UEFA koefficient:

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Matjavsen

Re: UEFA koefficient:

Indlæg af Matjavsen »

Stoffer skrev:
13. aug 2020, 07:56
Det her er tæt på latterligt fra Steinlein:
"FCM får ofte hug for ikke at præstere godt nok i Europa, men ifølge Claus Steinlein er det ikke altid helt retfærdigt.

- Vi skal huske, at Midtjylland er det hold, som har fået næstflest point. Det gruppespil, hvor vi gik videre og så slog Manchester United, er også en del af det her. Når man kigger rundt i Fodbolddanmark, synes jeg nogle gange, at det er os, der tager slagene på europæiske point, siger han.

Claus Steinlein pointerer over for Ritzau, at flere store byer i Danmark stort set ikke har bidraget med point til koefficient-regnskabet."
(https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm ... ligter-os/)

1) når andelen nr. 1 samler sammen er næsten 90 % (http://twitter.com/UEFACalculator/statu ... 42/photo/1), så er det komiske Ali niveau at forsvare sig med, at man er nr. 2.
2) det er ikke et forsvar for egne fejl, at andre har fejlet, det ændrer på intet for os - blandt disse (andre end fck) har vi i fcm trods alt haft med meget stor afstand de bedste forudsætninger for at lykkes qua vores nationalt resultater.

Jeg er gået denne omgang kval spil i møde med begrænsede forventninger. Fejlene er allerede begået i tidligere år, så det nu ser meget urealistisk ud, at vi klarer os igennem - også med vores historik in mente. Men det gør mig harm og ærgerlig, at Steinlein - som sædvanlig - ikke bare kan udvise noget overskud og erkende, at vi står i et dybt hul, som vi selv har forårsaget. Undskyldninger og bortforklaringer klæder ikke, og vi har hørt _så_ mange af dem. Vi får vel endnu en omgang "lærepenge", når det glipper igen i år.
Vi skal lige have med at det er IÅR de har stået for 83% af alle points, nogle tror at det er de sidste 5 år.

i 15/16 stod vi for 70%

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Matjavsen skrev:
13. aug 2020, 07:58
Stoffer skrev:
"FCM får ofte hug for ikke at præstere godt nok i Europa, men ifølge Claus Steinlein er det ikke altid helt retfærdigt.

- Vi skal huske, at Midtjylland er det hold, som har fået næstflest point. Det gruppespil, hvor vi gik videre og så slog Manchester United, er også en del af det her. Når man kigger rundt i Fodbolddanmark, synes jeg nogle gange, at det er os, der tager slagene på europæiske point, siger han.

Claus Steinlein pointerer over for Ritzau, at flere store byer i Danmark stort set ikke har bidraget med point til koefficient-regnskabet."

1) når andelen nr. 1 samler sammen er næsten 90 % (http://twitter.com/UEFACalculator/statu ... 42/photo/1), så er det komiske Ali niveau at forsvare sig med, at man er nr. 2.
2) det er ikke et forsvar for egne fejl, at andre har fejlet, det ændrer på intet for os - blandt disse (andre end fck) har vi i fcm trods alt haft med meget stor afstand de bedste forudsætninger for at lykkes qua vores nationalt resultater.

Jeg er gået denne omgang kval spil i møde med begrænsede forventninger. Fejlene er allerede begået i tidligere år, så det nu ser meget urealistisk ud, at vi klarer os igennem - også med vores historik in mente. Men det gør mig harm og ærgerlig, at Steinlein - som sædvanlig - ikke bare kan udvise noget overskud og erkende, at vi står i et dybt hul, som vi selv har forårsaget. Undskyldninger og bortforklaringer klæder ikke, og vi har hørt _så_ mange af dem. Vi får vel endnu en omgang "lærepenge", når det glipper igen i år.
Vi skal lige have med at det er IÅR de har stået for 83% af alle points, nogle tror at det er de sidste 5 år.

i 15/16 stod vi for 70%
Naturligvis. Tak for indskærpelsen.

Oversigten siger 87,18 %, men du skriver 83 % - har du anden information?

Jeg ved ikke, hvad tallet er for de seneste fem år samlet, men jeg har svært ved at forestille mig, at det ikke er nabolaget 70 % for fck. Uanset mener jeg, at 1) gælder, når man ikke har bidraget med noget nævneværdigt udover en enkelt gang for fem år siden.

UlveLars

Indlæg af UlveLars »

Ja, 88% er jo lidt en overskrift, der er skabt til at skabe splid. Den gælder naturligvis kun for denne sæson (hvor vi skabte 0 med to nederlag til Rangers)
Mere sandfærdigt er det naturligvis at kigge på de sidste 5 år, som er den periode der afgør vores nuværende placering på ranglisten.
Den siger:

Fck: 62,5 point
Fcm: 25 point
Bif: 15 point
Fcn: 4 point
Lyngby: 4 point
SE: 3,5 point
Rfc: 2,5
EfB: 0,5

Fck har altså stået for lige godt halvdelen af Danmarks point, og vi har bidraget med næsten halvdelen af fcks pointantal. Det var en anden måde at spinde det på.
Jeg synes faktisk det er helt korrekt, når Steinlein udtaler, at vi ofte bliver syndebuk, og at mange andre store byer har skuffet langt mere. Men kig på tallene og spind dem som I vil!

UlveLars

Indlæg af UlveLars »

Stoffer skrev:
13. aug 2020, 08:12
Matjavsen skrev:
Stoffer skrev:

i 15/16 stod vi for 70%

Jeg ved ikke, hvad tallet er for de seneste fem år samlet, men jeg har svært ved at forestille mig, at det ikke er nabolaget 70 % for fck. Uanset mener jeg, at 1) gælder, når man ikke har bidraget med noget nævneværdigt udover en enkelt gang for fem år siden.
Det har vi skam også!! Vi er ofte trådt tidligt ind i kvalen og har været gode til at vinde ude og hjemme i de tidlige runder: Vores samlede 25 point fordeler sig således (ældste sæson først): 11,5 - 5,5 - 5 - 3 - 0
Igen, jeg synes Steinleins kritik er helt inden for skiven!!

Matjavsen

Indlæg af Matjavsen »

Stoffer skrev:
13. aug 2020, 08:12
Matjavsen skrev:
Stoffer skrev:

i 15/16 stod vi for 70%

Tastefejl 😁

Men som ulvelars siger, så har FCK stået for lidt over 50%

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

UlveLars skrev:
13. aug 2020, 08:24
Ja, 88% er jo lidt en overskrift, der er skabt til at skabe splid. Den gælder naturligvis kun for denne sæson (hvor vi skabte 0 med to nederlag til Rangers)
Mere sandfærdigt er det naturligvis at kigge på de sidste 5 år, som er den periode der afgør vores nuværende placering på ranglisten.
Den siger:

Fck: 62,5 point
Fcm: 25 point
Bif: 15 point
Fcn: 4 point
Lyngby: 4 point
SE: 3,5 point
Rfc: 2,5
EfB: 0,5

Fck har altså stået for lige godt halvdelen af Danmarks point, og vi har bidraget med næsten halvdelen af fcks pointantal. Det var en anden måde at spinde det på.
Jeg synes faktisk det er helt korrekt, når Steinlein udtaler, at vi ofte bliver syndebuk, og at mange andre store byer har skuffet langt mere. Men kig på tallene og spind dem som I vil!
Tak for oversigten. De 88 % er "sandfærdige" ligesom en oversigt for de seneste 5 år er "sandfærdig".

Det er et fair standpunkt at være line med Steinlein - altså at der er noget som helst for fcm at forsvare. Jeg er bare lodret uenig.

Naturligvis er vi syndebuk. Vi har siden 15/16 decideret formøblet gode chancer for europæiske gruppespil og altså at tjene point til Danmark og os selv. Vi har ganske simpelt ikke trukket vores del af læsset, hvis man tager udgangspunkt i, hvilken position vi har været i dels efter de fine point vi selv tjente i 15/16 og dels den fine landekoefficent vi har haft.

Der bør være to fortællinger om fcm en national og en international. Og meritter i det første påvirker simpelthen ikke det andet, det er ikke forbudne kar.
UlveLars skrev:
13. aug 2020, 08:28

Det har vi skam også!! Vi er ofte trådt tidligt ind i kvalen og har været gode til at vinde ude og hjemme i de tidlige runder: Vores samlede 25 point fordeler sig således (ældste sæson først): 11,5 - 5,5 - 5 - 3 - 0
Igen, jeg synes Steinleins kritik er helt inden for skiven!!
Jeg mener ikke, det kvalificerer som godt, at vi slår hold som FK Suduva og Derry City FC. Det havde været en katastrofe ikke at vinde de kampe. Det er forventeligt og absolut ikke mere. Sejren over Ferencvaros går jeg med til.

Vi kan ikke som fans både have en ambition om gruppespil og så lade klubben slippe med et klap på skulderen og "kom igen", når vi ikke kan slå nogen af Malmø, Astana, Limassol og Osmanlispor over to kampe. Osmanlispor og særligt Rangers var svære, indrømmet.
Senest rettet af Stoffer 13. aug 2020, 09:33, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

Sahl skrev:
11. aug 2020, 19:01
Lupus1999 skrev:
11. aug 2020, 18:55
Så finder vi ud hvad UEFA gør. Det ligner de bliver taberdømt.

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... ue/8245175
Det lyder som en farlig vej. Det kan ende i total kaos hvis de taberdømmes. Mon ikke det kun gælder de små hold.
Nu har vi allerede balladen!
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/champio ... -advokater

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Stoffer skrev:
13. aug 2020, 09:26
Tak for oversigten. De 88 % er "sandfærdige" ligesom en oversigt for de seneste 5 år er "sandfærdig".
Når konteksten er det automatiske gruppespil, som næste års mesterskab medfører grundet 13. pladsen på koefficientlisten, så er det eneste retvisende altså at tale over en 5 års periode, da det er på baggrund af den, at 13. pladsen er opnået. At fokusere på et enkelt år giver ikke mening i den sammenhæng, hvilket vel fint illustreres ved, at folk ville synes, at vi er idioter, hvis vi sagde, at vi havde tjent 70% af DKs koefficientpoint. På trods af, at det er lige så sandt ift 15/16 sæsonen, som FCKs 80% for 19/20-sæsonen, og vægter nøjagtig lige meget ift den opnåede 13. plads.

Jeg ser dog ingen i eller omkring FCM, som er tilfredse med det europæiske output. Tværtimod.

Du skriver at der ikke er forbundne kar mellem nationale og internationale præstationer. Jeg ser lidt anderledes på det. Jeg ser tendenser til to forskellige logikker der anvendes til at evaluere FCK og FCM:
- Når FCM præsterer nationalt, så kritiseres vi for ikke at præstere internationalt (underliggende logik = FCM skal præstere begge steder)
- Når FCK ikke præsterer nationalt, så undskyldes det med, at de præsterer internationalt (underliggende logik = FCK behøver ikke at præstere begge steder).
Hvis vi ser de sidste 7 sæsoner, så har FCK været i et europæisk gruppespil 6 gange. Kun 2 af de sæsoner har de også vundet DM. Så det med at FCK kan spille i flere turneringer er en sandhed med modifikationer.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Kent skrev:
13. aug 2020, 09:44
Stoffer skrev:
Når konteksten er det automatiske gruppespil, som næste års mesterskab medfører grundet 13. pladsen på koefficientlisten, så er det eneste retvisende altså at tale over en 5 års periode, da det er på baggrund af den, at 13. pladsen er opnået. At fokusere på et enkelt år giver ikke mening i den sammenhæng, hvilket vel fint illustreres ved, at folk ville synes, at vi er idioter, hvis vi sagde, at vi havde tjent 70% af DKs koefficientpoint. På trods af, at det er lige så sandt ift 15/16 sæsonen, som FCKs 80% for 19/20-sæsonen, og vægter nøjagtig lige meget ift den opnåede 13. plads.

Jeg ser dog ingen i eller omkring FCM, som er tilfredse med det europæiske output. Tværtimod.

Du skriver at der ikke er forbundne kar mellem nationale og internationale præstationer. Jeg ser lidt anderledes på det. Jeg ser tendenser til to forskellige logikker der anvendes til at evaluere FCK og FCM:
- Når FCM præsterer nationalt, så kritiseres vi for ikke at præstere internationalt (underliggende logik = FCM skal præstere begge steder)
- Når FCK ikke præsterer nationalt, så undskyldes det med, at de præsterer internationalt (underliggende logik = FCK behøver ikke at præstere begge steder).
Hvis vi ser de sidste 7 sæsoner, så har FCK været i et europæisk gruppespil 6 gange. Kun 2 af de sæsoner har de også vundet DM. Så det med at FCK kan spille i flere turneringer er en sandhed med modifikationer.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Kent skrev:
13. aug 2020, 09:44
Stoffer skrev:

Jeg forstår ikke sårn rigtigt, hvorfor I hænger jer i, at jeg brugte de 88 %. Lad os glemme det tal og kun tage den fem årige periode. Det er 25 ud af 117 point, det er 21,3 %. Min point hviler fint på det grundlag også. Det kan godt være det er 2. flest, men det er _ikke_ en flot pointsum. Alene det at Brøndby med deres resultater er på 15 point, understreger min pointe.

Så hvad er det, du/I er utilfredse med i relation til "syndebuk" delen? At fck ikke bliver kritiseret nok i kontekst af SL? (Lad mig lige nævne, at jeg forstår det her område fsva. dækning fra medierne. Det er bare ikke sagen her imo.)

Jeg holder mig til Priskes vise ord, som han holder stædigt fast i, og som hverken siger mere eller mindre end det nødvendige: Vi koncentrer os om os selv. Og vi kan ikke være tilfredse med os selv. Når Steinlein forsvarer sig som i interviewet, så fremstår det komisk, netop fordi der ikke er noget at forsvare i en international kontekst. Det fremstår sådan, at Steinlein gerne vil sige _både_ at man ikke er tilfreds med det europæiske output, og at man man har gjort sin del. Det er kognitiv dissonans. De to holdninger kan imo.(!) ikke sameksisterende med vores erklærede mål - om europæisk gruppespil - in mente. Hvis man tænker det igennem, så virker det da også tosset: Vi har fejlet vores egen målsætning, men omverdenen kritiserer os for hårdt. Vi burde være de første til at kritisere os selv.

Hvorom alting er, det her er en diskussion af ord, som reelt betyder meget lidt. Mine tanker er bare frustration over, hvor vi står nu. - Personligt vil det passe mig bedst, hvis klubben i alle sammenhænge var uforbeholden i sin beklagelse, men sådan er verden (og Steinlein) ikke.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Hvor er det i øvrigt fedt og vild vi er utilfredse med kun at være 10 point foran Brøndby. Prøv at forestil jer idioten der havde sagt det i 1999. :lol: :D

Lupus1999 skrev:
13. aug 2020, 09:30
Sahl skrev:
11. aug 2020, 19:01
Lupus1999 skrev:
11. aug 2020, 18:55
Så finder vi ud hvad UEFA gør. Det ligner de bliver taberdømt.

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... ue/8245175
Det lyder som en farlig vej. Det kan ende i total kaos hvis de taberdømmes. Mon ikke det kun gælder de små hold.
Nu har vi allerede balladen!
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/champio ... -advokater
Ja, må da siges at være forventet og ret naturligt de går videre med den.
De kan nok ikke nå en afgørelse inden Legia kampen, men måske økonomisk kompensatiom til klubben og påvirkning af resten af turneringen.

Selvom man ikke altid får det indtryk ved UEFA, CAS osv. Så må lighed for loven gælder, og love og regler gælde ens for høje og for lave og store hold og små hold.

Men for fanden det virker amatør agtigt.
Forestil jer tanken at Barcelona skulle have en corona ramt reserve keeper, og så trækker man hele holdet ud af Champions League. Absurd.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Steffen am skrev:
13. aug 2020, 10:29
Hvor er det i øvrigt fedt og vild vi er utilfredse med kun at være 10 point foran Brøndby. Prøv at forestil jer idioten der havde sagt det i 1999. :lol: :D

:lol: Idioten her har ændret prioriteter med alderen og vil nu have en stjerne på trøjen og kampe mod europæiske topklubber. Men godt perspektiv. Der er mange gode minder, de første sæsoner med placeringer langt over forventningerne, nyt stadion, kampe mod City og så mange flere haha :fcm:

UlveLars

Indlæg af UlveLars »

Hvorom alting er, det her er en diskussion af ord, som reelt betyder meget lidt. Mine tanker er bare frustration over, hvor vi står nu. - Personligt vil det passe mig bedst, hvis klubben i alle sammenhænge var uforbeholden i sin beklagelse, men sådan er verden (og Steinlein) ikke.
[/quote]

Jeg deler din frustration, Stoffer. Det er jeg sikker på, at alle omkring klubben gør.

Jeg synes faktisk også, at Steinlein plejer at erkende, at vores europæiske (senior)arbejde ikke har været godt nok, og at takke fck for deres optjening af point til DK, hver gang han får chancen. At han så en enkelt gang påpeger, at fck altså ikke har optjent mere end ca 50% af pointene (og at vi er klart nr 2), samt at aben altid ender hos os, når der skal rejses kritik, synes jeg faktisk er fair nok. Jeg tror, det meste af fodbolddanmark har den opfattelse, at fck har stået for 90+% af de optjente point, og det er altså ikke et faktum!

Du nævner Brøndby, som et hold vi klart burde overgå i Europa. I den forgangne 5-årige periode tror jeg ikke, at vi har haft et større budget end dem, og mange vil heller ikke mene, at vi har haft et bedre fodboldhold. Der er trods alt bl.a. tale om alle årene under Zorninger. Alligevel har vi sikret næsten dobbelt så mange point til europaregnskabet som dem (ja, tallene kan tolkes på mange måder :D ). Det er vel ok at gøre opmærksom på?

Men lad os nu bryde igennem igen i år, og vinde mesterskabet næste år (og dermed være sikret endnu et gruppespil). Det vil sikre os koefficientpoint at bygge videre på de næste mange år - og dermed muligheder for at kvalificere os til Europa-gruppespil ved blot at slå The New Saints og Riga, som reelt var det fck gjorde (og næsten kiksede) sidste år.

Slutteligt vil jeg bare lige gøre opmærksom på, at fck altså kæmpede rigtigt meget med Europa i mange år inden deres "Mirakel i Amsterdam", hvor de fik sparket døren ind. Det har de det selv med at glemme. Jeg er sikker på, at vi som klub står lige på tærsklen til det samme gennembrud. Det er den næste naturlige udvikling...

Sahl

Indlæg af Sahl »

Jeg forstår ikke dem der er så sure over Steinleins udmelding... Det er jo på sin vis rigtig.
Man kan sagtens være skuffet over, at vi tabte til f.eks. malmø eller Tyrkerne for den sags skyld, men kigger man på vores hold og taktik den gang, så er det jo ikke kampe som vi "skulle" vinde.

Vores hold er langt bedre nu og har også en taktik der holder i Europe tror jeg. Det er også nu man skal satse pga corona krisen og den gevinst der er ved at vinde SL næste år. Havde vi haft FCK´s økonomi fra starten af, så havde vi været i Europa mange gange! Sådan er verden dog ikke.... Jeg kan tydelig huske da jeg i vores første mesterskabssæson sagde vi ville blive mestre og at vi ville blive i toppen den her gang... det fik folk jeg kender der holder med f.eks. BIF, FCK og OB til at grine.. de mente jeg måtte have fået få meget alkohol indenbords.

Nu er snakken noget helt andet... Jeg er sikker på de fleste medfans, men også fans af andre hold ville være overrasket over hvis man ikke forventede FCM som kandidat til guldet hver år! Vi har været på en fantastisk rejse og selv med de få midler (hvis vi kigger internationalt) synes jeg faktisk det er godkendt... Det var jo ren uheld og helt uretfærdigt vi skulle møde Rangers sidst som et ikke seedet hold! Jeg ville hellere have mødt de fleste seedede hold! I år bliver vi så "straffet" pga corona og at Juventus taber til Lyon.... hvis Lyon vinder CHL vil det være en større overraskelse end at vi kvalificere os til gruppespillet i år!.... I et normalt år, havde et gruppespil i år nok været 50/50 som minimum.

Det er rigtigt at vi skal gøre alt for at skaffe endnu flere point, det skal alle danske hold der deltager, ellers ender vi jo med at miste CHL pladsen og hvem gider spille det nye lav rangs EU league?

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Nu har der været megen snak om at næste års mestrer (formentlig) er sikret minimum EL GS.
Det er selvfølgelig rigtigt hvis næste års CL vinder også gør det godt i sin egen liga.

Men hvad jeg faldt over, er at da Conference League selvfølgelig ingen vinder har, da det er første sæson, glider den Europe League plads nedad i systemet, der betyder at den danske pokalvinder næste sæson starter i EL Q4 (eller playoff om man vil) og dermed er sikret minimum gruppespil i den nye turnering.

Det lidt specielle ved det, er at pokalvinderen (eller nr. 3 i ligaen) er sikret gruppespil, mens 2. pladsen ikke er sikret gruppespil.
2. Pladsen kommer i CL Q2 (league path) og har så til gengæld muligheden for champions league selvfølgelig eller 3 chancer, hvor bare en kamp skal vindes, for ligeledes at sikrer et gruppespil. Men en lidt spøjs situation.

Besvar