Etisk angribeligt, kompliceret jura(akademi)

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Glen

Re: Er DBU korrupt?

Indlæg af Glen »

@ JJ

Jeg syntes at det er DBU´s opgave at forholde sig kritisk, hvis ikke de gør det hvem gør så? i artiklen http://www.dbu.dk/news/newsShow.aspx?id=237382 Diskuteres emnerne:
importer FCM spillere under 18 år fra Afrika - ja! er dette lovlig - Nej!
laver FCM "kontrakter" med spiller under 15år - ja! er dette lovlig - Nej!

At begge dele så kan lade sig gøre UDEN af FCM overtræder nogle regler er da tankevækkende og dette bør der selvfølgelig handle imod. Både for DBU men da sanlig også for FCM skyld. Kun når disse tvivles spørgsmål er helt på plads, vil FCM slippe for kritik i medierne - for denne gang :o)

Der er så nogle der mener at ja men vi har da tidligere fået lov, så er det vel også lovlig. Vi har jo tidligere haft en sag med DBU hvor de fejlagtig gav en spiller kontrakt - Det blev den ikke mere lovlig af. Og kontrakten blev derfor annulleret. Sjovt nok var det FCM der gjorde DBU opmærksom på miseren ;o) http://www.dbu.dk/news/newsShow.aspx?id=35751

Nicolai Kammersgaard

Re: Er DBU korrupt?

Indlæg af Nicolai Kammersgaard »

Glen Skrev:
-------------------------------------------------------
> @ JJ
>
> Jeg syntes at det er DBU´s opgave at forholde sig
> kritisk, hvis ikke de gør det hvem gør så? i
> artiklen
> http://www.dbu.dk/news/newsShow.aspx?id=237382
> Diskuteres emnerne:
> importer FCM spillere under 18 år fra Afrika - ja!
> er dette lovlig - Nej!

Vi hiver så vidt jeg ved 3 spiller her op om året, hvor de bliver uddannet og ja spiller fodbold. Jeg kan ikke rigtigt se problemet. Hvis vi to 10 op om året så kunne jeg godt se at der var et problem, men det andet er næppe trafficking. Hvad DBU bygger deres oplysninger om at vi vil sælge vores afrikanere videre før de bliver 18 på ved jeg ikke. Men jeg ved at Midtjylland har sangt NEJ til flere tilbud på akademi spillere heriblandt også afrikanerne.

> laver FCM "kontrakter" med spiller under 15år -
> ja! er dette lovlig - Nej!

Det kan godt være at det er på grænsen til at være ulovligt, men det er altså ikke noget nyt. Jeg ved at både EFB og IFS har forsøgt/lykkedes med at trække spillere til deres klub før de var 15. Så jeg kan heller ikke her se problemet.

> At begge dele så kan lade sig gøre UDEN af FCM
> overtræder nogle regler er da tankevækkende og
> dette bør der selvfølgelig handle imod. Både for
> DBU men da sanlig også for FCM skyld. Kun når
> disse tvivles spørgsmål er helt på plads, vil FCM
> slippe for kritik i medierne - for denne gang :o)
>
ER DBU korrupt? jeg ved det ikke. Men jeg synes at det er en useriøs debat som er kommet i gang fremmet af specielt Lynge Jacobsen og DR
Desuden synes jeg at det er lidt mærkeligt at DBU kan trække de tre spillercertifikater tilbage, fordi de senere vil lave en lov. Men det er sikkert bare mig der tuder.

Nicolai Kammersgaard

# 0 Kjær

Re: Kære BW # 163 (OT)

Indlæg af # 0 Kjær »

Som om forældrerne nogensinde fik opholdstilladelse i Danmark. Vi er jo ikke længere noget særligt gæstfri land.

Lars

Er der egentlig tale om Player Trafficking

Indlæg af Lars »

Efter hvad jeg kan läse mig til er det at DBU laver denne defination af "Player Trafficking" at naar en afrikansk spiller under 18 kommer til akademiet for at studere saa er det "Player Trafficking".
Naar man läser andre steder skal der det til at en spiller groft udnyttes, et eventuelt element af tvang eller bliver behandlet forfärdeligt altsaa fx efterlades i Europa naar han ikke slaar til og kommer fra et andet kontient. Samt at denne spiller er under 18.
Med DBUs udvidelse af begrebet kan vi vel ogsaa snart begynde at tale om danske talenter der har väret udsat for "Player Trafficking"

Lars

DBU indrømmer

Indlæg af Lars »

DBU indrømmer at det er med fuldt overlæg at man tilbageholder spillertiladelserne til 3 af FCMs afrikanske akademi medlemer.
Og det har DBU tænkt sig at gøre indtil der er styr på sagen.
Hvor har man mon den slags arbejds praksis fra? Tamil sagen?

http://ekstrabladet.dk/sport/dansk_fodb ... 274643.ece

Kent

Re: DBU indrømmer

Indlæg af Kent »

Rolig nu. Det er da ganske naturligt, at man vælger at afvente en afgørelse - især når man regner med at forbyde det.

Kent

Ravnen

Hvad med de tre nigerianere?

Indlæg af Ravnen »

Er som de fleste herinde meget forargede over DBUs opførsel. En af de ting der jeg har tænkt over er hvad nu med de tre nigerianere som lige er kommet herop, de har fået deres livs chance, en chance de har arbejdet hårdt og målrettet imod, at blive udvalgt til at komme herop må have været det største i deres liv.
De bliver ufatteligt svært for dem at forstå at de mister chancen pga. nogle elendige bureaukrater.

Kunne man eventuelt lade dem komme op hos private familier som udvekslingstudenter, og så have dem til at spille amatørbold ude hos udvalgte FSMV klubber samtidig med at de går på en lokal skole. Så kunne FCM blot sende trænere ud til disse FSMV klubber som et led i FSMV aftalen, og når spillerne er gamle nok tager man næste skridt :-)

Kent

Re: Hvad med de tre nigerianere?

Indlæg af Kent »

Tja - jeg vil tro, at de ikke får spilletilladelse. Det vil være en falliterklæring af DBU, at have meldt så kontant ud, og så give skulle give spilletilladelser alligevel. Dog er jeg stadig interesseret i at se, hvordan de vil strikke det sammen juridisk, for det er sgu ikke let. Og vi har jo før set med Bosman-dommen, at fodboldreglerne skal overholde de nationale og internationale regler.

Hvis det lykkes for DBU at strikke noget sammen, som er rimelig klart (og juridisk holdbart), så synes jeg ikke FCM skal starte med yderligere krumspring. Vi har omgået reglerne i denne sammenhæng, og har ikke gjort noget ulovligt - hvilket også betyder at vi ikke kan straffes. Men hvis vi efterfølgende, efter DBU har søgt at lukke vores hul, fortsat bliver ved med at forsøge at finde huller i lovgivningen, så kan man ikke sige at vi er i god tro længere. Dermed risikerer vi at blive straffet ift DBUs nye moralske kodeks (som de ikke har helt let ved at leve op til selv)

Kent

Kent

Re: Det etiske kodeks

Indlæg af Kent »

Ligeledes har DBU nu travlt med at mistænkeliggøre os ift trafficking, uden - så vidt jeg kunne høre - nogen former for konkrete beviser. Alligevel blive vi hængt ud af DBU i medierne. Mon ikke de lige skulle tage at kigge en ekstra gang på det kodeks - og evt. læse indenad.

Kent

Lars

Indlæg af Lars »

Der kan godt komme til at gaa lang tid för der kommer en afklaring. Og hvorfor 3 personer skal fanges pga. DBUs Bestyrelse vist nok laver en regl der afskäre dem fra at spille fodbold i DK indtil de er 18, det kan jeg ikke se det rimlige i.

Mon DBU vil gaa ind og indföre en undtagelse til deres 10 bärende principer.
Under princip 1: Fodbold er for alle

Mon den skal se saadan her ud: Dog ikke for afrikanere der er under 18 aar gamle og som spiller for FC Midtjylland.

Kent

Indlæg af Kent »

Lars Skrev:
> Der kan godt komme til at gaa lang tid för der
> kommer en afklaring.

DBU har jo udtalt at de regner med en afklaring på deres næste møde i marts. Det er inden ungdomsturneringerne starter, så der er sådan set ikke noget problem. Vi mangler dem ikke før i april.

Kent

Lars

Indlæg af Lars »

Det er ikke sikkert som jeg läser det er har DBUs bestyrelse ikke autoritet til at ändre amatörbestemelserne, men det har repräsentantskabet. Saa hvis der skal ändres noget der skal der egentlig indkaldes til et repräsentantskabsmöde. Men vi faar at se om de formaar at lide störe trovaardigheds tab i de näste par maaneder i denne sag.

http://www.dbu.dk/law/lawShow.aspx?lawid=2#2.1

Meng(AGF)

Re: ot. GF

Indlæg af Meng(AGF) »

Hvis jeg kan tillade mig en kommentar i den sammenhæng, så er jeg ikke specielt stolt af stormen på ulvegraven, men f.uck hvor var det sjovt [selvom jeg hovedsageligt så på]!

Min egentlige pointe er, at brugerregistreringen faktisk har været et mindre mirakel for jeres forum. Objektivt vurderet (så objektiv jeg nu kan være), er det meget mere interessant at læse med nu. Og når der ikke går pindsvin [og censur- + banip-moderator] i den, hver gang man ikke har rosende ord, føler man ikke helt så stor trang til at provokere.

Så pointen er, at skiftet helt klart var til det bedre - set fra min stol.

Hekler Skrev:
> Altoriso Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > For ganske få år siden var de jo nærmest skyld
> i
> > at vi fik brugerregistrering her på forummet,
> da
> > der var nogle meget heftige diskussioner :-)
>
>
> Nej de var direkte skyld i brugerregistreringen!
> Vi prøvede faktisk bare at smide dem ud til en
> start, men det blev simpelthen så tidskrævene at
> det var latterligt til sidst.
> Problemet var ikke diskussionerne, men den
> debatkultur de havde med.

Pacman

Indlæg af Pacman »

Ravnen Skrev:
> Er som de fleste herinde meget forargede over DBUs
> opførsel. En af de ting der jeg har tænkt over er
> hvad nu med de tre nigerianere som lige er kommet
> herop, de har fået deres livs chance, en chance de
> har arbejdet hårdt og målrettet imod, at blive
> udvalgt til at komme herop må have været det
> største i deres liv.
> De bliver ufatteligt svært for dem at forstå at de
> mister chancen pga. nogle elendige bureaukrater.

De må vel gerne studere. Det er jo bare fodboldtilladelsen der er tilbageholdt!

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Kent Skrev:
> Tja - jeg vil tro, at de ikke får
> spilletilladelse. Det vil være en falliterklæring
> af DBU, at have meldt så kontant ud, og så give
> skulle give spilletilladelser alligevel. Dog er
> jeg stadig interesseret i at se, hvordan de vil
> strikke det sammen juridisk, for det er sgu ikke
> let. Og vi har jo før set med Bosman-dommen, at
> fodboldreglerne skal overholde de nationale og
> internationale regler.
>
> Hvis det lykkes for DBU at strikke noget sammen,
> som er rimelig klart (og juridisk holdbart), så
> synes jeg ikke FCM skal starte med yderligere
> krumspring. Vi har omgået reglerne i denne
> sammenhæng, og har ikke gjort noget ulovligt -
> hvilket også betyder at vi ikke kan straffes. Men
> hvis vi efterfølgende, efter DBU har søgt at lukke
> vores hul, fortsat bliver ved med at forsøge at
> finde huller i lovgivningen, så kan man ikke sige
> at vi er i god tro længere. Dermed risikerer vi at
> blive straffet ift DBUs nye moralske kodeks (som
> de ikke har helt let ved at leve op til selv)
>
> Kent

Hvis FCM-spillerne pludselig ikke kan få spilletilladelse med en dansk opholdstilladelse i hånden, så er det også en faliterklæring af FCM, hvis de ikke øjeblikkelig indsender en klage om manglende hjemmel og brud på den juridiske lighedsgrundsætning. Dermed vil DBU stå i en situation, hvor de ikke har behandlet ensartede tilfælde ens ved at henvise til praksis fra andre spilletilladelser fra DBU. Dermed nærmer vi os også et brud på et andet af lovgivningens grundprincipper: forbud mod magtfordrejning. For mig ligner DBU nogle som kan komme i konflikt med dansk lovgivning, hvis de tror at ” med etik skal land bygges” – hvis det ikke er blevet ændre siden sidst, så plejer der altså at stå ” med lov skal land bygges”. Hvis jeg ikke tager helt fejl.

Besvar