"- Det giver en mulighed for straks her til sommer at hente en rigtig profil eller to til holdet. Vi snakker spillere til toppen af hierarkiet, og det vil altså sige landsholdsklasse – ellers vil vi ikke købe dem, siger FCMs akademidirektør Claus Steinlein til B.T."
Jeg så nu hellere at man slog lidt koldt vand i blodet, og fortsatte efter den oprindelige plan. Sporene fra bla. AB skræmmer.
Det mest interessante i artiklen er efter min mening 2. del:
"Samtidig kan vi sige, at vi ikke ønsker at sælge nøglespillere til vore konkurrenter i SAS Ligaen, for vi har midlerne til at holde på dem lønmæssigt. Vi behøver heller ikke sælge til udlandet før timingen passer os perfekt, for tidligere var vi tvunget til at sælge, når der kom et godt bud, bare for at holde forretningen gående."
Jeg er lidt bange for sætningen:
"- Samtidig kan vi sige, at vi ikke ønsker at sælge nøglespillere til vore konkurrenter i SAS Ligaen, for vi har midlerne til at holde på dem lønmæssigt"
De penge vi nu har fået tilført kan jo ikke bruges ud i det uendelige. Det er forløbig et engangsbeløb. Løn er ikke en engangsudgift, det er sku løbende månede efter månede.
Hvis det er den holdning der regerer i FCM så skal vi da først til at frygte at vi laver en AB.....
Det giver mening at tale om finansering af akadamiet i en periode, netop fordi vi alle ved at det kun er en periode der er penge til.
Det giver også mening at tale om diodebanner og alt andet tivoli gøjl, fordi det netop er en engangsudgift. men at få 2-3 "landshold-spillere" samtidig med at man øger lønudgifterne til kernespillere er altså en glidebane...
2-3 Landsholdsspillere er vel også lidt af en tilsnigelse. Der siges bare at hvis der skal laves indkøb; bliver det ikke længere talent-jagter; men mulighed for at købe rutinerede, modne topspillere.
Der siges jo også, at alternativet er ikke at købe nogen. Og ryger Bak eller Dennis, vil der jo også ryge (semi) landsholdsspillere der. Det er jo så bare spørgsmålet; om man revurderer udsagnet om 15 mio. i transfer indtægter om året, når nu der igen er lunt i kassen.
Ellers er jeg enig i betragtningen om at man ikke skal satse langsigtede projekter - for at nå det mesterskab. Det ville være at tisse i bukserne - og FCK vil stadig være favorit, selvom vi hentede et par landsholdstosser. Noget helt andet er at FCK heller ikke skaber deres flotte regnskaber på fodboldresultater, selvom det da ser godt ud på posterne.
Scirocco Skrev:
-------------------------------------------------------
> "- Det giver en mulighed for straks her til sommer
> at hente en rigtig profil eller to til holdet. Vi
> snakker spillere til toppen af hierarkiet, og det
> vil altså sige landsholdsklasse – ellers vil vi
> ikke købe dem, siger FCMs akademidirektør Claus
> Steinlein til B.T."
>
> http://www.bt.dk/article/20070612/SPORT01/70612006
> /1060/SPORT
>
> Så kan den store gættekonkurrence gå igang
>
> Bøgelund? Demba-Nyrén? En eller anden
> nordmand/finne?
Har ingen idé. Men selv synes jeg det kunne være smart at søge i østeuropa da de måske ikke er så dyr at inestere i.
Men det er selvfølgelig også hver at søge spiller i hele skandinavien.
Selvfølgelig laver vi ikke en AB. Jeg kan ikke se, hvordan I kan frygte det, når vi snakker 1 (max 2) spillerindkøb. Derudover er mange af pengene jo netop også budgetteret sådan, at de bliver brugt på noget langsigtet, som akadamiet de kommende år f.eks. Jeg stoler fuldt og fast på, at FCM ved, hvad de gør, for det er da gået meget godt indtil videre?
Chap Skrev:
> Selvfølgelig laver vi ikke en AB. Jeg kan ikke se,
> hvordan I kan frygte det, når vi snakker 1 (max 2)
> spillerindkøb. Derudover er mange af pengene jo
> netop også budgetteret sådan, at de bliver brugt
> på noget langsigtet, som akadamiet de kommende år
> f.eks. Jeg stoler fuldt og fast på, at FCM ved,
> hvad de gør, for det er da gået meget godt indtil
> videre?
> Chap Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Selvfølgelig laver vi ikke en AB. Jeg kan ikke
> se,
> > hvordan I kan frygte det, når vi snakker 1 (max
> 2)
> > spillerindkøb. Derudover er mange af pengene jo
> > netop også budgetteret sådan, at de bliver
> brugt
> > på noget langsigtet, som akadamiet de kommende
> år
> > f.eks. Jeg stoler fuldt og fast på, at FCM ved,
> > hvad de gør, for det er da gået meget godt
> indtil
> > videre?
>
> _________________________________
>
> Lige præcis; sølvet kom i hus på trods af al
> jammer omkring Thyge osv osv
>
> Vi har et fint koncept, vi BEHØVER ikke sælge
> eller købe, men tværtimod satse på akadamiet,
> ingen grund til at brænde millioner af som en
> anden lotto-tosse .
Lotto-Tosse?? Nu er de fleste landsholdsspillere jo ikke ligefrem lottokuponer. Det kunne da være fedt med en spiller af landsholdsklasse til den centrale midt og/eller til defensiven (læs Backs).
Poulsgaard Skrev:
> Jeg er lidt bange for sætningen:
> "- Samtidig kan vi sige, at vi ikke ønsker at
> sælge nøglespillere til vore konkurrenter i SAS
> Ligaen, for vi har midlerne til at holde på dem
> lønmæssigt"
>
> De penge vi nu har fået tilført kan jo ikke bruges
> ud i det uendelige. Det er forløbig et
> engangsbeløb. Løn er ikke en engangsudgift, det er
> sku løbende månede efter månede.
>
> Hvis det er den holdning der regerer i FCM så skal
> vi da først til at frygte at vi laver en AB.....
>
Jeg tror ikke man skal lægge så meget i Steinleins udtalelse. Jeg tror ikke vi markant forhøjer løningerne i truppen. Jeg tror ligeså meget det er en politisk udtalelse. En melding, der skal forsøge at få FCK til ikke at byde på Bak, eller i hvert fald komme med et meget højt bud. Det var jo også derfor Ørgaard for noget tid siden udtalte at vi ikke sælger spillere til konkurrenter. Det er i mine øjne helt tydeligt at de prøver at undgå at sælge Bak, eller i hvert fald presse prisen op.
Iøvrigt tror jeg på ingen måde man skal være bange for at FCM laver en AB. Det tror jeg vores ledelse er alt for kompetent til.
Jeg synes et eller andet sted, at Mikkel Thygesen tilbage i FCM ville være fantastisk! Han gav virkelig vores offensive spil en ekstra dimension!
Men selvfølgelig er det ikke alt for realistisk at tro på en sådan signing. Jeg ville i hvert fald være særdeles tilfreds hvis vi fik ham tilbage og kørte ham i stilling til et rigtigt "udlandseventyr". Samtidig kan vi utvivlsomt sælge ham dyrere end hvad vi skal give for ham på nuværende tidspunkt!
Har et noget ambivalent forhold til et tilbagekøb af Thygesen og indkøb af en 2-3 ny spillere, jeg tror ikke det vil gavne klubben langsigtet. Er vi talentudvikler så skal vi også give vores talenter muligheden på førsteholdet, det kan simpelthen ikke være anderledes!
Syntes eksempelvis at et køb af en central forsvarsspiller vil være decideret åndsvagt. Vi har 3 u-landsholdspillere til den plads og valgte vi eksempelvis at købe Kim Madsen eller Bo Svensson, vil vi altså sætte disse 3 langt tilbage i deres udvikling, hvis den nye spiller overhovedet kan slår konkurrenterne af.
Mht Thygesen, så er jeg ikke i tvivl om han ville kunne give holdet et løft, men vi er altså også nødt til at se på hvem han skal erstatte og det ville sandsynligvis være Baba, som med de rette betingelser vil blive en langt større spiller end Thygesen, det er jeg overhovedet ikke i tvivl om. Nej lad Baba udvikle sig med så meget spilletid som muligt, og vi får en virkelig stjernespiller i løbet af 1-2 år.
Hvis vi skal købe ind, skal vi kun gøre det til de steder på banen hvor vi mangler noget procenter i forhold til det eksisterende, det vil skabe den mest homogene trup. Som jeg ser det, mangler vi p.t. kun en cental midtbanespiller til at supplere de eksisterende og skabe mere bredde. Femi/Salami konstellationen i topform, er blandt suppens bedste centrale midtbaner, men det mener jeg ikke Røll/Mikkelsen er. Nogle snakker også om backs, men jeg mener nu dem vi har, er forholdsvis kompetente.
Bemærk at hvis vi sælger, er vi selvfølgelig nødt til supplere truppen, bl.a. kunne Brian Nielsen jo komme på tale, hvis Dennis smutter.
Hvis dennis smutter skal der ikke købes flere nye wings. Så taler du ihvertfald imod dig selv, med din holdning omkring talenter! Hva med f.eks. Sivebæk, skal han ikke have chancen også så?? Desuden har vi så mange wings at en mere ville kvæle os!!
Jeg forklarer blot at man ikke nødvendigvis bør gå ud og indkøbe 2-3 spillere til en allerede stærk trup, men mindre vi selv sælger. Det er jo en prioritering som bør vejes op imod identiteten og målsætningen og vores hedder jo talentudvikler og mester 2011.
Lad være med at læse hvad jeg skriver så bogstaveligt og forstå at, de sportslige ambitioner skal opfyldes igennem et balancegang mellem talentudvikling og spillerkøb, men det er trods alt talenterne som skal finansiere FCMs budgetter. Altså, hvis du udelukkende satser på indkøb af dyre spillere, såsom Bisgaard, Zaza, Claus Jensen m.fl., så risikerer du at underminere hele FCMs koncept.