#Nej til awaykort

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Saemala
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: #Nej til awaykort

Indlæg af Saemala »

Jeg kan også godt se argumenter for at det fortrinsvis er Københavner klubberne der har problemet. Men jeg kan ikke se hvorfor det er så slemt og skulle det ske at der er en idiot fra OB der kaster en kanonslag på banen der rammer en bolddreng eller en fan fra FCM der kvæster en kontrollør. Så gør det måske tingene tingene nemmere for klubberne eller politiet at finde frem til de skyldige.
Jeg vil virkelig gerne høre hvordan det skulle hjælpe med at finde den skyldige? For kan overhovedet ikke se hvordan kortet skulle hjælpe på det. Det eneste sted kortet vil ramme, er at alle med karantæne ingen chance har for at komme ind, men det har kontrollørerne 100% styr på i alle andre klubber end FCK og Brøndby.

Det med away-kortet handler jo ikke kun om at registrere sig, men at man går væk fra et succesfuldt system som har kørt de sidste mange år med dialog som hovedårsagen. I stedet indfører man et system der på ingen måde har været succesfuldt andre steder, og fuldstændigt smadrer det samarbejde der har været mellem klub, fans og politi de sidste par år.
Høvdingen af Herning

oros

Indlæg af oros »

Jeg vil virkelig gerne høre hvordan det skulle hjælpe med at finde den skyldige?
Man ved jo hvem, der er lukket ind, så det kan vel godt lette opklaringsarbejdet.

I øvrigt er jeg i alt væsentligt enig med Mousebreaker. Jeg skal identificere mig selv så mange andre steder også, at dette blot er et lille irritationsmoment. Vil BW ikke stå for Awaykort, som så måske ikke kan fremskaffes, finder jeg blot plads på en neutral tribune. Jeg har flere gange stået ved siden af tilhængere fra udeholdet, og det går fint. Man skal blot respektere hinandens tilhørsforhold - og så er man naturligvis lidt afdæmpet som gæst.

Der tales og skrives meget om samarbejde og dialog. Dette har da også betydet færre anholdelser end tidligere. Det forstyrrer imidlertid billedet, at der i rigtig, rigtig mange kampe burde anholdes et - til tider betydeligt - antal for brug af ulovligt fyrværkeri. Der er for mange - alt for mange faktisk - der mener sig hævet over lige præcis den lov. For det er at overtræde loven at anvende det.

I stedet begiver man sig ud i at gradbøje den: det er kun kanonslag, der er farlige, det må naturligvis ikke kastes ned på banen, det skal holdes oppe blandt publikum, det skal.....
Nej, det skal ikke. Det skal slukkes helt alene af den grund, at det er ulovligt. Yderligere forklaring burde ikke være nødvendig.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Saemala skrev:
Det med away-kortet handler jo ikke kun om at registrere sig, men at man går væk fra et succesfuldt system som har kørt de sidste mange år med dialog som hovedårsagen. I stedet indfører man et system der på ingen måde har været succesfuldt andre steder, og fuldstændigt smadrer det samarbejde der har været mellem klub, fans og politi de sidste par år.
Hvorfor smadrer away kortet det hidtidige samarbejde mellem klub, fans og politi? Har hørt den begrundelse før - men kan du forklare hvorfor?
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

oros skrev:
Jeg vil virkelig gerne høre hvordan det skulle hjælpe med at finde den skyldige?
Man ved jo hvem, der er lukket ind, så det kan vel godt lette opklaringsarbejdet.
Ja, hvis kortet skal fungere som jeg formoder det er tiltænkt så ved man hvem der har været tilstede. Men klub og politi får også en database til rådighed med billede, navn og adresse. Hvis kameraerne på stadion eller tv fanger en idiot der kaster ting ind på banen, så har de alle muligheder for at finde den mand hurtigt uden at skulle bruge for mange resourcer

Kan kun være i alles interesse. Kan ikke se det anderledes. Medmindre man selv har hang til at kaste lightere efter modstandernes målmand.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Andro

Indlæg af Andro »

oros skrev: Man ved jo hvem, der er lukket ind, så det kan vel godt lette opklaringsarbejdet.
Nej. Så let slipper du ikke afsted med at vifte spørgsmålet til siden. Forklar venligst specifikt, hvordan awaykortet skal hjælpe med at finde frem til de skyldige.

Det tyder mest på, at du ikke aner noget om, hvordan tingene foregår. Problemet med at finde folk, der kaster ting på banen og lignende, er jo ikke, at man ikke ved, hvem folk på stadion er. Problemet er, at man ikke kan se, hvem der har gjort hvad. Du må gerne forklare, hvordan awaykortet skulle hjælpe på dette. Altså sådan helt specifikt. Begynder det at bippe i lommen på folk, hvis de kaster en lighter på banen? Hopper det op af lommen og fortæller politiet, at man har kastet en lighter på banen?
oros skrev:Der tales og skrives meget om samarbejde og dialog. Dette har da også betydet færre anholdelser end tidligere. Det forstyrrer imidlertid billedet, at der i rigtig, rigtig mange kampe burde anholdes et - til tider betydeligt - antal for brug af ulovligt fyrværkeri. Der er for mange - alt for mange faktisk - der mener sig hævet over lige præcis den lov. For det er at overtræde loven at anvende det.
Igen, hvad skulle awaykortet ændre på det her område? FCK har haft awaykort i snart 7 år. De har i den her sæson fyret mere pyroteknik af på udebane end nogen anden klub i Superligaen.

Problemet med awaykortet er, at det ikke vil hjælpe på balladen. Overhovedet. Det vil kun have den effekt, at tilskuertallene vil falde, og stemningen på udeafsnittene vil forsvinde. Det er en meningsløs formindsken af folks frihed. Du kriminaliserer alle folk på tribunen uden at få noget nævneværdigt ud af det.

Alle erfaringer fra udlandet viser, det er en dårlig idé. Europarådet frabeder det. Det er fra Divisionsforenings side intet andet end en blanding af ligegyldig symbolpolitik og decideret idioti

Nogle af os har kæmpet i mange år for stemningen på tribunen. Rejst rundet i landet hver weekend. Droppet utallige andre sociale arrangementer for i stedet at tage til Lyngby, Vestsjælland etc. for at følge holdet. Brugt hele weekender på at sidde og male tifoer. Så gider vi ikke se passivt til, når Divisionsforeningen forsøger at ødelægge stemningen og frugten af alt vores arbejde med ligegyldig symbolpolitik.

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

oros skrev:

Her har vi hele humlen i hvorfor alle rimelige mennesker burde være modstander!

Det som kortet kan bruges til er nemlig at sige, vi har godt nok ikke noget på dig men du var der, så på en eller anden måde må du jo være skyldig?
Intet andet, og ikke endngan Politiet kan svinge sig op til mere.

Der er ingen der vil påtage sig ansvaret for at sige "det her virker" fordi alle ved det er symbol politik.

Løsningen er rent økonomisk.
Klubberne skal straffes for at støtte op.
Ingen stemning til FCM kampe i en mesterskabs sæson. Så skal i nok se der sker noget når Hans Krabbe og FCM skal forklare hvorfor det nu påvirker pointene.
Formår de at skubbe det over på politikerne, så har vi valg år. Så skal vi bare have fodboldfans ud og spørge politikkerne om de støtter Awaykortet. video af det og så laver vi valg anbefalinger på baggrund af politikernes svar.

Om det er point eller stemmer det gælder, så er det i sidste ende et økonomisk spørgsmål.

Hvis man rent faktisk mener at man vil gøre noget ved sikkerheden på stadions og det er vigtigere end økonomi, så kunne man jo placere kampene på et fast tidspunkt så man understøttede kulturen på tribunerne. Mon ikke sikkerheden ville blive bedre af at man kendte den der stod ved siden af?
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Le Compte

Indlæg af Le Compte »

Hekler skrev:
oros skrev:

Her har vi hele humlen i hvorfor alle rimelige mennesker burde være modstander!

Det som kortet kan bruges til er nemlig at sige, vi har godt nok ikke noget på dig men du var der, så på en eller anden måde må du jo være skyldig?
Intet andet, og ikke endngan Politiet kan svinge sig op til mere.

Der er ingen der vil påtage sig ansvaret for at sige "det her virker" fordi alle ved det er symbol politik.

Løsningen er rent økonomisk.
Klubberne skal straffes for at støtte op.
Ingen stemning til FCM kampe i en mesterskabs sæson. Så skal i nok se der sker noget når Hans Krabbe og FCM skal forklare hvorfor det nu påvirker pointene.
Formår de at skubbe det over på politikerne, så har vi valg år. Så skal vi bare have fodboldfans ud og spørge politikkerne om de støtter Awaykortet. video af det og så laver vi valg anbefalinger på baggrund af politikernes svar.

Om det er point eller stemmer det gælder, så er det i sidste ende et økonomisk spørgsmål.

Hvis man rent faktisk mener at man vil gøre noget ved sikkerheden på stadions og det er vigtigere end økonomi, så kunne man jo placere kampene på et fast tidspunkt så man understøttede kulturen på tribunerne. Mon ikke sikkerheden ville blive bedre af at man kendte den der stod ved siden af?
Jeg vil personligt ikke svigte holdet pga at nogle vil se et plastic kort med mine personlige oplysninger. Jeg syntes klubbens første mesterskab er vigtigere end en principsag som denne. Bemærk at jeg ikke forsvarer awaykortet ønsker bare mesterskabet mere end noget andet.
Tony D'Amato: On any given Sunday you're gonna win or you're gonna lose. The point is - can you win or lose like a man?

tubbe93

Indlæg af tubbe93 »

Le Compte skrev: Jeg vil personligt ikke svigte holdet pga at nogle vil se et plastic kort med mine personlige oplysninger. Jeg syntes klubbens første mesterskab er vigtigere end en principsag som denne. Bemærk at jeg ikke forsvarer awaykortet ønsker bare mesterskabet mere end noget andet.
Away kortet er først fra næste sæson, hvorfor vi sagtens kan støtte holdet denne sæson, for derefter at vise vores modstand fra efterårets begyndelse, hvor ledelsen har vist at de går ind fra et away-kort !!
Vi kan også aftale et sted at mødes på neutral tribune i de første udekampe, hvor vi så støtter holdet og virkelig viser vores modstand mod away-kortet ! På den måde støtter vi holdet, og går mod away-kortet. Det er bare vigtigt, at der ingen der lavet noget ballade mod hjemmeholdets fans !
FCM!
FCM!
FCM!

Brugeravatar
Supernatural
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Supernatural »

Er der planlagt at boycutte udekampen i dag mod AAB? Eller er det først fra næste sæson?

oros

Indlæg af oros »

Nej. Så let slipper du ikke afsted med at vifte spørgsmålet til siden.
Du misforstår noget. Jeg går ikke ind for Awaykortet..
Jeg anser det blot ikke for værende en større gene end, at blive stoppet i politiets spritrazia i påksen. Ligesom jeg overholder færdselsloven, overholder jeg også gældende regler og love på diverse stadions! Så jeg bestiller et kort, og så er den skid slået. Det gider jeg da ikke bruge tid på at gå og ærgre mig over.

Men hvad med dig? Er du medlem af Ultras? Ja, for så går du jo officielt ind for pyroteknik på stadion. Du mener at fulde mennesker "har kontrol" over det midt i den tætteste menneskemængde på tribunen. Men de skal naturligvis stå med det i hånden. Er det det, du mener?

Hvem skal holdningsbearbejde Ultras, så de officielt og overbevisende tager afstand fra pyroteknik? Det er ulovligt så øvelsen består ikke i at få klubberne til at acceptere det!

oros

Indlæg af oros »

Jeg bliver også registreret til diverse sminarer i forbindelse med mit job. Faktisk går jeg rundt med et ID-kort, når jeg er på job.

Jeg ved ikke, om Awaykortet kommer til at virke. Men jeg ved, at de fangruperinger, der står for ulovlighederne er kolde i røven og uden for pædagogisk rækkevidde. Der har været samarbejdet og advaret på forskellig vis i årevis. Det hjælper ikke en hujende fis!

Vil du gå forrest Hekler, og få Utras til at forstå, at det er uholdbart at have en officiel holdning, der går ind for at bryde loven? Eller vil du hellere straffe klubben for at bakke op om deres forenings forsøg på at løse problemet? For vi er vel enige om, at det er et problem?

TBM

Indlæg af TBM »

Oros
Syntes du ikke at hvis pyro er det største problem vi i dansk fodbold at vi er nået langt?
Måske ville tiden så være moden til at kigge på lovliggørelse af problemet som de forsøger i Norge el Sverige.

FSE og Uefa har i samarbejde nedsat et udvalg som har til formål at indgive et lovforslag til EU som faktisk skal forbyde sådanne kort!
Da emnet kom op på konferencen slog Platini over i engelsk noget hvis sjældent sker for franskmænd, så det er noget den allerøverste top i klubbernes sammenslutning er imod også er det igen jeg ikke kan forstå at klubberne vil lave et sådan indgreb.

Den menige politimand giver udtryk for at "idioterne" bliver svære at håndtere når og ikke hvis de flytter sig over på de neutrale afsnit imellem hjemmeholdets fans!

At du så mener at et kort ikke vil betyde noget for dig er jo din sag men jeg vil i hvert fald gøre alt der står i min magt for at få ændret dette tåbelige kort og jeg bliver aldrig registret fordi jeg gerne vil se fodbold..
#nejtilawaykort

Thomas

oros

Indlæg af oros »

Syntes du ikke at hvis pyro er det største problem vi i dansk fodbold at vi er nået langt?
Nej, det synes jeg faktisk ikke. Kan du nævne den seneste runde uden pyro?
Måske ville tiden så være moden til at kigge på lovliggørelse af problemet som de forsøger i Norge el Sverige.
Nej, jeg synes ikke, det skal være lovligt at fulde mennesker står med pyro i hænderne i en stor, tæt menneskemængde. Sker det, er det mig, der bliver væk.
Pyroteknik er potentielt farligt og bør derfor håndteres af en uddannet pyrotekniker.
FSE og Uefa har i samarbejde nedsat et udvalg som har til formål at indgive et lovforslag til EU som faktisk skal forbyde sådanne kort!
Fint nok. Jeg er da også helst fri for besværet. Og det er den rigtige måde at gribe det an på.
Da emnet kom op på konferencen slog Platini over i engelsk noget hvis sjældent sker for franskmænd, så det er noget den allerøverste top i klubbernes sammenslutning er imod også er det igen jeg ikke kan forstå at klubberne vil lave et sådan indgreb.
Mon ikke det sker fordi klubberne tale før døve øren? Fansene går åbenlyst ind for lovbrud under dække af, at man vil "skabe stemning". Det sker til trods for, at klubberne frabeder sig det, leder efter de skyldige og uddeler langvarige karantæner, når de finde dem.
Den menige politimand giver udtryk for at "idioterne" bliver svære at håndtere når og ikke hvis de flytter sig over på de neutrale afsnit imellem hjemmeholdets fans!
Det er logisk - og jeg har ikke nogen løsning.

Det står enhver frit at bekæmpe Awaykortet, som man vil - så længe det sker inden for lovens rammer! Men jeg synes personligt, at det er en rigtig dårlig ide at straffe holdet ved at blive væk

oros

Indlæg af oros »

Det er faktisk muligt, at brænde fyrværkeri af udover de få dage omkring nytår. Det kræver, at man hyrer en pyrotekniker til stå for det samt, at man indhenter tilladelse til det.

Vil I gerne have pyro den 17/5? Godt, her er mit forslag:
Få BW til at kontakte klubben og forhør jer om muligheden for at hyre en pyrotekniker til at brænde det af inden kampstart. Jeg tror, klubben vil stille sig positiv.
På sigt kunne BW selv få uddannet en pyrotekniker, så man selv kan stå for det. Det sker naturligvis ikke fra den ene dag til den anden:
https://www.sik.dk/Virksomhed/Fyrvaerke ... fyrvaerker
Se, det kunne skabe stemning under sikre og ordnede forhold!

Men det fordrer naturligvis, at det ulovlige, potensforlængende pyro på tribunen forsvinder - én gang for alle.

Noerum

Indlæg af Noerum »

Er der nogensinde nogen der er kommet til skade, på mch arena som følge af pyro? Det eneste jeg kan huske, er da BW brugte alt for meget røg. Og der havde de endda tilladelse, til at bruge det.
Nej, det synes jeg faktisk ikke. Kan du nævne den seneste runde uden pyro?
Nej, men har du virkelig ikke andet at gå op i? Værd nu bare glad for, at der ikke rigtigt er problemer med slagsmål osv på stadion.

Besvar