Duellen - Artikel fra HF

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Peter Ross

Duellen - Artikel fra HF

Indlæg af Peter Ross »

Hvem står på mål for FC Midtjylland, når Superligaen sparkes i gang igen med kampen den 13. marts ?
Indtil videre tyder alt på, at det bliver Anders Rasmussen, som i flere sæsonen har varmet bænken for Peter Skov-Jensen, der nu er rejst til Bochum. Anders Rasmussen har fået at vide, at han umiddelbart er førstevalget, men at det er de bedste mand, der får pladsen. Så hvis Ola Tidman, der blev hentet til klubben for nylig, viser sig at være bedre, så er det ham, der får pladsen.
- Vi forventer, at det er Anders, der står på mål i den første kamp, siger målmandstræner Jan Rindom.
En besked, som han også har givet videre til målmændene.
- Men det betyder ikke, at der er afgjort noget. JEg er faktisk fuldstændig ligeglad med, hvem der står. Det er den bedste, der står, slår Rindom fast.
FCM's målmanstræner er i danske fodboldkredse anderkendt som manden, der forvandlede Peter Skov-Jensen fra at være en jævnt god målmands til at være en målmand i landsholdklasse. Men Rindom er lige nu i gang med en noget anderledes måde at være målmandstræner på.
- De to er hber især nødt til at skærpe sig. De skal hele tiden fokusere på, på hvilke punkter de kan blive bedre. Og så sker der alligevel det på et tidspinkt, at én af dem bliver utilfreds, forklarer Jan Rindom, der har svært ved at vurdere, om den nuværende situation er at foretrække i forhold til en situation, hvor der er et soleklart førstevalg.

Skarpe hele tiden
- Det kan kun fremtiden vise. Men det her betyder i hvert fald, at de er nødt til at være skarpe hele tiden. En mplmand, der er sikker på sin plads, kan måske godt tage den med ro ind imellem, men ikke her.
Jan Rindom har tre keepere under sine vinger i FCM. Udover Anders Rasmussen og Ola Tidman er det den 18-årige Lasse Heinze, som ikke umiddelbart er med i den direkte kamp om en stamplads i efteråret. Det er mest af alt en duel mellem Rasmussen og Tidman.
- Lasse er meget ambitiøs og mangler nogle gange lidt tålmodighed. Men det er kun godt, at han vil fremad hele tiden, siger Rindom, der giver denne karakteristik af de to duellanter:
- Anders er meget stærk omkring de ting, som vi har arbejdet med i lang tid. Så mere end tidligere skal vi arbejde med den mentale side og de taktiske ting i kampene. Anders skal sørge for bare at stå på mål og kun koncentrere sig om det.
- Han gjorde det meget flot i de kampe, hvor han afløste Peter Skov, når han var skadet. Men dengang kunne han også bare stå på mål uden det helt store pres. Det bliver anderledes denne gang, og man skal huske, at det ikke er så svært at blive en god Superliga-målmand. Det svære er, at blive ved med at være det, siger Jan Rindom.
- Ola har været igennem mange forskellige former for målmandstræning, fordi han har været i mange klubber på få år. Derfor skal han på rette spor igen, og mine helt klare principper skal indarbejdes hos ham. Jeg er sikker på, at han har potentialet til at blive en hele del bedre, end han er nu, lyder det fra målmandstræneren.

Udfordreren
Det er sådan lidt både og med Ola Tidman. På den ene side ved den svenske målmand godt, at Anders Rasmussen sandsynligvis bliver klubbens førstemålmand i foråret. Og på den anden side har han ikke tænkt sig at sidde med hænderne i skødet og acceptere en reservetjans.
- Anders har været i klubben i hele sæsonen, så der er ikke noget underligt i det, hvis han starter inde i de første kampe. Jeg bliver ikke skugget, hvis det sker, for Jan Rindom har været meget ærlig omkring det, siger Ola Tidman.
- Men jeg er her også for at forbedre mig som målmand og for at presse de andre. Alle vil gerne spille, og det er ikke saådan, at jeg er glad for at sidde på bænken, fortsætter svenskeren.
Før aftalen med FCM kom i hus spillede Tidman for engelske Sheffield Wednesday, og den 25-årige keeper har i det hele taget været vidt omkring i sin karriere på få år:
FC Kick Norrköping, Malmö FF, Gent, La Louviere og Stockport er de andre klubber, som han har været omkring.

Skal finde en platform
- Jeg har flyttet meget rundt, så for mig er det nu vigtigt at finde en platform. Jeg er kun 25, men jeg har allerede været i flere klubber, end de fleste når i en hel karriere, påpeger Ola Tidman.
Han føler selv, at han er faldet fodt til i klubben, og også forholdet til konkurrenten Anders Rasmussen fungerer fint.
- Anders er en god målmand, bestemt. Han er en meget venlig og ærlig person, og der er no bad feelings.
- I det hele taget har alle spillerne det sjovt sammen, og det er noget af det bedste ved FC Midtjylland. Den slags er meget sjældent rundt omkring i Europa, kan jeg fortælle dig. Jeg har i jvert fald ikke oplevet det før, lyder det fra Ola Tidman.

Kronprinsen
Anders Rasmussen vælger at se på det posivive i situationen. ¨
Da FCM for nogle uger siden hentede svenskeren Ola Tidman kunne det tolkes derhen, at klubben ikke stoler blindt på, at Anders Rasmussen er den rette arvtager for Peter Skov-Jensen.
- Sådan ser jeg ikke på det. Lige da det skete, var det irriterende, men jeg har indset, at det kun er sundt med en konkurrencesituation. Der er mere konkurrence på til træning, hvor man bare vil vinde hver gang.
Den tidligere Horsens-målmand er ikke tvivl om, at han selv er den bedste målmand i FCM-truppen, så på den måde frygter han ikke, at pladsen går til en anden.
- Jeg har været i klubben i længst tid, og jeg har spillet en del kampe med forsvarsspillerne foran mig, pointerer Anders Rasmussen.
- Ola er bestemt en god målmand, men han skal også lige vænne sig til at være i klubben. Det tager tid at falde til i trippen, fortsætter FCM's "kronprins" i målet.

Skal gribe chancen nu
Anders Rasmussen blev i sin tid hentet til FCM, fordi man vurderede at han havde niveauet til at presse Peter Skov-Jensen. Det lykkedes ham dog aldrig at få snuppet pladsen fra Peter Skov, så det er nu, Anders Rasmussen skal gribe chancen.
- Det er klart, at jeg regner med, at jeg står på mål i de første kampe. Hvis jeg ikke gør, så kan jeg kun forstå og acceptere det, hvis det er fordi jeg hart stået dårligt i tiden op til. Hvis det skyldes andre ting, så ved jeg ikke, hvordan jeg vil reagere. Det er jeg ikke afklaret omkring endnu, siger han.
- Men hvis Erik Rasmussen skulle sætte holdet i dag, og jeg ikke var med, så ville jeg blive dybt skuffet. Og så ville jeg nok overveje at finde et andet sted at spille fodbold, slår Anders Rasmussen fast.

Den utålmodige
- Det er træls, at jeg er så ung.
Lasse Heinze griner, mens han brokker sig over sin egen alder. Den 18-årige FCM-målmand kan ikke rigtigt gøre noget ved tingenes tilstand, men man fornemmer, at han godt kunne tænke sig at spole tre, fem eller måske syv år frem i tiden. Så ville han have en alder, der gjorde det mere realistisk at tro på en status som førstekeeper.
- Der er jo ikke ret mange målmænd på min alder, der gør sig gældende helt fremme omkring startopstillingen. Det kan godt være svært at være tålmodig, men indtil videre går det, siger Heinze, der kom til FCM fra Ringkøbing IF for 3½ år siden.
Han er netop for alvor rykket op i seniortruppen, men han har allerede haft en del kampe på FCM's udskiftningbænk, når enten Anders Rasmussen eller Peter Skov har været skadet.

Lærte af Peter Skov
- Da Peter Skov var her lærte jeg utroligt meget af ham. Jeg så på, hvad han gjorde og forsøgte at gøre det samme. Jeg kan også lære noget af de to, der er her nu, understreger Lasse Heinze, der sagtens kan mærke, at der nu er en hård konkurrencesituationm om målmandsposten.
- Men det er ikke kun mellem de to andre. Jeg konkurrerer også, skal du huske, siger den unge keeper med et venligt, men bestemt smil.
- Jeg føler mig ikke så langt fra pladsen, som da Peter Skov var her. Det er ikke umuligt, men desværre er jeg jo ikke så gammel, siger Lasse Heinze med et lille suk.

Peter Ross
Senest rettet af Peter Ross 28. feb 2005, 10:05, rettet i alt 1 gang.

YahooSeeker [Bot]

Re: Duellen - Artikel fra HF

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Mit bud er Anders Rasmussen

Og lad ham da endelig lave et drop, før i smider ham på på porten.
Han er jo ung...

Kent

Indlæg af Kent »

Osten skrev:
-------------------------------------------------------
> Mit bud er Anders Rasmussen
>
> Og lad ham da endelig lave et drop, før i smider
> ham på på porten.
> Han er jo ung...

Han er 28 - så han er sådan set i starten af den bedste alder for en målmand.

Desuden har han været uheldigt involveret i 3 modstanderscoringer her i opstarten (1 i egypten og 2 i Spanien), hvilket ikke er tillidsvækkende (i forvejen er vi jo ikke ligefrem kendt for at spille til 0).

Dermed ikke sagt at Ola Tidman er bedre - det kan være han er Kihlsted#2, men efter min mening skal han have chancen for at vise om han er bedre (hvilket han efter sigende også skulle have fået i en af træningskampene igår).

Mvh
Kent

Mose

Indlæg af Mose »

Det lyder til at Heinze mest af alt tror, at det er hans alder, der er noget galt med. Det er vel også fordi han spillemæssigt ikke er på niveau endnu.

Jeg håber den bedste mand starter inde. Er Heinze på niveau med de andre så får han også chancen. Erik har jo med sine udtalelser om den 16 årige Collins vist, at han tør satse på de helt unge.

NME

Heinze

Indlæg af NME »

Mose skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg håber den bedste mand starter inde. Er Heinze
> på niveau med de andre så får han også chancen.
> Erik har jo med sine udtalelser om den 16 årige
> Collins vist, at han tør satse på de helt unge.

Der er vel forskel på hvor henne man spiller på banen, eller hvad ?`
Vi ville nok have mere tiltro til en 16 årig angriber end en 16 årig målmand, alt andet lige..
Jeg håber Heinze bliver i klubben, for jeg tror at han om et par år kan slå de nuværende målmænd af pladsen..

Besvar