Hvorfor skal man hade hinanden?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Leifcool

Indlæg af Leifcool »

I forbindelse med debatten om cheerleaders, kom jeg til at tænke på forskellen mellem vores og den amerikanske fankultur.

Amerikanerne elsker deres fodboldhold, men de elsker også selve spillet. Mens vi i Danmark har tendens til at elske vores hold, fremfor at elske spillet.

I det amerikanske ser man fans af forskellige hold sidde ved siden af hinanden, uden nogen former for konflikt.

I Danmark burer vi modstanderholdet inde som vilde dyr, for at de ikke skal smadre alt og alle. Ikke engang indbyrdes kan man komme tilrette og der opstår
slagsmål mellem os selv.

Vi burde vise mere respekt over for det andet hold, både deres spillere og deres tilskuere og prøve at holde focus på selve spillet.

Selfølgelig skal der være plads til sange og tilråb, men ikke på en svinsk og usaglig måde.

P.S. De mest larmende tilskurere i nfl er nok seatle og deres stadion er ikke en dome

http://ops.fhwa.dot.gov/publications/mi ... tadium.jpg

Senest rettet af Leifcool 16. feb 2006, 17:00, rettet i alt 1 gang.

Eistorp - BW#1830

Re: Hvorfor skal man hade hinanden?

Indlæg af Eistorp - BW#1830 »

Vi kan da godt blive enige om at det er helt forkert at begynde at slås over en fodboldkamp. Men forskellen på amerikansk og europæisk sportskultur er jo netop den der rivalisering, som jeg vil mene giver sporten en hel del. Hvis vi pludselig skal til fodbold med de to dystende holds logoer på kinderne, ville jeg ikke synes der var meget ved at gå til fodbold mere. Det er det at man kan stå og råbe af hinanden i 90 minutter og så gå ud og være gode venner bagefter, som jeg mener bør kendetegne fodbold, såvel som alle andre sportsgrene.

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Jammen det er jo Amerikanerne?

YahooSeeker [Bot]

Det er jo det fede ved fankulturen, at man oplever det der "os mod dem" fenomen. Selvfølgelig er der ingen grund til at komme op og slås, men inde på stadion er man fjender og konkurere om overtaget.

Andreas

Lars EC

Indlæg af Lars EC »

Det at man er rivaler gør jo, at der bliver skabt en stemning op til kampen. I Amerikansk sport er der ikke mange spillere, der har følelser for den klub de spiller for. De deltager bare og får i øvrigt (i hvert fald når det kommer til amerikansk fodbold) ikke lov til at fejre et mål eller touchdown for meget. Det er jo også med til at sætte en dæmper på det hele.

Dette betyder selvfølgelig også, at vi ikke skal have tilstande, som vi ser i især England, Tyrkiet og Tyskland.
Men jeg mener dog alligevel, vi generelt set har en god fankultur i Danmark. Vi kan ikke lide Viborg, og de kan ikke lide os, fordi vi er rivaler. Det er da også med til at sætte spillerne op, for de ved at vi forventer meget af dem i sådan en kamp. Der er selvfølgelig også en bagside ved dette, og det er, at der til tider opstår slåskampe mellem nogle af Viborgs fans og vores fans. Dette skal selvfølgelig stoppes, for det er med til at gøre almindelige tilskuere utrygge ved at komme til kampe, og vi kan heller ikke have, at folk går rundt og udover vold eller andre ulovlige handlinger.
Når det så er sagt, så er det da fedt, når begge fansektioner skaber en fantastisk stemning ved station. Jeg tror da også de fleste syntes, det er "sjovere" når Viborg kommer på besøg, end når FCN kommer på besøg med deres lille flok.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Jeg har igennem de år jeg har kommet for at se FCM´s kampe oplevet en vis forråelse blandt vores fans, og den blusser så ekstra meget op omkring specielt Viborg-kampene ( hvilket vi jo desværre også tydeligt har set... )

Jeg tror at det er tid til at folk lige stopper op en enkelt gang for at fundere lidt over hvor langt man ønsker, at dette fænomen skal komme !

Det virker som om man partout tror, at fordi vi har ønsker om at være en topklub, også skal have nogle "kamphaner" udenfor banen !

Jeg kan kun bakke op om en intolerant linie fra BÅDE FCM OG BW overfor disse typer !

PS Jeg har også altid været "negativ" overfor Viborgs efterskoledrenge, GF´s latterlige debatprovokatører, MEN jeg finder det også komplet latterligt at nogle benytter kampene mellem FCK og Brøndby som skalkeskjul for slåskampe !

YahooSeeker [Bot]

Altoriso skrev:

> Jeg kan kun bakke op om en intolerant linie fra
> BÅDE FCM OG BW overfor disse typer !

Har du ikke opdaget at Intollerance, dårligt kan være mere yt end lige for tiden. Hvad med dialog? Det er jo bare ignorance fra din side der er at du kun kan finde beskrivelsen "Typer". Hvis du havde en bedre forståelse for "typernes" kulturelle referenceramme ville du måske ikke være så fordomsfuld?

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

ha ha Hekler :-)

Du kender mig jo godt, så du ved jo godt hvor min linie normalt ligger i forhold til at acceptere og respektere forskelligheder blandt folk !

Men det er også sådan i samfundet, at hvis man begår noget ulovligt såsom feks voldelige aktiviteter, så må man tage sin straf på lige fod med andre kriminelle ting !

Derfor kan det at personer der udøver samme ting på FCM (Messecentrets) "private område" godt forsvares med feks bortvisninger, som jo er det jeg hentyder til !

YahooSeeker [Bot]

Altoriso skrev:
-------------------------------------------------------
> ha ha Hekler :-)
>
> Du kender mig jo godt, så du ved jo godt hvor min
> linie normalt ligger i forhold til at acceptere og
> respektere forskelligheder blandt folk !

Jeg mener det ikke for sjov. Der er vel ikke forskel på hvilken tolerence man skal have alt efter hvilken gruppe man snakker om? Det er, i mangel af et bedre ord, Racisme!

> Men det er også sådan i samfundet, at hvis man
> begår noget ulovligt såsom feks voldelige
> aktiviteter, så må man tage sin straf på lige fod
> med andre kriminelle ting !

Jo men så må det vel handle om at netop de folk der er sat til at håndhæve disse love gør det og gør det ud fra lovene? Altså politiet, og rigets love/politivedtægten.
Vi kan vel ikke have at der er nogen der går rundt og laver deres egne regler, og derefter håndhæver dem. Hvis reglerne ikke er kendte har ingen mulighed for at overholde dem, og hvis dem der skal håndhæve dem ikke er er anerkendt udøvende magt så hjælper det heller ikke meget.

> Derfor kan det at personer der udøver samme ting
> på FCM (Messecentrets) "private område" godt
> forsvares med feks bortvisninger, som jo er det
> jeg hentyder til !

Bortvisninger er et meget godt middel, så længe de bliver anvendt i forbindelse med specifikke og afgrændsede episoder. Men der vil uværligt opstå problemer hvis håndhævelsen ikke foregår på en ordentlig måde.

Iøvrigt, er det utroligt at man kan høre historier om at tilskuere bliver sat under bevågning fra de ankommer, fordi de er pattestive, og man dermed forventer problemer, når der i ordensreglementet udtrykkeligt står:
"5. Det er forbudt at færdes synligt beruset på stadions område eller at genere andre på anden måde." http://www.fcm.dk/index.php?ID=36&topID=9

Hvis man forventer folk vil være andre til gene pga. deres veloverrislede tilstand, så må man kunne se det på dem, og de burde derfor ikke være lukket ind. Mon ikke et crackdown på stang stive personer ved indgangen, ville have en noget mere præventiv effekt end noget andet? Iøvrigt ville eventuelle problemer så skulle håndteres uden for stadion før kampen og ikke inde midt mellem fansene midt i anden halvleg.

Der er vel ikke nogen der vil komme og sige, at vi i Midtjylland har det store problem med uromagere? Så hut jeg hvisker, har det været i forbindelse med lørdagskampe hvor folk har været pænt visne der har været problemer?

Klauzito

Indlæg af Klauzito »

Den største grund til at man SKAL hade de andre og nogle gange smadre alt og alle er at sådan gør de i de store lande og dem vil vi jo SÅ gerne ligne! Bare se hver gang Danmark når langt i noget, så skal TV lige vise klip fra tysk, svensk og engelsk TV så vi kan se at de store synes vi er gode!
I dansk fodbold er had tit vigtigere end kærlighed. Jeg arbejder med en fandens masse VFFer og sågar et par tidligere spillere. De var selvfølgelig en del efter mig til at starte med, lige indtil jeg spurgte om deres klub virkelig var så dårlig at de blev nødt til at hade andre, fordi de ikke selv havde noget at elske!
Men så er det jo at mange siger, ja men sådan er VFFer, de er nogle hjernelamme idioter, jolser, glatnakker osv. Dermed beviser de netop at det ikke kun er VFFer der er sådan!
Lir er godt, had er skidt!

Besvar