jonas386 skrev:Jeg undskylder på forhånd for Off-Topic.
Jeg gør det samme
jonas386 skrev:Dit første udsagn er altså at FCM skulle være en større klub end AaB, hvilket i sig selv selvfølgelig er objektivt forkert. FCM har andre økonomiske muligheder end AaB og er dermed mere interessant for spillere (især udenlandske), men du laver fejlen ved at sætte lighedstegn mellem de to ting, for det er ikke nødvendigvis sammenhængende. Især ikke idag hvor fodbolden mere end nogensinde handler om penge.
Lad os begge være ærlige, og vedkende os det faktum at ingen af os er helt objektive – og heller ikke enige

Her modsiger du dig selv – FCM har flere økonomiske muskler, og at det har stor betydning for fodbolden nu til dags, og så alligevel ikke?
jonas386 skrev:At man er villig til at investere penge i fodbolden er bestemt en begyndelse, men siger bare ikke særlig meget.
Efterfølgende skriver du at ambitionerne i FCM er større end i AaB, men er du sikker på du ikke forveksler store ambitioner med at være højlydt?
FCM har været meget mere vokale omkring egne ambitioner, hvilket sådan set er fint nok, men AaB opererer ikke med konkrete ambitioner på samme måde (såsom EL gruppespil hver 2. år osv), det betyder dog ikke at ambitionerne er mindre. AaBs ambition er, fuldstændig ligesom FCM, at blive danske mestre og komme i Europa. AaB er bare ikke lige så vokale som hos FCM og BIF, mit gæt er det skyldes unødvendigt udefrakommende pres fra omverdenen. Det kan man så synes om hvad man vil, indimellem savner jeg da også selv noget lidt mere konkret fra ledelsens side.
Har man ambitioner om at være med i toppen kræver det at man investerer – jo mere du har, jo større chance har du for at være med helt oppe. Muligvis har AaB ambitioner om at være med i toppen, men underspiller rollen hver gang de er med i toppen. Her er det anderledes hos FCM og BIF, som du selv nævner, og det har sine fordele og ulemper, ligesom den anden strategi har. Samtidig har AaB ikke det økonomiske råderum som giver mulighed for, at man på transfermarkedet kan vise sine ambitioner. I har skabt mange gode talenter, og opnået flotte resultater, men når de bliver solgt er det forfra igen, og det faktum gør det svært, at være et kontinuerligt tophold.
AGF har en stolt historie, men det er ikke ens betydende med at de er et step up ifht. til hverken AaB, Midtjylland eller SønderjyskE bare fordi de har engang har vundet noget.
jonas386 skrev:Udsagn nummer 2 er næsten rigtig, men nu er det ikke Brøndby eller Liverpool vi taler om. Vi snakker om et hold der blev mestre for 2 år siden, og gået videre fra EL for mindre end 10 måneder siden. AGF eksemplet er iøvrigt dumt. Der er vel ingen AGF fans tilbage der kan huske sidst de blev mestre, og alene i FCMs levetid har de været i 1. division 3 gange. AaB har i samme periode været mestre 3 gange, samt været i Europæisk gruppespil 4 gange. Herunder 2 gange ChL. .
Jeg prøver ikke at negligerer, hvad AaB har opnået – jeg siger bare, at udefra set har FCM pt. større ambitioner end AaB har, både ifht. udmeldinger og aggeren på transfermarkedet. Der er ingen tvivl om, at AaB har præsteret flotte resultater de senere år, også bedre end vi har. Men omvendt er jeg ikke i tvivl om at FCM over de næste 10-15 sæsoner opnår det samme, hvis ikke mere til.
jonas386 skrev:Du har helt ret i at historie der går for langt tilbage som sådan er ligegyldig for de spillere der skifter, men selvfølgelig er det relevant hvordan det er gået de sidste 5-10 år for den klub man skifter til. Hvis jeg som udlænding kom til dansk fodbold, uden nogle former for kendskab til ligaen, ville en klub som AGF formegentlig få mig til at tænke en ekstra gang da 3 nedrykninger på 10 år alligevel er en del. Det samme med en klub som Esbjerg. I et sådan tilfælde er det helt sikkert ligegyldigt at Vejle vandt nogle mesterskaber for 30 år siden, eller at OB engang har været top-dawg i dansk fodbold. Men det er bestemt ikke ligegyldigt at en klub har hentet 4 mesterskaber de sidste 20 år, samt har været det næstbedste hold internationalt, eller i det hele taget hvordan det er gået på det sidste. .
Her er jeg både enig og uenig. Selvfølgelig kigger man som spiller de sidste 4-5-6 sæsoner tilbage, men omvendt TROR jeg man kigger mere på nu og her. Havde AGF haft Midtjyllands trup, havde de været et attraktivt hold at spille for, hvorimod AaB med Hobro eller Viborgs trup næppe havde været interessant for en spiller – uagtet historien.
jonas386 skrev:Fodbold handler om nu og her, og ikke i går
Arh okay. Så det er FCMs 2 mega nederlag til Napoli, nederlag til Viborg, uafgjort mod OB samt nederlag til Roskilde der gør FCM til den større klub, eller hvad?
Du har da bestemt ret i at når man snakker mesterskabskamp, eller enkelte opgør, kan man stikke sine 7 ChL pokaler op i røven sammen med sine 32 mesterskaber, men nu er det ikke holdenes indbyrdes styrke jeg snakker om. Jeg er enig i at FCM nu og her har en bedre førsteholdstrup end AaB, men det er jo bare ikke det samme som "største klub".
Helt så bogstavligt skal du ikke tage det, men skal man som spiller vælge FCM vs. AaB, så kigger man selvfølgelig først og fremmest på projektet og den rolle man er tiltænkt og økonomien. Hernæst kigger man på set-uppet, truppen og de seneste 2-3 sæsoner tilbage, og her ser jeg(!) FCM som værende den mest attraktive klub pt. Træffer man sit valg ud fra de seneste års resultater er snakker selvfølgelig en anden.
jonas386 skrev:Man kan iøvrigt ret nemt sætte det op: Ville det virke realistisk at FCM i vinterpausen hentede en AaB profil, eks Spalvis, Thomsen eller Nikolai Larsen? Ikke at jeg tror på det modsatte ville finde sted iøvrigt.
FCMs større ambitioner og tilsvarende store økonomiske muskler burde vel kunne lokke spillere, også fra AaB, til.
I princippet burde det være realistisk, men man ser sjældent profiler skifte mellem to Superliga-klubber, da næsten samtlige spillere i ligaen tror at udlandet er meget, meget bedre end Danmark og Superligaen – selv Sverige er mere attraktiv for mange Superliga-spillere.
jonas386 skrev:Til sidst: Af ren interesse, hvordan mener du at toppen af dansk fodbold ser ud? Altså hvilke klubber mener du pt er de største herhjemme? Evt bare en top 4-5 stykker.
FCM, FCK, BIF, AaB og RFC er de fire største pt.