Sig nej til fanregister!

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Altoriso

Re: Sig nej til fanregister!

Indlæg af Altoriso »

Jeg betragter ikke England som et decideret naboland, og derfor er artikler og videoer også fra Sverige, som jo er utrolig lig Danmark

Jeg mener derfor at vi godt kan frygte at opleve nogle af de samme ting som de oplever,hvis vi ikke får sat en stopper for dem som vil lave optøjer ( det gælder såmænd også feks Ungdomshusets støtter.. )

Nu har vi jo diskutteret dette mange gange før, så henviser lige til en tidligere tråd mht. sager der har været i Danmark
http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,633 ... #msg-63618

Hekler

Indlæg af Hekler »

øøh er det ikke en medaljefejring?
Som det lige ser ud for mig er det OB der lige har vundet medaljer.

Dennis (BW2479)

Indlæg af Dennis (BW2479) »

Altoriso Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hekler og andre
>
> Her er et par eksempler fra Sverige
>
> http://www.youtube.com/watch?v=BHeCJP2c5a8
>
> http://www.youtube.com/watch?v=iHS_46yis1M

Tror jeg kan finde rimeligt mange eksempler fra england italien argentina osv, hvad har det med lovforslaget at gøre?
>
> Hvis det stod til mig kom ingen af dem til fodbold
> de næste 2 år !

Enig

> Jeg ser mest lovgivningsforslaget som "en skræk i
> livet", og tvivler på at ret mange uskyldige vil
> blive dømt

En "skræk i livet" som på det groveste kan misbruges. Problemet er jo at man ikke skal dømmes for at få karantæne? Er da ikke spor i tvivl om at chancen for at blive uskyldig dømt ikke er anderledes med dette forslag. Den eksisterer nu og vil eksistere på samme måde efter loven. Det svarer jo til 1 års vartægsfængsling for at cykle om aftenen uden lys på. Hvis man skal vente et år på at frikendes og i mellemtiden er man skyldig. Forstår slet ik at man du ik kan have problemer med at man er skyldig ind til man er kommet for en dommer. For så skulle vi da indføre den lov i alle forhold i dk, hvis du virkeligt tror danskerne ik vil brokke sig en smule over det.

> Lige som med alle andre love er der jo en chance
> for at det går ud over uskyldige.

Ja men i ALLE andre danske love skal man dømmes skyldig, det skal man ikke i denne. Det er en lov der ikke har ligheder med andre danske love ud over terror loven.

Og du tror der vil ske optøjer hvis den lov ikke kommer igennem. Jeg tror der vil komme alvorlige optøjer den dag den første fck´r for en 2 års karantæne uden dom.

Lars

Indlæg af Lars »

For at være lidt kontant, Altoriso. Så er det min opfattelse at det danske Folketing skal lave lovgivning møntet på Danmark, ikke Sverige det har de den svenske Rigsdag til at gøre.

Hvis vi skal lade os skræmme af hvad der sker alle mulige steder rundt omkring i verden til at retfærdiggøre voldsomme lovindgreb mod ganske små problemer i Danmark, ja så er vi altså kommet ud på en glidebane hvor der ikke er nogle grænser for hvor mange af vores rettigheder vi kan ende med at tabe.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Nu kører debatter af og til over på at der sker mere vold i nattelivet, hvilket da naturligvis er rigtigt
Hekler skrev vist at der en sæson havde været over 800000 til fodbold på en sæson, og kun 8 var blevet tiltalt, eller sådan noget
800000 er vel næsten det der i hele landet går i byen på en weekend :-)

PT kører man en skærpet "aktion" netop mod den grove vold i København, hvor man har oprettet såkaldte "visitationszoner"
Denne lovgivning er vel også en lidt uretfærdig lov, da det ikke kræver nogen begrundet mistanke at visitere folk for våben
Lovgivningen er på samme måde som fodboldreglen opstået, fordi de menige danskere ikke mere vil finde sig i latterlig afstumpet vold i forbindelse med besøg på fodboldstadions og i nattelivet

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Hvad er det, du bygger din frygt for en eskalering på ?

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/02/07/072304.htm

I en rundspørge foretaget i januar-februar til de daværende 12 politikredse, der husede et SAS Liga-hold, var det kun i København man anså problemet med fodboldvold som værende stigende.
Og hvem er politidirektør i København? Ophavsmanden til foreslaget om et register - Mogens Kærgaard Møller ! Så hans synspunkt om den eskalerende vold tager jeg lidt let på...

Peter Ross

Dennis (BW2479)

Altoriso Skrev:
> Jeg betragter ikke England som et decideret
> naboland, og derfor er artikler og videoer også
> fra Sverige, som jo er utrolig lig Danmark
>
> Jeg mener derfor at vi godt kan frygte at opleve
> nogle af de samme ting som de oplever,hvis vi ikke
> får sat en stopper for dem som vil lave optøjer (
> det gælder såmænd også feks Ungdomshusets
> støtter.. )
>
> Nu har vi jo diskutteret dette mange gange før, så
> henviser lige til en tidligere tråd mht. sager der
> har været i Danmark
> http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,63380,63618#ms
> g-63618

Skal vi ikke bare lægges sammen med sverige så? Helt ærligt så er du altså langt ude i hampen hvis du vil lave dansk lovgivning efter svenske forhold.

Ja det er os fint du nævner ungdomshuset støtter. Vi kan vel hurtigt blive enige om at de autonome unge er langt flere og har gjort langt mere skade bare de sidste to år end hooligans har gjort i dk i hele fodboldens historie.. Kan ikke mindes jeg har set åbne gadekampe stenkast efter politiet hærgede butikker og ødelæggelser for millioner af hooligans værken i dk eller sverige? Men alligevel syntes du det er så vigtigt med denne lov. Kunne vi så ik få en der kan spære de autonome unge væk så? I min lille verden er de et lang større problem end end hooligans nogensinde bliver i dk.

Som sagt 20 gange tidligere har jeg intet problem med straffe til hooligans. Jeg har et problem med at man er skyldig ind til man har været for en dommer.

uschel

Indlæg af uschel »

Hekler Skrev:
> øøh er det ikke en medaljefejring?
> Som det lige ser ud for mig er det OB der lige har
> vundet medaljer.

Nej det er da ikke.

Tjek lige kontrolørrenes reaktion

Hekler

Indlæg af Hekler »

Det er klart at et register er i orden hvis der ligger en dom til grund for registrering. Men for at der kan være en dom så skal du også have overtrådt en konkret lov, og det skal være bevist.

Jeg kan kun igen og igen komme tilbage til, at det ikke har en skid med handlingen der måtte være begået at gøre, men om den er ulovlig, og at en dommer finder det bevist at du har gjort det.

Mht. Historierne i det indlæg du linker til:

http://ekstrabladet.dk/sport/dansk_fodb ... 244846.ece
De var ihvertfald klar til at slås efter den behandling de havde fået. Igen straffes nogen på bagrund af ubekræftede rygter. Selv journalisten tror ikke på det se på sproget. "...forpurrede søndag tilsyneladende...", ikke nok med det sanktionerne som man vil gøre til lov findes allerede, "..politiet i Aalborg til at udpege en række notoriske ballademagere.." Helt konkret fik 91 AaB fans ikke mulighed for at komme til bold fordi Politiet i Ålborg sagde de ikke skulle.

http://ekstrabladet.dk/sport/dansk_fodb ... 292275.ece
Sikkerhedschef Emil Bakkendorff til klubbens (Bif)hjemmeside.
- "Det vi desværre var vidne til, er en relativt ny trend i dansk fodbold. Her opsøger ballademagere, som ofte ikke har noget fastforankret klubtilhørsforhold, de stadions, hvor sikkedsniveauet tillader, at de kan lave ballade."
Hvis den gode Emil Bakkendorff har ret så er det jo ikke et hooligan problem men er problem med den passive sikkerhed. Det er i hvert fald noget man kan genkende rundt omkring fra stadions. Adskildelsen af fans er simpelthen dårlig. I Vejle skulle alle Brøndby fansene ud lige der hvor spillerbussen holdt...måske ikke så underligt/uforudsigeligt, at nogen fik afløb for deres frustrationer. Ige siger ikke det er ok at smadre en bus eller andet. men sæt det lige i perspektiv.

http://ekstrabladet.dk/112/article304795.ece
Se her har vi et problem der er værd at tage hånd om. Problemet i forhold til registeret er bare at disse slagsmål foregår langt væk fra stadions. Det man vil lave loven for er altså for at straffe disse personer. Mon ikke man kan gøre det ved en lov der kun omfatter dømte??

http://ekstrabladet.dk/112/article279321.ece
Den her handler for det første om en højreorienteret moddemonstration, og ikke om fodbold, andet end at man vil straffe dem med udelukkelse fra fodbold fordi en del af dem tilhøre fangruperinger. For det andet så var der her tale om preventive anholdelser, og der var derfor heller ingen sigtet med mindre de var i bessidelse af ting og sager de ikke måtte have.

http://ekstrabladet.dk/112/article154130.ece
Ja de er ikke for smarte. Men igen så handler loven om at straffe de folk her for det de har gjort. Hvis politiet sigter dem, og de kommer for en dommer, så kan man jo snildt give dem en bøde næste gang. Jeg tror mere det handler om at man ikke kan fange dem i at gøre noget og derfor vil have videre rammer så man kan straffe dem alligevel. Sådan fungere det bare ikke i et retssamfund.

http://ekstrabladet.dk/incoming/article66066.ece
Artiklen henviser til dømte der gør det igen. En lov der kræver en dom er derfor passende.

Artiklerne er iøvrigt samlet over en 5 årig periode fra 2007 til 2002

Som du skriver i dit eget indlæg du henviser til så er det eksempler på ting du gerne vil være foruden. Det er jeg sikker på de fleste vil, men det betyder altså ikke at der er et belæg for en udtagelsestilstand ved fodboldkampe.

Hekler

Indlæg af Hekler »

Peter Ross Skrev:
> Hvad er det, du bygger din frygt for en eskalering
> på ?
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/02/07/072304
> .htm
>
> I en rundspørge foretaget i januar-februar til de
> daværende 12 politikredse, der husede et SAS
> Liga-hold, var det kun i København man anså
> problemet med fodboldvold som værende stigende.
> Og hvem er politidirektør i København?
> Ophavsmanden til foreslaget om et register -
> Mogens Kærgaard Møller ! Så hans synspunkt om den
> eskalerende vold tager jeg lidt let på...
>
> Peter Ross

Ja jeg var lige ved at skulle finde den frem igen, tak for hjælpen.

Hekler

Indlæg af Hekler »

uschel Skrev:
> Hekler Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > øøh er det ikke en medaljefejring?
> > Som det lige ser ud for mig er det OB der lige
> har
> > vundet medaljer.
>
> Nej det er da ikke.
>
> Tjek lige kontrolørrenes reaktion

Du er derude hos de Hvie.
Kan du ikke lige lave et dekdetivarbejde og finde ud af hvor det er fra, bare for at stille min interesse?

Dennis (BW2479)

Altoriso Skrev:
> Nu kører debatter af og til over på at der sker
> mere vold i nattelivet, hvilket da naturligvis er
> rigtigt
> Hekler skrev vist at der en sæson havde været over
> 800000 til fodbold på en sæson, og kun 8 var
> blevet tiltalt, eller sådan noget
> 800000 er vel næsten det der i hele landet går i
> byen på en weekend :-)

Forstår ik helt hvor du vil hen med det? Chancen for at blive udsat for vold er procentvis langt større i nattelivet eller på arbejdet. Chancen for at blive udsat for vold til bold er minimal. Og for almindelige fans er den nærmest ikke eksisterende. Hvis man efter en fck kamp går en tur ned igennem strøget dressed up til figth så er der måske en chance.

> PT kører man en skærpet "aktion" netop mod den
> grove vold i København, hvor man har oprettet
> såkaldte "visitationszoner"
> Denne lovgivning er vel også en lidt uretfærdig
> lov, da det ikke kræver nogen begrundet mistanke
> at visitere folk for våben
> Lovgivningen er på samme måde som fodboldreglen
> opstået, fordi de menige danskere ikke mere vil
> finde sig i latterlig afstumpet vold i forbindelse
> med besøg på fodboldstadions og i nattelivet

Der er os en visitationszone omkring sas arena kan jeg så oplyse dig om. Hører du mig brokke mig over den? Nej for det er lidt noget andet at være under mistanke end at være skyldig. Hvis de ik finder noget ulovligt på dig for du lov til at gå med det samme. Du skal ikke holde dig væk ind til du om et år kan komme for en dommer som kan visitere dig.

Hekler

Indlæg af Hekler »

Altoriso Skrev:
> Nu kører debatter af og til over på at der sker
> mere vold i nattelivet, hvilket da naturligvis er
> rigtigt
> Hekler skrev vist at der en sæson havde været over
> 800000 til fodbold på en sæson, og kun 8 var
> blevet tiltalt, eller sådan noget
> 800000 er vel næsten det der i hele landet går i
> byen på en weekend :-)
>
>
> PT kører man en skærpet "aktion" netop mod den
> grove vold i København, hvor man har oprettet
> såkaldte "visitationszoner"
> Denne lovgivning er vel også en lidt uretfærdig
> lov, da det ikke kræver nogen begrundet mistanke
> at visitere folk for våben

Ja det er pricipielt et problem.
Forskellen er at man for det første har godtgjort et behov for disse zoner. For det andet går man specifikt efter våben og stoffer, der jo klart er ulovlige, ikke efter at du måske kunne finde på at købe stoffer. For det trejde Bliver folk sigtet for et konkret lovbrud.

> Lovgivningen er på samme måde som fodboldreglen
> opstået, fordi de menige danskere ikke mere vil
> finde sig i latterlig afstumpet vold i forbindelse
> med besøg på fodboldstadions og i nattelivet

Forskellen er bare at det ene sted er der et reelt og dokumenteret problem, det andet sted er der, bl.a. pga. medierne et i stor udstrækning blot opfattet problem.

Lars

Indlæg af Lars »

Der har du jo også lige nøjagtigt et eksempel på at en sådan lovgivning kan misbruges, i betænkningen til loven var det gjort klart at det var geografisk små områder der skulle udgøre de her visitationszoner, nu har politiet så skåret en 6 kæmpe zoner ud i København og hvis visitationszonerne nu skulle kunne løse problemerne i nattelivet, ja hvorfor vælger man så en anden krænkende foranstaltning i forhold til fodbolden? Hvor ikke bare give lovhjemel til visitation på samtlige stadioner og omkring liggende område af politiet?

Lovfoslaget går altså længere end at man kan risikere at blive visiteret uden der skal være mistanke til en. Visitation er vel noget de fleste af os ikke har noget problem med, det er vel nærmest blevet en rutine hver gang man skal ind på stadion, men at gå derfra og så til at vi skal acceptere et lovforslag der for at få fat på en meget lille flok voldsmænd går ind og hiver vores allesammens retsikkerhed væk, ja det burde ikke være noget man kunne forvente i Danmark Anno 2007.

uschel

Indlæg af uschel »

Hekler Skrev:
> Du er derude hos de Hvie.
> Kan du ikke lige lave et dekdetivarbejde og finde
> ud af hvor det er fra, bare for at stille min
> interesse?

værsgod

http://aarhus.dk/aa/portal/fritid/indho ... fresh=true

Det var i forbindelse med OB bronze medaljer men det der skete på Anerki arena var alt andet en festligt

Besvar