Lønboom

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Kent

Lønboom

Indlæg af Kent »

Som Bold.dk så fint kalder det, så er der sket en boom i lønninger i FCM: http://www.bold.dk/nyt/?vis=76185

Baggrunden er kvartalsmeddelelsen, der kan læses her: http://hugin.info/137453/R/1168651/229779.pdf

Hvis man ser helt nøgternt på det, så viser tallene, at det er transferoverskud på 4 mio, der sikrer os et overskud på 3 mio i kvartallet. Det er voldsomt, at løndugiften er steget 46% ift for et år siden, men man skal så ogås huske, at alle nøglespillere har forlænget deres kontrakter indenfor det sidste år, så derfor er det naturligt at der er sket et hop. Det må dog også betyde, at vi lønmæssigt må ligge i top3 i ligaen, hvilket nok også er et nødvendigt onde, hvis vi vil have en trup, der skal spille med om topplaceringerne år efter år.

Det mest problematiske er stadig tv-aftalen, hvor man budgetterer med de nye indtægter, men stadig kører på den gamle aftale. Nu kører vores regnskabsår heldigvis frem til sommer, så der skulle være en mulighed for at den nye aftale bliver vedtaget inden da, men hvis ikke den gør det, så kan det sagtens være 8-10 mio vi mister på den konto.
Senest rettet af Kent 16. nov 2007, 11:59, rettet i alt 1 gang.

Hausser

Re: Lønboom

Indlæg af Hausser »

Hmm det er et eller andet som ikke giver mening, hvordan regnskabsføres spillerkøb?

Hvordan kan køb af Thygesen, Klimpl, C. Poulsen og Flinta, mod salg af Dennis Sørensen, Mikkelsen, Lindkvist og Agbetu, nogensinde resultere i et transferoverskud på 4 mio. kr.??

Enten er den en eller anden regnskabspraksis omkring spillerkøb som jeg ikke lige er klar over, eller også er de priser som har været fremme omkring køb og salg helt skudt ved siden af. Så vidt jeg erindrer så blev priserne estimeret (vurderet) til at være ca. sådan her: Thyge 10 mio, Klimpl 7,5 mio, C.P 3-6 mio, Flinta 1,5 mio, mens vores salg blev vurderet således: Dennis 7,5-10 mio, Mikkelsen 0,5 mio, Lindkvist 0,5, Agbetu 1-2 mio kr.

Ved de laveste bud giver det altså ca. minus 12 mio kr IKKE plus 4 mio kr. Somethings rotten i the state of Denmark..

Kent

Indlæg af Kent »

Nu drejer det sig jo også om, hvornår køb/salgene er bogført. På meddelsen kan det godt tyde på at nogle af købene er foretaget i sidste regnskabsår (de var i hvertfald offentliggjort inden - fx Flinta)

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Kent Skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu drejer det sig jo også om, hvornår køb/salgene
> er bogført. På meddelsen kan det godt tyde på at
> nogle af købene er foretaget i sidste regnskabsår
> (de var i hvertfald offentliggjort inden - fx
> Flinta)

Jeg kopierer lige ind fra Dansk AMP - meddelelsen

"I løbet af kvartalet har FC Midtjylland købt A-landsholdsspilleren
Mikkel Thygesen tilbage fra den tyske bundesligaklub Borussia
Mönchengladbach, og forsvarsspilleren Christopher Poulsen er købt i
Viborg. Begge har indgået fireårige kontrakter. Desuden er den
slovakiske landsholdsforsvarer Maros Klimpl hentet på en kontrakt fra
1. juli og frem til udgangen af 2010. Endelig blev offensivspilleren
Dennis Flinta ligeledes fra 1. juli købt i Silkeborg.

Modsat har klubben i kvartalet solgt Dennis Sørensen til tyske
Energie Cottbus, Jesper Mikkelsen til Esbjerg, Ulrik Lindkvist til
AGF, og Akeen Agbetu til Kolding. Videre er Anders Rasmussen, Rasmus
Hansen og Christian Sivebæk udlejet. Simon Kjær har været til
prøvetræning hos Real Madrid, og der er fortsat mange forespørgsler
på flere af FC Midtjyllands talentfulde spillere."

Jeg kan da godt forstå at man bliver lidt forvirret :-)

For der står jo at det er noget der er sket i kvartalet

Hausser

Indlæg af Hausser »

Hmm jeg har diskuteret det lidt med nogle kollegaer som måske, måske har lidt indsigt og sammenholdt med hvad jeg selv læste i sidste års regnskab, må konklusionen være følgende. Sådan her tror jeg det hænger sammen:

De købte spillere bliver regnskabsført som afskrivninger over deres kontraktperiode, hvilket egentlig også er i overensstemmelse med alm. regnskabspraksis, hvor man også afskriver maskineri og lignede over den forventede levetid. Selvom det måske ikke umiddelbart giver mening at afskrive kvartalsvis når der kun er to transfervinduer, så må det alligevel hænge sådan sammen, ellers gir tallene ingen mening. Hvis vi skal bruge Thygesen som eksempel, så købte vi angiveligt ham for 10 mio. kr. og han har så fået en 4 års kontrakt. Dvs. at han må blive afskrevet med 2,5 mio. kr årligt, eller 0,625 mio kr. i kvartallet.

I dette kvartal må udgifterne under transferaktiviteter altså bestå af de spillere som vi stadig afskriver på, ikke blot Klimpl, Thyge, C.P og Flinta men også Danny O., Dadu, Raska og indkøbte spillere fra tidligere transfervinduer.

De solgte spillere må blive regnskabsført som enkeltindtægter og såfremt vi siger at Dennis, Mikkelsen, Lindkvist og Agbetu har indbragt os 10 mio. kr., må vi have afskrivninger på omkring 6 mio. kr.

Såfremt denne vurdering af regnskabspraksis er korrekt, må vi i det kommende kvartal, hvor vi ikke kan sælge spillere pga transfervinduet først åbner i januar, få et underskud på transferaktivitetsposten på omkring 6 mio. kr.
Kvartalregnskaber skal dog ikke vurderes isoleret, det er vigtigt at have en holistisk tankegang for øje, specielt indenfor en sæsonbetonet forretning som fodbold naturligvis er.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Hvilket i princippet må betyde at, såfremt omkostninger og indtægter balancerer, og der ikke foretages yderligere indkøb eller vi afskiver en spiller færdig i år, så er vi nødt til at sælge spillere for 25 mio. kr. i dette regnskabsår for at frembringe et overskud. Vist meget godt at salget af Dennis m.fl, figurerer under dette regnskabsår, ellers ville vi sgu få svært ved at frembringe et overskud..

Håber da lidt at jeg tolker forkert, ellers er det egentlig et ret skræmmende kvartalsregnskab det her :)

Hekler

Indlæg af Hekler »

Du glemmer at lige som man afskriver spillere, så får man ofte også indtægterne løbende. Nogle gange er der afhængige af spilletid og resultater, andre gange er de tidsbestemte.
Iøvrigt glemmer du at nogle spillere kan have fået sign on bonusser som jo må være bogført ved aftelens indgåelse.

Der er altså mange variabler.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Jeg håber bestemt du har ret og det er rigtigt, sign on bonusser er der ikke taget højde for i vurderingen og det kan vel sagtens tænkes at, specielt Klimpl og måske Thygesen har fået en skilling i hånden. Lad os sige at de begge har fået 0,5-1 mio. kr., i sign-on, det ændrer jo en hel del..

Mht spillersalg så er jeg dog ret sikker på at, de bliver bogført som engangsindtægter, også selv om får summen i rater. Dette er ihvertfald hvad jeg har fået forklaret af folk som har mere forstand på revision end jeg selv har..

Hekler

Indlæg af Hekler »

Hausser Skrev:
> Mht spillersalg så er jeg dog ret sikker på at, de
> bliver bogført som engangsindtægter, også selv om
> får summen i rater. Dette er ihvertfald hvad jeg
> har fået forklaret af folk som har mere forstand
> på revision end jeg selv har..

Helt konkret ved vi jo at det ikke var tilfældet med Zidan hvor der først var en leje derefter to rater. så hvidt jeg husker...?

Kent

Indlæg af Kent »

Hekler Skrev:
> Helt konkret ved vi jo at det ikke var tilfældet
> med Zidan hvor der først var en leje derefter to
> rater. så hvidt jeg husker...?

Mener også det var tilfældet med Skoubo, der vist reddede vores regnskab to år i træk ;-)
Det kan jo samtidig være nogle bonuser ift spillede kampe, hvor vi modtager ekstra-betaling når spilleren har opnået et fast antal kampe.
I princippet kan det dog være på samme måde den anden vej, så vi også betaler for vores spillere i rater, så i sidste ende er det sgu stort set umuligt at regne noget ud, ud fra tallene i regnskabet.

Hekler

Indlæg af Hekler »

Kent Skrev:
> ... så i sidste ende er det sgu stort set
> umuligt at regne noget ud, ud fra tallene i
> regnskabet.

Måske er det ikke helt utilsigtet :-)

Hausser

Indlæg af Hausser »

Jep det er korrekt, jeg ved da også at når der bliver solgt en af de helt store stjerner, eksempelvis for 200-300 mio. kr., så falder betalingen ofte i rater, da klubberne simpelthen ikke ligger inde med så mange likvider, dog ved jeg ikke hvordan det ser du, rent regnskabsteknisk.

Mht Zidan-sagen, så kunne man måske forestille sig at betalingsformen måske var en finte for at skabe et overskud i to regnskabsår eller måske fordi Bremen ikke havde likviditeten? Jeg kan ikke huske det, så det er selvfølgelig ren spekulation..

Hausser

Indlæg af Hausser »

Enig i det ikke er gennemskueligt og vi selvfølgelig ikke ved en skid om hvad kontrakterne indeholder. Jeg gætter dog alligevel på at transferaktivitetsposten, i næste kvartal, giver et underskud på minimum 3-4 mio. kr., men nu får vi se :)

Hekler

Indlæg af Hekler »

Hausser Skrev:
> Enig i det ikke er gennemskueligt og vi
> selvfølgelig ikke ved en skid om hvad kontrakterne
> indeholder. Jeg gætter dog alligevel på at
> transferaktivitetsposten, i næste kvartal, giver
> et underskud på minimum 3-4 mio. kr., men nu får
> vi se :)

Hvad bygger du det på?

Hausser

Indlæg af Hausser »

Det jeg har forklaret indtil nu. I det kommende kvartal har vi ikke mulighed for at tjene penge på transfers, da vinduet først åbner efter kvartalets afslutning. Tilbage står vi med temmelig massive afskrivninger på spillere som, med mindre der er en eller anden uigennemskuelig finte, vil medføre en negativ transferaktivitetspost som minimum vil beløbe sig til en 3-4 mio. kr.

Besvar