80% chance for at vi bliver mestre - og 0% for FCK!

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent

80% chance for at vi bliver mestre - og 0% for FCK!

Indlæg af Kent »

OK indrømmet - overskriften er lidt sensationspræget, men ikke desto mindre så vil det sidste afsnit nedenfor fremvise data, der understøtter det. Men jeg tænkte egentlig, at landskampspausen var en chance for lige at samle op på et par overvejelser vedr den sportslige status indtil videre.

Sportslig status
Efter 16 runder ligger vi med 29 point på en delt 3. plads. Vores budget siger at vi alt andet lige skal kæmpe om 2.-3. pladsen i år, så dermed er det vel relativt tilfredsstillende.

Hvis vi dykker lidt længere ned i det, så har vi scoret næstflest mål i ligaen sammen med Brøndby og kun 1 mål efter FCK, der har scoret flest. Til gengæld er der et meget stort spring ned på nr 4 på listen (FCN) der har scoret 13 mål færre - altså næsten 1 per kamp - det er mange!

Offensivt har vi altså været godt kørende, uden at der har været nogen egentlig enkeltspiller, som har strålet. Vores mål kommer fra mange spillere, og det ser jeg som en stor styrke. Samtidig har Polle og Paul trods alt hver især kun scoret et mål mindre end FCKs topscorer Cornelius og lige så mange mål som Santander. Så helt skidt er det ikke.

Defensivt er vi knap så godt kørende, og det er nok især her, vi skal finde grunden til, at vi trods alt ikke ligger højere i tabellen. Vi har lukket 19 mål ind i de 16 kampe, og det er det næsthøjeste af holdene i top-6. 6 cleansheets er heller prangende, og igen er det kun Sønderjyske, der har færre blandt top-6.

Jeg ser flere forklaringer på dette. For det første naturligvis savnet af Sparv. Sidste sæson var han den spiller med næstflest minutter, de fleste afleveringer per kamp, flest boldberøringer per kamp og næstflest tacklinger samt vundne luftdueller per kamp (har set bort fra Munksgaards ene kamp i dette). Med andre ord en markant nøglespiller både i vores spilopbygning og defensive arbejde. Det bliver altså en markant forstærkning, når han returnerer.
For det andet handler det for mig om kvaliteten af vores stoppere. Jeg oplever at Kian har været dårligere i denne sæson end sidste, og måske skyldes det hans makker i det centrale forsvar. Sidste år spillede han med Erik eller Bodurov, som er helt andre typer end Banggaard. Jeg savner i den grad en duelstærk ledertype i midterforsvaret. Jeg har egentlig meget sympati for Banggard, men den nuværende konstellation synes jeg ikke fungerer optimalt. Klubben er opmærksom på dette, og var jo millimeter (eller rettere et tidligere Kadlec-salg) fra Okore. Banggaard er til eksamen i dette efterår, og selvom han egentlig har klaret sig ok, så er min holdning at vores defensivt ikke har klaret det godt nok, og jeg ser Banggaard som det svageste led - så jeg forventer, klubben forsøger at hente en forstærkning til vinter.

Hvorfor er folk så utilfredse?
Ovenstående tal indikerer jo, at vi egentlig gør det meget godt - eller i hvert fald som minimum som man kunne forvente. Derfor kan det undre, at der er så mange folk, som er kritiske. På trods af at vi scorer mange mål, og lukker mange ind, er der folk der mener, at vi spiller uden offensivt koncept og at Jes er en defensiv træner. Det virker ikke som en helt korrekt analyse, men hvorfor er det sådan? Jeg tror, at der er flere forklaringer på det.
For det første en idyllisering af fortiden. Mesterskabssæsonen huskes gennem et lyserødt skær, og så virker det nuværende spil kedeligt. Mit gæt vil dog være, at hvis folk satte sig ned og så en random kamp fra foråret 2015, så ville de blive overrasket - i lange perioder spillede vi ikke godt, men vi fik resultaterne.
En anden forklaring tror jeg er, at vi har klaret os dårligt mod topholdene. Som andre har påpeget, så har vi ikke vundet over nogen af de andre top-6 hold og de manglende toppræstationer overskygger det superstabile spil vi har vist mod de 8 bundhold. Det tæller langt mere i folks forståelse af vores spil og præstation at vinde 1-0 over FCK end 4-0 over FCN eller 5-1 over Horsens.
Det er sådan set fair nok - hvis ikke vi begynder at præstere bedre mod top-6, så bliver slutspillet en kedelig omgang. For mig at se, indikerer resultaterne indtil videre, at bundniveauet er rigtig højt, mens vi ikke har ramt vores topniveau (i de rigtige kampe). Det er til dels forståeligt med tanke på manglen af Sparv samt udskiftningerne på de offensive pladser samt ændringer i spillestil. Det kommer til at tage tid. Jeg håber, at vi rammer vores topniveau i foråret, hvor det hele afgøres.

80% chance for, at vi bliver mestre - og 0% chance for at FCK gør det!
I den forbindelse kan jeg lige fremkomme med en statistik, der giver os gode chancer for at blive mestre :-)
En af de ting, som jeg ser folk brokke sig over, er at spillerne ikke er sat ordentlig op, og det først er efter at Thorup har skældt dem ud i pausen, at det begynder at fungere. Noget sandhed er der måske i det, for i hvert fald viser statistikken fra indeværende sæson, at vi er det 6. bedste hold i første halvleg og det bedste i anden. Det er der naturligvis nogle, som får vendt til en kritik af Thorup, men sådan er hans betingelser lige nu.

Men er det egentlig så skidt? Jeg har kigget på de 5 sidste sæsoner og set på, hvilke hold som var bedst i 1. halvleg og hvem, der var bedst i 2. Hvis man sammenholder det med hvilket hold, der blev mester, så ser det således ud:

2011-12: FCK-FCN. Mester: FCN
2012-13: FCN-FCK. Mester: FCK
2013-14: FCM-FCK. Mester: AaB
2014-15: FCK-FCM. Mester: FCM
2015-16: FCM-FCK. Mester: FCK

Altså: Det hold der de sidste 5 sæsoner har præsteret bedst i 1. halvleg er aldrig blevet mester, mens det hold, der har præsteret bedst i 2. halvleg er blevet mester 4/5 gange!
I indeværende sæson er FCK det hold, klarer sig bedst i 1. halvleg, mens vi som nævnt er det hold, der er bedst i 2. halvleg. Så 0% for mesterskab til FCK og 80% til os ;-)

Så lad os bare blive ved med primært at præstere i 2. halvleg og håbe at statistikken holder!

Brugeravatar
Stoffer

Re: 80% chance for at vi bliver mestre - og 0% for FCK!

Indlæg af Stoffer »

Kent skrev:
Ovenstående tal indikerer jo, at vi egentlig gør det meget godt - eller i hvert fald som minimum som man kunne forvente. Derfor kan det undre, at der er så mange folk, som er kritiske. På trods af at vi scorer mange mål, og lukker mange ind, er der folk der mener, at vi spiller uden offensivt koncept og at Jes er en defensiv træner. Det virker ikke som en helt korrekt analyse, men hvorfor er det sådan? Jeg tror, at der er flere forklaringer på det.
For det første en idyllisering af fortiden. Mesterskabssæsonen huskes gennem et lyserødt skær, og så virker det nuværende spil kedeligt. Mit gæt vil dog være, at hvis folk satte sig ned og så en random kamp fra foråret 2015, så ville de blive overrasket - i lange perioder spillede vi ikke godt, men vi fik resultaterne.
En anden forklaring tror jeg er, at vi har klaret os dårligt mod topholdene. Som andre har påpeget, så har vi ikke vundet over nogen af de andre top-6 hold og de manglende toppræstationer overskygger det superstabile spil vi har vist mod de 8 bundhold. Det tæller langt mere i folks forståelse af vores spil og præstation at vinde 1-0 over FCK end 4-0 over FCN eller 5-1 over Horsens.
Det er sådan set fair nok - hvis ikke vi begynder at præstere bedre mod top-6, så bliver slutspillet en kedelig omgang. For mig at se, indikerer resultaterne indtil videre, at bundniveauet er rigtig højt, mens vi ikke har ramt vores topniveau (i de rigtige kampe). Det er til dels forståeligt med tanke på manglen af Sparv samt udskiftningerne på de offensive pladser samt ændringer i spillestil. Det kommer til at tage tid. Jeg håber, at vi rammer vores topniveau i foråret, hvor det hele afgøres.
Dejligt indlæg. Mange tak for indsatsen.

Jeg er en af de kritiske. Og jeg vil fastholde, at det offensive koncept er ikke eksisterende. Det skal forstås sådan, at holdet ofte fungerer på meget forskellige måder (med tilsvarende forskellige resultater). Det indrømmer jeg, kan udlægges positivt. Det er også udtryk for omstillingsparathed. Min kritik bunder i, at "grundkonceptet" synes at være meget banalt (ikke eksisterende): Smid bolden frem og vind anden bolden.

Når spillet fungerer er min oplevelse, at det beror på spillernes individuelle kvaliteter og modstandernes personlige fejl fremfor konceptets evne til at fremtvinge chancer. Jeg synes dette understøttes i vores resultater, hvor vi mod modstandere af ringere kvalitet har fået vores point, men mod modstandere der begår færre fejl ikke har evnet det samme. Jeg indrømmer gerne, at jeg i de senere runder er blevet modbevist. Her har vi spillet med et stærkt og direkte pasningsspil, som har set særdeles positivt ud. Jeg synes særligt, at VdV har været afgørende, når dette har fungeret bedst, hvorfor jeg ikke køber kommentatorenes holdning til, at han ikke har været afgørende nok. Men jeg køber ikke præmissen, at de mange mål i sig selv(!) kan gøres til udtryk for at vi spiller god offensiv fodbold. Uden sammenligning i øvrigt (vi har allerede drøftet økonomi osv.) så lægger særligt FCK og Brøndby på deres gode dage et helt andet markant og dominerende pres på en modstander i det offensive spil. Vi ender ofte ud i en rodet affære medmindre vi er foran med 3 - det synes jeg også hører til billedet. Det kan så vel hænge sammen med defensiven.

Hvilket leder mig videre til.

Ligesom dig, Kent, er jeg meget spændt på at se i hvilket omfang vores niveau hæver sig, når Sparv kommer tilbage. Det er et helt afgørende moment for vores spil. Jeg er i øvrigt helt enig i din analyse af forsvaret (og Banggaard).

Sjov statistik du har fundet til sidst. En 80 % chance er jo god. Men jeg kunne forstå på Huffington Post at Hillary havde 98,9 % for at vinde det amerikanske valg. Så vi må hellere gemme champagnen lidt endnu. :lol:

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Kent skrev:OK indrømmet - overskriften er lidt sensationspræget, men ikke desto mindre så vil det sidste afsnit nedenfor fremvise data, der understøtter det. Men jeg tænkte egentlig, at landskampspausen var en chance for lige at samle op på et par overvejelser vedr den sportslige status indtil videre.

Sportslig status
Efter 16 runder ligger vi med 29 point på en delt 3. plads. Vores budget siger at vi alt andet lige skal kæmpe om 2.-3. pladsen i år, så dermed er det vel relativt tilfredsstillende.

Hvis vi dykker lidt længere ned i det, så har vi scoret næstflest mål i ligaen sammen med Brøndby og kun 1 mål efter FCK, der har scoret flest. Til gengæld er der et meget stort spring ned på nr 4 på listen (FCN) der har scoret 13 mål færre - altså næsten 1 per kamp - det er mange!

Offensivt har vi altså været godt kørende, uden at der har været nogen egentlig enkeltspiller, som har strålet. Vores mål kommer fra mange spillere, og det ser jeg som en stor styrke. Samtidig har Polle og Paul trods alt hver især kun scoret et mål mindre end FCKs topscorer Cornelius og lige så mange mål som Santander. Så helt skidt er det ikke.

Defensivt er vi knap så godt kørende, og det er nok især her, vi skal finde grunden til, at vi trods alt ikke ligger højere i tabellen. Vi har lukket 19 mål ind i de 16 kampe, og det er det næsthøjeste af holdene i top-6. 6 cleansheets er heller prangende, og igen er det kun Sønderjyske, der har færre blandt top-6.

Jeg ser flere forklaringer på dette. For det første naturligvis savnet af Sparv. Sidste sæson var han den spiller med næstflest minutter, de fleste afleveringer per kamp, flest boldberøringer per kamp og næstflest tacklinger samt vundne luftdueller per kamp (har set bort fra Munksgaards ene kamp i dette). Med andre ord en markant nøglespiller både i vores spilopbygning og defensive arbejde. Det bliver altså en markant forstærkning, når han returnerer.
For det andet handler det for mig om kvaliteten af vores stoppere. Jeg oplever at Kian har været dårligere i denne sæson end sidste, og måske skyldes det hans makker i det centrale forsvar. Sidste år spillede han med Erik eller Bodurov, som er helt andre typer end Banggaard. Jeg savner i den grad en duelstærk ledertype i midterforsvaret. Jeg har egentlig meget sympati for Banggard, men den nuværende konstellation synes jeg ikke fungerer optimalt. Klubben er opmærksom på dette, og var jo millimeter (eller rettere et tidligere Kadlec-salg) fra Okore. Banggaard er til eksamen i dette efterår, og selvom han egentlig har klaret sig ok, så er min holdning at vores defensivt ikke har klaret det godt nok, og jeg ser Banggaard som det svageste led - så jeg forventer, klubben forsøger at hente en forstærkning til vinter.

80% chance for, at vi bliver mestre - og 0% chance for at FCK gør det!
I den forbindelse kan jeg lige fremkomme med en statistik, der giver os gode chancer for at blive mestre :-)
En af de ting, som jeg ser folk brokke sig over, er at spillerne ikke er sat ordentlig op, og det først er efter at Thorup har skældt dem ud i pausen, at det begynder at fungere. Noget sandhed er der måske i det, for i hvert fald viser statistikken fra indeværende sæson, at vi er det 6. bedste hold i første halvleg og det bedste i anden. Det er der naturligvis nogle, som får vendt til en kritik af Thorup, men sådan er hans betingelser lige nu.

Men er det egentlig så skidt? Jeg har kigget på de 5 sidste sæsoner og set på, hvilke hold som var bedst i 1. halvleg og hvem, der var bedst i 2. Hvis man sammenholder det med hvilket hold, der blev mester, så ser det således ud:

Altså: Det hold der de sidste 5 sæsoner har præsteret bedst i 1. halvleg er aldrig blevet mester, mens det hold, der har præsteret bedst i 2. halvleg er blevet mester 4/5 gange!
I indeværende sæson er FCK det hold, klarer sig bedst i 1. halvleg, mens vi som nævnt er det hold, der er bedst i 2. halvleg. Så 0% for mesterskab til FCK og 80% til os ;-)

Så lad os bare blive ved med primært at præstere i 2. halvleg og håbe at statistikken holder!

Ja i forhold til, at FCM har klaret sig dårligt mod top 6 holdene, her kan man måske sige, at >FCMs forsvar kommer mere under pres i de kampe mod topholdene. Jeg er fuldstændig enig i, at FCMs defensiv er det svage led og som jeg også har påpeget hele efteråret, >>FCM forsvaret er ikke et tophold værdi.<<

2 FCK kampe og een Brøndby kamp har kostet alene 9 af de 19 mål der er gået ind,

Tager man en Randers kamp med på hjemmebane, så er det 11 ud af 19 mål. Man kan sige at 4 kampe mod 3 hold fra top4 har kostet 11 mål, resten dvs. 12 kampe har kostet 8 mål.

Korrekt at Banggaard nok er et svagt led, men det gør det ikke alene.

- Korrekt Kian har nok mere brug for at læne sig op ad en god makker i forsvaret end omvendt.

- Først på sæsonen her skifter JT målmand som vi andre blander lakrids, det bryder en rytme, hernæst går Dahlin lidt i stykker, og bliver smidt ind i FCK kampen i Midtjylland, tja ?

- Nu ved jeg, at der er nogle der reagere, men jeg skriver det gerne igen, den svageste side i FCMs forsvar, det er den side hvor Nissen spiller, nu nævner I top6 kampe, begge kampe mod FCK, her var det Nissens side der svigtede, i første kamp blev Nissen kørt rundt med, længere er den ikke.

Nissen har noget at byde ind med offensivt men defensiven her er han heller ikke et tophold værdi, ej heller er Rømer på den defensive midt er et tophold værdi.

Jeg synes det er imponerende, at FCM faktisk har klaret sig så godt til tråds, og med lidt held kunne de have haft 4-5 point mere end nu.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Men forsvaret er vel netop ikke godt nok, hvis det (forsvaret) bliver revet i stykket mod de andre top hold, men kun kan spille mod hold fra bunden.

Jeg er ikke uenig i, at Nissen (og nok særligt hans mentalitet - han vil fremad) har kostet i nogle kampe. Det mener jeg heller ikke, at der kan være tvivl om er tilfældet, men han har også haft en meget kometagtig start, så vi må forvente udfald - ligesom vi må med eks. Duelund. Jeg er til gengæld meget ueing i, at han ikke er et tophold værdigt - han har vist noget (for superligaen) unikt i visse kampe. Med vores filosofi så skal vi have plads til nogle unge talenter også i en top kamp.

Rømer er en anden snak. Han spiller jo primært den plads, fordi Sparv har været skadet. Jeg synes faktisk han har været god i rollen som stand-in. Han er ikke noget færdigt produkt på den plads. Men jeg så da meget gerne, hvis han kunne affinde sig med en rolle som rotationsspiller. Vi kommer forhåbentlig i EL gruppespil inden for de næste par sæsoner igen, og der vil det i mine øjne være en fornøjelse (med hans nuværende niveau også) at have Rømer i truppen til visse kampe i superligaen og pokalen. Hvis han så vokser som spiller på den position, så kan man genoverveje tingene (ideelt scenario).

Jeg er også ret enig i forhold til målmandsposten, men der må man bare sige, at Thorup har haft en svær nød at knække.

SimonH

Indlæg af SimonH »

Kent skrev:

I virkeligheden har vi vel 20% eftersom Brøndby ligger nr 2 med 80%

Noe

Indlæg af Noe »

Dejligt med en masse flere tal. Selvfølgelig skal der være plads til masser af følelser, men brugt som her, er tallene altså langt bedre til at sætte det hele i perspektiv.

Jeg synes at de viser, at vi har gang i en sæson fuld af paradokser. Rigtig mange af Kents stats peger på at vi er et absolut tophold, og så er der nogle der peger den anden vej. Alt i alt tror og håber jeg på, at det er fordi vi ser et hold under opbygning.

Først det positive: Vi laver mange mål, og det er alle der bidrager. Selv Banggaard laver mål som i Barcelona, når han gider. 36 mål er nok til at være tophold, og med en angriber som vi ”plejer” at have (Frank, duncan, Pusic i form) kunne vi nok have lagt 4-5 mål til den konto.

Vi laver målene (og pointsene) i 2. Halvleg: Det plejer også at være et topholds kendetegn. Og endnu mere klassisk for et tophold: Vi laver målene i de sidste 15 minutter. http://www.superstats.dk/maal/minutter 12 af vores mål er lavet i det sidste kvarter. Det vidner om god moral og tro. Og det var i øvrigt lige præcis den måde vi vandt mesterskabet på http://www.superstats.dk/maal/minutter? ... 5&vis=Maal

Havde vi kun de her tal, ville jeg have spillet alt hvad jeg ejede på et sikkert mesterskab til FCM.

Der er desværre også det negative. Kent har sådan set ridset det op. Forsvaret halter. Uden at have noget statistik at bygge det på, mener jeg at det kan opsummeres i Erik Sviatchenko. Han havde bare hele pakken, og kunne stabilisere alle omkring sig. Vi søger stadig efter erstatningen.

Sparv er nok en del af svaret, men begge dele peger på, hvad der altid vil være vores problem. Vi skal bruge held og dygtighed på at finde de her nøglefolk. FCK kan købe dem i bundter. Nogle af dem for næsen af os.

Endelig kan vi naturligvis ikke ignorere, at vi har præsteret for dårligt mod top 6. Vi mangler at vise topniveauet i de rigtige kampe. Man skal dog huske på, at vi ikke er blevet kørt ud på røv og albuer i de her kampe. Vi skal til at vise, at vi ikke er lige så gode, men bedre end dem. Hver gang.

Er vi så bare den bløde mellemvare? Tjae, vi bliver ikke mestre, selv om chancen jo er overvældende 80%. Til gengæld ville jeg ikke bytte trup med andre end FCK (og dem ville jeg heller ikke bytte med, men det har andre årsager).

Jeg synes at udfordringen er meget klar for os. Kan vi løfte forsvaret (og det kræver nok en reel leder dernede), så tror jeg vi vokser os rigtig stærke i løbet af foråret allerede. Og så er vi klar, hvis FCK holder udsalg efter Europa.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Jeg lavede lige en detaljeret opgørelse af vores statistik mod top6 og bund8:

Top6 (6 kampe): 0-3-3. Mål: 9-14. Point 3
Bund8 (10 kampe): 8-2-0. Mål: 27-5. Point 26

Pointsnittet er altså 2.6 mod bund8, mens det er 0.5 mod top6. Det er sgu en forskel, der er til at tage og føle på. Ligeledes scorer vi 2,7 mål i snit mod bund8, mens det kun er 1.5 mod top6. De 1.5 scorede mål er dog ikke så dårligt, hvis vi bare kunne lukke af bagude - men her har vi lukket 2.3 mål ind i snit mod top6 - sammenlignet med 0.5 i snit mod bund8. Eftersom en generel statistik også er, at det ofte er holdet med den bedste defensiv, der bliver mester, så skal vi i den grad have lukket udsalget i de bagerste kæder mod top6. Når man skal lave mindst 3 mål i snit for at få point, så er det sgu op af bakke.

En af de ubekendte faktorer i denne sæson er den nye struktur. Den medfører helt klart nogle nye dynamikker. Fx er presset på trænerne meget mindre i efteråret. Det er vel første gang i mange år, at vi ikke har set en trænerfyring i efterårsæsonen, hvilket sandsynligvis skyldes, at det er blevet sværere at rykke ned, og at alle ved at det endelige slag først skal slås til maj. Der er altså ikke nogen, som allerede mere eller mindre er rykket ned i oktober-november og derfor handler i desperation.

Det samme gælder nok også guldet. Selvom FCK ser stære ud nu, så giver slutspillet en langt hårdere matchning i foråret, hvor det gælder om at være skarp. Rigtig meget kan hentes i de sidste 10 kampe, og dem der står skarpest der, vil kunne rykke meget i tabellen, ligesom dem, der har et formdyk p det tidspunkt kan tabe meget. På den måde bliver det vigtigere at time formen i løbet af sæsonen. Hvis man skal have en nedtur, så koster den simpelthen mere i maj måned end i august - modsat tidligere. Så det bliver spændende at se, og forhåbentlig står vi stærk til slutspillet.

Fcm5600

Indlæg af Fcm5600 »

Det er Ihvertfald vigtigt ikke at give op på forhånd. Rigtig mange har travlt med at kåre FCK til mestre på forhånd. Men de kan få en nedtur tilsidst med 10 6points kampe. Så hænger vi på i Fcm og rammer en god stime i foråret, så kan alt ske. Hvis man tror på det. Det gør jeg.

Besvar