Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
DenStolteJyde

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af DenStolteJyde »

Men i forhold til trådens emne..

Det var fedt at se u19-drengenes energi på banen mod anderlecht.. Det må 1. holdet da gerne tage ved lære af.

Enkelte spillere på ungdomsholdet skal måske nok lige blive lidt bedre til at vide hvornår de skal aflevere frem for at køre selv.. men det skal nok nåes..

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

DenStolteJyde skrev:Men i forhold til trådens emne..

Det var fedt at se u19-drengenes energi på banen mod anderlecht.. Det må 1. holdet da gerne tage ved lære af.

Enkelte spillere på ungdomsholdet skal måske nok lige blive lidt bedre til at vide hvornår de skal aflevere frem for at køre selv.. men det skal nok nåes..
Helt enig.
Lige før man gerne vil se u19 holdet gå på banen mod Esbjerg, men kan godt være det lige er naivt nok alligevel.

Men det er en fryd at se u19 holdet kæmpe, og vi har vist også snakket om før hvordan både NK, Riis og Munksgaard har noget af det vi savner i en som Bach Bak. En ting er noget fanden-i-voldskhed og noget lederskab, men også bare det at få noget lyd og kommunikation ind. Ligner bare det ligger mere naturligt til de overnævnte end nogle af dem der skal være ledere på A-holdet.

Og vel egentlig også det primære problemet i vores defensiv. Kian og Banggaard er 2 gode forsvare, men de gør bare ikke hinanden bedre, fordi de begge er introverte. At der er en i forsvaret der er en Erik eller Maxsø type vil gøre dem bedre.
Ved de har arbejdet på det, men det er selvfølgelig forskel på om det ligger naturligt for en eller ej.

Lige en sæson og 20 kampe mere til dem, så tror jeg på det kan smitte op af :)

Noe

Indlæg af Noe »

Vi er sidssygt effektive, bare ikke i front!

Der er vældig meget snak om det offensive koncept i diverse kamptråde. Inspireret af nogle tal jeg fandt her: http://www.betxpert.com/artikel/afsloer ... ktive-hold, har jeg kigget lidt på noget målbart offensivt, nemlig afslutninger og mål.

Først til det jeg har hugget:

Målt på afslutninger, afslutninger på mål, og afslutninger pr. mål, ligger vi godt til. Faktisk rigtig godt:

Afslutninger (top 3)
Brøndby 285
FCK 253
FCM 220

På mål (top 3)
Brøndby 42,46%
FCN 41,61%
FCM 40,91%

Afslutninger pr. mål (top 3)
Horsens 7
FCM 7,59
FCN 8,76

Vi afslutter altså ofte, og vi afslutter godt og effektivt. Målt på de parametre (som jo ikke måler skønhedsværdi og flow) har vi altså et velfungerende offensivt koncept. Jeg har ikke kigget på antallet af dødboldsscoringer, men jeg har en klar fornemmelse af, at vi laver mange flere mål i åbent spil end tidligere (det kan man jo undersøge).

For mig at se er det interessante, at vi er så effektive, selvom vores angribere er holdt op med at score. Jeg har kigget på fordelingen af mål, på forskellige positioner:
FCM.jpg

Vi laver i år lige så mange mål pr. kamp som i mesterskabssæsonen. Den store forskel er, at midtbane og fløje står for den helt store del af vores mål (til sammen 62%).

Angribermålene er helt væk, sammen med Kadlec, som stod for 3 af de 7 mål angriberne har scoret. Skal man være ligefrem, så skylder angribergruppen 6 mål i denne sæson. De mål havde helt sikkert været points værd. (og dem kan Thorup trods alt ikke sparke ind selv ;))

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Ja interessant at se fordelingen hvor målene bliver scoret. Hvis vi havde muligheden for det så kunne det være sjovt at se hvor mange afslutninger der kommer fra de forskellige grupper og deres effektivitet. Hvor store chancerne er man får tilspillet sig.

Kunne man komme det spadestik dybere ville det se endnu mere skræmmende ud for vores angribere. Jeg kan ikke huske at vi nogensinde har haft en gruppe af angribere der skamløst har brændt chancer i den størrelsesorden på samlebånd. Det er helt vildt. På et eller andet tidspunkt skal de nok få hul på bylden. Det er jo ikke fordi de ikke kommer frem til dem. Flot at vi har scoret 30 mål uden angriber hjælp hvis jeg skal være en lille smule grov.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Noe

Indlæg af Noe »

Enig i at det kunne være sjovt at se chancefordelingen også. Umiddelbart kender jeg kun superliga.dk, som har sådanne tal tilgængelige. Desværre er deres statistikdel ikke serveret særlig imponerende. Vi kan godt finde tal, men det kræver lidt beregninger at hive noget brugbart ud. Er der nogen der kender en bedre kilde?

Det ser dog ud til, at Paul i snit har flest skud i alt (må man formode det er) hos os med 2,8 i snit.

Brugeravatar
DenStolteJyde

Indlæg af DenStolteJyde »

http://www.tvmidtvest.dk/artikel/fc-mid ... foran-maal

Det lyder utroligt, men vi er faktisk nogle af de allerbedste til at stoppe kuglen i kassen

Fcm5600

Indlæg af Fcm5600 »

Man behøver ingen studenterhue for at se, at med angribere der laver mål, ville FCM lægge lige med FCK. Hvorfor JT i den situation ikke giver de unge chancen, indtil Bruninho er klar, forstår jeg ikke. De kan jo ikke ødelægge noget, Pusic eller Onoachu kan bare ikke ramme noget som helst. De kommer til chancerne, men det er ikke nok. Sæt dem på reserveholdet, og når målene kommer, så giv dem chancen igen. Indtil da må må Thychosen og andre stjernefrø gerne få chancen.

Christian

Indlæg af Christian »

Pusic har det svært, både med mål og med bidrag i det opbyggende spil, men selvom Paul virkelig brænder store chancer og ofte ser lidt klodset ud, synes jeg han deltager flot i det opbyggende spil og derved bidrager til holdets styrke offensivt.
Fint at give de unge chancen, men jeg mener helt sikkert at Paul gør en positiv forskel, også selvom han ikke scorer så tit som chancerne lægger op til.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Pusic har det svært pt, det må man bare konstatere. Han er helt væk. Jeg håber at han snart finder noget selvtillid, for så mener jeg at han er vores bedste angriber - måske Bruninho vil vise sig at være bedre, man kan jo håbe. Paul kommer jeg aldrig til at se det store lys i, han er alt for bambi agtig - man får får hele tiden den fornemmelse at han ikke engang selv aner noget om hvad hans stænger gør. Af Bruninho, Pusic og Paul håber jeg dog at det er Paul der får gang i den, da hverken Pusic eller Bruninho kan forventes at være i FCM efter næste vindue. Pusic fordi han vil væk og Bruninho skal først vise sit værd og er sandsynligvis alt for dyr. Kan Paul lige ramme en stime inden et vindue åbnes så kan det være at vi kan komme af med ham for en lille skilling. Det er set før.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Kan desværre ikke huske hvilken tråd Kent lavede en optælling af minutter på banen, der blev udgjort af spillere fra akademiet?

Nogen der har styr på hvordan det ser ud lige nu?
Rammer vi målet/strategien på de 35 %?

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Så lige for at følge op på snakken om de 35 % (af total minutter til klub trænede spillere)
Der er nogle der har talt for os.

36,5 % og nr. 41 i Europa
http://www.football-observatory.com/IMG ... aining/en/

Ligeledes kunne en målsætning være stabilitet i truppen.
Tror vi lå okay med indtil mesterskabssæsonen, men siden har der som bekendt været noget udskiftning hvorfor vi ikke er med i top 100 (længere?)
http://www.football-observatory.com/IMG ... k/stay/en/

3,5 år i klubben i snit af de der spiller. Bør være en realistisk målsætning.
Har dog ingen bud på hvad den ligger på nu. Det er vel kun
Poulsen, Rømer og Rilwan der trækker rigtigt op af dem der spiller jævnligt nu.

Banggaard, Dahlin, Paul og NK er måske ved at være tæt på.

Danmas

Indlæg af Danmas »

Jeg kunne godt tænke mig at tage fat i opstillingen. Selve formationen synes jeg er en svær nød at knække.

Jeg har tidligere selv haft et ønske om en opstilling, hvor vi havde to i front. Paul fylder rigtig meget, men der er i mine øjne for få fremadrettede løb omkring ham, når han stiger til vejrs. Så bliver han netop den opspilstation, mange finder meget lidt charmerende. Lur mig om ikke stemningen var en anden, hvis han headede bolden i dybden lidt oftere.

Men tilbage til opstillingen.. Jeg har efterhånden svært ved at se, hvem der skal sløjfes til fordel for en ekstra angriber på banen. Vi er simpelthen så tungt besat på midtbanen, at jeg ikke kan se, der kun skal løbe to personer rundt. Det er på midtbanen, jeg ser vores vigtigste spillere. Poulsen og en fit Sparv er svære at komme udenom. Og hvis VdV kommer i form, så har han vel også navnet på holdkortet som noget af det første.

Jeg synes ikke, at det giver mening at snakke om at skippe en fløj eller forsvarsspiller til fordel for en angriber. Så hvordan foreslår I, at en eventuel 4-4-2 skal lykkes?

Skal den i virkeligheden hellere hedde 4-3-3, hvor vores fløje bliver det mere offensive? Eller 4-2-1-1, hvor VdV som offensiv midtbane (uden for mange dybdeløb) støtter op om Paul?

Jeg må hellere komme med mit bud. Synes det var sigende, at en af vores mest kreative og spændende offensive kort var ude at fortælle, at hans defensive pligter implicit kan have skadet den målform, han havde gang i. http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/skar ... tort-2017/

Derfor er jeg tilhænger af en 4-3-3 eller i det mindste en 4-1-4-1, hvor vores fløje får lidt friere tøjler til også at lure på omstillingerne uden at skulle løbe bolden frem helt fra egen forsvarszone.

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Jeg mener at vi i den grad mangler en Petter Andersson type, om vi så selv er i stand til selv at producere / udvikle en sådan spiller ved jeg ikke.

Der SKAL mere bevægelse omkring Paul, så han nemmere kan lægge bolden af og spillet nemmere kommer til at flyde. Måske fløjene sommetider kan trække lidt ind i banen og hjælpe lidt til ved jeg ikke, men det kunne måske virke i nogle kampe, alt efter hvem modstanderen er.

Danmas

Indlæg af Danmas »

Hvis vi spørger Duelund, er jeg sikker på, at han netop ser sig selv som den type spiller. Altså den offensive midt i en mere fri rolle. Det lyder sådan i seneste bold-artikel, hvor han nævner, at han gerne vil ind centralt.
Hassan vil også kunne udfylde pladsen. Ja, Olsson ville også kunne - det er min egen holdning.

Navnene er måske ikke så interessante igen. Nej, spørgsmålet bør i stedet lyde, HVORDAN vi skaber pladsen på holdet?

Det må jo blive på bekostning af en central midtbanespiller.
Mit gæt er, at det er HER, skoen trykker! For hvem skal have kniven i startopstillingen? Anføreren, viceanføreren eller ex-verdensstjernen?
Vi er vel alle enige om, at ingen af de tre kan indtage den offensive midt og samtidig levere dybdeløb, som jo netop er dét, vi alle hungrer efter..

Godt man ikke er træner..

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Det er vel trænerens lod, altid at træffe de rigtige og svære beslutninger om, hvem der skal spille og hvor, og altid sørge for, at vi får mest ud af det point mæssigt.

Besvar