Skadestuen

Om FC Midtjylland og Black Wolves
FCM2000

Re: Skadestuen

Indlæg af FCM2000 »

Listen som maa betegnes som en skandale:

Dahlin
Bak
Erik
J. Larsen
Anderson
Sisto
Hassan
Hedinsson
Pusic
Poul

Mike80

Indlæg af Mike80 »

FCM2000 skrev:Listen som maa betegnes som en skandale:

Dahlin
Bak
Erik
J. Larsen
Anderson
Sisto
Hassan
Hedinsson
Pusic
Poul
Olson ind på midtbanen så ligner det en start 11 som IMO ville have top 3 niveau i ligaen! Skadefrekvensen er uden sidestykke og fuldstændigt vandvittigt! Ståle havde haft våde øjne helt ind i 2018 sæsonen, hvis det havde været FCK!! En hamrende ærgelig og tilbagevendende tendens, som jo desværre efterhånden klæber sig fast til klubben, og nærmest er blevet en fast del af de frustrationen det til tider også indebærer at holde med Fc Midtjylland. Nok om det! -Videre..
Mike80

Everybody hates us we don't care...

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Mike80 skrev:

Dahlin
Bak
Erik
J. Larsen
Anderson
Sisto
Hassan
Hedinsson
Pusic
Poul
Olson ind på midtbanen så ligner det en start 11 som IMO ville have top 3 niveau i ligaen! Skadefrekvensen er uden sidestykke og fuldstændigt vandvittigt! Ståle havde haft våde øjne helt ind i 2018 sæsonen, hvis det havde været FCK!! En hamrende ærgelig og tilbagevendende tendens, som jo desværre efterhånden klæber sig fast til klubben, og nærmest er blevet en fast del af de frustrationen det til tider også indebærer at holde med Fc Midtjylland. Nok om det! -Videre..
Sorry Olson, der er Saa mange paa den liste at det er svaert at faa alle med.

Ja der er et tydelig problem I FCM.

Skagen

Indlæg af Skagen »

Er der ikke en med lidt insiderviden som kan komme med nogle meldinger på hvordan det ser ud for disse spillere ??

Det er lidt frustrerende, at flere spillere pludselig er på skades listen og vi hører ikke rigtigt nogle prognoser på dem...

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Dahlin
Bak
Erik
J. Larsen
Anderson
Sisto
Hassan
Hedinsson
Pusic
Poul
Skandale synes jeg er et stort ord. Man må også jo se på hvad det er for nogle skader, det er ikke alt man kan gardere sig imod. F.eks. er der kæmpe forskel på Sistos overbelastning og Rilwans brækkede ben.

Men du kan godt smide

Olsson, Urena og Wolanski på listen også.

Og til kampen mod Viborg har Sparv så ydermere karantæne, så der er da nogle unge spillere der får chancen. Mon Sparv så spiller onsdag?

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Skandale er nok et for hårdt ord. Men det ville da være uansvarligt hvis ledelsen ikke har kigget vores fysiske sektor/behandler stab eller hvad man nu kalder dem - efter i sømmene. Vi har sæson efter sæson haft et væld af skader. Det kan der selvflg være mange årsager til. Uheld, Glasbens ramt trup sammensætning, dårlig udnyttelse af bredden i truppen, træneren ikke lytter til behandler staben vedr overbelastning, fysisk træner ikke giver nok restitution etc etc.

Det eneste jeg ved med sikkerhed er, at det er for naivt at skyde skylden på uheld. Døden har som regel en årsag som man siger. Jeg ved fra førstehåndsoplysninger at da Flinta røg til Silkeborg var de noget overraskede over den fysiske forfatning han kom med. Han var alt for overtrænet i de forkerte muskelgrupper ifht at skulle spille fodbold, hvilket ville medføre skader. Nu kender jeg så kun den historie fra een side og det er en gammel historie. Måske den fysiske træner i FCM på daværende tidspkt mente at det var korrekt træningsdosering - og det er muligt han har ret. Min pointe er at der flere opfattelser af hvad korrekt træning er for at spillerne kan præstere optimalt og samtidig minimere overbelastningsskaderne. Med vores skadeshistorik som det har set ud i mange sæsoner, så burde man måske tage det hele op til genovervejelse og se på om "det man ved er rigtigt" nu også er rigtigt.... resultaterne siger i hvert fald det stik modsatte
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Tak mousebreaker. Det var en af de mere nuancerede indlæg i denne tråd. ;)

Håber også den fysiske sektor bliver set efter, specielt Sistos tilbagefald burde have kunne været undgået.
Skader efter landskampe er svære at gøre noget ved, og en spiller som Andersson var aldrig kommet til FCM hvis han aldrig var skadet, kalkuleret risiko.

Hvad har vi, nogen der kan be-/afkræfte nogle af disse og evt. tilfølje?

Bak og Erik - Er meget fysiske en del af deres spillestil, kan næppe have været undgået, plus Bak nok ikke har så mange år tilbage.
Hassan - Brækket ben i kamp, kunne næppe have været undgået.
Urena, Olsson (og Novak) - skadet efter landskampe.

Anderson - Kalkureret da han blev købt ind.
Hedinsson - Blev overbrugt og brugt forkert i SønderjyskE imellem han blev handlet og han faktisk flyttede.

Sisto - Overbelastning, burde kunne have været undgået
Poul - Vrid i knæ og hold i ryg. Burde måske kunne styrke musklerne omkring?

Dahlin - Langtidsskadet i knæet?
J. Larsen - Langtidsskadet, kan ikke huske hvad?
Wolanski - Langtidsskadet, kan ikke huske hvad?
Pusic - Lille skade, kan ikke huske hvad?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Bak: Den grundlæggende skade var den han pådrog sig i Hobro, da han blev slagtet. Det kan man ikke gardere sig imod, men genopstarten kunne have været håndteret bedre. Det er jo snart ½ år, han har været ude! Meldte ud, at det ikke blev forværret af at spille, men det gjorde det alligevel. Burde ikke have spillet før han var helt klar.
Erik: Man har ikke meldt ud præcist hvad det er, men han blev testet inden Napoli, og man sagde at det mest handlede om hans egen smertetærskel. Burde have hvilet ham mod Napoli.
Petter: Har været ind og ud af holdet. Gamblede med ham til Legia-kampen hvilket endte med en forværring. Burde ikke have spillet den kamp.
Dahlin: Ind og ud af holdet trods småskadet. Horribelt forløb siden købet.
Hassan og Paul: Uheldigt fald. Det kan man ikke gardere sig imod.
Urena, Olsson og Novak: Ikke meldt noget ud om skade, men skete ved landskamp.
Hedi: Vanvittigt forløb. Ved ikke hvad der er op og ned i det.
Sisto: Tilbagefald efter at være brugt en del - men også haft småskavanker. Ved ikke om det er kommet på en gang eller sneget sig ind.
Pusic: Skadespause igen efter lige at være kommet tilbage. Burde have sparet ham mod Napoli.
Jim: Horribelt forløb. Har været ude ½ år uden nogen forklaring
Wolanski: Aner ikke hvad han fejler

Naturligvis er der en del skader, som man ikke kan gardere sig imod, men jeg synes også, at der er et mønster i, at folk har svært ved at komme i gang igen efter skader. Noget kunne tyde på, at vi presser dem for meget - eller de presser sig selv for meget. Der er mange tilbagefald imellem, hvilket kunne tyde på, at folk bliver meldt klar lidt for tidligt.

Enig i, at sundhedsstaben både selv skal kigge deres præstation og at man fra ledelsens side bør kigge på, om sundhedsstaben er tilstrækkelig dygtig og velfungerende. Det vi har set det sidste år har ikke været prangende, og det virker ikke realistisk, at der blot re tale om rent uheld.

Man skal naturligvis også kigge på proceduren for klarmelding af spillere. Hvem står for det? I sidste ende er det jo træneren, der sætter holdet, men har han taget spillere med mod sundhedssektorens anbefaling, fordi spillerne selv har meldt sig klar? Eller har sundhedssektoren klarmeldt en spiller eller meldt ud at skaden ikke ville blive forværret af at spille, hvorefter det er blevet værre?

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Kent skrev:Bak: Den grundlæggende skade var den han pådrog sig i Hobro, da han blev slagtet. Det kan man ikke gardere sig imod, men genopstarten kunne have været håndteret bedre. Det er jo snart ½ år, han har været ude! Meldte ud, at det ikke blev forværret af at spille, men det gjorde det alligevel. Burde ikke have spillet før han var helt klar.
Erik: Man har ikke meldt ud præcist hvad det er, men han blev testet inden Napoli, og man sagde at det mest handlede om hans egen smertetærskel. Burde have hvilet ham mod Napoli.
Petter: Har været ind og ud af holdet. Gamblede med ham til Legia-kampen hvilket endte med en forværring. Burde ikke have spillet den kamp.
Dahlin: Ind og ud af holdet trods småskadet. Horribelt forløb siden købet.
Hassan og Paul: Uheldigt fald. Det kan man ikke gardere sig imod.
Urena, Olsson og Novak: Ikke meldt noget ud om skade, men skete ved landskamp.
Hedi: Vanvittigt forløb. Ved ikke hvad der er op og ned i det.
Sisto: Tilbagefald efter at være brugt en del - men også haft småskavanker. Ved ikke om det er kommet på en gang eller sneget sig ind.
Pusic: Skadespause igen efter lige at være kommet tilbage. Burde have sparet ham mod Napoli.
Jim: Horribelt forløb. Har været ude ½ år uden nogen forklaring
Wolanski: Aner ikke hvad han fejler

Naturligvis er der en del skader, som man ikke kan gardere sig imod, men jeg synes også, at der er et mønster i, at folk har svært ved at komme i gang igen efter skader. Noget kunne tyde på, at vi presser dem for meget - eller de presser sig selv for meget. Der er mange tilbagefald imellem, hvilket kunne tyde på, at folk bliver meldt klar lidt for tidligt.

Enig i, at sundhedsstaben både selv skal kigge deres præstation og at man fra ledelsens side bør kigge på, om sundhedsstaben er tilstrækkelig dygtig og velfungerende. Det vi har set det sidste år har ikke været prangende, og det virker ikke realistisk, at der blot re tale om rent uheld.

Man skal naturligvis også kigge på proceduren for klarmelding af spillere. Hvem står for det? I sidste ende er det jo træneren, der sætter holdet, men har han taget spillere med mod sundhedssektorens anbefaling, fordi spillerne selv har meldt sig klar? Eller har sundhedssektoren klarmeldt en spiller eller meldt ud at skaden ikke ville blive forværret af at spille, hvorefter det er blevet værre?
Steinlein stod i forsommeren for aaben skaerm og sagde at nu skulle vi til at faa alle mand klar.

Nu ved jeg Ikke hvad du med sundhedssektoren, om den fysiske traener er med her.

Et gammelt raad siger, at hvis man er I god form saa er risikoen for skader mindre.

Jeg vil sige, at havde jeg en skade, saa vil jeg nok frabede mig behandling og raad fra FCMs
Sundhedssektor.

En ting er sikkert de staar ikke for mirakler.

Skagen

Indlæg af Skagen »

Som jeg skrev længere oppe i tråden, har vi ikke en insider i klubben som kunne komme med noget status ?? Peter Ross eller sådan noget..

Hvis man lidt frækt tænker, at en mand som Hedi forlænger vi nok ikke med.. Er det ikke bare med at bruge ham alt det vi kan hvis han kan spille en halvleg. Vi taber jo ikke noget hvis skaden bryder op igen...

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Sistos pause hænger som jeg forstår det sammen med at han er overbelastet og den lysken skade der holdt ham ude hele foråret var ved at give problemer igen.

Hvis det kun er en kort pause så har de handlet i god tid. Bliver det en længere pause så .......
Nu skal jeg jo ikke påstå at sundhedssektoren skal have en kollektiv ørefigen. Det kan jo godt være at de har advaret Thorup i god tid, men Thorup har følt sig presset til alligevel at bruge ham - og så håbe på at det går.

Uanset hvad så siger de sidste mange års skadeshistorik i almindelighed - og den nuværende i særdeleshed - at vores sundhedssektor skal lytte til Yoda

https://www.youtube.com/watch?v=z4jeREy7Pbc
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

THenry

Indlæg af THenry »

XYZ kan forhåbentlig minimere mængden af skader fremadrettet, men er der nogen, der ved hvad status er på XYZ-træningssystemet?

Synes jeg hørte for en del tid siden, at det kun var implementeret på Wunderelf Arena og MCH Arena, men ikke på træningsbanen i Ikast. Er vi ved at have systemet sat op, som vi gerne vil, eller går der yderligere tid, inden vi kan få den fulde udnyttelse af systemet?

Spicker

Indlæg af Spicker »

Wolanski har også springerknæ så vidt jeg har hørt.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Skagen skrev:Som jeg skrev længere oppe i tråden, har vi ikke en insider i klubben som kunne komme med noget status ?? Peter Ross eller sådan noget..

Hvis man lidt frækt tænker, at en mand som Hedi forlænger vi nok ikke med.. Er det ikke bare med at bruge ham alt det vi kan hvis han kan spille en halvleg. Vi taber jo ikke noget hvis skaden bryder op igen...
Det var vidst det der skete i SønderjyskE.

Tja.. det afhænger vel af om man har problemer med at sove osv.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

THenry skrev:XYZ kan forhåbentlig minimere mængden af skader fremadrettet, men er der nogen, der ved hvad status er på XYZ-træningssystemet?

Synes jeg hørte for en del tid siden, at det kun var implementeret på Wunderelf Arena og MCH Arena, men ikke på træningsbanen i Ikast. Er vi ved at have systemet sat op, som vi gerne vil, eller går der yderligere tid, inden vi kan få den fulde udnyttelse af systemet?
Det er korrekt, at systemet er sat op på Wunderelf og MCH. Så vidt jeg ved, har vi indtil nu indsamlet baselinedata, så det er først fra nu af, at vi vil begynde at få gavn af systemet. Jeg tvivler dog på den helt store gevinst ift skader, af den simple grund, at systemet er sat op de forkerte steder. Hvis det skulle bruges til at monitorere spillernes belastning og forudsige skader, så skulle det dække træningsbanen i stedet. Det er der spillerne bruger 80% af deres tid, og derfor der, der er mest belastning og størst risiko for skader. Så jeg tror ikke på nogen skadesmindskende effekt, da de data vi får ind ikke vil kunne bruges til det.

Låst