Peter Ross Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jeg kan kun hilse det velkommen. Jeg ved rygerne
> ikke vil være enige med mig, men jeg klager i
> hvertfald ikke
>
>
> Peter Ross
Enig. Nu kan det være man får lyst til at komme tidligt i loungen igen, selvom man ikke skal hjælpe med tifo..
Amby Skrev:
> Peter Ross Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jeg kan kun hilse det velkommen. Jeg ved
> rygerne
> > ikke vil være enige med mig, men jeg klager i
> > hvertfald ikke
> >
> >
> > Peter Ross
>
>
> Enig. Nu kan det være man får lyst til at komme
> tidligt i loungen igen, selvom man ikke skal
> hjælpe med tifo..
Ganske glimrende, der er ikke noget der er mere ulækkert end alt for mange der ryger samme sted... Det kan blive for meget for selv en garvet ryger som mig Tillykke til ikke rygerne
Det er jo ikke engang noget som er værd at debatere. Mon ikke det er derfor folk ikke skriver. Det er vel på grund af lovgivningen at det skal være sådan. Så skaber en debat jo ingen ændringer alligevel.
Takito Skrev:
> Det er jo ikke engang noget som er værd at
> debatere. Mon ikke det er derfor folk ikke
> skriver. Det er vel på grund af lovgivningen at
> det skal være sådan. Så skaber en debat jo ingen
> ændringer alligevel.
>
> Så hvorfor bruge energi på det?
bw2443 Skrev:
> Synes det er helt i orden. Synes altid der er
> pisse røget til derinde.
>
> Men når de laver det område uden for loungen,
> håber jeg ikke de placerer de sådan at man ikke ka
> komme ind i loungen, uden at gå derigennem.
>
> God lov efter min mening.
Før lovgivningen inhentede os, og efter mit forslag på sidste års Generalforsamling om røgfrit blev nedstamt, så snakkede vi faktisk om muligheden for at lave et område med bænke ude ved pølseboden hvor rygerne kunne gå ud/sidde i bedre vejr. Mon ikke det er sådan noget der er på vej?
Jeg glæder mig meget over tiltaget, så mangler vi bare at der kommer arrangementer i lokalerne så man har lyst til at komme andet end for øllerne.
Rygerne må bare acceptere, at de nu ikke længere kan sidde og forpeste lokalet, og vi andre kan bare glæde os over en røgfri lounge - det vil jeg i hvert fald glæde mig meget over!
Takito Skrev:
> Det er jo ikke engang noget som er værd at
> debatere. Mon ikke det er derfor folk ikke
> skriver. Det er vel på grund af lovgivningen at
> det skal være sådan. Så skaber en debat jo ingen
> ændringer alligevel.
>
> Så hvorfor bruge energi på det?
Lad os lige se, hvad der står i rygeaftalen, for aldrig i min tid hvor jeg har arbejdet med jura, så har jeg til dato ikke set en hovedregl uden undtagelser. Derfor syntes jeg, at man da passende kan diskutere indretningen, så der er mulighed for at ryge alligevel ( jeg er selv passiv ryger blandt de aktive kaldt - nasserøv!). Her kommer teksten af loven, så i kan se, at sådan er det ikke bare, men der er faktisk mulighed for diskussion(--:
" Aftaletekst til rygeaftale:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Den 21. november 2006
Aftale om den fremtidige indsats for røgfri miljøer
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) samt Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten har den 21. november 2006 indgået aftale om den fremtidige indsats for røgfri miljøer.
Formålet med lovgivningen vil være, at ingen ufrivilligt udsættes for passiv rygning.
Aftalen bygger på tre selvstændige områder, der skal være genstand for regulering:
Arbejdspladser
• Der gennemføres en ensartet regulering af hele det danske arbejdsmarked.
• Hovedreglen er, at der ikke må ryges indendørs på danske arbejdspladser.
• Som første undtagelse vil det være tilladt at ryge i lokaler, der alene tjener som arbejdsplads for én person. Dette skal foregå på en sådan måde, at andre ikke ufrivilligt kan blive udsat for passiv rygning.
• Som anden undtagelse vil det være tilladt at indrette særlige rygelokaliteter:
o Egentlige rygebokse
o Lokaler med gode udluftningsmuligheder, der i øvrigt ikke tjener som gen-nemgang eller indeholder funktioner (kopimaskiner, lager osv.), som med-arbejderne er nødt til at gøre brug af i deres arbejde.
• Hovedreglen gælder også for arbejdspladser, der tillige udgør bolig for borgere, idet borgeren dog selv fastlægger rygepolitikken i ”sin egen bolig”. Rygning skal dog ikke være tilladt, mens ansatte opholder sig i boligen.
• I daginstitutioner, folkeskolen m.v. må der ikke ryges på udendørsarealer, hvor børnene færdes.
• Sygehuse, hospitaler og lignende kan i helt specielle tilfælde tillade rygning for patienter og pårørende under forudsætning af, at andre ikke ufrivilligt kan blive ud-sat for passiv rygning.
• Arbejdspladser, der tillige udgør bolig for den ansatte:
o Arbejdsplads i hjemmet med ekstern arbejdskraft tilknyttet reguleres via hovedreglen, hvorefter der ikke må ryges i arbejdslokalerne. Hvis disse tilli-ge tjener private boligformål, må der ikke ryges, når den eksterne arbejds-kraft opholder sig dér.
o I den kommunale dagpleje og puljelignende dagplejer må der i dagplejens åbningstid ikke ryges i dagplejehjemmet. Lokaler, der primært er indrettet som børnenes lege- og opholdsrum, skal være røgfri hele døgnet.
2
Det offentlige rum
• Kollektive transportmidler:
o Rygning er ikke tilladt.
• Det offentlige rum i øvrigt:
o Rygning er ikke tilladt i lokaler, hvortil offentligheden har adgang.
o Der kan indrettes særlige rygelokaliteter, jf. den almindelige hovedregel.
Serveringssteder
• Hovedreglen er, at der ikke må ryges på indendørs serveringssteder.
o Undtagelse: Der kan indrettes særlige rygelokaliteter, jf. den almindelige hovedregel.
o Der skal være mulighed for at medbringe drikkevarer i de særlige rygerum.
• Små serveringssteder (værtshuse):
o Valgfri rygepolitik
o Små serveringssteder defineres ud fra følgende kriterier:
• 40 m2 serveringsareal, dvs. eksklusiv bar
• Borde og stole på serveringsarealet
• Alkoholbevilling
• Ingen servering af mad.
Sanktioner
• Arbejdstilsynet fører tilsyn med overholdelsen af reglerne på arbejdspladser.
• Andre steder er det en politimæssig opgave.
• Arbejdsgiveren, ejeren, restauratøren og lignende er ansvarlig for, at rygereglerne overholdes. Overtrædelser straffes med bøde.
• Hvis en ansat til trods for henstilling eller advarsel herom alligevel ryger, sanktione-res dette efter de almindelige arbejdsretlige regler.
• Hvis andre til trods for henstilling eller advarsel herom alligevel ryger, kan disse bortvises.
Lovrevision
• Loven vil skulle revideres i folketingssamlingen 2009-2010, således at eventuelle nye regler kan sættes i kraft den 1. april 2010, hvor loven har virket i tre år.
Proces
Indenrigs- og sundhedsministeriet vil udarbejde et udkast til lovforslag, som før udsen-delse i høring vil blive drøftet blandt partierne med henblik at sikre, at forslaget er i overensstemmelse med aftalen. Tilsvarende vil et udkast til lovforslaget blive drøftet blandt partierne efter høring og forinden fremlæggelse af lovforslaget i Folketinget. "