EL Runde 3: FC Midtjylland - Glasgow Rangers FC

Om FC Midtjylland og Black Wolves
ben2han

Re: EL Runde 3: FC Midtjylland - Glasgow Rangers FC

Indlæg af ben2han »

Dommeren kan ikke belastes for noget videre.

Det er FCM spillerne/KA man kan klandre, nu kan man nok ikke fyrer det halve hold, men ikke desto mindre er der en del af de etablerede spillere, man måske burde sætte på bænken.

Når KA ser kampen på video, så må han sætte spørgsmål ved Sparv og Frank på midten, og joel, wickheim og Schultz også.

Som en tidligere sportschef udtalte, det er netop i de her kampe mod gode internationale hold, hvor manglerne/svaghederne på holdet afsløres.

En svaghed kan også være trænerteamet, det er sgu dem der har ansvaret for at sætte spillerne op og med den rigtige formation. Her synes der at være et problem, for hvad har vi set før mod f.eks. Malmø og Astana ? det samme problem år for år, hvor holdet ikke er der fra sæsonstart.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Steffen am skrev:
9. aug 2019, 00:02
Altså også sindsygt at de har 5 spark på mål, og 4 af dem går ind.
Det er netop sindssygt. Men alligevel ikke helt uforståeligt, når man ser på, hvad de får plads til. Ved den ene scoring har Rangers-spilleren vel nærmest tid og plads til at tæmme bolden, lægge den til rette, gå ud at sætte kaffe over og så gå tilbage på banen og trille den ind. Det er simpelthen så naivt at tro, det ikke bliver straffet prompte på det her niveau.
Steffen am skrev:
Hvorfor er det at Evander ikke spiller bolden, han har 3 muligheder ved deres 2-0, men dribler selv og mister den, hvilket leder til scorringen.
Nu har jeg ikke set tv-billeder af kampen endnu, men var det ikke Wikheim, der lavede det nummer? Anyway, de var begge generelt skyldige i at trække tempoet fuldstændig ud af vores angreb. Wikheims slasken ud med armene efter 10 minutter pissede mig af.

På den anden side heller ikke nemt, når der hverken er fløje eller offensivt tænkende backs på holdet. En skade til Paulinho var åbenbart nok til at få det taktiske korthus til at ramle fuldstændig. Ikke just betryggende.

Vi er færdige i Europa for i år. Vi laver ikke tre mål på Ibrox; ingen grund til at spekulere mere på det overhovedet.

Et lys i mørket er, at Kaba ser rigtig, rigtig god ud. Jeg er sikker på, at han nok skal skabe masser af ravage for vores modstandere i suppen.

Nu har vi så igen et år til at finde ud af, hvad vores spilkoncept egentlig skal være.

ben2han

Indlæg af ben2han »

Acebone skrev:
9. aug 2019, 12:12

Nu har jeg ikke set tv-billeder af kampen endnu, men var det ikke Wikheim, der lavede det nummer? Anyway, de var begge generelt skyldige i at trække tempoet fuldstændig ud af vores angreb. Wikheims slasken ud med armene efter 10 minutter pissede mig af.

Det er meget meget forkert set, evander og wikheim spiller i et meget højt tempo når de bryder løs, begge med brasser blod, hvor netop eksplosion i spillet er det der kendetegner brasserfodbold. Vi er nogle der kan huske Zico, en klassespiller der også tog bolden til sig med lavt tempo og så med eksploderende ryk.

Faktisk er brasserfodbold langt mere fysiskkrævende, fordi de er mere eksploderende i deres tilgang.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

ben2han skrev:
9. aug 2019, 12:21
Acebone skrev:

Det er meget meget forkert set, evander og wikheim spiller i et meget højt tempo når de bryder løs, begge med brasser blod, hvor netop eksplosion i spillet er det der kendetegner brasserfodbold. Vi er nogle der kan huske Zico, en klassespiller der også tog bolden til sig med lavt tempo og så med eksploderende ryk.

Faktisk er brasserfodbold langt mere fysiskkrævende, fordi de er mere eksploderende i deres tilgang.
Jeg er med på, at det er sådan, man ideelt set gør det. Men det, der reelt skete i går aftes, var jo, at Evander og Wikheim gik rundt og varmede bolden, indtil den blev tabt, fordi vores offensiv er så planløs.

ben2han

Indlæg af ben2han »

Acebone skrev:
9. aug 2019, 12:28
ben2han skrev:
9. aug 2019, 12:21
Acebone skrev:

Jeg er med på, at det er sådan, man ideelt set gør det. Men det, der reelt skete i går aftes, var jo, at Evander og Wikheim gik rundt og varmede bolden, indtil den blev tabt, fordi vores offensiv er så planløs.
jamen den kan du jo vende rundt, som du jo gør, hvis de ikke har nogle der rykker sig løs, så er det jo svært at komme af med bolden.

Problemet for evander er, at spillere som joel, sparv, frank mfl. ikke er typiske brassere :-) hvornår har du set sparv sætte en mand og spille hurtig rundt med bolden i små rum ?

Wickheim medgiver jeg, har en tendens til at overdrive men det er jo også svært, når man kun har en mand i front junior/keba.

derfor mener jeg at man burde gå tilbage til 4-4-2 eller 4-3-3, det skaber lidt flere muligheder fremad

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Acebone skrev:
Steffen am skrev:
Altså også sindsygt at de har 5 spark på mål, og 4 af dem går ind.
Det er netop sindssygt. Men alligevel ikke helt uforståeligt, når man ser på, hvad de får plads til. Ved den ene scoring har Rangers-spilleren vel nærmest tid og plads til at tæmme bolden, lægge den til rette, gå ud at sætte kaffe over og så gå tilbage på banen og trille den ind. Det er simpelthen så naivt at tro, det ikke bliver straffet prompte på det her niveau.
Steffen am skrev:
Hvorfor er det at Evander ikke spiller bolden, han har 3 muligheder ved deres 2-0, men dribler selv og mister den, hvilket leder til scorringen.

På den anden side heller ikke nemt, når der hverken er fløje eller offensivt tænkende backs på holdet. En skade til Paulinho var åbenbart nok til at få det taktiske korthus til at ramle fuldstændig. Ikke just betryggende.

Vi er færdige i Europa for i år. Vi laver ikke tre mål på Ibrox; ingen grund til at spekulere mere på det overhovedet.

Et lys i mørket er, at Kaba ser rigtig, rigtig god ud. Jeg er sikker på, at han nok skal skabe masser af ravage for vores modstandere i suppen.

Nu har vi så igen et år til at finde ud af, hvad vores spilkoncept egentlig skal være.
Jo, husker det som Evander, men kan sagtens være jeg husker forkert, og det var Wikheim, og ja lidt en general ting at de troede de skulle afgøre det selv.

Man kan sige, det gode er hvis vi ellers holder vores tradition, kommer vi ud med et nyt spilsystem efter landsholdspausen og spiller fremragende.

Ah det er bittert.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

@steffen og acebone
Det var Wikheim der lige skulle tage et par ekstra driblinger nok engang der forårsagede 2-0 målet. Man kunne også se det på ham lige efter scoringen.

Det er ikke kun 4 mål på 5 afslutninger man skal have med i tankerne. De fik masser af tid og plads til at slå indlæg og flere af dem var lige ved og næsten. Specielt den hvor Joel og Nicolaisen for gud ved hvilken gang blev overspillet ved stillingen 0-0. Den var uhyre tæt på at blive prikket ind men angriberen var lige et par centimeter fra.
Rangers spillerne var dynamiske og løb godt for hinanden og fik skabt plads for hinanden, godt hjulpet af at vi slet ikke var tæt nok på i markeringerne. Vi derimod spillede så utroligt langsomt og de havde ingen problemer med at sidde lige i haserne på boldholderen.

Vedr kommentaren med det taktiske korthus der faldt sammen grundet Paulinhos skade: jeg vil sige at det er en meget dårlig afstemt trup vi har lige nu ifht den formation man ønsker at stile. Derfor kan/bør det undre at man i så vigtige kampe ikke har MDH med i truppen for at være forberedt på evt skader, uagtet at han skal sælges. Det er arrogance af værste skuffe.

Hvad der skete i aftes får mig til at tænke på titlen til Stieg Larssons bog “Luftkastellet der blev sprængt”
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

ben2han

Indlæg af ben2han »

wickheim og sparv var indblandet i et boldtab der medførte kontra som gav mål.

Kontra er netop et våben mod FCM, steven gerrard citeres netop for at de lykkedes med kontra, de 3 bagerste FCM'er er tunge, det samme med sparv, joel tabte også en i venstreside der førte til mål.

JBT

Indlæg af JBT »

Ben2han laver du sjov? Normalt er brasser casen vel lidt som du beskriver, men de to nævnte spillere har begge et seriøst problem i forhold til, at blive i det forkerte lave tempo og varme bolden alt, alt for længe, det kan selv en blind mand se

ben2han

Indlæg af ben2han »

JBT skrev:
9. aug 2019, 12:42
Ben2han laver du sjov? Normalt er brasser casen vel lidt som du beskriver, men de to nævnte spillere har begge et seriøst problem i forhold til, at blive i det forkerte lave tempo og varme bolden alt, alt for længe, det kan selv en blind mand se
Det synes jeg nu ikke evander gør, omvendt så synes jeg netop at de 2 oftest svigtes af at der ingen er at aflevere til. medmindre de gør som sparv og frank, at spille sidelæns :?

Begge 2 er gode driblere og selvfølgelig skal de have lov til det. enig i at wickheim måske nogle gange overdriver.

henker

Indlæg af henker »

Hvis vi snakker om formation. Kan vi kunne godt se at vores 3 forsvarfront kæde duer ikke.

Så må vi se indenad og ændre til 4 forsvar kæde, vil måske være til en større hjælpe.

Men vi må også tænke på både offensive og defensive side..

Og jeg er aldrig fan af 442 eller 433 system. Den er bare for røvkedlig at se på..

Såeh det jeg vil giver ret til en herfra som har lagt en indlæg hvor den hele hænger sammen med vores kultur og truppen vi har til 4-2-3-1 formation.. Som passer til både defensive og offensive side..

Tænker over den...

Bare for sjov at påstande at jeg bruger således formation i FM 4231 eller 4132 system som passer perfekt til vores kultur og truppen. 😊 lad os nu holde fast i at vi er simpelthen ikke gode nok til europæiske turnering for nuværende tidspunkt. Det må enkelte ledelse tage sig sammen og finde ud af om vi vil komme til gruppenspil..

Og for helvede da, prøv at fat det nu at vi kan ikke bruge JP længere!!!! Ligesom sparv har det sidste god år i sig. Man kan tydeligt se at sparv er på vej nedad.. Lad os nu fokusere på de friske ulve ungerne.. Og denne sæson er jo genopbygning fase plus ny cheftræner, må gerne indrømme at jeg "like" KA... Men er blot skuffet over at vi har trends til at finde uerfaren træner.. Men Give den tid.. Tro på holdet. Man kan også se på at KA er modig nok til at sortere nogle spillere fra. Det vil blive bedre med tiden.

ben2han

Indlæg af ben2han »

henker skrev:
9. aug 2019, 12:51
Hvis vi snakker om formation. Kan vi kunne godt se at vores 3 forsvarfront kæde duer ikke.

Så må vi se indenad og ændre til 4 forsvar kæde, vil måske være til en større hjælpe.

Men vi må også tænke på både offensive og defensive side..

Og jeg er aldrig fan af 442 eller 433 system. Den er bare for røvkedlig at se på..

Såeh det jeg vil giver ret til en herfra som har lagt en indlæg hvor den hele hænger sammen med vores kultur og truppen vi har til 4-2-3-1 formation.. Som passer til både defensive og offensive side..

Tænker over den...

Bare for sjov at påstande at jeg bruger således formation i FM 4231 eller 4132 system som passer perfekt til vores kultur og truppen. 😊 lad os nu holde fast i at vi er simpelthen ikke gode nok til europæiske turnering for nuværende tidspunkt. Det må enkelte ledelse tage sig sammen og finde ud af om vi vil komme til gruppenspil..

Og for helvede da, prøv at fat det nu at vi kan ikke bruge JP længere!!!! Ligesom sparv har det sidste god år i sig. Man kan tydeligt se at sparv er på vej nedad.. Lad os nu fokusere på de friske ulve ungerne.. Og denne sæson er jo genopbygning fase plus ny cheftræner, må gerne indrømme at jeg "like" KA... Men er blot skuffet over at vi har trends til at finde uerfaren træner.. Men Give den tid.. Tro på holdet. Man kan også se på at KA er modig nok til at sortere nogle spillere fra. Det vil blive bedre med tiden.
3 mandsforsvaret kræver bedre offensive wingsbacks, det var/er jo også det vi kan hører efter kampen i går, at FCM netop ikke fik iscenesat deres wingsbacks og det er jo ikke kun i den kamp vi så i går, men kamp på kamp, joel og MDH har ikke haft hurtigheden til at kunne sætte modstanderne på kanten, og begge har ikke evnen til at slå kval indlæg. MDH har levet på sin målfarlighed foran målet, men det er jo normalt ikke det en wingback er kendetegnet for :-)

Brugeravatar
ABT

Indlæg af ABT »

Efter at have genset kampen dagen derpå, er der flere ting jeg har studset over og som undrer mig. Et indblik i mine umiddelbare tanker og kvaler:

Punkt 1:

Det er mig en gåde hvad f..... der er foregået på trænerkontoret i Ikast siden Glasgow blev trukket op af hatten. I min verden er der i grove træk 2 overordnede tilgange at angribe kampen på;

Mulighed 1: Stå dybt i banen, luk af bag til og spil en primitiv resultatorienteret omgang bold selvom det ikke sætter ild i lægterne og fordrer klapsalver. Dette vil indebære Kaba og Brumado på toppen, hvor vi vil kunne sætte hårdt mod hårdt fra starten af. Senere vil kampen kunne åbne sig op, og man vil, hvis alt går vel, snige en 1-0 eller måske endda 2-0 hjem mod slut. Denne approach var jeg inden kampen tilhænger af.

Mulighed 2: Man sætter sig på kampen fra første fløjt med stor aggressivitet, ild i øjnene og er over modstanderne som fluer på en lort den første halve time. Afkastet skulle så gerne være at få lavet et mål eller to relativt tidligt i kampen, få stadion med og dermed forhåbentlig ryste Rangers.

I stedet ender vi med at gøre ingen af delene, og lander et sted midtimellem de to ovenstående muligheder - Vi står hverken dybt eller spiller overfaldsfodbold. Ingen visioner i gameplanen. Man har haft uger til at eksperimentere med forskellige approaches og overraskelser, men man kommer med absolut intet andet end alibi-fodbold. Kæmpe dumpekarakter til trænerstaben.

Punkt 2:

Hvis vi bliver ved taktik-brættet, så er det stærkt kritisabelt, at vi praktiserer en spillestil, hvor der ingen naturlige kanter er i formationen. Det er derfor et MUST at vores wingbacks kommer med frem og skaber bredde i spillet, så denne dimension kommer med i vores spil. Ikke overraskende sker dette bare ikke. Vi starter med to mand på wingbacks som begge spiller ude af deres foretrukne position, hvilket er komplet naivt i europæisk sammenhæng. Det kan gå i Suppen, men ikke i EL. Ligeledes en stikpille til den sportslige ledelse for at proklamere at man i år har været på forkant i højere grad end tidligere i forhold til at have truppen på plads inden EL-turnéen. Det klinger monster hult, når én skade til vores VWB, vælter korthuset totalt, og vi bliver tvunget til at starte spillere ude af position. Sindssygt uambitiøst og naivt. Derudover står vi med en trup, hvor mange spillere ganske enkelt falder udenfor og ikke kan bruges, da deres naturlige position ikke eksisterer i formationen. Jeg savner progression og visioner i spillet og udtrykket.

Punkt 3:

Hvor er lidenskaben og ilden i øjnene hos spillerne på banen? Vi snakker udsolgt stadion, god stemning på lægterne og sæsonens vigtigste opgør. Sindssygt skuffende at Cajuste og Kaba er de eneste der viser noget fandenivoldskhed. Især Bach Bak er ikke sin opgave voksen her, da jeg ser det som værende hans primære opgave i trænersammensætningen. Cajuste gør det i øvrigt godt i går, men kommer til kort i det offensive, da hans spidskompetencer ikke ligger i at skulle gå til baglinjen og smække indlæg. Dog viser han god boldbehandling, og han må næsten være selvskrevet til en CM i start-11'eren når Paulinho er tilbage, og det normale Wingback-setup er på plads igen.

Hvem skal Cajuste så erstatte? I min optik er det indlysende, at Tim Sparv ikke kan følge med på det her niveau længere, og halser bagefter i alt for mange situationer. Han er kommet til et stadie karrieren, hvor han kun er en breddespiller i FCM. Det minder mig meget om Jakob Poulsens spillemæssige udvikling og nedgang. Både Sparv og JP kan næsten allerede nu godt begynde at pakke sydfrugterne, da de IMO begge bør være fortid i klubben til sommer ved kontraktudløb.

Punkt 4:

Hvad i alverden er det for et udtryk vi kommer ud til 2. halvleg med? Vi har spillet en rædderlig 1. halvleg, er nede 0-1 og har alt at skulle bevise og rette op. Ikke desto mindre formår vi at pisse hele Europa væk på de første 10 minutter i halvlegen, hvor man måtte kunne forvente en enorm trodsreaktion på kampens udvikling i 1. halvleg. Fuldstændig jammerligt at man ikke er klar fra start og mentalt parate til den opgave man skal til at løse. Hvad laver BS overhovedet, udover at hæve en fed hyre? Som nævnt tidligere i punkt 3, så er lyset fuldkommen slukket for majoriteten af spillerne.

Punkt 5:

Det er for mig både chokerende og overraskende, at vi ikke kan være bedre med på det her niveau. Det at det er 4 forskellige målscorer for Rangers, vidner for mig om, at Rangers generelt er os overlegne på mere eller mindre alle positioner og aspekter i spillet. Af samme årsag levner jeg noget nær 0 % chance for et mirakel i Glasgow, da det ville være en noget nemmere opgave at gå til, hvis det blot var én spiller der havde brændt en fænomenal kamp af. Især Rangers boldbehandling er et niveau eller to bedre end vores.

Punkt 6:

Og netop boldbehandlingen har vi selv kun ganske få spillere der excellerer i. Det er for mig åbenlyst, at Evander mangler en legekammerat. Alt skal gå igennem ham for at vi får skabt bare det mindste, og det er selvsagt ikke holdbart. Nøj hvor jeg savner Dominik Drexler, selvom han aldrig fik trøjen over hovedet. Drexler og Evander sammen med en Jens-Lys eller Onyeka ville være drabeligt. De høje herre i klubben må kunne se det samme - Det er afgørende at finde en spiller som kan supplere Evander både nu og fremadrettet, da vores spil ellers vil blive bombet tilbage til stenalderen når Evander en dag er væk.

Punkt 7:

Til sidst... Fuldstændig utilgiveligt at lukke 4 mål ind på hjemmebane. Det må aldrig ske nogen af årets 365 dage i sådan en type kamp uanset hvem modstanderen så måtte være.
/ ABT

Billede

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

ABT skrev:
9. aug 2019, 13:56
Efter at have genset kampen dagen derpå, er der flere ting jeg har studset over og som undrer mig. Et indblik i mine umiddelbare tanker og kvaler:

...Af samme årsag levner jeg noget nær 0 % chance for et mirakel i Glasgow...
Kiggede lige på nogle tal. Ifølge historien er der cirka 4 % chance for at vi kan gå videre.
Så må man selv bestemme om man tolker det som naiv positivisme eller salt i såret. Men har hørt galgehumor er vigtig.

I øvrigt interessant analyse, og tror du rammer sømmet meget godt.

Sander

Indlæg af Sander »

Nu er det gruppespil nr. 4 , som fcm ikke når til.

Mistet min. indtægt ca 300 mio.kr og 4 års
erfaring.

Vi har desværre ikke udviklet os siden Glen.

Vi kan ikke forlange mere end det vi så igår, hvis evnen ikke rækker til mere.

Ledelsens udmeldinger om at være det førende hold
I Danmark og man skal være smartere end de andre.
Det er varm luft.

FCM har aldrig ansat en træner Europa erfaring.
Man opbygger selv sin træner. Hvordan kan man det når vi stort set ingen erfaring har.

Spillertruppen er købt billig. Du får normalt det du betaler for.

Så det vi var vidner til i går er FCM rigets tilstand.

Jeg tror vores drømme forbliver drømme.

Besvar