Sas-Arena

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Thomasnoerum

Re: Sas-Arena

Indlæg af Thomasnoerum »

hvorfor ikke udvide nu når man er igang?, bare med 5000 pladser og sidepladser over det hele.

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Hvorfor ?
Der har været udsolgt 1 gang i år (og siden 2005?), så behovet for 5.000 flere pladser er der ikke.
Hvorfor vil du derudover have sæder over det hele ?

Peter Ross

Xort

Indlæg af Xort »

hvorfor skulle man bruge x antal millioner på det, hvis man planlægger en størrer udvidningen inden for en årrække

ikke at det er noget jeg ved noget om, men synes det ville være dumt at bruge de penge det vil koste pr. ekstra plads i forhold til hvad det vil koste at udvide med 10 eller 20 tusinde om 10 år

Thomasnoerum

Indlæg af Thomasnoerum »

Peter Ross Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hvorfor ?
> Der har været udsolgt 1 gang i år (og siden
> 2005?), så behovet for 5.000 flere pladser er der
> ikke.
> Hvorfor vil du derudover have sæder over det hele
> ?
>
> Peter Ross

fordi så behøver man ikke sætte sæder op til uefa kampe,

Jon Damsgaard

Indlæg af Jon Damsgaard »

Thomasnoerum Skrev:
> Peter Ross Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hvorfor ?
> > Der har været udsolgt 1 gang i år (og siden
> > 2005?), så behovet for 5.000 flere pladser er
> der
> > ikke.
> > Hvorfor vil du derudover have sæder over det
> hele
> > ?
> >
> > Peter Ross
>
>
> fordi så behøver man ikke sætte sæder op til uefa
> kampe,

Det er da godt nok den dårligste begrundelse jeg længe har hørt, vi spiller jo ikke UEFA kampe 10 gange på en sæson, ihvertfald ikke på SAS-Arena.

/Damsgaard

Dennis (BW2479)

Indlæg af Dennis (BW2479) »

Syntes hele diskutionen er lidt langt ude selvom den jo var ganske forudsigelig efter et par kampe hvor der ikke har været så let at få billet. Der blev fra starten udmeldt at der blev bygget ud den dag vi sælger 10.000 sæssonkort om året.

Skrive og spørge om der er planer om en udvidelse er da os lidt griner. Selvom tegningerne lå klar og kranen stod ude på stadion så for vi ikke noget at vide før aktionærene er informeret.

5000 ekstra pladser? Hvor vil du have dem? Og tror sådan set prisen ville ligne hinanden rimeligt meget om man bygger 5000 pladser til eller om man bygger en ekstra etage på. Når man en gang går igang med udvidelser på stadion så er det for at bygge en etage mere på. Og selvom der er taget hensyn til en ekstra etage i fundamenter og stålopbygningen i det nuværende stadion, så vil en koste slanter. Særligt med den nuværende pris på byggeri, tror at en udvidelse vil blive dyrre end det var at bygge stadion dengang.

En anden ting er om FCM har så meget at sige? Det er ik vores stadion!

Det er ligesom alt andet i FCM hvis vi kan tjene penge på det skal det gøres, men det kan vi på nuværende tidspunkt. Et overslag ville være 100.000.000kr/10.000pladser=10.000kr per sæde 10.000kr/120kr(billet indtægt)=83 gange skal sædes sælges for at ville kunne begynde at tjene penge på det. Og nej der er ikke taget højder for ekstra reklame kroner indtægter på øl salg osv men der er heller ik taget hensyn til veligeholdelse rengøring parkering osv. Mit gæt er at vi kan sælge 15.000 billeter 2 gange om året, det vil sige at det har tjent sig selv ind om 83 år :-)

Til sidst er der vel ingen tvivl om at stadion bliver udvidet en dag. Men det bliver den dag DK for en slutrunde så vi ikke selv skal betale .

Dennis (BW2479)

Thomasnoerum Skrev:
> hvorfor ikke udvide nu når man er igang?, bare med
> 5000 pladser og sidepladser over det hele.

Siddepladser over det hele ville være den største hjerneblødning jeg kan konne i tanken om. Du vil nedsætte stadionkapciteten væsenligt. Du vil have en stor udgift i ødelagte sæder. Hele idén med nordea ville være væk. Fankulturen ville mildt sagt ikke vokse og Nordea bliver aldrig den 12 mand som vi vel alle håber den en dag bliver.

En anden ting er at vi aldrig ville give dem lov til at smide sæde på hele stadion :-)

Thomasnoerum

Indlæg af Thomasnoerum »

alle på nær 200 på nordea kommer kun fordi det er billigere end faxe. og ikke fordi de vil syng.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

100 millioner for at lægge et par ekstra lag på det nuværende, noget som der endda er taget forbehold for da stadion blev bygget
100 millioner - hvor får du det tal fra Dennis ?

Dennis (BW2479)

Altoriso Skrev:
> 100 millioner for at lægge et par ekstra lag på
> det nuværende, noget som der endda er taget
> forbehold for da stadion blev bygget
> 100 millioner - hvor får du det tal fra Dennis ?

Er selv bygningskonstrultør og fodboldfan. Så derfra har jeg en stor interesse i stadionbyggeri og mit gæt er at med de nuværende priser er 10.000kr per sæde i den billige ende. Men er bare en forsigtig vurdering.

Har du prøvet at bygge til dit hus derhjemme så ved du hvad jeg snakker om. Selvom der er forberedt (som jeg i øvrigt ikke ved om det er fuldt ud) so er en tilbygning altid dyr. Så er det sådan set ligemeget om det er huset derhjemme eller en tilbygning. Vil til vær en tid være langt billigere at havde bygget det med det samme.

Det er altså ikke bare lige et par sæder der skal smides op? Der er et tag der skal af. En stålkonstruktion der skal laves om. 2 million dyre storskærme der skal flyttes og opbevares. Der skal bygges lige så mange flugteveje ovenpå som der er nedenunder. Det er altså ikke nok at smide 2 trapper op og en elevator.

Som sagt tror jeg personligt at 100 mil er underkanten. Byggeri har aldrig været dyrre. Og tro mig til den pris vi fik stadion til så ligger der ikke tegner og beregninger klar til en ny etage.

Hilsen kloge dennis der selv har haft den store ære at tegne lidt på SAS

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Dennis (BW2479) Skrev:
> Skrive og spørge om der er planer om en udvidelse
> er da os lidt griner. Selvom tegningerne lå klar
> og kranen stod ude på stadion så for vi ikke noget
> at vide før aktionærene er informeret.

Det der blev skrevet og spurgt om, og velvilligt svaret på. Var hvad der skulle ske på sponsortribunen. Det er da soleklart for alle at en stadionudvidelse ikke bliver "lækket" før alt var på plads. Men den ligger ikke i luften pt.

Men! - det er dog min klare fornemmelse at det overvejes hvordan man kan udbygge sponsorfaciliteterne, men det er på bestyrelsesniveau. Hvis Vision 2011 blev opfyldt så ville det jo automatisk kaste nogle andre ting af sig, vinder vi et mesterskab så stiger interessen og dermed tilskuertallet sikkert og så kommer diskussionen naturligvis igen.

Dennis (BW2479)

Og hvad hjælper sæder så på det. Hvis man helst ville sidde ned men ikke gør det for at spare 20kr så har man et helt andet problem. Jeg er stor fortaler for at billetpriserne er ens så folk ikke skal fristes af den 20 eller hvad forskellen nu er. Nu tror jeg handelsbanken folket kunne spare over 1000kr på deres billet til vær kamp hvis de flyttede over på faxe, men alligevel skal handelsbanken nu udvides.

Ved heller ikke hvor du har de 200 fra? Til lokomotiv kampen var der da langt over 200 der frivilligt valgte at stå op.

Dennis (BW2479)

Ja er jeg da helt enig i! Diskussionen startede vel efter AB kampen og stopper ik før vi har en ekstra etage på. Og personligt syntes jeg idén er klasse. Syntes ikke det ville bære et problem at have en tom etage i de fleste kampe. Du ser den ikke i tv så kan ikke sammenlignes med halvtomme stadions andre steder. Hvor tit ligger du mærke til at brøndby stadion er halv tomt. Aldrig hvis ik du ligefrem er tilstede. Jeg har været til RL kamp i parken hvor vi vel var 30 FCM og 2000 fck, det kalder jeg et tomt stadion :-)

Tror bare ikke det er realistisk vi for den før staten/ dbu kommer med en pose penge fordi der skal være plads til en slutrunde. Men håber jeg lever den dag vi kan stå til invielsen med 22.000 tilskurer :-)

Dennis (BW2479)

Du gjorde mig lidt i tvivl så googlede det lige lidt og fandt følgende på fodboldsnak.dk.

Brøndby ca 30.000 tilskuere pris ca 300 millioner
Esbjerg ca 16.000 tilskuere pris ca 160 millioner
Horsens ca 10.000 tilskuere pris ca 100 millioner

Og dertil kommer vel vores eget som også blev bygget til omkring 10.000 sædet. Og ved ikke hvor det er du tror du sparer penge ved at bygge i højden? Tvært imod vil jeg mene. Dertil kommer en gevaldig stigning i byggeomkostninger siden vi fik bygget. Hvis herning messecenter kom til mig og ville have et overslag på stående fod så ville jeg ikke turde at nøjes med en pris på 10.000kr per sæde.

Jeg ser masser af problemer i at udvide det er ikke bare lige at smide nogle plastiksæder op på taget:-) Tag feks sådan noget som toiletforhold. Igår var det næsten umuligt at nå at komme ned på toilet og tilbage igen i pausen. Vi var vel 500 ekstra i forhold til hvad nordea er godkendt og bygget til. Hvordan tror du det ville fungere med dobbelt så meget pres på toiletterne? Det er ik bare et par sæder det er en fordobling af alle faceliteter.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Spændende nok at høre fra en med styr på tingene - nu skal jeg selv have bygget nyt hus til foråret og er også fodboldfan, og overvejede at bygge til, men får nu bygget nyt hus i stedet

Så pointen med at det skal være fra starten af kan jeg sagtens se

Jeg vil nu tro at byggebranchen indenfor de næste 3-5 år får det lidt sværere, og samtidig kommer der vel også mere konkurrence på priserne, nu hvor der kommer så mange østeuropæere hertil og arbejder med byggeri osv.

Jeg synes stadig at 100 millioner lyder lidt vildt, men det er jo klart at det ikke bare gøres for feks 20 mill. :-)

Men tak for de interessante inputs, Dennis

Besvar