Stemning

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Thomas Lund

Stemning

Indlæg af Thomas Lund »

Nu har jeg i flere tråde efter både kampen mod AaB og BIF set meningstilkendegivelser vedr. stemningen blandt os der står på Nordea.

Der er mange bud på hvad der er galt og så er der meget få løsningsforslag.

Jeg mener at de fleste går helt galt i byen når de kommer med simple løsningsforslag som at finde på flere sange, synge noget andet, flytte sig her og der osv.

Problematikken er alt for kompleks til at kunne løses med enkelte tiltag. Det er selvfølgelig røvirriterende, at der nu er en der står og siger, at vi ikke bare finder en mirakelløsning, og så står vi til næste hjemmekamp og brøler som BIFs tilhængere gjorde det mod os i torsdagens pokalkamp. Misforstå mig ikke. Selvfølgelig skl vi lave tiltag for at forbedre stemningen, men vi kan ikke forvente at det bare sker med et fingerknips.

For at få forståelse for min pointe vil jeg lige opremse nogle af de faktorer jeg mener der påvirker stemningen blandt os:

Den danske kultur:
Opfør dig pænt! Tal ordentligt! Lad være med at stikke ud fra mængden osv.
Den danske kultur er jo en fuldstændig modsætning til den ønskelige fankultur hvor man højlydt og visuelt bakker sit hold op. Det er ikke tilfældigt, at det er nemmere at få de yngre fans til at være en del af de aktive. De er ikke så "miljøskadede" og har derfor nemmere ved at tilpasse sig "fankulturen"

Egen kultur/social arv:
Vi er alle forskellige på tribunen og har forskellig opdragelse. Uanset at vi er enige i støtten til vores eget hold og at den skal være verbal, er der meget forskel på hvor gode og hurtige vi er til at lære sange og huske dem. Udover dette er der nogle der stadig synes det er sjovt at synge at "Viborg fisse er fyldt med HIV" hvorimod andre af os holdt op med at synes at det var sjovt da vi blev 15

Alkohol:
Den stiveste fan kan synge meget, men kan han teksterne og bliver det mon mest til smædesange? Lørdagskampe kan både være en gave og en forbandelse. Os der har været på Nordea siden 2004 har oplevet at en kamp mod BIF kan blive en flad fornemmelse hvis det halve af dem der skal synge er så stive at de går døde i 1. halveg.

Klubbens tidligere resultater:
Antallet af "aktive" fans hænger en del sammen med hvor mange mesterskaber og trofæer klubben har samlet. BIF er vist det bedste eksempel.

Klubbens geografiske placering og opland:
Det giver jo sig selv, at tilskuere og "aktive fans" ikke kommer ud af ingen ting. Folk der har 45 minutter i bil til en kamp vil nok tænke lidt mere over, om de tager til hjemmekampene og endda udekampe hvor de måske skal skifte til og fra en bus.

Modstanderen:
Hvilket forhold har man til modstanderen og dens tilhængere? Der er ingen tvivl om at FCMs og VFFs tilhængere har et anstrengt forhold til hinanden. Nogle af os ved hvorfor imens andre bare tager det til sig og går ud fra at det hænger sammen med geografien. Resultatet er følelser, der giver større trang til vokal opbakning af eget hold (men også tilsvining af modstanderen).

Kampens betydning:
Vi må bare erkende, at er kampen vigtig, så sidder nerverne uden på tøjet og så er opbakningen typisk bedre. De "kedelige" kampe er vi måske lidt mere afslappede til. Det ser vi også nogle gange hos spillerne og af dem forlanger vi jo at de hver gang yder. Men kan vi selv finde ud af det?

Stilling i kampen:
Er vi tæt på at vinde eller tabe? Ser det håbløst ud? Vi kender alle den følelse af manglende lyst til at synge når det ser håbløst ud. Senest mod BIF i pokalfinalen. Vi skulle score 5 kasser og så med det hold? Og så stod vi der, et par hundrede mand der skulle synge 1100 BIF fans ud af stadion.

Listen er ikke udtømmende.....

Det blev alligevel noget af en smørre. Jeg ved ikke om der er nogle der gider læse det igennem og tage stilling til det. Om ikke andet, så mener jeg at det tydeligt forklarer hvorfor vi blev sunget ud af SAS Area af BIFs tilhængere. Måske er der nogle der begynder at fatte hvor kompleks fankultur er og at vi ikke bare er en stor syngende masse, der bare skal have nogle sange, piskes igang og så kører det bare.

Måske kan det også bruges til at komme med konstruktive forslag til hvordan vi bliver bedre. Lige nu er jeg for træt til den del. Håber der er andre der tager tråden op...

Lund
Senest rettet af Thomas Lund 19. apr 2008, 06:33, rettet i alt 1 gang.

BW - 665

Re: Stemning

Indlæg af BW - 665 »

Godt initiativ Lund, er enig i dine betragtninger, og har ikke noget at tilføje, så vil i stedet tilføje min mening til noget andet jeg har observeret:

Det kan IKKE tages seriøst når folk som ikke selv befinder sig på Nordea, sviner opbakningen fra lægterne til. DET HOLDER BARE IKKE! Jeg er selv forhindret i at befinde mig på fortet, og kunne aldrig drømme om at levere den slags svinere. En ting er at komme med et fornuftigt forslag til de fremmødte - vores trofaste bastion på vores fort - men så skal det f*ndeme gøres uden tilsvining og klynken over "de andre er bedre end jer!"

Det kan vel sidestilles lidt med kritikken af spillerne - ingen gider at høre på hvor "fucking ringe" folk synes de er, men nogle konstruktive forslag til hvordan tingene kan blive bedre er altid velkomne.

dalle

Indlæg af dalle »

Fuldstændig enig man skal også tænke på at fcm er en meget ung klub...

vi er stadig nogle som "adoptere" fans pga. at nogle er plastic fans og bare holder med det hold som vinder og er i toppen så de kan gå ud og prale.

hvis vi nu tager en 10 årig dreng som blev fc fan da klubben blev startet er han jo nu 19 år de andre klubber har jo næsten pensionister på stå pladserne

vi kan ikke forvente så meget af en så ung klub vi er rigtig på vej nu hvor vil ligger i toppen mht. at få unge fans med os men der går noget tid før vi kan høste frugten af arbejdet.

ps. der er forskel at bo i kbh og være bif fan og bo i aulum og være fcm fan....

Jydepower

Indlæg af Jydepower »

Thomas Lund - ENIG !

BW - 665 , ENIG - Godt initiativ.

Som Thomas beskriver det har det nemlig meget med opdragelsen af gøre,
jeg er nok blevet opdraget som en af de "finere" drenge i skolen,
dog har jeg løsrevet mig lidt, så når der bliver råbt ludersøn til dommeren
eller til en modspiller, så er jeg selvfølgelig med.
Men vil lige minde om at når man er fan, og vil hjælpe sin klub, så hjælper det ikke
at svine modstanderen til - NEJ! hjælp får holdet hvis de får opbakning, så synes
godt at man kan smide de "hårde og sjofle" sange væk.

Og bare vent, om 4-5 år når mesterskabet har været i midtjylland 2 år, så skal vores
fans nok komme!! Dem der holder med BIF (altså fans fra midtjylland), de holder
bare med et tophold, og derfor har de nok ikke helt indset FCM som mulighed, men tro
mig, hvis vi vinder mesterskabet ét år eller to, og får nogle UEFA-cup kampe evt.
gruppespillet, så kommer fans så småt.

- ROM BLEV IKKE BYGGET PÅ EN DAG !
KEEP ON GOING, BW

Kasper_Nielsen

Smædesange

Indlæg af Kasper_Nielsen »

Er meget enig i dine antagelser Lund.

Der er dog et punkt, jeg har lyst til at tilføje, da jeg har tænkt over det tidligere. Jeg synes der er en tendens til, at pøblen synger højere, når der synges smædesange mod spillere eller modstanderholdet.
Sange som: "Vi hader VFF" "Skandaledommer" eller "Viborg-svin". Igen kan der drages en parallel til den følelsesmæssige situation - selvfølgelig - Men burde denne potentielle lydstyrke ikke kunne overføres til også at indbefatte støtte til holdet?

Besvar