De fleste herinde kender nok godt strategien, der lød på at vi efter Benham hentede en del spillere, da der var solgt ud af de bedste ungdomsspillere årene før. Nu har vi så flere gode talenter igen, og derfor geares der ned på indkøbene.
Jeg har i den senere tid bemærket, at det er blevet meldt ud, at ambitionen er, at akademispillere skal stå for 35% af spilletiden på førsteholdet. Det spørgsmål, der melder sig for mig, er så om det er det, som kan kaldes en talentklub - når der står udefrakommende spillere på 2/3 af spilletiden?
Så jeg har kigget lidt på tallene fra superligaen, for at undersøge det. Jeg har både set på målsætningen ift vores egen historik og ift andre klubber.
1. Er 35% spilletid til egenudviklede spillere meget for FCM?
Jeg har kigget på de sidste 10 sæsoner og spilletid i superligaen. Vi har i den periode brugt 51 egenudviklede spillere i alt (defineret som spillere, der på et tidspunkt har spillet ungdomsfodbold i klubben), som gennemsnitlige har spillet 3.158 minutter. Mest spilletid har Bak, Julle, Sylvester, Løssl, Rilwan og Izu fået (alle over 10.000 spilleminutter). I bunden er 21 spillere, som har fået under 200 spilleminutter.
I sidste sæson fik egenudviklede spillere 10.519 minutter, svarende til 32,2% af spilletiden. Dette er altså lidt under målsætningen. Jeg har hørt, at man har meldt ud, at man nåede målsætningen, og der er også et par pokalkampe, som ikke er medregnet her, som nok tæller op. Til gengæld har jeg så heller ikke Europa med, som vil ligge på ca. samme niveau som superligaen. Men vi ligger altså lige omkring målsætning.
Hvis man ser det over de sidste 10 sæsoner, så er indeværende sæson dog den sæson, hvor egenudviklede har fået færrest spilleminutter! Faktisk fik de næste dobbelt så mange spilleminutter i perioden 2010-2014, hvor de fik 60-64% af spilletiden (se figuren).

Det hænger naturligvis sammen med finanskrisen, der ramte klubben hårdt og tvang den til at bruge talenter. Men set over de sidste 10 år, er en målsætning om 35% spilletid til egenudviklede spillere altså ikke særlig ambitiøs for FCM. Så det er altså ikke gyldne tider for talenterne, og vejen til spilletid på førsteholdet har sjældent været så lang.
2. Er 35% spilletid til egenudviklede spillere mange ift ligaen?
Men hvordan klarer vi os set ift andre hold i ligaen på denne parameter? Jeg har kigget på procentdelen af spilletid for egenudviklede spillere for alle hold i sidste sæson - se grafen.

Det er ikke overraskende, at AaB og FCN klart er de klubber, der har brugt egenudviklede spillere mest. Det er måske i højere grad overraskende, at købeklubben over dem alle er Viborg - jeg kunne kun finde 27 spilleminutter til egenudviklede spillere, svarende til ca 1 promille af spilletiden. Hurra for en ungdomsafdeling
Målsætningen på de 35% vil placere os rimelig pænt i toppen af ligaen over brugen af egenudviklede spillere. AaB og FCN er i en liga for sig selv, men de er også villige til at gå på kompromis med resultaterne for at bruge egenudviklede spillere. Det er vi ikke ligefrem længere, når vi samtidig med målsætningen om de 35% også skal i gruppespil 2 gange mere inden 2020.
Konklusion
Vi er ikke så meget en talentklub, som vi har været. De 35% er ikke højt i et historisk perspektiv, men er måske omkring det maksimale vi kan klare, hvis vi samtidig skal have resultater. Set ift andre i ligaen har vi ikke noget at skamme os over, og det er kun klubber, som bevidst sætter talenter foran resultater, som giver markant mere spilletid til egenudviklede spillere.