Rimeligheden i at stille krav.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Sømanden

Rimeligheden i at stille krav.

Indlæg af Sømanden »

ohøj.

Er efterhånden træt af at man ikke kan stille krav til spillerne her i dette forum uden at man straks skal ha smidt i hovedet: "at de ikke er overmennesker", "vil du stille sådanne krav til dig selv" osv. Føltes lidt som som at der er nogle fans der lever inde i deres egen lille osteklokke, lugter lidt af at det er nogle studerende (evigheds?) der ikke har prøvet at være ude på arbejdsmarkedet hvor der bliver stillet krav til en.
Selvfølgelig er spilleren ikke overmennesker, men de krav der bliver stillet til dem er heller ikke overmenneskelige. Specielt ikke når man ser på de værktøjer de får stillet til rådighed for netop at dygtiggøre dem selv, så de kan leve op til de krav der stilles.
De krav jeg selv stiller, når jeg betaler for at komme på stadion er nogle ganske simple ting men kredser hovedsageligt omkring viljen til at yde sit bedste. Det burde sgu da være overkommeligt..... Ydede jeg kun mit bedste 2x45 minutter om ugen ville jeg da blive kølhalet og sendt hjem.

Mvh Sømanden
Senest rettet af Sømanden 21. dec 2005, 13:10, rettet i alt 1 gang.

hviid

Re: Rimeligheden i at stille krav.

Indlæg af hviid »

Enig, det er helt fair at stille krav til spillerne om at yde deres bedste, men jeg synes, at du glemmer, at der er stor forskel på spillernes psyke og formåen.
Jeg tror simpelthen ikke på, at nogle af spillerne ikke vil yde deres bedste, når de spiller for FC Midtjylland (eller et andet hold) - inklusive Pimpong efter offentliggørelsen af hans skifte. Hvis du stadig mener det, så prøv at komme med nogle eksempler!
De vil allesammen vinde ved at yde deres bedste - men selvom de gør det, er det ikke altid nok. Der er utrolig mange andre faktorer omkring et fodboldhold, der gør, at enten vinder man eller også taber man. Hvis du selv har prøvet at spille fodbold på et rimeligt niveau, så kan du genkende det.

Sømanden

Indlæg af Sømanden »

Har prøvet at spille håndbold på et stabilt niveau og det er jo de samme mekanismer der er der.
Kan godt være at alle spillerne yder deres bedste, men det ser ikke altid sådant ud. Er jo også en del af trænerens ansvar at få det optimale ud af en spiller. Det kan gøres på mange måder, hvoraf en er at sætte krav til spilleren.
Når man som fan sætter krav til spilleren om bla at fighte røven ud af bukserne, gør man det jo også udfra en forudsætning om at han ikke lever op til de krav man som fan stiller til en spiller der spiller på ens hold.

Handler ikke om talent, for det har man jo når man spiller superliga, handler om indstilling til tingene, om at kæmpe, om at ha givet så meget af sig selv at man kaster op efter en kamp ikke om at man tager på arbejde for at hæve sin løn.

hviid

Indlæg af hviid »

Oplever du ikke også på dit arbejde, at det går bedre på nogle dage end andre? Og at det ikke nødvendigvis går bedre, selvom du bider tænderne sammen (eller kaster op...)? Det handler altså ikke kun om indstilling til tingene, men også om de evner og midler, man har til sin rådighed.

Synes faktisk, at spillerne har vist en god indstilling her i efterårets kampe, selvom det har været op ad bakke. Selv når de er kommet bagud, har de i mange kampe fortsat med at kæmpe, hvor mange hold i modgang ellers plejer at falde helt sammen. Indrømmet, der har været nogle store svipsere mod FCK og Brøndby, men vi er jo ikke det første hold, der er blevet kørt over, når FCK og Brøndby først ruller sig ud.

Sømanden

Indlæg af Sømanden »

selvfølgelig er der nogel dage der er bedre end andre. Men som sømand er det som regel når det er mest surt (uvejr) at der er brug for en vilje til at få løst tingene. Nogle dage er bedre end andre men bare fordi at det føltes som om ingenting lykkes kan man jo ikke bare smide alt på jorden og give op, hverken i dit eller mit arbejde.
Evner, ja er man på førsteholdet i en superligaklub så skal man have evnerne, ingen undskyldninger her.
Midler, Er man en superligaklub med FCM målsætninger så skal man have midlerne, heller ingen undskyldninger her.

og jo som sømand må man sgu arbejde videre også selv om man kaster op, hvilket ikke er særligt usædvanligt.

Mvh Sømanden

Kasper_Nielsen

Indlæg af Kasper_Nielsen »

Hviid:

Inklusive pimpong? Pimpong har udtalt i pressen, at han ikke kan koncetrere sig i FCM. Endvidere har han udtalt, at han håber, at han aldrig kommer til at score for FCM igen (halvt år siden) - Hvis det er, at yde sit bedste så ved jeg snart ikke.

hviid

Indlæg af hviid »

Har du tænkt på i hvilken sammenhæng, han kom med udtalelsen om, at han håber på aldrig at komme til at score igen? Så vidt jeg husker var det efter returkampen på Færøerne i slutningen af august, hvor han havde scoret, og det var kort tid inden transfervinduet blev lukket i 1. september. Pimpong ville jo gerne tidligt til FCK, og FCM var interesseret i også at få ham afsted, så de kunne få lidt penge for ham. Så vidt jeg husker var de også i forhandlinger om et lynskifte på det tidspunkt.
Pimpong bliver sikkert spurgt af en journalist efter kampen, om dette var hans sidste mål for klubben, og han svarer at det håber han. Det bliver så drejet til, at han håber på aldrig at komme til at score for FC Midtjylland igen. Jeg er selv journalist og ved, hvor let du kan dreje udtalelser - specielt fra en som Pimpong, som ikke er så god på dansk eller måske har snakket engelsk...

Hvis han nu havde ment, at han aldrig vil score for FCM igen, tror du så, at han havde fået lov til at spille? Og ville medierne ikke have fokuseret på, at FCM havde en spiller i truppen, som ville undgå at score for sit hold? Det har der umiddelbart ikke været meget om...

Han spillede faktisk nogle ganske udemærkede kampe i starten af efteråret, bl.a. var han rigtig god i den første kamp mod CSKA. Så bliver han skadet i oktober og vender tilbage på et tidspunkt, hvor holdet også er i krise spillemæssigt. Hvis man har fulgt Pimpong i hans tid i FCM, så har man nemt kunne se det mønster, at han er en typisk medgangsspiller. Så at han var helt skidt kørende i slutningen af efteråret er vel ikke den store overraskelse. At yde sit bedste har ikke været nemt i den periode, selvom han helt sikkert gerne ville have haft en mere værdig afsked med FCM.

I øvrigt sagde han dette til Tipsbladet i et interview i starten af november:

- Det har været hårdt, men jeg går altid ud for at kæmpe for den klub, jeg spiller for. Jeg er heller ikke selv tilfreds med mit efterår, men det er ikke kun mig, der har haft det svært. Det er hele klubben, forklarer Pimpong.

Kasper_Nielsen

Indlæg af Kasper_Nielsen »

Det passer ikke.

Det var ikke i forbindelse med thorshavn kampen han blev spurgt. Det var umiddelbart efter AaB kampen i starten af denne sæson, hvor han scorede.

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

Kasper_Nielsen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det passer ikke.
>
> Det var ikke i forbindelse med thorshavn kampen
> han blev spurgt. Det var umiddelbart efter AaB
> kampen i starten af denne sæson

- som jo netop blev spillet før transfervinduet blev lukket, hvilket understreger Hviids pointe.

Lund

Poulsgaard

Indlæg af Poulsgaard »

Hvad er du præcis træt af ?

at vi ikke alle er enige i dine holdninger ??

I så fald skulle du nok ikke bruge din til på et debatforum.

Jeg har intet mod at du ytre dig her, jeg vil gerne forbeholde mig retten til at være uenig. og er det i det vi sidst diskuterede.

Snup en kiks og kom tilbage på hesten.

Poulsgaard.
-God Jul

Sømanden

Indlæg af Sømanden »

meninger er som røvhuller............ er ikke træt af at nogen har en anden mening end mig, ville sgu være så kedeligt hvis jeg ikke kunne pointere at de tager fejl. Det jeg er træt af står jo sort på hvidt det første indlæg (kig øverst)

God jul til dig også

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Sømanden skrev:
-------------------------------------------------------
> ohøj.
>
> Er efterhånden træt af at man ikke kan stille krav
> til spillerne her i dette forum uden at man straks
> skal ha smidt i hovedet: "at de ikke er
> overmennesker", "vil du stille sådanne krav til
> dig selv" osv.

ok.

> Føltes lidt som som at der er nogle
> fans der lever inde i deres egen lille osteklokke,
> lugter lidt af at det er nogle studerende
> (evigheds?) der ikke har prøvet at være ude på
> arbejdsmarkedet hvor der bliver stillet krav til
> en.

Hvordan manifestere det sig? Og hvorfor genere det dig?

> Selvfølgelig er spilleren ikke overmennesker, men
> de krav der bliver stillet til dem er heller ikke
> overmenneskelige.

Hvorfor er det vigtigt for dig at pointere at spillerne ikke er overmennesker? eller for den sags skyld at vurdere kravene til dem? Hvilke krav er det iøvrigt du forholder dig til?

> Specielt ikke når man ser på de
> værktøjer de får stillet til rådighed for netop at
> dygtiggøre dem selv, så de kan leve op til de krav
> der stilles.

Hvilke værktøjer er det du mener spillerne får stillet til rådighed, og på hvilken måde hjælper det dem med at nå deres mål?

> De krav jeg selv stiller, når jeg betaler for at
> komme på stadion er nogle ganske simple ting men
> kredser hovedsageligt omkring viljen til at yde
> sit bedste. Det burde sgu da være
> overkommeligt.....

Hvordan kan det være du føler dig berettiget til at stille krav? Hvordan vurdere du spillernes vilje, og hvilke parameter bruger du til at vurdere opgaven du stiller som overkomelig?

> Ydede jeg kun mit bedste 2x45
> minutter om ugen ville jeg da blive kølhalet og
> sendt hjem.

På hvilken måde sammenligner du den opgave en fodboldspiller har med det job du besidder, og hvorfor er denne sammenlignin relevant?

Nu er det ikke fordi jeg vil have en step by step gennemgang af mine spørgsmål, men hvis dit indlæg skal have nogen somhelst relevans for nogen somhelst andre end dig, så bliver du nødt til, at levere lidt mere end meninger og holdninger.

Hvis du skriver indlæg af den natur har folk ikke andre muligheder end at forholde sig til din mening. Med lidt mere kød på får folk faktisk en mulighed for at forholde sig til baggunden for dine holdninger og vurdere validiteten af af dem.

Jeg synes det er rimeligt at stille krav til at du gør dig en smule mere omhyggelig med de indlæg du skriver.......eller det er måske ikke krav jeg kan tillade mig at stille?

Sømanden

Indlæg af Sømanden »

hekler - kan jo ikke skrive en mindre fristil bare fordi det ikke er muligt for dig at afkode hvad jeg mener. Det er jo ikke et forum for et proffessorat i atomenergi. Men kan da godt lige, for arvrprins knud forsøge at komme med en forklaring..... men hæng på det kommer til at gå stærkt

ok. -> OK

Hvordan manifestere det sig? Og hvorfor genere det dig?
-> det gør det ved de noget naive svar der kommer engang imellem. Genere mig ikke er såmænd bare en observation og en mening.

Hvorfor er det vigtigt for dig at pointere at spillerne ikke er overmennesker? eller for den sags skyld at vurdere kravene til dem? Hvilke krav er det iøvrigt du forholder dig til?
-> er ikke vigtigt, var bare en der skrev til mig at jeg skulle huske på at de ikke var overmennesker, og var da enig. Vigtigheden i at vurdere kravene kommer ud fra et egoistisk synspunkt: jeg syntes ikke at spillerne lever op til de krav jeg stiller som en alm. fan, det være sig fight og mandhjerte.

> Specielt ikke når man ser på de
> værktøjer de får stillet til rådighed for netop at
> dygtiggøre dem selv, så de kan leve op til de krav
> der stilles.

Hvilke værktøjer er det du mener spillerne får stillet til rådighed, og på hvilken måde hjælper det dem med at nå deres mål?
-> er du seriøs, eller gik du bare i selvsving? den træning de modtager og de faciliteter de har osv.. Kan jo remse de enkelte ting op men det gider jeg ikke.

Hvordan kan det være du føler dig berettiget til at stille krav? Hvordan vurdere du spillernes vilje, og hvilke parameter bruger du til at vurdere opgaven du stiller som overkomelig?
-> nu bliver det sgu teknisk. Stiller krav til et hold jeg har fulgt siden jeg kan gå og det gør jeg fordi jeg er med til at betale deres løn. Jeg vurdere spillernes vilje med et par ganske udemærkede øjne. Bruger ikke nogle parametre når jeg vurdere at det at kunne præsentere sit bedste skulle være overkommelig, det er bare min mening.

> Ydede jeg kun mit bedste 2x45
> minutter om ugen ville jeg da blive kølhalet og
> sendt hjem.

På hvilken måde sammenligner du den opgave en fodboldspiller har med det job du besidder, og hvorfor er denne sammenlignin relevant?
-> sammenligningen er ikke særlig relevant. Point taken. den måde det bedst sammenlignes er at vi begge får løn for at udføre et stykke arbejde, med en forventning om at så gør det......

Nu er det ikke fordi jeg vil have en step by step gennemgang af mine spørgsmål, men hvis dit indlæg skal have nogen somhelst relevans for nogen somhelst andre end dig, så bliver du nødt til, at levere lidt mere end meninger og holdninger.
-> er vel netop formålet med dette forum?!? at man skal kunne komme med ris/ros, meninger og holdninger.

Hvis du skriver indlæg af den natur har folk ikke andre muligheder end at forholde sig til din mening. Med lidt mere kød på får folk faktisk en mulighed for at forholde sig til baggunden for dine holdninger og vurdere validiteten af af dem
-> dvs hvis jeg skrev at jesper mikkelsen faktisk er min ynglingsspiller, så skal jeg kunne bevise det i en eller anden form???

Jeg synes det er rimeligt at stille krav til at du gør dig en smule mere omhyggelig med de indlæg du skriver.......eller det er måske ikke krav jeg kan tillade mig at stille?
->vordan kan det være du føler dig berettiget til at stille krav? Hvordan vurdere du mine meninger, og hvilke parameter bruger du til at vurdere meningerne du stiller beskriver som kødløse?

Mvh sømanden

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Du har nu svaret på utallige indlæg, men ikke sagt noget overhovedet. Bekymre det dig overhovedet ikke at folk til stadighed beder dig om at forholde dig til dig selv i steet or os andre? jeg aner stadig ikke hvad baggrunden for dine holdninger er, og kan derfor ikke diskutere med dig.

Jeg ka dog vejlede dig.
Du spørger
> dvs. hvis jeg skrev at Jesper Mikkelsen faktisk er min ynglingsspiller, så skal jeg kunne bevise det i en eller anden form???

Nej det kan der ike gøres bevis for, men du kan fremlægge hvilke af Jesper mikkelsens kvaliteter det er du lægger vægt på. fx kune du sige at det efter din mening er fot hvordan han er kommet ind og har udfyldt en plads i midterforsvaret i Skrivers fravær. At hans fremragende hjørne og frispark efter din mening gør en forskel, eller at hans evne til at vende spillet gør en forskel i hvor farlige holdet er.

Hvis du gør det så har folk muligheden for at tage fat på dine udsagn en for en og forholde sig til dem, du kan faktisk kræve af folk at de levere mere end at de er uenige med dig, og vupti så er der en debat.

Det her er jo ikke atomteknologi, det er bare simple regler for skriftlig komunikation.

Sømanden

Indlæg af Sømanden »

det som var et forsøg på at starte en debat, om hvor vidt man som fan er berettigget til at stille krav til det fodboldhold man støtter. Er stille og roligt og meget stilfuldt blevet pillet fra hinanden. Og TAK for det, helt seriøst tak. Det var det bedste der kunne ske. Og hekler du er da virkelig en verdensmand med ordets magt i din hule hånd. Var jo netop den kommentering af hinandens indlæg jeg opponerede imod. Det er så nemt at tage et indlæg også sætte spørgsmålstegn ved det punkt for punkt, især når det ikke er et særligt højtragende emne det handler om (læs fodbold). Men det er åbentbart noget du finder særligt tilfredstillende hekler. Nu får jeg jo nok smidt en af mine egne udsagn om at tag en kiks og tør øjnene i hovedet.... men må skuffe fordi jeg skriver ikke med tårene på kinderne, men med et dejligt smil, måske endda overbærende.

Mvh sømanden.

Besvar