FCM - Esbjerg

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Ravnen

Califf bliver ikke klar

Indlæg af Ravnen »

http://www.dr.dk/Sporten/Fodbold/Superl ... 112212.htm

Det er ærgeligt. Danny og Florescu kan heller ikke være helt fit om de så spiller eller ej.

Hausser

FCM - Esbjerg

Indlæg af Hausser »

Blot 4 dage til første kamp og vi ved ikke hvor vi står. Det må ligesom være overskriften på den optakt vi haft og når man hører Thomasberg udtale sig, så kan man da også høre at tvivlen nager http://www.442.dk/index.php/news/show/id=2870 og http://tipsbladet.dk/nyhed/sas-ligaen/u ... m-premiere. Og det er med god grund Thomasberg er bekymret, vi har trods alt haft 6! normale startere ude i store dele af optakten og selv om de skulle blive klar til lørdagm kan ingen vel forventes at være 100% oppe i gear. Desuden har 4 spillere som normalt er at betragte som førstereserver (Leon, Kim C., Madsen og Marcic) stort set ikke rørt en bold i år, så der kan vi næppe heller forvente alverden.

Faktum er at 10 mand reelt har været ude i minimum 75% af optakten og det er klart, det er selvsagt ikke holdbart og holdet virker meget sårbart p.t. både hvad angår starteren og bredden. I søndagens nederlag mod FCN bød på en startopstilling som så sådan her ud, deres alder er angivet ved siden af:

Heinze 22

Kolja 26 - Ipsa 22 - Reid 20 - Juelsgaard 20

Siv 21 - Thyge 24 - Albæk 19 - Borring 24

Jude 19 - Fagerberg 20

På bænken var det ikke meget bedre, der sad en 17 årig, to 18-årige og to spillere på vej tilbage (Frank og C.P). Sammenlagt giver startopstillingen et alderssnit på 21,5. Jeg ved det ikke, men mon ikke at det er tæt på superligarekord såfremt vi stiller sådan op mod Esbjerg? Forhåbentlig bliver der nogle af de faste spillere klar, men spørgsmålet er bare hvor klar de kan blive når de har været så længe ude?

Bekymringerne bliver ikke mindre af at holdet skal være 100% fra turneringens start. Efter en "blød" startkamp mod Esbjerg så venter Bif hjemme og så OB og AaB ude. De kampe kommer til at afgøre om vi skal kigge op eller ned i foråret.

Nu kaldte jeg Esbjerg kampen for "blød", men det blir såmænd svært nok at hive et resultat hjem mod et Esbjerg-hold som kommer til at kæmpe for nedrykning i foråret, specielt hvis holdet er så amputeret som det virker til. Esbjerg har godt nok sagt farvel til deres to største profiler i Zimling og Vingaard i vinter, men stiller vi med et halvt reservehold, så kan de nemt vise sig at være mere end et match.

Forhåbentlig kan vi finde trøst i statistikken, EfB har nemlig aldrig vundet på SAS-Arena og forhåbentlig kan de unge spillere, støttet af et fodboldsultent og energisk publikum, løfte opgaven i flok og bringe den sejr som må betragtes som et must hvis vi skal have alt for mange forventninger til foråret. Jeg er meget spændt på at se den trup som FCM udtager på fredag.

Spørgsmålene er mange, forhåbentlig får vi en flere af dem besvaret på lørdag, med positive svar vel at mærke.
Senest rettet af Hausser 3. mar 2009, 15:10, rettet i alt 1 gang.

Cortez

Re: FCM - Esbjerg

Indlæg af Cortez »

Skræmmende læsning, når du stiller det sådan op!

Nu er mit ærinde ikke at udpege synedukke for den nuværende situation, men jeg undrer mig alligevel over den miserable fysiske tilstand vores hold er i.

Jeg havde opfattelsen af, at sundshedssektoren netop var blevet styrket og professionaliseret med henblik på at få vores spillere i optimal form. Dette inkluderer vel også at træningen doseres korrekt, at spillerne får individuelle øvelser, som skal styrke de områder, hvor potentialet for skader er størst hos pågældende spiller, osv, hvorved omfanget af de generelle skader mindskes.

Naturligvis er sundshedssektoren ikke troldmænd og skader vil forekomme uanset form, men det her omfang giver mig godt nok rynker i panden...

På en den mentale front kunne jeg også godt tænke mig, at der blev arbejdet professionelt (måske med et bedre resultat end ved den fysiske ;-)). Men faktisk er jeg ikke klar over, om det allerede sker? Nogen der kan oplyse mig mere herom?

/Cortez

Hekler

Indlæg af Hekler »

Det lyder nu mest som om du mener det burde være forhindret og implicit at det er nogens skyld!

mikmak12

Indlæg af mikmak12 »

ja det ser ungt og ikke superliga klar på nogle områder og som træningakampene har vist har vi svært ved ar score og ligge det nødvendige pres på modstanderen. Men Thomasberg udtalte at det var meget sandsynlig at vi så et niget andet hold i premieren ind det vi stå i Vildbjerg. Så mon ikke vi ser enten Salami eller Florescu på den centrale midt og Danni på kanten.

BW - 665

Re: FCM - Esbjerg - Lidt statistik

Indlæg af BW - 665 »

Stastik for første kampe efter vinterpausen:

2008 FCM - FCN: 1-0
2007 FCM - VBK: 2-2
2006 EFB - FCM: 2-0
2005 FCK - FCM: 4-0
2004 OB - FCM: 4-0

1 sejr, 1 uafgjort, 3 nederlag.

Ved ikke om statistiken kan bruges til det helt store, hver sæsonoptakt er jo anderledes både mht. indkøb, skader, optakt osv... så jeg tror, og håber, ikke den statistik er et mønster ligeså meget som det er en tilfældighed.

Lidt indbyrdes statistik:

Seneste 10 indbyrdes opgør er endt med 2 sejre, 3 uafgjort og 5 nederlag. Værd at bemærke er dog at kun 3 af dem har været på SAS Arena, hvor det er blevet til 2 sejre og 1 uafgjort - resultaterne lyder på 3-0, 2-2 og senest 3-1.

Sidste indbyrdes opgør var den 14. september på fortet, som vi vandt 3-1 og egentlig burde have vundet endnu større - vi sad på alt spillet - nogen husker måske bedst kampen som den hvor Salami blev direkte slagtet i flere tilfælde, og måtte udgå med en skade.

Esbjerg transfers:

Tilgang:
Mikael Rynell (Herfølge)
Jones Kusi-Asare (Djurgården)
Lucas Hrydecky (Fri transfer)
Kari Arnason (AGF, leje)
Kevin Bechmann Timm (FCK)
Samel Sabanovic (Grasshoppers, leje)

Afgang:
Niki Zimling (Udinese)
Martin Vingaard (FC København)
Rajko Lekic (Silkeborg)
Tally Hall (Houston Dynamos)

Zimling var heller ikke med imod os sidst pga. en skade, men Vingaard er en væsentlig svækkelse - han var klart bedste mand før han blev vist ud i vores seneste opgør. De fleste af tilgangene er vel ret ubekendte faktorer for de fleste - måske med undtagelse af den pt. skadede Arnason og så Rynell, som de tilsyneladende hurtigt er blevet glade for ude vestpå.

Jeg lider efterhånden af en seriøs omgang PMS op til forårets første kampe, efter at have været tørlagt så længe, og jeg tror virkelig det kan blive enten et kæmpe boost eller et kæmpe los i sylten før de 3 svære kampe der følger i kølvandet - det er, som så mange andre kampe på fortet, en must-win'er.

Selvom vi lider af skader og dårlig form, så bør vi virkelig stadig være favoritter til opgøret - også selvom tilgangen af Ove Pedersen er en fordel for ethvert hold, så kan vi bare håbe på han ikke kan skabe mirakler i første sæson ligesom han ikke formåede efter sin ansættelse i AGF. Kan de unge kræfter træde i karakter, så tror jeg på vi har kvaliteten til at sejre komfortabelt.

Jeg er en smule bekymret, men fortrøstningsfuld og stadig optimist.

Nielsen

Indlæg af Nielsen »

Nu skal vi vist heller ikke gøre det værer end det er,

Det er vel reelt kun 3 normale startere som har været ud et stykke tid, CP, Salami og tildels Frank.

Resten har da været med langt hovedparten af tiden. Og jeg er sikker på mindst 1 af dem melder sig klar.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Det er vist som man tar det. Florescu har ikke spillet med i halvdelen af træningskampene og har ikke spillet siden træningskampen mod Sangiovannese og Danny O. har ikke spillet siden træningskampen mod AGF i starten af måneden og har ikke deltaget i de sidste 3 kampe. Califf har reelt kun spillet 2 træningskampe og har heller ikke spillet siden AGF-kampen. Så "langt hovedparten" af tiden, stemmer ikke ligefrem, nærmere under halvdelen. 3 faste spillere som heller ikke har været på græs de sidste 2-4 uger og specielt op til første kamp, så er det altså problematisk. Selv hvis du skulle blive klar, så er det vel svært at forvente de er klar til at yde optimalt.

Som Thomasberg sagde, så regnede han med at 8-10 af dem der startede mod FCN, også starter mod Esbjerg, hvor mange det rent faktisk bliver, finder vi først ud af senere på ugen.

Nielsen

Indlæg af Nielsen »

Danny O og Califf har jo været afsted med landshold

Halkjær

Indlæg af Halkjær »

nej det syntes jeg da ikke det gør. Han skriver netop at uanset hvor mange forbehold man tager så kan man ikke gardere sig mod skader. Hans pointe er blot at når vi ser så mange skader, som det er tilfældet, så kunne noget godt tyde på at man ikke har gjort sit arbejde ordentlig. Mange skader er selvfølgelig ikke tilstrækkelig empirisk belæg for at kritisere sundhedsektoren, men det giver da stof til eftertanke. Som jeg ser det er, hvad Cortes siger, at noget kunne tyde på at man har lavet nogle fejl disponeringer og man skulle se på den måde man har kørt opstartsfasen på, og så lave de nødvendige justeringer. Hvilket jeg er enig i.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Men landskampene har jo ikke lagt oven i træningskampene, så det er altså ikke derfor de ikke har spillet, de har faktisk været skadet..

forzafcm

Indlæg af forzafcm »

Ifølge FCM.dk er Danny og Florescu ikke skadet. Blev opdateret i mandags.
http://www.fcm.dk/index.php?ID=103&topID=5

Thomas Lund

Re: Artikkel: FC Macho

Indlæg af Thomas Lund »

EfB (og andre hold) skal knuses på fysikken:
http://spn.dk/fodbold/intfodbold/article1614775.ece

Lidt mere om Mikkel Thygesen (og bud på slutplacering):
http://spn.dk/fodbold/superliga/fcm/article1614331.ece

Jeg må sige at jeg er stor tilhænger af den aggressive attitude. Det ser måske ikke altid lige pænt ud, men det giver bolderobringer langt oppe på modstanderens banehalvdel.
Omvendt kan meget bold- ogpasningssikre hold spille sig ud af dette pres og skabe farlige overtalssituationer i vores forsvar, når vi kommer stormende. MEn underholdende, det er det.

Lund

The FCM FAN

Fans fra SønderJylland, kørsels muligheder ?

Indlæg af The FCM FAN »

Hej jeg er 16 år, og stor Midtjylland fan, og vil derfor vildt gerne op og se premiere kampen mod Esbjerg,

Problemet er at jeg kommer fra en lille by der hedder Skærbæk (omkring Rømø), Jeg kan desværre ikke komme med et tog hjem og der tænkte jeg at der eventuelt var en Midtjylland fan fra et sted i Sønderjylland der kunne samle mig op (Det sted der passer personen),

Ps. Jeg betaler selvfølgelig gerne nogle penge til den dyre benzin :D :D

Hausser

Re: FCM - Esbjerg startopstilling?

Indlæg af Hausser »

bulletinerne går på at Albæk sandsynligvis starter inde på lørdag http://www.myfc.dk/user/index.php?klub_ ... pec=#A6803. Personen der skriver det på hjemmesiden, er Albæks tidligere træner, så kunne sagtens forestille mig han har været i kontakt med Albæk og forhørt sig der.

Hvis Albæk starter inde, må man altså have vurderet at Salami og Florescu endnu ikke er oppe i et tilfredsstillende gear, eller risikoen for at forværre en skade, måske er for stor. Under alle omstændigheder kan vi godt begynde at spekulere lidt i en mulig opstilling. Skal jeg byde, tror jeg den kommer til at se sådan her ud:

Heinze

Kolja - Ipsa - Reid - Juelsgaard

Danny O. - Albæk - Thyge - Borring

Jude - Fagerberg

Altså håber jeg at Danny bliver sine skader kvit og er klar til starteren. Hverken Frank eller C.P tror jeg er oppe i det fornødne gear, ellers havde de fået mere spilletid i sidste kamp og de står vel nærmere til en jokerrolle fra bænken.

Syntes det er lidt svært at vurdere hvor stærkt det hold her er, forhåbentlig er det stærkt nok til at hvis den absolut nødvendige sejr hjem over Esbjerg.

Besvar