Evaluering af transfer

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Bøffen

Evaluering af transfer

Indlæg af Bøffen »

I dag, onsdag d. 27/8-08, dagen før klubbens vigtigste kamp, vil jeg lige evaluere lidt på vores gøren i dette transfervindue.

Vi har købt følgende spillere:

Superligaens dyreste handel i under sommertransferen, var meget bekendt Jonas Borring, som skiftede de fynske striber ud med den sorte ulve-trøje.
Han er kommet ind, og har været fast mand fra dag et, og har virkelig imponeret med sine hurtige driblinger, og sine geniale indlæg, hvilket også allerede har resulteret i en landsholdsudtagelse, som IMO er meget fortjent.
Derudover er han vores næst mest scorende spiller i SAS-Ligaen (hvis jeg ikke husker helt galt), og samtidig den spiller som har lagt op til flest mål.
Han må siges at være den absolutte største forstærkning, da han er gået direkte ind og har hævet niveauet på holdet.

Filip Maric blev hentet i kroatiske NK Rijeka, for ca. 3.000.000 DKK. Planen med ham var, at han skulle ind og suge til sig, det første halve til hele år, og har derfor kun fået én betydningsfuld kamp for os og der må det siges, at han faldt ret meget igennem, og viste sig ikke som nogen kommende fremragende erstatning for Kolja, når han smutter senest til sommer.
Dog er jeg sikker på han har potentiale til at slå igennem i SAS-Ligaen, og jeg glæder mig til at se ham, når han har været her et halv års tid.

Kristijan Ipsa blev hentet efter opfordring fra Dennis Sørensen, i Energie Cottbus for ca. 2.500.000 DKK, og er kroatisk U-21 landsholds-anfører.
Han har ligesom Marcic heller ikke fået så meget spilletid, og er derfor svær at komme med en vurdering på.
Dog så han til tider ikke alt for heldig ud, ovre i parken - men til hans forsvar skal det lige siges at han så absolut ikke var den eneste som så skidt ud - det var vist hvad man kalder for et kollektivt kollaps vi med sorg i hjertet så vores drenge lide i Parken.
Og IMO spillede han ganske fint, de gange hvor resten af holdet også spillede godt. Jeg er sikker på han nok skal blive en gevinst for holdet på længere sigt.

Danny Califf blev hentet på fri transfer i AaB, og har været en fremragende erstatning for Simon Kjær, som jo skiftede til Palermo. Han er ligesom Borring gået ind på holdet fra dag et, og har vist sit værd. Han er bare blevet bedre og bedre, kamp for kamp, og var en af de klart bedste da klubben lavede sit vel nok største resultat, i klubbens historie, ovre i Manchester.
Derudover er han gået ind og har taget et kæmpe ansvar fra start, og har vist sig som en virkelig leder på banen, endvidere er han en rigtig indpisker, som også får de andre tændte inden en kamp.
Jeg kunne godt se ham som en anfører for FCM inden for en overskuelig fremtid.

Hentet på fri transfer i engelske Barnsley, er Kim Christensen som startede lyn og torden, og så er det ellers bare gået ned ad, både med målene, og med arbejdsindsatsen på banen. Han kom rigtig godt fra start, og straks fik han folk til at glemme Franks skade. Han er en utrolig stor fyr, som aldrig vinder en luftduel, hvilket må siges at skuffe mig lidt.
Men når han så endelig tager sig sammen til at kæmpe lidt inde på banen, er han en fremragende spiller.

Følgende spillere har forladt klubben:
Simon Kjær blev solgt for 30.000.000 DKK efter bare 5 SAS-Liga kampe - men efter som han fik alle kampene i foråret beviste han alle om sit talent, og vidste også hvorfor en Serie A klub havde smidt 30.000.000 DKK efter ham.

Solgt til FC Gronningen, for 25.000.000 DKK blev Femi Alijore, som om nogen vel var vores vigtigste spiller gennem hele sidste sæson, og så ud til at være ret umulig at erstatte, da han virkelig var en klasse spiller, som lå og brød spillet rigtigt godt.
Dog har Salami overtaget hans plads, så folk har hurtigt glem vores alle sammens spagetti-mand.

Derudover har vi solgt vores anden del af midterforsvaret, Magnus Troest til italienske Parma, for 3.750.000 DKK. Endnu en god spiller, som synes svær at erstatte inden sæsonen gik i gang - men heldigvis er Winston blevet skadefri, og derfor mangler vi heller ikke ham synderligt.
Petter Furuseth-Olsen har fået sin kontrakt ophævet, efter han eftersigende havde mistet motivationen til at spille fodbold – jeg tror dog mere det er fordi at hans chancer for spilletid ser ret sorte ud, og derfor valgte han at ”stikke halen mellem benene”, og løbe hjem (hvilket ikke er første gang).

Eventuelle mangler:

Som jeg ser det, mangler vi én spiller til, og det er en kant-spiller.
Her er blevet nævnt mange spillere, men og jeg håber der snart sker noget, for som der ofte før er blevet nævnt, så er det meget tvivlsomt hvor længe Claus Madsen bliver ved at kunne holde til at spille fodbold på højeste niveau.

Personligt ser jeg gerne, at vi henter Mikkel Bechmann i Lyngby, da han virkelig er en spiller med et stort potentiale, og så er jeg sikker på, at han også vil være et stort salgsobjekt i fremtiden.
Som type minder han lidt om vores andre kantspillere, drible stærke og hurtige, og derfor ville han passe godt ind.
Mikkel Bechmann er spilleren som jeg tror og håber vi henter, og set med mine øjn en fantastisk spiller.

En anden mulighed kunne være Peter Nymann fra OB, som nok er langt fra tilfreds med sin position på holdet, og derfor måske ville være en mulighed – han er også en rigtig hurtig og teknisk stærk spiller.
Det er dog ikke sikkert at han er interesseret i næsten samme rolle hos en liga-konkurrent, og derfor er det ikke sikkert han ønsker at skifte til FCM, da han måske er ved at være kommet til et tidspunkt i sin karriere, hvor han bare skal have spilletid, på så højt niveau som muligt.

En outsider kunne være Stephan Pedersen fra FC Nordsjælland, som jeg tror, kunne blive et rigtigt godt supplement på kanten – som type minder han ret meget om Danny Olsen, og er virkelig hurtig.

Andre muligheder kunne være Michael Krohn-Dehli, Kim Aabech og Nicki Bille Nielsen, som alle er blevet nævnt herinde før.
Det er langt fra sikkert at Ulve-far vælger at hente nogle af disse nævnte spillere, men jeg føler mig overbevist om at han i øjeblikket er i gang med at undersøge markedet, da vi har store mangler på kanten.

Derudover kommer vi måske til at mangle en ny til det centrale midterforsvar, hvis både Ibrahim Gnanou og Maros Klimpl forlader klubben – her tror jeg dog at Jens Ørgaard har et eller andet i ærmet, hvis begge forlader klubben.

Jeg ser gerne begge forlade klubben, og det siger jeg fordi jeg mener at Klimpl er en rigtig god spiller, som fortjener at spille på højeste niveau. Hvad Gnanou angår, så er det aldrig en spiller jeg har brudt mig om.
Senest rettet af Bøffen 3. sep 2008, 11:11, rettet i alt 1 gang.

Hausser

Re: Evaluering af transfer

Indlæg af Hausser »

Jeg syntes det er et rigtigt fint indlæg du har lavet og jeg mener også at en evaluering af dette transfervindue er særdeles relevant. Jeg vil dog gerne vente 3-4 dage med for alvor at bidrage, til den tid ved vi om Klimpl og Gnanou er forsvundet og vi ved også om der er indkøbt yderligere forstærkninger.

PeterDanielTHomsen

Indlæg af PeterDanielTHomsen »

Meget af det du siger kan jeg godt følge dig i, men at du vil hente en spiller som Mikkel Bechmann, det fatter jeg overhoved ingenting af.
efter min mening er Mikkel Bechmann nok den mest overvurderede spiller i SAS-ligaen, hvis vi kigger bort fra Per Nielsen, Mogens Lauersen og Thomas Dalgaard

Derimod så jeg gerne at FCM brugte nogle penge på en ordenlig Tanker, som bare ville balle nogle kasser ind .

/PeterDanielThomsen

BW - 665

Indlæg af BW - 665 »

PeterDanielTHomsen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter min mening er Mikkel Bechmann nok den mest
> overvurderede spiller i SAS-ligaen, hvis vi kigger
> bort fra Per Nielsen, Mogens Lauersen og Thomas
> Dalgaard

Kunne du tænke dig at underbygge det synspunkt med nogle argumenter, eller skal vi bare lige vide at det synes du?

> Derimod så jeg gerne at FCM brugte nogle penge på
> en ordenlig Tanker, som bare ville balle nogle
> kasser ind .

Vi har i forvejen 5 angribere som deles om én plads i front, så det tror jeg godt du kan skyde en hvid pind efter.

Hausser

Indlæg af Hausser »

PeterDanielTHomsen, vi har alledere 5 angribere til at konkurrere om 1, måske to pladser, afhængigt af om Thyge spiller som hængende eller ej. Angribere, det vil jeg garantere dig at, dem kommer der ikke flere af..

Dondy

Indlæg af Dondy »

Det er rigtigt at vi har 5 angriberer, men synes godt nok jeg er lidt jaloux på klubber som FCK, AGF og OB som jeg mener er noget stærkere besat på angriber posterne.

Mener at både Nando, Williams og Graulund ville pynte på angriber fronten.

Nu må vi se når Frank og Fagerberg er tilbage i topform, men som det ser ud nu har jeg svært ved at se nogen af angriberne stige op og pande den ind. Kim C er for doven og Baba er for ustabil endnu.

Ang. en ny spiller lyder det til at prisen på Bechman er faldet lidt og der skulle være tre klubber klar til at sikre sig ham, tror bestemt vi er den ene, og jeg bifalder et sådant køb da jeg mener han er den perfekte reserve.

Vi kan vel også fem for Furuseth derfor synes jeg at 6-7 minioner for Bechman er et fund.

PeterDanielTHomsen

Fordtår udemærket godt jeres argumenter for at vi ikke skal have en angriber mere. og jeg ved at thyge nok har en fast plads der oppe(selvom at jeg mener at han hører til på den offentsive midtbane), men jeg mener bare en stabil angriber som score mål når resten af holdet ikke er i deres és, fx når vi nogle af de knap så gode hold i ligaen, så kunne vi godt bruge en mand der afgjorde kampene på egen hånd.

men selvfølgelig holdet har aldrig været bedre end det er lige PT.
så fremtiden er jo umulig at spå om, med eller uden en angriber mere

PeterDanielTHomsen

BW - 665 Skrev:
> PeterDanielTHomsen Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter min mening er Mikkel Bechmann nok den
> mest
> > overvurderede spiller i SAS-ligaen, hvis vi
> kigger
> > bort fra Per Nielsen, Mogens Lauersen og Thomas
> > Dalgaard
>
> Kunne du tænke dig at underbygge det synspunkt med
> nogle argumenter, eller skal vi bare lige vide at
> det synes du?
>
> > Derimod så jeg gerne at FCM brugte nogle penge
> på
> > en ordenlig Tanker, som bare ville balle nogle
> > kasser ind .
>
> Vi har i forvejen 5 angribere som deles om én
> plads i front, så det tror jeg godt du kan skyde
> en hvid pind efter.

det jeg mente med at jeg gerne så en tanker hos FCM var, at jeg synes, det tit sker at vi i nogle kampe mod de lidt lavere placerede hold ikke spiller helt optimalt. og det er fx i de kampe hvor jeg savner en mand der kan gå ind på egen hånd og afgøre kampene.
men selvfølgelig, borring har vist flotte ting.

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Dondy Skrev:
> Det er rigtigt at vi har 5 angriberer, men synes
> godt nok jeg er lidt jaloux på klubber som FCK,
> AGF og OB som jeg mener er noget stærkere besat på
> angriber posterne.

FCK har nogle fine angribere i Santin og Junior, mens OB "kun" har Fall som jeg gerne så i FCM (han er så også den bedste angriber i SAS-ligaen)

> Mener at både Nando, Williams og Graulund ville
> pynte på angriber fronten.

Dioh Williams er måske den mest ustabile spiller i AGF (og det siger en del!). Ham ville jeg sq nødig se i FCM. Graulund er en gammel tosse, som udelukkende kan lave svinestreger og brokke sig. Jeg ville hellere sætte Thomasberg på toppen end Graulund. Nando så spændende ud i første kamp, men giv ham nu lige en ½-1 sæson før du bliver misundelig på ham.

Arff

Indlæg af Arff »

Idag er der kun 3 dage tilbage, før transferen lukker, og jeg tror og håber at vi lurer på en spiller eller to til, specielt hvis Ibrahim og Klimpl ryger, som det ser ud til.

Derfor ser jeg gerne at vi henter Jonas Troest og Mikkel Bechmann så hurtigt som muligt!

Kent

Indlæg af Kent »

Spørgsmålet er, hvor mange penge der er i kassen. Vi ved nu hvor meget, vi tjente på det europæiske eventyr og en økonomisk gevinst i form af gruppespillet er udelukket.

Hvis vi kommer af med Klimpl og Ib, må der blive noget ekstra plads på lønbudgettet, men transferbudgettet er nok knap så stort, som hvis vi i dag havde trukket en overkommelig modstander i UEFA.

Martin

Indlæg af Martin »

Kent Skrev:
> Spørgsmålet er, hvor mange penge der er i kassen.
> Vi ved nu hvor meget, vi tjente på det europæiske
> eventyr og en økonomisk gevinst i form af
> gruppespillet er udelukket.
>
> Hvis vi kommer af med Klimpl og Ib, må der blive
> noget ekstra plads på lønbudgettet, men
> transferbudgettet er nok knap så stort, som hvis
> vi i dag havde trukket en overkommelig modstander
> i UEFA.

Jeg er også forholdsvis sikker på, at vi ikke køber mere ind, hvorfor skulle vi osse det ?

Jens Ørgaard laver sjælendt panikhandler - og han plejer at være forberedt godt, så vi ikke står med røven i vandskorpen ligesom i AAB - selvom Lynge har haft tendendser til at rykke kaniner op af hatten engang imellem... Så ville det jo være et sand mareridt at stå med ham som sportdirektør, man ville altid være bange for, at der ikke skete en skid! Og når der så endelig sker noget, så er det halve løsningen - man kan jo bare se på træner og angriber pt.

Colt Sivas

Re: Evaluering af transfer OT

Indlæg af Colt Sivas »

Martin Skrev:
> Jens Ørgaard laver sjælendt panikhandler - og han
> plejer at være forberedt godt, så vi ikke står med
> røven i vandskorpen ligesom i AAB - selvom Lynge
> har haft tendendser til at rykke kaniner op af
> hatten engang imellem... Så ville det jo være et
> sand mareridt at stå med ham som sportdirektør,
> man ville altid være bange for, at der ikke skete
> en skid! Og når der så endelig sker noget, så er
> det halve løsningen - man kan jo bare se på træner
> og angriber pt.

Det er ikke helt fair overfor Lynge. Han er vel den sportsdirektør i top 5 herhjemme(OB, FCM, FCK, BIF, AAB) der har færrest penge at købe for. Derfor er han nød til at vente på hvad der er tilbage på markedet lige inden lukketid. Dem der er øverst på AaB's ønskeseddel har nok ikke AaB øverst på deres, men venter på om der kommer noget bedre. De andre klubber kan bedre lokke med penge end AaB.

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Colt Sivas Skrev:
> Det er ikke helt fair overfor Lynge. Han er vel
> den sportsdirektør i top 5 herhjemme(OB, FCM, FCK,
> BIF, AAB) der har færrest penge at købe for.
> Derfor er han nød til at vente på hvad der er
> tilbage på markedet lige inden lukketid. Dem der
> er øverst på AaB's ønskeseddel har nok ikke AaB
> øverst på deres, men venter på om der kommer noget
> bedre. De andre klubber kan bedre lokke med penge
> end AaB.

Præcis Colt Sivas. Kritiser ikke Lynges indkøbsevner.. De er eminente.. Til gengæld er han ikke ret god til at sælge; for at sige det mildt.

Colt Sivas

Indlæg af Colt Sivas »

Jesper BW1100 Skrev:
> Til gengæld er han ikke ret god til at sælge; for at sige det mildt.

Der er vi 100% enige. Ligesom AaB ikke er en ørn til at styre deres økonomi. Men med CL til AaB er de vel garanteret sorte tal i 2 år. :o)

Besvar