg spørge? Han har scoret to
> mål sidenhen og ikke fået anden end 10-15 minutter
> hist og her, bortset fra første halvleg mod
> Esbjerg?

Netop de kampe. Fx mod Esbjerg, hvor han får chancen fra start, viser han intet. Hvis han ikke viser noget, når han får chancen fra start, så starter man ikke næste gang. Igen sådan set samme problem som Chr. Olsen.

> Begyndt at fungere?? At Frank scorer to rigtige
> centerforward-mål mod Horsens, ændrer da ikke en
> tøddel på at Fagerberg ikke har scoret mål i
> næsten et halvt år. Nu spillede han okay mod ACH,
> men ellers har pilen peget meget mere nedad end
> på.

Enhver kunne vel se, at Fagerberg var involveret i stort set alle farlige situationer vi skabte mod Horsens i 1. halvleg. Det ville da være underligt at sende ham på bænken efter den kamp.

> Hvad er det i øvrigt du baserer din vurdering af
> Jude på? Hvad har Fagerberg bevist i de voldsomt
> mange flere spilminutter som berettiger en
> startplads?

Jeg vurderer Jude udfra de indhop han har lavet. Fagerberg har bestemt heller ikke været fantastisk, men har dog både i 2. halvleg mod OB, mod AaB og nu mod ACH vist gode takter. Så i mine øjne peger pilen absolut fremad for ham. Dog er der ingen af dem, som jeg forventer er del af vores stærkeste startopstilling, hvis vi nogensinde kommer til at spille med den. Førsteprioriteten på sommerens transfermarked er - ligesom i vinters - at få købt en førsteangriber, der kan supplere Frank.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Kent Skrev:
> Han scorede ligeså mange mål flere end Jude sidste
> år, som Jude har scoret flere end Ken i år ;-)
> Bemærk venligst at jeg ingen steder har skrevet at
> Ken scorer mange mål. Jeg mener begge har scoret
> for få mål, hvilket naturligvis er mest udpræget
> for Ken, men han er samtidig blevet brugt
> anderledes end Jude.

Baseret på spilletid er det faktisk er det kun Fagerberg som har scoret alt for få mål og specielt i denne sæson. Jude har scoret et mål for hver 118,5 minutter han har spillet i ligaen. Med fuld tid i en hel sæson vil det give ca 25 mål. Fagerberg derimod, har scoret et mål for hvert 389,5 minutters spilletid eller ca. 3,3 gange så lidt scorede som Jude. I denne sæson har Judse scoret et mål for hver pr 158,5 spillet minut, mens Fagerberg har skullet bruge 762 minutter på at score sin kasse. Baseret på spilletid har Jude altså været ca 5 gange så skarp som Fagerberg i år. Og fik jeg nævnt det snart er et halvt år siden Fagerberg har scoret i en betydende kamp?

Som du nok kan se, så scorer Jude faktisk rigtigt godt i forhold til den spilletid han får.

> Ingen af dem har dog spillet
> så mange kampe endnu, at jeg mener man kan vurdere
> deres evner på topplan (+ at de jo heller ikke er
> så gamle, så de kan nå at udvikle sig). Jeg vil
> hverken afskrive Ken eller Jude endnu på den lange
> bane, men Ken har i mine øjne flere facetter end
> Jude at spille på, og jeg kan sagtens se, hvorfor
> man hentede ham.

Jeg vil bestemt heller ikke afskrive nogen af dem endnu, men det har trods alt været markant lettere at vurdere Fagerberg end Jude og i mine øjne så ligner han ikke en målscorer.

> Netop de kampe. Fx mod Esbjerg, hvor han får
> chancen fra start, viser han intet. Hvis han ikke
> viser noget, når han får chancen fra start, så
> starter man ikke næste gang. Igen sådan set samme
> problem som Chr. Olsen.

Og det mener du simpelthen Fagerberg har gjort i alle de kampe som han har startet i? Ud fra den logik, havde Fagerberg da ikke startet flere kampe i år end Jude. At vurdere Jude på en enkelt halvleg, syntes jeg ikke er specielt fair og da specielt ikke når konkurrenten har været dårligere.

> Enhver kunne vel se, at Fagerberg var involveret i
> stort set alle farlige situationer vi skabte mod
> Horsens i 1. halvleg. Det ville da være underligt
> at sende ham på bænken efter den kamp.

Han skulle ha været derude langt før. Beklager, men jeg falder altså ikke i svime over vores angriber formår at fremtvinge et par hjørnespark, der skal lidt mere til end det..

> Jeg vurderer Jude udfra de indhop han har lavet.
> Fagerberg har bestemt heller ikke været
> fantastisk, men har dog både i 2. halvleg mod OB,
> mod AaB og nu mod ACH vist gode takter. Så i mine
> øjne peger pilen absolut fremad for ham.

Og ud fra de ganske kortvarige indhop, hvor han trods alt har været 5 gange mere målfarlig end svenskeren, mener du altså at Fagerberg er bedre?

> Dog er der ingen af dem, som jeg forventer er del af
> vores stærkeste startopstilling, hvis vi
> nogensinde kommer til at spille med den.
> Førsteprioriteten på sommerens transfermarked er -
> ligesom i vinters - at få købt en førsteangriber,
> der kan supplere Frank.

Jep, det var jo så den angriber som Fagerberg sku ha været :) Nu skal der i stedet igang med den store angrebsrokade til sommer, hvor vi nok blir nødt til både at udleje og videreformidle angribere.

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Hausser Skrev:
> Som sagt, fysikken er altså ikke den eneste
> parameter som tæller for en fodboldspiller, heller
> ikke i superligaen, ellers var Graulund, Marcena,
> Søren Frederiksen, Nordstrand, Santin og den slags
> spillere, nok aldrig blevet til alverden.

Nu er Jude altså også en del mindre fysisk end alle dem der (måske med undtagelse af Macena). Jude ville blive blæst væk af samtlige forsvarer i ligaen. Med det spil vi praktiserer, i form af presspil og profiteringen af dette, nytter det simpelthen ikke at have en Jude, hvis kompetancer ligger i kontrafasen, qua hans hurtighed. Det nytter sq ikke meget at han er skarpere end Ken, når han ikke har fysikken til at passe ind i vores spillestil. Så kan du jo selvfølgelig vælge at kritisere den (ved jeg ikke om du allerede har gjort, da det efterhånden er svært at holde styr på alle dine kritikpunkter). Hvis vi skal bruge Jude på 64 kg. fra start skal hele vores spil ligges om, og vi skal leve på kontra. Og det har vi sq ikke holdet til.
Så alternativet er at hente en erfaren angriber til sommer, som kan komplementere Frank og Baba (der forhåbentlig kommer retur). Kim C skal vi komme af med. Så kan man så vælge om man vil leje Jude eller Ken ud, og så lade den anden være det 4. alternativ til angrebet.

erland4

Indlæg af erland4 »

Men kigger man på OB i gårsdagens kamp så var det tydeligt at deres forsvar er stærke i luften samt fysisk stærke i mandsopdakningen inde foran mål, men samtidig tunge og langsomme i mand til mand situationer.

Her vil Jude kunne lave ravage!

Dermed siger jeg også at vi spiller med samme koncept igen og igen, men der er værd at overveje om ikke man bør forsøge sig med en spillestil der udnytte modpartens svagheder.

Som vi spiller pt. med lange bolde frem, så er hverken Jude eller Fagerberg typen der kan udrette ret meget. Det kræver en spiller a la Bellamy eller Van Nistelroy :-)

Jeg tror at vores problem i angrebet, hænger sammen med vores måde at spille på, og før vi får afklaret eller fin justeret dette, er det svært at forholde sig til hvilke type angriber der skal bruges.

erland

Kent

Indlæg af Kent »

Hausser Skrev:
> Baseret på spilletid er det faktisk er det kun
> Fagerberg som har scoret alt for få mål og
> specielt i denne sæson. Jude har scoret et mål for
> hver 118,5 minutter han har spillet i ligaen. Med
> fuld tid i en hel sæson vil det give ca 25 mål.

Og Chr. Olsen ville have scoret 33 mål, hvis han havde fået fuld spilletid. Det giver ingen mening at gange Judes tal op, da de er så små. Det svarer til at jeg siger at Hvilsom er et totalt flop, fordi der går uendelig lang tid mellem han scorer, og det giver 0 mål på en sæson. Faktum er at Jude har scoret 2 mål i denne sæson og Fagerberg 1. Det er ikke imponerende for nogen af dem. At tale om at Jude har et "instinkt" som Fagerberg ikke har, er decideret latterligt på den baggrund. Mon ikke også Fagerberg har scoret mål på samlebånd i ungdomsrækkerne? Det tror jeg godt du kan regne med. Det er altså uendelig svært at tage skridtet fra ungdomsspiller til seniorspiller som angriber.

Judes største problem er, at hans spillertype ikke passer til vores spillestil. Vi møder ofte modstandere, der står langt tilbage på banen, og dermed har vi i højere grad brug for fysisk stærke angribere, der kan tage slagsmålene med forsvarssspillerne. Ligesom Chr. Olsen så ligger Judes fremtid nok på fløjen hvis han skal blive hos os, medmindre han tager 5-10 kg muskler på og bliver en Baba klon eller udvikler sig så enormt, at han bliver lige så god som Zidan, så det kan forsvares at bygge spillestilen op omkring ham.

> Jeg vil bestemt heller ikke afskrive nogen af dem
> endnu, men det har trods alt været markant lettere
> at vurdere Fagerberg end Jude og i mine øjne så
> ligner han ikke en målscorer.

Der er altså ikke mange angribere, der bomber ret meget som 19-20 årige i SAS-ligaen. Vores egen Frank var så vidt jeg husker over 25 inden han scorede mere end 5 mål på en sæson.

> Og det mener du simpelthen Fagerberg har gjort i
> alle de kampe som han har startet i? Ud fra den
> logik, havde Fagerberg da ikke startet flere kampe
> i år end Jude.

I efterårsæsonen har de jo ikke været klar ret meget på samme tid. Første blev Ken skadet i første UEFA-kamp, hvorefter Jude røg ud med kraniebrud.

Her i forårssæsonen har Ken så vidt jeg husker faktisk været skarpere end Jude i vores træningskampe - og de spillede vel side om side i Coppa Carnevalle. Der har altså været rig mulighed for at vurdere dem op mod hinanden for trænerne, og det er faldet ud til Fagerbergs fordel. De startede også ved siden af hinanden mod EfB, men igen var det Jude, der trak det korteste strå. Så i den direkte konkurrence om pladsen frem til sæsonstart er det altså Ken, der har klaret sig bedst.

Siden da har Ken spillet en ok kamp mod BIF (hvor han - ifølge dommeren selv - blev bortdømt ved et straffe), en god halvleg mod OB, en god kamp mod AaB, hvor han er uheldig med ikke at få godkendt mindst 1 mål, samt en fin kamp mod Horsens. Jeg synes faktisk ikke, at det ser så ringe ud for ham her i foråret. Naturligvis ville det pynte gevaldigt med scoringer, men jeg har ikke nogen indikationer på, at Jude ville have scoret flere mål, hvis han havde spillet. Så er det i hvert fald mærkeligt, at han ikke har vist det i træningskampene.

> Jep, det var jo så den angriber som Fagerberg sku
> ha været :)

Nej, det var nu Dadu der skulle have været den angriber. Ken blev købt som udviklingsspiller, der i denne sæson skulle kæmpe med om startpladserne i angrebet. Hans udvikling går sådan set som planlagt.

Skippels

Indlæg af Skippels »

Admin edit: Ingen grund til at citere et helt indlæg for at svare på det.

Jeg vil lige tilføje, at det ikke nødvendigvis er noget problem at være lav. Vil nærmere sige at det kan svække ens tekniske kompetancer mere, hvis man er høj. Messi, Maradona, Tevez, Roony osv. er alle lave spillere. Men de har en god fysik, og derfor er det ikke noget problem. Er helt enig i, at Jude's fysik slet ikke er god nok, endnu i hvert fald. De gange hvor han har været inde, har han slet ikke imponeret mig, hvis jeg skal være ærlig. Fagerberg har ikke vist den målnæse, som vi alle havde håbet på han ville, men hans kvaliteter er som jeg ser det ikke at score 15 mål på en sæson, men derimod en mand som er utroligt god til at holde på bolden, og en mand der med en fantastisk teknik kan sætte de andre spillere i scene, og bryde igennem et forsvar på andet end ren hurtighed og en vunden hovedstødsduel. Han skal blive mere konsekvent, direkte og mere målsøgende i sit sil, ja, men det skal nok komme, han er trods alt kun 19 år.

mancitydk

Indlæg af mancitydk »

lige præcis. Folk omtaler Fagerberg som om han er en færdigudviklet spiller. Det er han altså ikke.

Besvar