Stoffer skrev: ↑3. jun 2021, 10:51
ChristianJ skrev: ↑3. jun 2021, 10:41
Stoffer skrev: ↑3. jun 2021, 10:36
Kan vi udlede det? Det kan ikke være cl penge man flytter rundt på balancen fra indtægt til selskabskapital?
Hvis det er en kapitaludvidelse, så er det frisk kapital. CL pengene vil, såfremt de ikke bliver brugt, automatisk ryge ind som egenkapital efter regnskabsåret afsluttes. Jeg vil tro det er Brentford penge, men vi bliver nok klogere i eftermiddag.
Hvorfor er det givet, det er ny kapital (spørger jeg dumt)? En kapitaludvidelse kan vel godt ske med eksisterende aktiver? Selv hvis de bliver brugt i en kapitaludvidelse så vil cl pengene vel være egenkapital?
Ja, vi bliver klogere. Meget, meget spændende.
Hold. Nu. Kæft. hvor jeg håber, vi er kloge med både cl pengene og hvis det her er nye penge oveni. Jeg stoler rigtig meget på Ankersen og bestyrelsen heldigvis. Men det er godt nok en stor mundfuld. Jeg håber, de har det helt lange lys på og tænker i baner, vi fans slet ikke evner. Hvis nogen kan det, så må det være Ankersen.
Er det nu, vi skal ud og drive et akademi i fx Colombia eller Brasilien? Eller skal vores eget bøffes voldsomt op? Eller bliver det noget helt andet?
Uden det skal blive alt for regnskabsteknisk, så er det fundementalt to forskellige ting. Når FCM lukker bøgerne for 20/21 her sidst på måneden, vil de højst sandsynligt have et overskud på 100-150M DKK, pga CHL. De penge skal aktionærene (reelt Benham) så beslutte hvad der skal gøres med. De kan enten gå ind som egenkapital på balancen, eller blive udbetalt gennem udbytter eller aktietilbagekøb. Det vil typisk ske på den ordinære generalforsamling, hvor man præsenterer regnskabet og bliver enige om distributionen af overskuddet.
En kapitaludvidelse, er derimod salg af nye aktier. Altså, FCM Holding udstedet x antal aktier til x pris, som så kan tegnes af de nuværende aktionærer eller nye. Nuværende aktionærer vil næsten altid have fortegningsret og da Benham ejer 96% af virksomheden, vil det med alt sandsynlighed primært være hans penge. Måden du kan være sikker på at det er friske penge, er at det besluttes på en ekstraordinær generalforsamling, fremfor den ordinære hvor CHL overskuddet vil blive fordelt. Håber det giver mening.
Det er super spændene hvad det kommer til at betyde. FCM ville højst sandsynligt have en egenkapital på 250-300 millioner efter 20/21 regnskabet, så at man gearer yderligere op, siger noget om ambitionerne og de projekter man vil investere i.