DBU igen ude efter afrikanerne

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Hekler

Re: DBU igen ude efter afrikanerne

Indlæg af Hekler »

Ja det er en eller anden form for racisme, som det er udtryk for.
Der er ingen objektive begrundelser, for forskellen mellem eksemplerne, kun en vag begrundelse om "kulturforskel".

Lars

Indlæg af Lars »

Husum Skrev:
-------------------------------------------------------
> Interessant artikel i papirudgaven af politiken i
> dag som diskuterer det potentielt dobbeltmoralske
> i at FCM kritiseres for at hente afrikanere under
> 18 samtidig med at ingen har nogle indvendinger
> mod at OB sælger et 16-årigt dansk talent til Ajax
> Amsterdam.
>
> En talsmand fra DBU mener ikke der er noget
> forkert i salget af unge danske talenter og siger
> at problemet med de afrikanske talenter ligger i
> en kulturforskel. Denne kulturforskel mener
> DBU-talsmanden så åbenbart ikke eksisterer inden
> for Europa? Det kan godt være skiftet fra fra DK
> til Holland er af mindre karakter men hvad med et
> skifte til Tyrkiet eller Italien som jo er lovligt
> i følge reglerne for skifte indenfor kontinentet.
> Jeg tror at unge danskere vil opleve et mindst
> lige så stor kulturskifte ved et sådan skifte som
> de unge afrikanere oplevere. I den forbindelse kan
> det nævnes at jeg selv er opvokset i Østafrika, og
> har en del indsigt i afrikansk kultur.
>
> Det hele synes i bedste fald at bunde i en dybt
> misforstået godhed hvor man mener man bliver nød
> til at beskytte de "stakkels" afrikanere, men som
> reelt medfører en diskrimination af spillere fra
> den 3. verden som giver dem dårligere
> udviklingsmuligheder. Logikken synes her at være
> at hvis ikke alle kan få et bedre liv, så skal
> ingen have det, hvilket virker temmelig
> forskruet.
>
> I det hele taget synes argumentet om at de
> afrikanske spillere bare kan vente til man er over
> 18 at være dybt forfejlet. Da levevilkårene er
> noget hårdere i Afrika kan dette betyde at disse
> talenter kan være nødsagede til at opgive at
> spille fodbold i mellemtiden for at kunne brødføde
> sig selv og deres familie. Dermed kan et forbud
> mod at hente U18 spillere fra Afrika faktisk være
> med til at standse nogle lovende spilleres
> karriere.
>
> Samtidig mener jeg dog FCM bør holde sig fra
> argumenter om at det er udviklingsarbejde for det
> er det ikke. Det man i stedet bør slå på er at man
> giver nogle folk en chance som de ellers ikke
> ville kunne få. Samtidig er det vigtigt at FCM
> sørger for en reel sikring af de talenter man ikke
> kan bruge, da vi ellers kommer i samme bås som de
> skrubeløse agenter der udnytter unge afrikanere og
> som laver noget der er dybt forkert. I forlængelse
> af dette er det interessant at der ikke er nogen
> der har kritiseret at flere superligaklubber
> gladeligt henter afrikanske "lykkejægere" ind til
> prøvetræning, spillere som de netop får tilbudt
> fra disse problematiske agenter.

http://www.fifa.com/mm/document/affeder ... f33410.pdf

Det er faktisk ikke helt korrekt, men reglernes udformning forstærker faktisk egentlig bare din argumentation.

Artikel 19, side.17 punkt 2.B. Internationale Transfers er undtagelses vis lovligt hvis der er tale om en spiller imellem 16 og 18 som bliver transferet inden for EU og EFTA området.

Derfor vil det jo sige at "genierne" må mene at der Río de La Plata imellem Uruguay og Argentina åbenbart er en langt størr kulturkløft end hvad der kan findes imellem de fjernes udkanter af EU og EFTA området. Der kan vel nærmest ikke være tale om et mere klokkeklart eksempel på eurocentrisme end det her.

Tiesto

Indlæg af Tiesto »

Husum, jeg syntes næsten du burde sende dit indlæg til bold.dk eller et andet medie. Det rammer jo HELT præcist hele problematikken i det her.

Synes virkelig også det er skuffende hvor lidt "støtte" FCM har fået fra de danske medier?

PS

Indlæg af PS »

Fcm bliver næsten ugentlig kritiseret af diverse personer, der ikke har sat sig ordentlig ind i hvordan tingene hænger sammen i forbindelse med Fc Ebedei.

Det munder ud i diverse stupide diskussioner på bold.dk, hvor de fleste som er modstandere af Fcm's projekt, fordømmer sagen på et tvivlsomt og oftest forkert grundlag.

Jeg kan ikke rigtigt huske hvor mange udsendelser der blev lavet om Fc Ebedei, og om akademiet. Ligger disse udsendelser eventuelt online nogle steder, så man kunne opfordre nogle af de usaglige personer om at se dem, før de kommer med alle de tåbelige udtalelser.

Persian_Wolf

Re: Ikke morale, men spin og politik!!!

Indlæg af Persian_Wolf »

(Indlæg flyttet hertil)

Hej,

Der skal efterhånden ikke briller til at se hvordan puslespillet går op.

Jeg oplever at flere og flere udnytter "moralprædikken" til at opnå et politisk budskab der tjener sig selv bedst. Eksempelvis debatten om muslimsk tørklæde, som igennem 10 år har pumpet den ene debat efter den anden. Utrolig mange ser ned på det, fordi der menes at kvinden med tørklædet bliver "undertrygt", og selvom kvinden står frem og siger "nej, jeg valgte det altså selv og er glad for det", så ændre folk ikke holdningen. Man holder fast i det. Selvom man i starten troede at disse folk havde denne holdning, fordi de var "bekymret" for kvinden med tørklædet, så viser det sig blot at det er en del af et stort puslespil af politiske holdninger, som går ind og udnytter enhver politisk og moralsk mulighed, til at hæve sine holdninger. (offtopic, men blot perspektivering)

Ligeledes gør vi os alle til eksperter om hvorvidt det er rigtigt at gå i krig i Irak, Afghanistan etc. for at indsætte demokrati. Hvem er vi der kan udtale os om hvad det enkelte krigsofre ønsker at lad sige lede under??

På samme måde kan man nævne hele denne her debat om afrikanske fodboldspillere under 18. Folk som har ingen viden om kulturforskelle, etnografi, demografi og sociologi på tværs af kontinenter , vælger alligevel at udtale sig om hvad der er rigtigt og forkert for disse unge afrikanere.

Nok kan vi sidde og dække alt det her ind i en general snak om "hvad der er rigtigt og forkert", men i virkeligheden bør det være et spørgsmål om hvad den enkelte afrikaner synes er rigtigt og forkert. Vi skal ikke træffe beslutninger på vegne af dem, og vi skal hellre ikke tale på vegne af dem. Det er deres liv - som allerede er hårdt prøvet i forvejen - som det her handler om.

Både for- og modkæmpere af denne debat, tager disse afrikaneres følelser, tanker og holdninger som gidsel til fordel for deres politiske- og/eller sportslige holdninger og dagsorden.

Lad nogle eksperter, som går dybt i hjertet af disse mennesker, afgøre hvad der er rigtigt eller forkert. En Køhlert, har nok aldrig rørt en bog der omhandler de vigtige temaer der er nødvendige at begå sig i, hvis man ønsker at tale om det her emne.

Så indtil Køhlert og co. åbner en bog eller to, og bruger par timer med disse afrikanere, har de(kø. og co) ikke en SKID ret til at udtale sig om andre mennesker!!

Drop jeres politik og spin. Vær oprigtig og ha' tilstrækkelig viden inden der udtales om noget.

En smule samvittighed har vi vel alle?

Hausser

Re: DBU igen ude efter afrikanerne - Oliseh

Indlæg af Hausser »

Og så kom dagens andet lyspunkt lige i Onsides diskussion af afrikaner-sagen. Oliseh var en helt igennem fremragende eksponent for FCMs akademi og var velformuleret og intelligent at høre på, på dansk! Manden har kun været her i knapt to år og kan allerede blive interviewet på dansk og gøre så fuldt ud forståeligt, det er sgu flot.

Selve sagen blev vel behandlet fair nok af Niels Christian Holmstrøm og hende badminton-dåsen, men kunne godt have tænkte mig lidt flere nuancer ind over, bl.a. storklubbernes import af ikke-europæere og hvor FIFA og FIFPro ikke går i kløerne på dem, da det bl.a også er bevist at deres knægte har det langt værre.

Lars

Så har piben fået en anden lyd

Indlæg af Lars »

http://politiken.dk/fodbold/article603734.ece

Så kommer der en artikel frem hvor selv Øland er begejstret for de udenlandske spillere klubberne har været i stand til at hente.

Og så ser det ud til at en journalist igen forvekseler Baba Collins med Salami.

BW - 665

Re: Så har piben fået en anden lyd

Indlæg af BW - 665 »

Lars Skrev:
> http://politiken.dk/fodbold/article603734.ece
>
> Så kommer der en artikel frem hvor selv Øland er
> begejstret for de udenlandske spillere klubberne
> har været i stand til at hente.

Er tilbøjelig til at give manden ret i sine betragtninger, og mener også kun det er til gavn for de danske talenter med den øgede konkurrence og det højere niveau.

> Og så ser det ud til at en journalist igen
> forvekseler Baba Collins med Salami.

Ja, og det begynder at gøre mig lidt krukket - har skibet en mail afsted til journalisten, egentlig lidt utroligt de ikke undersøger den slags bedre.

dalle

Indlæg af dalle »

BW - 665 Skrev:

> Ja, og det begynder at gøre mig lidt krukket - har
> skibet en mail afsted til journalisten, egentlig
> lidt utroligt de ikke undersøger den slags bedre.

hehe nu er de så sjovt nik baba collins der er på billedet

BW - 665

Indlæg af BW - 665 »

dalle Skrev:
> hehe nu er de så sjovt nik baba collins der er på
> billedet

Korrekt, skrev en mail til dem straks efter at have læst den og journalisten fortalte mig at han ville få afdelingen for layout til at rette det med det samme - så derfor er det i orden nu.

Hekler

Hvad er DBU´s opgave i denne sag?

Indlæg af Hekler »

Hvad mener i DBU skal gøre i forholdet til udlændinge i ligaen?
- Det er vel åbenlyst, at de har en interesse i at der er god plads til Danske spillere?

Personligt mener jeg at DBU skulle bruge flere kræfter på at sikre de danske spillere i udlandet, således at de spillere der ryger den anden vej i højere grad bliver støttet og får noget ud af deres udenlandsophold.

På den måde får vi i hvert fald flere potentielle landsholdsspillere end hvis de kommer hjem fra mislykkede ophold.

uschel

Re: Hvad er DBU´s opgave i denne sag?

Indlæg af uschel »

Hekler Skrev:
> ?
>
> Personligt mener jeg at DBU skulle bruge flere
> kræfter på at sikre de danske spillere i udlandet,
> således at de spillere der ryger den anden vej i
> højere grad bliver støttet og får noget ud af
> deres udenlandsophold.
>
> Hvad mener du helt konkret at DBU kan gøre for en dansk spiller, der som oftest spiller
Jeg har svært ved at se at DBU skulle kunne gøre noget. Jeg mener derimod at det er spillernes rådgivere og Agenter, der kan/skal hjælpe. Men jeg har principlet den holdning at vi har med voksne mennesker at gøre, så i vid udstrækning er det op til dem selv at komme på ret køl. Det er ved at være en trættende tendens at høre spillere som eksempelvis Troest og simon P og mange andre beklage sig på den ene eller anden måde. Man må blot konstaterer at Danske spillere er umådeligt dårligt klædt på til at tage springet. Og man kan undre sig over at, eks tyske og hollandske klubber tør satase på danskere. Tager man fx den Hollandske liga og sammenligner de svenske og Danske spillere er det jo påfaldende, hvor stor forskellen er på succes raten

Altoriso

spillere der klager

Indlæg af Altoriso »

Jeg synes faktisk det er lige så trættende at høre på folk klage over at spillere klager...

Man må altså huske på at de jo typisk bliver interviewet og derfor får stillet de spørgsmål, som vi så kan læse svarene på

Eksempelvis:

Hvis jeg nu spørger dig om hvad du synes om din nuværende arbejdssituation, og du enten er kommet til et nyt arbejde, som måske ikke lige passer helt til dine håb og forventninger - eller hvis du feks har fået en ny chef som synes du skal varetage nogle andre opgaver

Ville du så ikke svare ærligt på dette ?

Edit : ændrede lige overskriften

Lars

CAS afgørelse før sommer

Indlæg af Lars »

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/sas-liga ... oer-sommer

CAS skulle have lovet at sagen vedr. FIFAs knæktelse af menneskerettighederne bliver afgjort før sommerferien. Det vil altså sige at man kan komme op og tangerer en ventetid på næsten 1,5 år.

uschel

Re: spillere der klager

Indlæg af uschel »

du kan jo på ingen måde sammenligne de 2 situationer. Dels er de købt via en kontrakt. og så får de x antal mio for, at udleve en drenge drøm om proff i udlandet. Og så hører man dem klage ½ til et helt år efter.
En anden ting er, at jeg mener at det er en sag mellem spilleren og klubben. at en spiller går ud i pressen og tuder et halvt år efter at han er ankommet er jo fordi han vil gøre opmæeksom på sig selv. Det er jeg godt klar over. Men synes det virker illioyalt og kyllinge agtig

Besvar