Analitico skrev: ↑16. jan 2020, 13:29
THenry skrev: ↑16. jan 2020, 11:39
Jeg tvivler på, at han er god nok. Jeg har kun set ham spille et par gange for RBK (han leverede ikke det store i de kampe), så bygger mere min holdning på information fra fans, der har set ham meget mere. Og det er ikke mit indtryk, at Rosenborgs fans begræder, at han ikke fortsætter hos dem.
https://www.rbkweb.no/forum/viewtopic.p ... 21aa1618b7
I min verden er FCM foran RBK dags dato, så hvis han ikke er god nok til dem, så tror jeg heller ikke, at han er det til os. Indkøbet af Anders Dreyer (bedst på højrekant som Awer og Babajide) indikerer heller ikke, at vi satser på David. Han er 24 år, så han gider næppe sidde på bænken eller tribunen. Han skal spille fodbold.
Derudover har vi taget en spiller med meget ringe salgsværdi (sådan ca. 0 kr.) til at vi kan indkassere mønt på ham nu via lejemål i små klubber som Thisted, Jerv og Haugesund. Jeg mener simpelthen det er tid til at cashe in og hjemtage gevinsten nu, inden vi risikerer, at hans værdi falder igen, fordi han havner på bænken/tribunen hos os.
Mestendels enig, men jeg synes der er den krølle på situationen, at David trods alt har haft så høj success i Norge over et så langt tidsrum (Jerv + Haugesund + (i nogen grad, trods alt) Rosenborg), at man:
a) ikke bare skal lade ham gå for håndører, a la én million. Vi skal op på en 3-4-5 stykker, for at det er interessant, som jeg ser det.
b) ikke kan fortsætte med endnu en udlejning - så begynder det at blive tæt på vanvittigt og for meget Chelsea, for mig at se. Også PR-mæssigt og ift. signalværdien overfor andre talenter.
c) hvis det ikke lykkes at sælge ham til en fornuftig pris, bør give ham chancen på holdet på baggrund af, hvad han har vist i Norge. Det kan også bidrage til at holde salgsværdien oppe - eller ligefrem højne den, hvis han skulle få success. Jeg husker faktisk at han scorede pænt i de reserveholds- og træningskampe i opstarten til forårssæsonen 2019 han fik efter han vendte hjem fra Haugesund
Det er faktisk en rigtig spændende case at følge med i, fordi David bliver et af de første eksempler på hvilket potentiale, der ligger i transferstrategien om at "få en økonomisk gevinst ud af de næstbedste talenter fra akademiet via udlejning", når David-casen (forhåbentligt snart) lykkes og han bliver solgt.
Jeg er enig i, at Babajide er en meget spændende case på, hvor stor en værditilvækst, vi kan få via gentagende udleje af en spiller, som vi tidligere sandsynligvis havde ladet gå gratis til andre klubber (som bl.a. Hvilsom, Ludwig og Hammershøy-Mistrati).
Jeg er faktisk ret sikker på, at vi ikke lader Babajide gå for håndører (a la 1. mio. danske kroner). Rosenborg havde eftersigende en frikøbsklausul (som de ikke valgte at udnytte, da de ikke mente, at han var pengene værd) på 10 mio. norske kroner, svarende til ca. 1. mio. euro. Jeg tænker også, at det nok er i den høje ende af, hvad vi kan forvente at få for ham, men hvis vi score f.eks. 700.000 euro/5 mio. danske, som på Bill Hamid, så synes jeg bestemt også, det vil være et rigtig flot salg.
Ift. til din løsning C i det tilfælde, hvor vi ikke kan sælge ham til en fornuftig pris, så håber og tror jeg, at vi udlejer ham igen til en klub, hvor udsigten til mere spilletid er bedre (så han dermed ikke falder for meget i værdi), hvis det i løbet af januar vurderes/forventes, at han alligevel ikke er bedre end yngre kantspillere som Dreyer og Anderson. Jeg synes, at han er et sted i sin karriere, hvor han fortjener (og sikkert selv forventer) at få masser af spilletid, og jeg er ikke sikker på, at han har niveauet til at slå de andre af.
Jeg synes også, at det vil ligne Benham og Ankersen dårligt, hvis ikke de giver sig selv en realistisk mulighed for enten at fastholde eller forøge hans værdi, hvis ikke vi kan sælge ham til fornuftige penge. Derfor tænker jeg, at det bliver samme case som med George (hvis ikke man tror, at han står til meget spilletid alligevel), hvor det er bedre at sende ham ud på et nyt lejemål i håb om, at han enten fastholder eller hæver sin markedsværdi, hvilket ikke sker, hvis han havner på bænken/tribunen hos os (som George med stor sandsynlighed ville have gjort). Det er i hvert fald risikoen ved at beholde ham i truppen, hvis ikke han viser sig at være god nok.