Halvårsregnskab efterårssæson 2008

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Hausser

Halvårsregnskab efterårssæson 2008

Indlæg af Hausser »

Er der nogen der har haft tid til at nærlæse det?

Jeg har ikke tid til at gå i dybden med det på nuværende tidspunkt, men lige umiddelbart så er det da læsning som er til at få mareridt af. http://hugin.info/137453/R/1287944/289511.pdf

Her er det jeg bed mærke i:

Halvårligt driftunderskud på knap 10 mio. kr! Primært pga lønomkostningerne er steget med 10 millioner på et år.

Nedjustering af forventningerne til årsresultatet til 3-5 mio. kr. modsat 14-17 mio. tidligere. Her gik man lidt og håbede at man ville opjustere pga man ikke købte et par spillere, men sådan skulle det ikke gå :)

Argument for nedjusteringen, vi har ikke solgt nok en spiller! I en regnskabsår hvor man i forvejen har solgt spillere for 51 millioner (jf. regnskab), så behøves det vist ikke nærmere begrundelse for hvorfor man for fanden da ikke er nødt til at indkalkulere flere spillersalg for at lave et fornuftigt overskud! Og husk nu, at indkøb af spillere som Borring m.fl, ikke influerer regnskabet med andet end afskrivninger. Glæder mig i øvrigt voldsomt til at se den transferafskrivningspost til sommer, for kan se vi allerede har afskrivninger for 17 mio i halvårsregnskabet og er meget i tvivl om man afskriver en eller to gange årligt, afskriver vi to gange, så er vi altså seriøst fucked!

Og så vil jeg hurtigt rettet skytset mod håndbolden. Fra regnskabet:

"Udviklingen i håndboldklubben
Fra 1. december 2008 blev Ikast-Brande Elitehåndbold en del af FCM Holding og i den forbindelse omdøbt til FCM Håndbold, ligesom spillerne nu optræder i FCM’s sorte spilledragter. FCM Håndbold er p.t. placeret midt i GuldBageren Ligaen, men har overgået alle forventninger i Champions League, hvor klubben er gået videre til hovedrunden. Klubbens svingende resultater i GuldBageren Ligaen har medført lavere indtægter end forventet fra tvrelateret reklame samt sponsorer, som er afgørende for håndboldklubbens økonomiske resultater.
I 1. halvår 2008/09 havde håndboldklubben en omsætning på DKK 7,9 mio., hvilket var noget under det forventede. Periodens resultat blev et tab på DKK 2,9 mio., hvilket var væsentligt under det forventede. Resultatet anses for utilfredsstillende.
Håndboldklubbens resultat indgår i FCM Holding alene for december 2008, hvor omsætningen udgjorde DKK 1 mio. og resultatet blev et tab på DKK 1 mio. Underskuddet i december måned hænger sammen med, at der er omkostninger vedrørende udebaneture i Champions League, mens TV-relaterede indtægter først indtægtsføres, når de realiseres i 2009. Resultatpåvirkningen i indeværende regnskabsår forventes at være DKK 0 for FCM Holding A/S."

Jeg fastholder, det var en ledelsesmæssig fadæse af det store at overtage den dødssejler og mener faktisk der er nogen der bør stilles til ansvar for det. Jeg stiller mig undrende overfor hvorfor der ikke er nogen der har gået ledelsen mere i sømmene med den overtagelse.

Kan vi ikke godt blive enige om at det her indlæg måske ikke er så langt fra sandheden endda? http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,913 ... #msg-91539
Senest rettet af Hausser 12. feb 2009, 16:23, rettet i alt 1 gang.

uschel

Re: Halvårsregnskab efterårssæson 2008

Indlæg af uschel »

Det er vel de færreste som hverken nu eller dengang der synes om ideen om at købe det Fallitbo til en håndboldklub

BW - 665

Indlæg af BW - 665 »

Bold.dk har lavet en lille artikel med essensen af det:

http://www.bold.dk/nyt/Spillersalg-sikr ... M-regnskab

Det er lidt med ambivalente følelser jeg læser det... Et overskud er naturligvis altid glædeligt, specielt i sådan en størrelsesorden, men det faktum at driften foruden spillersalg indenfor så kort tid har givet 10 millioner i underskud er en smule bekymrende - at det så skyldes en nedgang i sponsorindtægter og tilskuere er vel at forvente, tiden taget i betragtning.

Noget der desuden er værd at bemærke, er de driftsomkostninger vi sparer i forbindelse med de lønninger der netop er blevet skåret væk som følge af spillersalg - så mon ikke det kan mindske driftsunderskudet en smule ved næste opgørelse.

Men overordnet set, vel et tilfredsstillende resultat.

uschel

Indlæg af uschel »

MHT fodbolddelen af regnskabet, er jeg ikke i samme grad som dig overrasket over resultatet. Det har hele tiden været kendt at Forretningen baserer sig på spillersalg. Det sammenholdt med den vækst og ekspansion som selskabet FCM Holding er inde i kan det ikke komme, som den store suprise at driftsunderskuddet forøges. I det hele taget er det et uhyre usikkert setup som jeg ser det. Fordi at den eneste del af koncernen, vi har været i stand til at lave overskud på er transfer delen. Så nu hvor vi af den ene eller andet årsag har valgt ikke at sælge spillere er for alvor på røven sagt på godt jysk. Og så når sponsor og tilskuer indtægter ikke følger med væksten i udgifterne ja så går det galt.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Underskuddet på driften skyldes snarere end voldsom stigning i lønudgifterne end det skyldes fravær af tilskuere på stadion..

Og ja, vi sparer jo en hel del kroner på lønkontoen med de mange salg og udlejninger, men tilsyneladende ikke mere end vi forventes at formøble omkring 20 millioner i løbet af foråret.

Har meget svært ved at det på nogen måde kan ses som tilfredsstillende, det er halvårsregnskab er vel nærmest tæt på katastrofalt..

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Hausser Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har meget svært ved at det på nogen måde kan ses
> som tilfredsstillende, det er halvårsregnskab er
> vel nærmest tæt på katastrofalt..

Det er ikke så meget dette regnskab der er katastrofalt. Mere forventningerne til forårets. Det er sq skidt hvis vi smider 20 mio på driften i foråret, med tanke på den udrensning vi har foretaget..

Hausser

Indlæg af Hausser »

Det er overraskende fordi vi allerede HAR solgt spillere for over 50 millioner (Femi, Kjær & Troest) i den her regnskabsperiode, og vi derfor ikke burde have behov for at sælge mere for at lave et flot regnskab. Det virker helt vildt at man ligefrem kalkulerer med et ekstra salg, når man har solgt spillere for så mange penge.

Men ja, det er et vildt usikkert setup vi har, rystende usikkert. Er der nogen der har lyst til at vædde mig om at, såfremt vi ikke får solgt spillere (Salami bliver langtidsskadet & Reid daler voldsomt i niveau) i næste regnskabsår, så får vi et underskud på minimum 25-30 millioner?

Hausser

Indlæg af Hausser »

Selvfølgelig, regnskaber kan jo ikke læses isoleret. Giver ikke mening bare at tage udgangspunkt i dette halvårsregnskab uden at have det forventede resultat in mente.

Gad godt vide hvad FCM forventer at bruge 20 millioner til i løbet af foråret?

Rooney

Indlæg af Rooney »

tja jeg er nu mere spændt på om grunden til de nedjustere er fordi de vil købe noget mere så man kunne gøre FCM uafhængig af spillertranfers..

Hausser

Indlæg af Hausser »

Det er vel næppe sandsynligt, mon ikke Claus Bertelsen havde nævnt det så, han nævner jo forskelligee andre grunde til man nedjusterer?

Hekler

Indlæg af Hekler »

Så er vi tilbage i den gamle traver, om at vi ikke ved hvordan transferintægter bogføres. Som et engangsbeløb, over en periode, eller måske i rater efter aftale i kontrakten med den nye klub.

Det korte af det lange er, at sportsklubber er totalt umulige at læse noget ud af andet end baglæns. Hvordan situationen i det forgangne år har været ser vi først om et par år.

Martin

Indlæg af Martin »

Hausser Skrev:
> Det er vel næppe sandsynligt, mon ikke Claus
> Bertelsen havde nævnt det så, han nævner jo
> forskelligee andre grunde til man nedjusterer?

Og hvis det endelig var sådan - så ville man jo alligevel aktivere et eventuel aktiv - og så ville det alligevel ikke påvirke driften...

Salget har været højt - men alligevel er vores omkostninger alt for store, jeg kan simpelt ikke se, hvordan man kan smide 20.000.000 kr. væk i løbet af et forår ? Vil man nedskrive håndboldklubben til 0 ? Den er jo alligevel intet værd - eller er det sign on fee i håndboldklubben der gør resultatet så forfærdeligt ?

Faktum er, at vi allerede i de næste to transfervinduer er pisket til, at sælge spillere i niveaut 50 mio., hvis vi skal komme ud med overskud, og det kunne godt blive meget svært...

Hausser

Indlæg af Hausser »

Nej, vi ved ikke 100% hvordan transferindtægterne regnskabsføres, men vi kan dog læses at vi har solgt for 51 millioner i halvårsregnskabet og de er altså med..

De 51 millioner formår vi så at konvertere til et forventet overskud på 3-5 millioner..

Hausser

Indlæg af Hausser »

Nej de 20 mio kr er også et mysterie for mig, men hvis vi også transferafskriver til sommer, så kan det være der forklaringen er?

Og ja, det er ret dystre udsigter for de fremtidige regnskaber og det skyldes ikke mindst den voldsomme afskrivningspukkel forårsaget af de mange dyre indkøb. Mange har beskyldt mig for at være pessemist og negativ omkring FCMs økonomi, men tror at sandheden begynder at gå op for mange..

BW - 665

Indlæg af BW - 665 »

Hausser Skrev:
> Nej de 20 mio kr er også et mysterie for mig, men
> hvis vi også transferafskriver til sommer, så kan
> det være der forklaringen er?

Det er nok en mulighed, ja.

> Og ja, det er ret dystre udsigter for de
> fremtidige regnskaber og det skyldes ikke mindst
> den voldsomme afskrivningspukkel forårsaget af de
> mange dyre indkøb. Mange har beskyldt mig for at
> være pessemist og negativ omkring FCMs økonomi,
> men tror at sandheden begynder at gå op for
> mange..

Tror du skal vente lidt med at klappe dig selv på skulderen endnu - FCM kalder jo selv resultatet for tilfredsstillende, og som Hekler rigtigt nok påpeger tidligere i tråden, så kan det være utroligt svært at vurdere en fodboldklubs halvårs-regnskaber med henblik på at vurdere fremtiden - så jeg er langt fra overbevist om at det store driftsunderskud man har budgetteret med er en tendens i flere år ud i fremtiden - vi må bare vente og se til sommer hvordan det ser ud til den tid, og mon ikke der er nok på kistebunden på den tid til at vi også kan hente spillere om nødvendigt.

Besvar