14 Holds-Superliga 16/17
-
Steffen am
14 Holds-Superliga 16/17
Som alle nok ved ænder superligaen struktur til den såkaldte Venus B format, fra og med den nye sæson.
Mere om formattet, hvis man skulle have misset det:
Den knap så lange udgave
http://sofabold.dk/blog/gennemgang-af-d ... gastruktur
Den lange udgave
http://divisionsforeningen.dk/~/media/D ... porten.pdf
En ting jeg er i tvivl om ved formattet er, officielt siger man det er strukter med 36 kamp dage, men nedrykning-playoff kampene samt kampen om den sidste Europe League plads, må være den 37.-38. kampdag? eller er det blot en enkelt kamp?
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... oneWrapper
Mere om formattet, hvis man skulle have misset det:
Den knap så lange udgave
http://sofabold.dk/blog/gennemgang-af-d ... gastruktur
Den lange udgave
http://divisionsforeningen.dk/~/media/D ... porten.pdf
En ting jeg er i tvivl om ved formattet er, officielt siger man det er strukter med 36 kamp dage, men nedrykning-playoff kampene samt kampen om den sidste Europe League plads, må være den 37.-38. kampdag? eller er det blot en enkelt kamp?
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... oneWrapper
- Administrator
Re: 14 Holds-Superliga 16/17
Kampen om Europa league er kun 1 kamp, hvor vinderen af nedrykningsspillet skal på udebane.
-
mousebreaker
Som jeg læser bloggen (som ikke lader til at være genlæst før han postede den) så ser det sådan her udSteffen am skrev:
26 grundspilskampe, 6 hold i medaljespil, 8 hold i nedrykningsspil.
MEDALJESPILLET
Nummer 1 og 2 er selvskreven til Europa på samme måde som i dag, med samme forbehold for UEFA ranglisten.
Nummer 3 ELLER nummer 4 afhængig af om pokalvinderen findes blandt de to øverste hold eller ej, skal ud i EEN KAMP om den sidste plads til EL kval.
NEDRYKNINGSSPILLET:
Man inddeles i 2 grupper af 4 hold afhængig af placeringen i grundspillet. Gruppe inddelingerne: (7,10,11,14) i den ene og (8,9,12,13) i den anden
De to vindere af hver gruppe skal i playoff for at komme i play-off
Playoff for Europa
Gruppevinderen af den ene gruppe møder 2eren i den anden (og visa versa) over to kampe. Taberne af disse kampe går på sommerferie efter en sæson med 26 grundspilkampe + 6 kampe i nedrykningsspillet og 2 kampe i for at komme i betragtning til en playoff kamp for at komme i Europa. Det er 34 kampe i alt. De ender sæsonen som nummer 9 og 10.
De to vindere af disse kampe spiller nu to kampe om at slutte på henholdsvis 7 og 8 pladsen. 7 pladsen møder det hold fra medaljespillet der har kvalificeret sig til EL playoff kampen. Det hold der slutter som nummer 8 får 36 kampe over sæsonen. 7. pladsen får 37 da de jo skal spille en enkelt finalekamp mod holdet fra medaljeslutspillet (som også opnår 37 kampe)
Kampen om nedrykning
De fire hold der sluttede på enten 3 eller 4 pladsen i deres respektive grupper møder nu hinanden på kryds - nummer 3 møder nummer 4 fra den anden gruppe og visa versa. Man spiller ude og hjemme. I de her kampe får man to tabere og to vindere.
Vinderne af disse to opgør spiller mod hinanden ligeledes ude/hjemme. Vinderen af disse to opgør KLARER FRISAG og går på sommerferie med 36 spillede kampe på en 11. plads. Taberen af disse to opgør skal ud i to playoff kampe mod 3'eren fra 1. division. De går altså også på sommerferie med 38 spillede kampe efter en sæson hvor de ender som nummer 12.
Taberne ryger ud i to kampe mod hinanden hvor taberen ryger direkte ud som superligaens bundprop, nummer 14. Den første nedrykker har dermed spillet 36 kampe (26 grundspil, 6 i puljespil og 2 x playoff med ude/hjemme opgør) Vinderen af disse to kampe skal ud i to opgør mod 2'eren fra 1. division - og kommer dermed op på 38 kampe efter en sæson hvor de ender som nummer 13 og næstsidst.
Håber det var en hjælp
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
-
mousebreaker
Jeg glæder mig ret meget til den nye turneringsform træder i kraft. Det ser virkelig spændende ud. Der er i hvert fald ikke mange ligegyldige kampe til slut. Der er faktisk kun mulighed for at dem der bliver hægtet af i medaljespillet kan risikerer at "kede sig" - resten af holdene har meget at spille for helt til slut.
-
Steffen am
TakkerAdministrator skrev:Kampen om Europa league er kun 1 kamp, hvor vinderen af nedrykningsspillet skal på udebane.
Good onemousebreaker skrev: De to vindere af hver gruppe skal i playoff for at komme i play-off![]()
Heh, den havde jeg faktisk overset at jeg ikke havde fanget. Altså der er 2 hold der 'kun' spiller 34 kampe. ThxPlayoff for Europa
Gruppevinderen af den ene gruppe møder 2eren i den anden (og visa versa) over to kampe. Taberne af disse kampe går på sommerferie efter en sæson med 26 grundspilkampe + 6 kampe i nedrykningsspillet og 2 kampe i for at komme i betragtning til en playoff kamp for at komme i Europa. Det er 34 kampe i alt. De ender sæsonen som nummer 9 og 10
Det var det, Tak så mycket.Taberne ryger ud i to kampe mod hinanden hvor taberen ryger direkte ud som superligaens bundprop, nummer 14. Den første nedrykker har dermed spillet 36 kampe (26 grundspil, 6 i puljespil og 2 x playoff med ude/hjemme opgør) Vinderen af disse to kampe skal ud i to opgør mod 2'eren fra 1. division - og kommer dermed op på 38 kampe efter en sæson hvor de ender som nummer 13 og næstsidst.
Håber det var en hjælp
-
mousebreaker
Der er iøvrigt mulighed for ramaskrig og sure miner i den her turneringsform. Man ville ikke have point reducering som de har i Belgien fordi man kunne få en mester som havde lavet færre point end nummer to. Som det lige var sket i Belgien.
Men i bunden.... Der har vi miseren. Forestil jer en sæson som den Hobro har lige nu. De er laaaaaaangt efter den næstsidste. I den nye struktur kan de klare frisag ved at vinde play-off opgørene, mens hold som gennem 32 kampe har lavet måske 2 eller 3 gange så mange point ryger ud, eller kommer i slutkampene mod førstedivisionsholdene.
Det kan godt give anledning til polemik
Men i bunden.... Der har vi miseren. Forestil jer en sæson som den Hobro har lige nu. De er laaaaaaangt efter den næstsidste. I den nye struktur kan de klare frisag ved at vinde play-off opgørene, mens hold som gennem 32 kampe har lavet måske 2 eller 3 gange så mange point ryger ud, eller kommer i slutkampene mod førstedivisionsholdene.
Det kan godt give anledning til polemik
-
Steffen am
Ja, ville se ret grimt ud hvis denne sæsons Hobro ville klare frisag, men jeg hæfter mig ved det trods alt er 2 + 2 kampe og evt. 2 play-off kampe, inden holdet for alvor har klaret frisag.
Hørte argumentet i forbindelse med den sidste europa plads, at udover noget at spille for i play off 1 og 2, så ville man også give en gulerod til et hold der rammer momentum i foråret, til trods for et dårligt efterår.
Tænker om man kan sammenligne det med nedrykningsspillet, hvis vi igen tager Hobro, hvis det utænkelige sker at de vinder de sidste 8 kampe, ville det være en smule mærkeligt at se Hobro rykke ned, lidt ala Randers for nogle sæsoner siden, selvom det selvfølgelig var i det gamle format.
Hørte argumentet i forbindelse med den sidste europa plads, at udover noget at spille for i play off 1 og 2, så ville man også give en gulerod til et hold der rammer momentum i foråret, til trods for et dårligt efterår.
Tænker om man kan sammenligne det med nedrykningsspillet, hvis vi igen tager Hobro, hvis det utænkelige sker at de vinder de sidste 8 kampe, ville det være en smule mærkeligt at se Hobro rykke ned, lidt ala Randers for nogle sæsoner siden, selvom det selvfølgelig var i det gamle format.
-
mousebreaker
Jeg tænker at det er fordi at business er blevet mere vigtigt end det sportslige. Man laver det for at der skal være noget at spille om til sidste spilledag for så mange hold som muligt. I Danmark har man sat grænsen ved at topplaceringer ikke skal kunne anfægtes. Jo mere der er at spille om de sidste spilledage desto større er interessen. Dermed er der også mere økonomi i det for samarbejdspartnerne, vigtigst af alt TV. De får et bedre produkt og et bedre produkt vil man gerne betale mere for.
-
Steffen am
Så er der program oppe.
Ikke lang tid der er mellem hver kamp. Allerede med 2 midtuge kampe i efteråret
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... -paa-plads
Undrer mig over at man ligger 4. pokalrunde oven i CL 1/8 (8/3), i stedet for den frie dato 1/3
(tilsyneladende den eneste frie midtuge)
___
Den igangværende sæson havde vi vel i efteråret
6 + 6 europæiske kampe = 12
2 pokalkampe
17 (+ 1 programsat, men flyttet) superligakampe
Samlet set
12 + 2 + 17 = 31 kampe
I den nye, vil det ikke være urealistisk at antage vi træder ind i 1. EL kvalifikationsrunde og 3. runde i pokalturneringen hvilket potentielt vil give
8 + 6 europæiske kampe = 14
2 pokalkampe
21 superligakampe
Samlet:
14 + 2 + 21 = 37 kampe
____
Var egentlig fan af at slippe Sisto og Banggaard til OL (3./8.-20./8), men kan godt virke lidt presset, hvis de er ude af truppen i den periode.
Ikke lang tid der er mellem hver kamp. Allerede med 2 midtuge kampe i efteråret
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... -paa-plads
Undrer mig over at man ligger 4. pokalrunde oven i CL 1/8 (8/3), i stedet for den frie dato 1/3
(tilsyneladende den eneste frie midtuge)
___
Den igangværende sæson havde vi vel i efteråret
6 + 6 europæiske kampe = 12
2 pokalkampe
17 (+ 1 programsat, men flyttet) superligakampe
Samlet set
12 + 2 + 17 = 31 kampe
I den nye, vil det ikke være urealistisk at antage vi træder ind i 1. EL kvalifikationsrunde og 3. runde i pokalturneringen hvilket potentielt vil give
8 + 6 europæiske kampe = 14
2 pokalkampe
21 superligakampe
Samlet:
14 + 2 + 21 = 37 kampe
____
Var egentlig fan af at slippe Sisto og Banggaard til OL (3./8.-20./8), men kan godt virke lidt presset, hvis de er ude af truppen i den periode.
Det bliver godt nok interessant at se, hvordan det tættere program kommer til at påvirke ligaen.
Et efterår med gruppespil vil betyde, at der for landsholdsspillere kun er 2 uger fra jul til december, hvor der Ikke er to kampe om ugen. Det er altså et meget hårdt peogram, der stiller store krav til spillernes fysik og truppernes bredde. Jeg tror godt, vi kan forvente, at der er nogle hold der går totalt sukkerkolde i november/december (ligesom vi gjorde sidste år).
Fordelen ved den nye struktur er så, at der bør være flere 'bløde' kampe, hvor man kan rotere lidt med spillerne. Men samtidig er det jo afgørende at være i top6, så man kan måske ende med at nogle klubber nedprioriterer europæiske kampe mod slutningen af efteråret, for at sikre sig top6.
Et efterår med gruppespil vil betyde, at der for landsholdsspillere kun er 2 uger fra jul til december, hvor der Ikke er to kampe om ugen. Det er altså et meget hårdt peogram, der stiller store krav til spillernes fysik og truppernes bredde. Jeg tror godt, vi kan forvente, at der er nogle hold der går totalt sukkerkolde i november/december (ligesom vi gjorde sidste år).
Fordelen ved den nye struktur er så, at der bør være flere 'bløde' kampe, hvor man kan rotere lidt med spillerne. Men samtidig er det jo afgørende at være i top6, så man kan måske ende med at nogle klubber nedprioriterer europæiske kampe mod slutningen af efteråret, for at sikre sig top6.
-
mousebreaker
Hvis vi skal leve i en drømmeverden (i hvert fald for FCM) så har vi en bare nogenlunde skadesfri trup til den tid. Hvis vi altså kvaller til Europa, hvad vi langt fra er sikre på. Med en skadesfri trup så har vi gode spillere til overflod på alle positioner. Umiddelbart ikke på 6'eren, men når Rasmus Nissen kan spille så godt på begge backs så kan vel også spille 6'eren i ligaen for give Sparv lidt fri. Han spillede åbenbart 6'eren i Youth League mod Atletico. Jeg ved faktisk ikke hvilken plads der er hans foretrukne?? Han virker til at have den rigtige fysik til midtbanen. Jeg må indrømme at han har imponeret mig voldsomt.
Hvis Thorup endnu engang misbruger de kort han har i en Europa Cup sæson så bliver jeg vanvittig. Håber virkelig han har lært noget af det sidste halve år, for jeg har ingen illusioner om at han ikke er træner næste sæson hvis vi kvaller til Europa. Hvad er meningen med at have en bred og dyr trup med klassespillere over hele linjen hvis man ikke tør bruge 2. valget medmindre man er tvunget til det???
Hvis Thorup endnu engang misbruger de kort han har i en Europa Cup sæson så bliver jeg vanvittig. Håber virkelig han har lært noget af det sidste halve år, for jeg har ingen illusioner om at han ikke er træner næste sæson hvis vi kvaller til Europa. Hvad er meningen med at have en bred og dyr trup med klassespillere over hele linjen hvis man ikke tør bruge 2. valget medmindre man er tvunget til det???
-
Chiquizito92
Det er helt evident, at vi skal blive bedre til at få rotationen til at køre i næste sæson. Det har været et af de helt store problemer i denne sæson, som jeg ser det. Vi bør også, især hvis nogle af lønkronerne for Andersson og Jimbo anvendes, have en yderligere forstærket trup i efteråret, hvilket jo kun styrker bredden.mousebreaker skrev:Hvis vi skal leve i en drømmeverden (i hvert fald for FCM) så har vi en bare nogenlunde skadesfri trup til den tid. Hvis vi altså kvaller til Europa, hvad vi langt fra er sikre på. Med en skadesfri trup så har vi gode spillere til overflod på alle positioner. Umiddelbart ikke på 6'eren, men når Rasmus Nissen kan spille så godt på begge backs så kan vel også spille 6'eren i ligaen for give Sparv lidt fri. Han spillede åbenbart 6'eren i Youth League mod Atletico. Jeg ved faktisk ikke hvilken plads der er hans foretrukne?? Han virker til at have den rigtige fysik til midtbanen. Jeg må indrømme at han har imponeret mig voldsomt.
Jeg synes nu faktisk ikke at 6'eren er så svagt besat, som mange gerne vil gøre det til. Bevares, vi har måske ikke ét decideret andetvalg som på mange andre pladser, men omvendt er der mange unge der banker på til denne plads - Rutikanga, Gemmer, Nissen og Kairinen er vel alle talenter med et godt potentiale, der kan anvendes på positionen - ligesom vi med lidt rotation kan anvende enten Rømer eller Kian på den position (ved at sætte enten 32, Munksgaard eller Nissen ind på backen / Banggård ind i midterforsvaret).
Vi har i det hele taget så utroligt mange spændende unge spillere med gode fremtidsudsigter, at det ville være en skam ikke at bruge dette til at skabe en god rotation samt udvikle på de unge spillere.
-
Steffen am
More mig lidt over på samme dag,
- Hjulmand brokker sig over den nye struktur og sige der allerede nu er meget at spille om i alle kampe,
også selvom man ikke spiller om europæiske pladser eller nedrykning.
- FCN lader Emre Mor gå før de sidste 3 kampe.
- Hjulmand brokker sig over den nye struktur og sige der allerede nu er meget at spille om i alle kampe,
også selvom man ikke spiller om europæiske pladser eller nedrykning.
- FCN lader Emre Mor gå før de sidste 3 kampe.
Strukturen i denne sæson er jo heller ikke som normalt. Vores mesterskabssæson var den sidste. Hvis nr. 11 rykkede ned, slap FCN ham måske ikke.
-
Steffen am
Tjo.. men det er vel ikke meget anderledes end 9.-14. pladsen i de store ligaer?Acebone skrev:Strukturen i denne sæson er jo heller ikke som normalt. Vores mesterskabssæson var den sidste. Hvis nr. 11 rykkede ned, slap FCN ham måske ikke.