Nu hvor vi har fået sæsonen og skuffelsen lidt på afstand, fik jeg energi nok til at tænke lidt tilbage.
Derfor har jeg lavet denne evaluering, som jeg er ret sikker på vil dele vandene.
Evaluering 2025/26 sæson
Pokalturneringen. Karakterskala 1-6
Vi spiller mod Aab, Silkeborg, FCN over to kampe, AGF over to kampe og sidst FCK i finalen
Jeg ved ikke om der nogensinde har været en pokalvinder med så hård en vej til pokalen
Bronzevinderne over to kampe. Mestrene over to kampe. FCK i Parken i finalen.
Fristes til at give mere end maksimumskarakter.
Karakter 6
Europa League. Karakterskala 1-9
Inden turneringen gik i gang, gik de fleste forhåbninger på en top 16 plads, men alle vidste det ville blive svært. Top 24 var et must. Vi blev nr 3. Undervejs slog vi sidste års nummer 7 i Premier League på udebane, og gentog det i 1/8 dels finalen, inden vi blev slået ud på straffespark.
Kigger man på ligafasen 2,38 point i snit (6-1-1)
Ser man hele Europa kampagnen som helhed, så har vi spillet 16 kampe med et point snit på 2,25. (11-3-2)
Hibernian kampene medregnet efter ordinær spilletid, så saksesparket i overtiden ikke talt med. Maksimumskarakter vil mange måske være uenig i, men hvornår er nok nok? Vores koefficienter til egen og nationale rangelister er rekord for danske hold – og det vil gavne os 5 år frem. Der er så meget godt at tage med dette års kampagne. Bordeline absolut topkarakter, men ville gerne have slået et hold ud i knock out fasen.
Karakter 8
Superliga. Karakterskala 1-12
Resultatet med sølvmedaljer og et snit på 1,94 inden den sidste sommerkamp er acceptabelt, men set i lyset af truppens kvalitet og bredde, og FCK og BIFs fravær, så er sølv naturligvis noget der skuffer. En skuffelse jeg ikke rigtig har sluppet endnu. Kigger jeg realistisk på det, så var der for meget modvind til at mesterskabet skulle end hos os. AGF havde det medvind hos dommerne som vi havde i 2024, AGF var gode og stabile hele vejen og skaderne blev for omfattende til at vi kunne holde vores momentum. Vi blev afhængige af et AGF kollaps og det skete ikke.
I min optik tabte vi guldet i vintervinduet. AGF fik spillere ind som satte et markant aftryk og vi fik Ze og Uhre som ikke bidrog med noget som helst.
Tullbergs spillestil gavner heller ikke, når truppen var så presset som vi var. Derfor var vintervinduet så ekstremt vigtigt at agere i. Vi kunne se det i efteråret sidste kampe, at truppen var slidt, skaderne kom væltende og vi var mentalt udenfor skiven i flere kampe. Eksempelvis i det famøse nederlag i Sønderjyske.
Det var alfa og omega at få tilført nye kræfter ind. Det vindue vandt CV og derfor blev endte det som det gjorde.
Sæsonen gik i gang allerede i januar, så det var tilmed en kort pause. Vi spillede 50% flere kampe end AGF og havde vel kun en fjerde eller femtedel af de træningsdage som AGF havde. Måske dårlige undskyldninger, men indiskutabelt også en forklaring
Karakter 7
Opsummering
Samlet vurdering på 21 af 27 mulige.
Uden at have alle sæsoner helt klart i hukommelsen, så tænker jeg, at det er vores bedste sæson nogensinde sportsligt. Selvom jeg stadig er skuffet, men det er jo blot en følelse.
I alle vores fire mesterskabssæsoner kiksede vi Europa kvalifikation, hvis vi i det hele taget havde chancen. Vi vandt heller ikke pokalen. Efter min mening kan ingen af de sæsoner dermed komme i nærheden af sidste sæson. Gik man ud med en bedre følelse, ja, men sportsligt set kommer de ikke derop.
Jeg mener dog, at vi har haft en sæson i Evander årene med pokalsejr, hvor vi også gjorde det godt i Europa, men jeg er ikke 100% sikker. Til gengæld har vi aldrig gjort det så godt i Europa som vi gjorde i det i år. De koefficientpoint vi tjente, kommer til at tjene os godt.
Hvordan vil du evaluere sæsonen?
Sæsonevaluering 2025/2026
-
mousebreaker
Sæsonevaluering 2025/2026
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -