SL (S): Midtjylland vs. Lyngby

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
levis

Re: SL (S): Midtjylland vs. Lyngby

Indlæg af levis »

Ej, helt seriøst. Jeg forstår godt hvor du vil hen FCM2000, men der er måske også en grund til, at Van der Vaart aldrig er kommet op på allerøverste hylde. Han er langsom og fysisk skrøbelig, men hans spillemæssige egenskaber er der ingen der sætter spørgsmålstegn ved. Havde han haft fysikken med sig, så havde han med sikkerhed ikke spillet i FCM i en alder af 33 år.

Angående 'højt pres' så er det jo ikke en entydig størrelse. De fleste topklubber(som du også nævner) opererer jo med en eller anden grad af højt pres, men det er bare i vidt forskellige afskygninger. Van der Vaart i sine 20'ere, havde eksempelvis aldrig passet ind på det nuværende Tottenham hold. Real Madrid har aldrig - og heller ikke nu - brugt et presspil, som eksempelvis Barca brugte i Guardiola dagene. Real Madrids spil er i højere grad bygget op på en klar rollefordeling - dvs. nogle spillere er kreatører og andre spillere er arbejdsheste. Det er selvfølgelig en meget forsimplet arbejdsdeling, men på trods af dette, så kunne Van der Vaarts spillemæsige kvaliteter stadig ikke gøre op for hans mangel på fysik i hans tid i Madrid.

Midtjyllands spil er ikke kun bygget på højt pres, men i lige så høj grad på en form for kaosfodbold. Dvs. man ønsker hurtigt at sætte bolden på spil, og så skubbe frem, i håbet om at udnytte det fysiske overtag som FCM ofte har. Den dimension har man forsøgt at gøre mindre i Thorups tid(med varierende held), men den eksisterer stadigvæk. Og her er problemet så; man kan ikke tyre en lang bold op på Paul, og så forvente af Van der Vaart er med i det pres der kommer fra 2. bølge. Det er slet ikke der hans kvaliteter ligger. Hvis man alligevel gør det, så bliver man hurtigt udstillet, da der mangler en mand i presset. Det er simpelthen alt for nemt for modstanderholdet at spille sig ud af.

Hvis Midtjylland i højere grad havde været et boldbesidende hold, så havde Vdv haft større chancer, men selv i det tilfælde, ville han alligevel udgøre en risiko. Her kan man så påpege, at udviklingen i fodbold har været hård ved en type som Vdv. Han er født 10 år for sent.

THenry

Indlæg af THenry »

hviid skrev:
23. maj 2017, 12:10
FCM2000 skrev:
23. maj 2017, 11:57
Kent har du nogensinde befundet dig på en fodboldbane ? til din oplysning så kan jeg fortælle dig, at jeg har spillet på både Ikast og Herning stadion og med tilskuere
Er det dig, Steinlein? ;-)
Haha. Vores egen Oscar ;)

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

levis skrev:
23. maj 2017, 12:40
Ej, helt seriøst. Jeg forstår godt hvor du vil hen FCM2000, men der er måske også en grund til, at Van der Vaart aldrig er kommet op på allerøverste hylde. Han er langsom og fysisk skrøbelig, men hans spillemæssige egenskaber er der ingen der sætter spørgsmålstegn ved. Havde han haft fysikken med sig, så havde han med sikkerhed ikke spillet i FCM i en alder af 33 år.

Angående 'højt pres' så er det jo ikke en entydig størrelse. De fleste topklubber(som du også nævner) opererer jo med en eller anden grad af højt pres, men det er bare i vidt forskellige afskygninger. Van der Vaart i sine 20'ere, havde eksempelvis aldrig passet ind på det nuværende Tottenham hold. Real Madrid har aldrig - og heller ikke nu - brugt et presspil, som eksempelvis Barca brugte i Guardiola dagene. Real Madrids spil er i højere grad bygget op på en klar rollefordeling - dvs. nogle spillere er kreatører og andre spillere er arbejdsheste. Det er selvfølgelig en meget forsimplet arbejdsdeling, men på trods af dette, så kunne Van der Vaarts spillemæsige kvaliteter stadig ikke gøre op for hans mangel på fysik i hans tid i Madrid.

Midtjyllands spil er ikke kun bygget på højt pres, men i lige så høj grad på en form for kaosfodbold. Dvs. man ønsker hurtigt at sætte bolden på spil, og så skubbe frem, i håbet om at udnytte det fysiske overtag som FCM ofte har. Den dimension har man forsøgt at gøre mindre i Thorups tid(med varierende held), men den eksisterer stadigvæk. Og her er problemet så; man kan ikke tyre en lang bold op på Paul, og så forvente af Van der Vaart er med i det pres der kommer fra 2. bølge. Det er slet ikke der hans kvaliteter ligger. Hvis man alligevel gør det, så bliver man hurtigt udstillet, da der mangler en mand i presset. Det er simpelthen alt for nemt for modstanderholdet at spille sig ud af.

Hvis Midtjylland i højere grad havde været et boldbesidende hold, så havde Vdv haft større chancer, men selv i det tilfælde, ville han alligevel udgøre en risiko. Her kan man så påpege, at udviklingen i fodbold har været hård ved en type som Vdv. Han er født 10 år for sent.
Rasmus Ankersen har udtalt at man under Glen Riddersholm var for en-dimensionelle og ledelsen ønskede derfor en træner som kunne udvikle FCM til at blive et mere fler-strenget hold. Et mere boldbesiddende hold, der også kan spille langs jorden. Til det formål passer RvdV vel meget godt? Jeg kan langt hen ad vejen godt forstå at han ikke er fast starter da han binder en udskiftningsmulighed senere i kampen, men mod de fleste hold burde han alligevel være klart overlegen ifht vores andre midtbanespillere hvis man ellers ville lade ham komme i kampform, fordi vi har et bedre hold spiller for spiller mod alle med undtagelse af FCK. Brøndby er tæt på styrkemæssigt (og har som hold været meget bedre i år) og spiller en stil som de fleste ville mene RvdV formodentlig ikke ville være god i, men jeg kan ikke lade være med at tænke at han også kunne være gift for Brøndby hvis han var i kampform da han i tanke og handling burde være langt foran. Defensivt er han måske ikke den skarpeste - men han er trods alt ikke en kegle modstanderne bare spiller forbi.

Jeg synes dog med Rafa's skadeshistorik in mente at det er fornuftigt nok at lade ham komme helt over sin skade og jeg håber det er overvejelser i den retning der har gjort at Rafa ikke har spillet mere. Rafa vil selvflg gerne spille hvis han føler sig klar, men når han vader fra skade til skade så er det fornuftigt nok at lade ham sidde ude til den nye sæson - og hvis der er én ting der er helt sikker: Jeg ville ALDRIG lade spillerens eget ord tælle for om han er klar eller ej. Efter min mening er han den sidste der er i stand til at give et objektivt svar på det. Det må og skal være sundhedsstaben der har det sidste ord i den slags situationer. Det er bare sørgeligt at vi efter den første sæson endnu ikke har set en Rafa i kampform og hvad i så fald kunne gøre i den danske liga.

Hvis Rafa er 100% klar til at spille og man ikke vil bruge ham og strække sig langt for at få ham i kampform, så bliver det formodentlig/forhåbentligt svært at finde sponsorer til lignende mediestunts fremover. Næste sæson er han dog med i hele opstarten og det kan jo godt gøre en forskel.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
levis

Indlæg af levis »

mousebreaker skrev:
23. maj 2017, 16:45
levis skrev:
23. maj 2017, 12:40

Rasmus Ankersen har udtalt at man under Glen Riddersholm var for en-dimensionelle og ledelsen ønskede derfor en træner som kunne udvikle FCM til at blive et mere fler-strenget hold. Et mere boldbesiddende hold, der også kan spille langs jorden. Til det formål passer RvdV vel meget godt? Jeg kan langt hen ad vejen godt forstå at han ikke er fast starter da han binder en udskiftningsmulighed senere i kampen, men mod de fleste hold burde han alligevel være klart overlegen ifht vores andre midtbanespillere hvis man ellers ville lade ham komme i kampform, fordi vi har et bedre hold spiller for spiller mod alle med undtagelse af FCK. Brøndby er tæt på styrkemæssigt (og har som hold været meget bedre i år) og spiller en stil som de fleste ville mene RvdV formodentlig ikke ville være god i, men jeg kan ikke lade være med at tænke at han også kunne være gift for Brøndby hvis han var i kampform da han i tanke og handling burde være langt foran. Defensivt er han måske ikke den skarpeste - men han er trods alt ikke en kegle modstanderne bare spiller forbi.

Jeg synes dog med Rafa's skadeshistorik in mente at det er fornuftigt nok at lade ham komme helt over sin skade og jeg håber det er overvejelser i den retning der har gjort at Rafa ikke har spillet mere. Rafa vil selvflg gerne spille hvis han føler sig klar, men når han vader fra skade til skade så er det fornuftigt nok at lade ham sidde ude til den nye sæson - og hvis der er én ting der er helt sikker: Jeg ville ALDRIG lade spillerens eget ord tælle for om han er klar eller ej. Efter min mening er han den sidste der er i stand til at give et objektivt svar på det. Det må og skal være sundhedsstaben der har det sidste ord i den slags situationer. Det er bare sørgeligt at vi efter den første sæson endnu ikke har set en Rafa i kampform og hvad i så fald kunne gøre i den danske liga.

Hvis Rafa er 100% klar til at spille og man ikke vil bruge ham og strække sig langt for at få ham i kampform, så bliver det formodentlig/forhåbentligt svært at finde sponsorer til lignende mediestunts fremover. Næste sæson er han dog med i hele opstarten og det kan jo godt gøre en forskel.
Jeg var også af den forventning, at hans spillemæssige kvaliteter ville opveje hans mangel på fysik. Men Thorup og Steinlein må jo have vurderet at det simpelthen ikke er tilfældet. Jeg må være ærlig og sige, at jeg ikke helt forstår hvad der foregår lige nu. I efteråret var man ofte ude i pressen, for at gøre det klart, at Vdv skulle i form, men at han derefter ville få mere spilletid. I foråret har de udtalelser været fraværende. Jeg syntes også at huske, at Steinlein i det seneste interview udtale, at hvis ikke vdv havde haft en to-årig kontrakt, så var det ikke sikkert at man havde fortsat samarbejdet(ret mig hvis jeg husker forkert).

Du har helt ret i Ankersens udtalelser, hvilke jeg også påpegede i mit indlæg. Men det er jo ikke meningen, at vi skal give afkald på vores presspil. Jeg troede helt seriøst også, at Vdv skulle indtage en form for Pirlo rolle på holdet, hvor han kunne fungere som et dybtliggende playmaker og derfra diktere spillet. Det kan jo ikke komme bag Steinlein, at Vdv aldrig har været et fysisk pragteksemplar, men jeg kan ikke se andre forklaringer, end at han simpelthen har været i en endnu dårligere forfatning, end man troede. Ud fra de kampe han har spillet, så ser han jo seriøst halt ud.

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Altså Steinlein og FCM må have gjort et megadårligt stykke forarbejde, hvis de ikke har vidst hvad de fik med Rafael van der Vaart. Når man henter sådan en spiller, med alt hvad det indebærer af opmærksomhed osv., så skal man sgu gøre alt for at få det til at virke.

Jeg tror faktisk det er noget andet der er i spil. At Thorup er presset, at han føler hans sæde er i fare. Så er det mere sikkert at spille simpelt, end at forsøge at hæve overliggeren spillemæssigt. Lige nu er der en god stime i gang, hvor vi vinder nogle kampe, efter en lang lang lang periode hvor vi fx. ikke kunne vinde på hjemmebane. Så jeg tror simpelthen at Thorup ikke tør ændre på det som ligenu virker, fordi hans eget job er på spil. Og så er Rafa taberen.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

THenry skrev: Det var underordnet om vi vandt eller fik uafgjort i går, men vi skal vinde over Lyngby. Det bliver en fed kamp med gang i den på tribunen (håber folk møder op for at støtte drengene).
Kan også afsløre, at der er planlagt lidt tifo til kampen også. Det er lang tid siden, så det er spændende om folk kan finde ud af det ;-)

Skal jeg komme med et forsigtigt bud på start-11, ser den sådan ud:

Dahlin
NK, Riis, Kian/Nico, Novak/AP
Rømer, JP
Rilwan, Duelund, Borring
Paul

Jeg så egentligt gerne at Kaan fik chancen fra start, men kampen er bare for vigtig til at smide ham ind til sin første start.

Taktikken må være, at vi skal ud og smadre igennem fra første sekund, for jo længere der går før vi får scoret, jo sværere bliver det da Lyngby kan nøjes med X. Vi skal ud og lægge Lyngby under pres fra start, og gerne som i kampen derovre skabe en masse chancer de første 15-20 minutter. Det bliver afgørende at vi får udnyttet vores chancer denne gang, og at vi samtidig ikke sætter bolden på spil hver eneste gang, da Lyngby er klart farligst på omstillinger.

Jeg tipper et 3-1 resultat til os, selvom vi har lukket 2,4 mål ind pr kamp i slutspillet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi kan tabe, men aldrig besejres

mortenS

Re: RE: Re: SL (S): Midtjylland vs. Lyngby

Indlæg af mortenS »

Arff skrev:
THenry skrev: Det var underordnet om vi vandt eller fik uafgjort i går, men vi skal vinde over Lyngby. Det bliver en fed kamp med gang i den på tribunen (håber folk møder op for at støtte drengene).
Kan også afsløre, at der er planlagt lidt tifo til kampen også. Det er lang tid siden, så det er spændende om folk kan finde ud af det ;-)

Skal jeg komme med et forsigtigt bud på start-11, ser den sådan ud:

Dahlin
NK, Riis, Kian/Nico, Novak/AP
Rømer, JP
Rilwan, Duelund, Borring
Paul

Jeg så egentligt gerne at Kaan fik chancen fra start, men kampen er bare for vigtig til at smide ham ind til sin første start.

Taktikken må være, at vi skal ud og smadre igennem fra første sekund, for jo længere der går før vi får scoret, jo sværere bliver det da Lyngby kan nøjes med X. Vi skal ud og lægge Lyngby under pres fra start, og gerne som i kampen derovre skabe en masse chancer de første 15-20 minutter. Det bliver afgørende at vi får udnyttet vores chancer denne gang, og at vi samtidig ikke sætter bolden på spil hver eneste gang, da Lyngby er klart farligst på omstillinger.

Jeg tipper et 3-1 resultat til os, selvom vi har lukket 2,4 mål ind pr kamp i slutspillet.

Fedt hvis der kommer tifo. Og forhåbentligt tæt på fuldt hus. Så der rigtig kan gives gas fra tilskue pladserne. Og det kan forhåbentlig være med til at presse Lyngby i bund.
I forhold til start-11 kunne jeg egentlig godt tænke mig at se Wilkheim, som jo er stærk dribler og mellemrum spiller, hvilket kunne bliver rigtig vigtigt hvis Lyngby pakker sig med 11 mand i feltet. Og umillibart virker han som en spiller der godt kan lide de store kampe (tænker her fx på FCK kampen hvor han var rigtig god)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

THenry

Indlæg af THenry »

Arff skrev:
24. maj 2017, 00:16
Fedt. Ja. Det er desværre ved at være noget tid siden. Glæder mig til, at se tifoen :D

Tidligere blev start 11 kaldt hen og deres navn blev sunget inden kampen/under opvarmningen. Er det bevidst eller ubevidst, at vi stort set ikke gør dette mere?

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

SL (S): Midtjylland vs. Lyngby

Indlæg af Arff »

THenry skrev:
Arff skrev:
24. maj 2017, 00:16
Fedt. Ja. Det er desværre ved at være noget tid siden. Glæder mig til, at se tifoen :D

Tidligere blev start 11 kaldt hen og deres navn blev sunget inden kampen/under opvarmningen. Er det bevidst eller ubevidst, at vi stort set ikke gør dette mere?
Ja, det er alt for længe siden, så derfor tog jeg fat i tifogruppen og BW, og i samarbejde med de to parter, og FCM, er der blevet stablet noget hurtigt, men visuelt flot på benene. Efterfølgende skal vi have evalueret, og planlagt hvad der skal ske fra næste sæson.

Jeg må være dig svar skyldig på dit spørgsmål om spilleropråb inden kampen, men ved at der bliver arbejdet på nogle løsninger mellem klubben, BW og de uofficielle.

Sent from my iPad using Tapatalk

felisan

Indlæg af felisan »

Arff skrev:
24. maj 2017, 11:17

Jeg må være dig svar skyldig på dit spørgsmål om spilleropråb inden kampen, men ved at der bliver arbejdet på nogle løsninger mellem klubben, BW og de uofficielle.

Ved du om BW sangen (Den der har afløst Black Flag Flying High) kort før kampstart er under evaluering også?
Set udefra virker det som lidt af en parodi, at der insisteres i at holde fast i en sang, som næsten ingen vælger at bakke op om alligevel.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

felisan skrev:
24. maj 2017, 12:24
Arff skrev:

Ved du om BW sangen (Den der har afløst Black Flag Flying High) kort før kampstart er under evaluering også?
Set udefra virker det som lidt af en parodi, at der insisteres i at holde fast i en sang, som næsten ingen vælger at bakke op om alligevel.
Den har været til heftig debat, men stadig ingen afklaring. Men grunden til at den fastholdes er Claus Steinlein, som er helt forelsket i den ;-)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

felisan skrev:
24. maj 2017, 12:24
Arff skrev:

Kan afsløre den er til debat til hver eneste fan forum.

Tror lidt den lever indtil der er nogen der får en bedre ide.

Sander

Indlæg af Sander »

Nu er det jo ikke Brøndby b-hold og FCK mestre vi skal møde, men top-tunet Lyngby og David Nielsen. De ved hvordan man vinder og har viljen. Iøvrigt vil Thorup som sædvanlig være bange; og starte defensivt. Det bliver meget svært for fcm.

Iøvrigt :
Følgende er resultatet af manglende evner hos Thorpe og klubbens ledelse:
Svigtende tilskuer opbakning. Kun godt 6000 til FCK.
FCK har på kort tid bevist, hvem der er professionel i dk.
Brøndby har lagt kæmpe afstand til fcm.
Uprofessionel behandling af klubbens eneste stjerne.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Sander skrev:Nu er det jo ikke Brøndby b-hold og FCK mestre vi skal møde, men top-tunet Lyngby og David Nielsen. De ved hvordan man vinder og har viljen. Iøvrigt vil Thorup som sædvanlig være bange; og starte defensivt. Det bliver meget svært for fcm.

Iøvrigt :
Sikke da en ordentlig omgang munddiarré du får lukket ud her, jeg ved knapt, hvor jeg skal starte.

Jeg kan komme i tanke om én kamp, hvor vi har haft et defensivt udgangspunkt - én kamp.

Hvordan er det Jess' og ledelsen skyld, at der kun kommer 6000 til en FCK-kamp?

FCK har bevist, hvad man kan man et dobbelt så stort budget som nummer 2 i ligaen, ja.

Ja, sikke en afstand Brøndby har - hele 7 point, hvilket er total forrykt når Brøndby har haft deres bedste sæson i dette årti, og vi samtidig har haft en af vores dårligste sæsoner i dette årti.

Hvor meget har du sat dig ind i tingene ift. Rafa? Hvor mange træninger har du set? Hvor mange gange har du talt med Jess, eller Rafa selv, og hvor meget har du fra medierne?

Det ville være fedt, hvis man satte sig ind i hvordan virkeligheden er, og hvordan tingene hænger sammen, inden man kommer med så skarpe udmeldinger!

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Arff skrev:
24. maj 2017, 21:32
Sander skrev:Nu er det jo ikke Brøndby b-hold og FCK mestre vi skal møde, men top-tunet Lyngby og David Nielsen. De ved hvordan man vinder og har viljen. Iøvrigt vil Thorup som sædvanlig være bange; og starte defensivt. Det bliver meget svært for fcm.

Iøvrigt :
Sikke da en ordentlig omgang munddiarré du får lukket ud her, jeg ved knapt, hvor jeg skal starte.
Enig
Arff skrev:
Jeg kan komme i tanke om én kamp, hvor vi har haft et defensivt udgangspunkt - én kamp.
Hvilken?
Jeg er enig i at vi ikke som udgangspunkt har været defensive. Vi har bare bare spillet dårligt i store perioder af sæsonen hvor det har set ud som om at holdet ikke spillede på samme klaver
Arff skrev:
Hvordan er det Jess' og ledelsen skyld, at der kun kommer 6000 til en FCK-kamp?
Nemt at svare på: Underholdningsværdi og resultater påvirker tilskuertal. Intet nyt der.
Arff skrev:
FCK har bevist, hvad man kan man et dobbelt så stort budget som nummer 2 i ligaen, ja.

Ja, sikke en afstand Brøndby har - hele 7 point, hvilket er total forrykt når Brøndby har haft deres bedste sæson i dette årti, og vi samtidig har haft en af vores dårligste sæsoner i dette årti.
Noget jeg ikke kan tage er når folk omtaler vores mesterskab som om at det var en tæt kamp. Vi endte jo kun med at vinde med 4 point. Well, det var ikke en tæt kamp. Det håber jeg vi kan blive enige om. Brøndby ville være mere end 7 point foran os hvis de havde noget at spille for i ligaen, de var vel 13 point foran vil jeg tro, da vi stadig havde en mikroskopisk mulighed for at hente dem. Desuden tror jeg ikke på at vi havde hentet tre point (om nogen) mod et FCK hold, hvis de stadig skulle bruge point. Brøndby og FCK har vel ikke lavet andet end at tabe siden mesterskabet og sølv blev afgjort, og det blev afgjort de skulle mødes i pokalfinalen.
Arff skrev:
Hvor meget har du sat dig ind i tingene ift. Rafa? Hvor mange træninger har du set? Hvor mange gange har du talt med Jess, eller Rafa selv, og hvor meget har du fra medierne?

Det ville være fedt, hvis man satte sig ind i hvordan virkeligheden er, og hvordan tingene hænger sammen, inden man kommer med så skarpe udmeldinger!
Han skrev at klubben behandlede Rafa uproffesionelt. Steinleins kække udtalelse var temmelig uintelligent og uprofessionel og pustede i den grad til gløderne. Jeg kan meget godt lide Claus som person og synes at han får for lidt kredit for det han trods alt har lavet i klubben, men jeg ville ønske at han var lidt mindre jovial og letsindig i sin omgang med pressen.

Derudover er jeg helt enig i at man skal passe på med ubetinget at tage Rafas parti når man slet ikke aner noget om baggrunden for de beslutninger der er taget
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Besvar