14 Holds-Superliga 16/17

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Treco

Re: 14 Holds-Superliga 16/17

Indlæg af Treco »

10 hold i Superligaen og så 10 eller 18 hold i 1. Division.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

6 hold i superligaen
FCK
BIF
ÅB
AGF
OB
FCM

Ingen nedrykkere. 6 kampe mod hvert hold i sæsonen.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

tubbe93

Indlæg af tubbe93 »

mousebreaker skrev:
28. maj 2018, 21:10
6 hold i superligaen
FCK
BIF
ÅB
AGF
OB
FCM

Ingen nedrykkere. 6 kampe mod hvert hold i sæsonen.
Det lyder fandme kedeligt! Og hvorfor skulle FCM have en plads i denne liga?
Når man ser på de andre hold, lader det til, at det er de største byer, og så burde EfB i stedet få pladsen.
FCM!
FCM!
FCM!

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Lyder til at der skal være 75 % opbakning for at lave formatet om,
så mon ikke at det i hvert fald ender med 14 hold og slutspil (vil dog ikke helt udelukkke 12 hold med slutspil kan være konklusionen)

Men hvis vi leger med at vi fortsætter 14 hold med slutspil, men ny inddeling af de nedrykningsgrupper efter 26 runder,
har i set eller gode løsninger?

Lodtrækning er vist det bedste jeg har set so far.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Steffen am skrev:
29. maj 2018, 13:43
Men hvis vi leger med at vi fortsætter 14 hold med slutspil, men ny inddeling af de nedrykningsgrupper efter 26 runder,
En mulighed var jo at lave cuttet efter de 26 runder således, at 7-8-9-10 spiller om EL-playoff og 11-12-13-14 spiller om at undgå nedrykning. Det vil være mere sportsligt retfærdigt end nu og vil eliminere muligheden for en kontrovers a la SønderjyskE (og for den sags skyld OB, der ladge sig ned). Bagsiden af medaljen er, at der formentlig kommer til at være flere ligegyldige kampe. Så det er et spørgsmål om, hvad man vil prioritere.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

14 hold er fint, fx. er Vejle og Esbjerg gode hold at få op, mens det er en skam at Silkeborg må ned. At Helsingør, Vendsyssel eller Hobro kommer op på skift er også gode historier.

Jeg tror ikke det er klubberne der er problemet i det faldende tilskuertal, det er nærmere kamptidspunkterne. Hvis alle nu spillede søndag kl. 14, så ville det blive en vane at man tog til bold den dag og tilskuerne ville komme fast, for vanens magt er den stærkeste. Der er penge i TV stationerne... javel, men hvad rykker mest for dansk fodbold, seere på TV eller tilskuere på stadion? Jeg mener det er her debatten bør være. Fodbold skal ses på et stadion og TV må tilpasse sig det der er optimalt for dette, ikke omvendt.

Nedrykningsspillet bør bare være en gruppe, istedet for to som nu. Så får vi ikke det miskmask med at det kan betale sig at tabe.

Flemse

Indlæg af Flemse »

Ravnen skrev:
29. maj 2018, 14:04
javel, men hvad rykker mest for dansk fodbold, seere på TV eller tilskuere på stadion?
Tjaa, det er jo i høj grad TV-stationerne, der betaler gildet, og det ville nok så mange ekstra tilskuere på stadion jo ikke lave om på...

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Men vi lader jo som om problemet er klubberne og antallet af hold i ligaen. Det er altså kamp tidspunkterne der er det, i mine øjne. Det er vi nødt til at have med i den debat hvis den skal give mening.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Ravnen skrev:
29. maj 2018, 14:08
Men vi lader jo som om problemet er klubberne og antallet af hold i ligaen. Det er altså kamp tidspunkterne der er det, i mine øjne. Det er vi nødt til at have med i den debat hvis den skal give mening.
Enig!!
Flemse skrev:
29. maj 2018, 14:07
Ravnen skrev:
29. maj 2018, 14:04
javel, men hvad rykker mest for dansk fodbold, seere på TV eller tilskuere på stadion?
Tjaa, det er jo i høj grad TV-stationerne, der betaler gildet, og det ville nok så mange ekstra tilskuere på stadion jo ikke lave om på...
Tjo.. men det er jo noget vi til en hvis grad selv er med til at bestemme.
*vi i den her sammenhæng er så klubberne.

For jo, i DK er klubberne afhængig af TV og sponsor,
I Norge og Sverige er kampdagsindtægter de vigtigeste, hvorved fansene prioteres højere.

Der er en interessant diskussion som skal ses over flere år.
For hvis vi fortsætter med at prioritere tv (og sponsorer) og er ligeglad med fans, hvilket produkt er det så TV får?
Måske over tid de ikke vil betale så meget.

Omvendt, hvis man prioriterede fansene og fik mange mennesker på stadion, ville TV helt sikkert betale mindre i næste rettighedsperiode, men vil måske over tid give mere, fordi det er et bedre produkt.
Udover det, kunne det også bare være fedt hvis klubberne prioriterede fansene.

Udfordringen for mit forslag er så at det vil tage minimum 6 år at kapitalisere på det, og mange klubber har formentlig ikke råd til at tænke så langt frem.

Hørte også et andet forslag, med at divisionsforeningen skulle insistere på at DR eller TV2 fik en eller 2 kampe pr. runde.
Det ville også give mindre TV penge her og nu, men kan måske over tid være med til at skabe mere interesse omkring ligaen.

Brugeravatar
DenStolteJyde

Indlæg af DenStolteJyde »

Steffen am skrev:
så mon ikke at det i hvert fald ender med 14 hold og slutspil (vil dog ikke helt udelukkke 12 hold med slutspil kan være konklusionen)

Bedste løsning jeg har ser er at 7. Og 8. Pladsen bliver første og andenvælger til at lave puljerne. Så er der jo i hvert fald ikke nogen fordel i at slutte på 8. Fremfor 7...

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

DenStolteJyde skrev:
29. maj 2018, 15:09
Steffen am skrev:

Bedste løsning jeg har ser er at 7. Og 8. Pladsen bliver første og andenvælger til at lave puljerne. Så er der jo i hvert fald ikke nogen fordel i at slutte på 8. Fremfor 7...
Men kan der ikke opstå et scenerie hvor hvor det så kan være en fordel at være 9'er frem for 8'er?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Mit eget rebel-scenarium på tv-fronten er, at de store provinsklubber (AaB, OB, AGF og FCM) slår sig sammen og bryder den kollektive tv-aftale. De skal så i stedet sælge sig selv som en pakke til Tv2, som sikkert vil blive til en lavere pris end ellers, men til gengæld vil give så meget mere eksponering, at man kan tjene ekstra penge på sponsorater mv. I det lange løb tror jeg, at den større eksponering vil kunne betale sig ift at rekruttere fans mv.

Sahl

Indlæg af Sahl »

Kent skrev:
29. maj 2018, 15:37
Mit eget rebel-scenarium på tv-fronten er, at de store provinsklubber (AaB, OB, AGF og FCM) slår sig sammen og bryder den kollektive tv-aftale. De skal så i stedet sælge sig selv som en pakke til Tv2, som sikkert vil blive til en lavere pris end ellers, men til gengæld vil give så meget mere eksponering, at man kan tjene ekstra penge på sponsorater mv. I det lange løb tror jeg, at den større eksponering vil kunne betale sig ift at rekruttere fans mv.
Så meget ville man nok heller ikke miste i indtjening ved det! Tror du har ret i det ville styrke på fan siden. Det ville også give mulighed for, at fravælge den dyre tv pakke som egentlig alligevel ikke har meget fokus på FCM. Det kunne jo også være med til, at lokke nogle flere på stadion.

Noe

Indlæg af Noe »

Kent skrev:Mit eget rebel-scenarium på tv-fronten er, at de store provinsklubber (AaB, OB, AGF og FCM) slår sig sammen og bryder den kollektive tv-aftale. De skal så i stedet sælge sig selv som en pakke til Tv2, som sikkert vil blive til en lavere pris end ellers, men til gengæld vil give så meget mere eksponering, at man kan tjene ekstra penge på sponsorater mv. I det lange løb tror jeg, at den større eksponering vil kunne betale sig ift at rekruttere fans mv.
Jeg kan lide det! Også fordi det ville flytte os fra et alt for defensivt udgangspunkt, og gøre os til en reel modvægt til Brøndby.

974

Indlæg af 974 »

Kent skrev:
29. maj 2018, 15:37
Jeg sidder og kæmpe med at forstå hvordan det overhovedet skal kunne lade sig gøre i praksis :?:

Hvad med spilletidspunkter?
Hvad sker der når vi skal spille mod FCK eks.? Hvilken tv-station bestemmer så?

Oplys mig :idea:

Besvar