Debat om ny struktur i Superligaen

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Ravnen

Debat om ny struktur i Superligaen

Indlæg af Ravnen »

Der er en masse snak i øjeblikket, om at strukturen for Superligaen skal ændre, for at de danske hold kan blive mere konkurrencedygtige.

Det bør vi da have en debat om.

Et forslag er fx at droppe nedrykning i en årrække: http://politiken.dk/sport/fodbold/ECE25 ... edrykning/

Her er fire forslag til hvordan det kunne se ud: http://politiken.dk/sport/fodbold/super ... perligaen/
Her er fire muligheder for en ny Superliga

10 hold i Superligaen

Mandskaberne mødes fire gange per sæson og kampantallet udvides fra 33 til 36.
Mulige fordele: Intensiveret kamp om at undgå nedrykning, forventeligt højere niveau. Mulige ulemper: Potentiel udvanding af flere prestigefyldte lokalopgør, der kan stå til afvikling fire gange årligt. Problemer med at kunne overholde den internationale kampkalender.

12 hold i Superligaen

22 kampe i et grundspil, hvorefter rækken deles i et slutspil og nedrykningspil med hver seks hold i en sæson med 32 spillerunder. Modellen blev nedstemt af DBU's repræsentantskab i 2003.
Mulige fordele: Flere kampe mellem titelkandidaterne. Mulige ulemper: Risiko for manglende tv- og tilskuerinteresse i nedrykningsspillet.

14 hold i Superligaen ('Den belgiske model')

26 runder i et grundspil, hvorefter rækken deles i mesterskabsslutspil (4 hold), Europa League-kvalifikationsspil (4 hold) og nedrykningsspil (6 hold). 32 kampe per sæson for klubber i top-8 efter grundspillet. 36 kampe for hold i nedrykningsslutspil.
Mulige fordele: Intens spænding om mesterskabet og måske øgede tilskuertal. Mulige ulemper: At det ikke nødvendigvis bliver de bedste hold set over sæsonens samlede kampantal, der kommer til at repræsentere Danmark i Europa League.

16 hold i Superligaen

Holdene mødes to gange i en sæson, der vil strække sig over 30 spillerunder.
Mulige fordele: Større chance for at en tilskuermagnet som AGF kan blive i den bedste række. Mindre risiko for dårlige baneforhold i det sene efterår og tidlige forår. Mulige ulemper: Risiko for mange forudsigelige kampe, da niveauets spændvidde vil være udvidet. Øget kamp om de samme sponsorkroner.
Jeg synes der er fordele og ulemper ved alle de skitserede forlag. Det med slutspil er jeg ikke umiddelbart tilhænger af. Hvad siger I?

Noe

Re: Debat om ny struktur i Superligaen

Indlæg af Noe »

Først det positive: Muligheden for at få gjort noget ved den skæve, og dybt uretfærdige struktur, som vi har nu. Det er tiltrængt.

For mig er det bedste og mest interessante setup en liga med 16 hold der mødes to gange. Det kommer desværre ikke til at ske. Storklubberne vil aldrig gå med til at dele kagen med yderligere fire hold. Hertil kommer argumentet om at færre hold vil styrke ligaen, og dermed skabe bedre resultater i Europa. Det kan der jo være noget om, men jeg har nu altid ment at vi spillede om et dansk mesterskab, ikke en ottendedelsfinale i Europa.

Vi ender nok desværre med en slutspilsmodel. Jeg håber, at vi kan "nøjes" med at lade bundholdene i SL og topholdene i 1. div spille et op/nedrykningsspil i foråret, og lade topholdene fortsætte som hidtil. Det ville give spænding i både efterår og forår.

Den løsning jeg absolut frygter mest, er modellen, hvor efterårets points reduceres (f.eks. halveres) i spændingens hellige navn. Prøv lige at forestille jer, at vores vinter-forspring på otte point blev til fire, og at vi derefter skulle møde FCK og Randers to gange i foråret? Det er jo grundlæggende en vanvittig tanke, og meget langt fra min idé om fair konkurrence.

ED: Nå ja, den "belgiske model" er selvfølgelig helt uretfærdig og vanvittig. Den slags hører hjemme i håndbold.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Jeg synes generelt, slutspil er ad helvede til. Det er en vanvittig slutning, at Belgiens succes kommer af deres ligastruktur. Mon ikke det har meget mere at gøre med deres intensiverede talentarbejde, som de har fokuseret på i over et årti efter det belgiske landsholds deroute i starten af 00'erne.

Jeg synes, den nuværende struktur er en af de mindst ringe. Jeg er bange for, at en udvidelse af Superligaen og 1. division til 16 hold hver vil udvande kvaliteten af ligaen. Men sportsligt vil det selvfølgelig være det mest retfærdige.

Idéen om halvering af point fra efteråret er decideret forfærdelig. Hurra, vi vandt, vi fik halvandet point... Fed devaluering af halvsæsonen.

Brugeravatar
Supernatural
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Supernatural »

Alt andet end slutspil. Et mesterskab skal vindes baseret på en hel sæson, og ikke bare fordi du med nød og næppe kom med i top 4. I DK er alle holdene næsten lige gode, og derfor kan det være hip som hap om man ender som 1 eller 4 fx. Ok, du har hjemmebanefordel, men det er ikke megen gevinst baseret på en hel sæson.

10 hold vil skabe en forfærdelig kedelig liga, hvor de samme hold kommer til at møde hinanden igen og igen. Det magter jeg simpelthen ikke. Der er ingen der gider og se 1. division, og læste et andet sted at en bruger kun fulgte med i Superligaen fordi hans hold, SønderjyskE, var repræsenteret. Det giver jo god mening. Den danske liga er simpelthen ikke interessant nok for den neutrale seer ellers.

Thomas92

Indlæg af Thomas92 »

Jeg synes man bør overveje en udvidelse af ligaen til 16 hold.

Det første argument vil selvfølgelig være en langt mere retfærdig struktur, som efter min mening også er mere interessant med flere hold (selvom andre naturligvis vil mene at niveauet vil falde og dermed gøre kampene uinteressante).

Det mener jeg dog ikke nødvendigvis er en fair præmis. Det vil sandsynligvis vise sig at være sandt i de første sæsoner, men samtidig vil den langt større sikkerhed jo netop give forretningsmæssig mulighed ofr en opblomstring blandt flere hold, som måske kan højne niveauet - Efter min overbevisning er en af de mest problematiske faktorer ved 12-holds-strukturen faktisk, at klubberne har et alt for risikobetonet, forretningsmæssigt grundlag. I og med at (for mange) hold må forhold sig til nedrykningsrisikoen skabes ikke et solidt grundlag for investeringer grundet for store risici ved nedrykning (konsekvenserne er jo set hos Vejle, AGF og Horsens eksempelvis)

og samtidig synes jeg egentlig der er flere klubber i 1. division som tilskuerinteressemæssigt godt kunne være med (AGF, Viborg, HB Køge, Vejle, Lyngby).

Med hensyn til TV-pengene er der jo faktisk et aspekt, som mange ikke tænker på. Selvfølgelig skal flere dele kagen, og der ville være 3 færre runder, men der er jo samlet set flere kampe totalt (8*30 = 240 , 33*6 = 198) ... Så kan de manglende 3 runder måske ovenikøbet et nedrykningsspil.

Det bliver så ofte afvist ud fra økonomiske årsager, men giver man strukturen lidt tid kan det måske skabe en sundere fodboldøkonomi?

Uldkraemmeren

Indlæg af Uldkraemmeren »

Jeg mener vores nuværende struktur er en skandale og jeg kan slet ikke få øje på at der kan være en eneste ulempe ved at udvide ligaen til 16 hold. Den danske liga struktur er den med færrest hold i stort set hele Europa og det kan ikke være tilfældigt.
Det er et decideret problem at så mange hold, (5-6 hvert år) er i nedrykningsfare. Vejle er som klub med en stor tradition og et godt stadion spildt potentiale pga. denne struktur, og Horsens er godt på vej, trods de lå i toppen af Superligaen for få år tilbage. Samtidigt har vi flere gode stadions og større byer i 1. division som kunne bidrage til interessen. Det er da væsentligt mere interessant for tilhængere af Lyngby at se holdet spille mod FCK frem for Skive. Flere hold der bliver matchet mod gode hold udvikler de unge spillere bedre. Samtidig er der bedre mulighed for at leje spillere ud til klubber på højt niveau, hvilket FCM kan drage nytte af eksempelvis.

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

Det vigtigste her at klarlægge hvilken vision man har for dansk fodbold. Er målet en helt fair liga, som har en høj grad kompetitiv balance, eller ønsker man at optimere økonomien i klubberne, samt konkurrence evnen i de internationale turneringer.

Jeg ønsker økonomien forbedret, samt konkurrence evnen internationalt.
En bedre økonomi i klubberne, gør at klubberne investerer mere i truppen, som så øger tilskuerinteressen, flere tilskuere på stadion er lig med et bedre produkt, og bedre TV-aftale og igen flere sponsorer, og sådan bliver det ved med at have afledte effekter på hinanden.

En Superliga med 12 hold med slutspil ville være en økonomisk gevinst, det ville øge konkurrenceevnen internationalt og nationalt, samt ville det generere flere tilskuere.

Forslag: 12 hold med 22 kampe i et grundspil, altså alle hold møder hinanden ude og hjemme. Herfter deles man op i et mesterskabsslutspil og et nedrykningsslutspil.

I mesterskabsslutspillet mødes man ude og hjemme (10 kampe). Man halvere pointene fra grundspillet, hvilket optimere spændingen, og tilskuerne vil strømme til. (Det belgiske mesterskabsslutspil har 60-70 % flere tilskuere i slutspillet end i grundspillet). Mange vil nok tænke, at så er der ingen tilskuere i grundspillet, men dette er ikke korrekt. Analyser viser at tilskuere gennemsnittet i grundspillet er det samme, som før en strukturændring. Det betyder at folk kommer på stadion alligevel. Dette vil anslåes at have markant øget interesse for medierne, sponsorerne og tilskuerne. Mange vil nok påpege at det er uretfærdigt at halvere på pointene, hvis man eksempelvis fører med 10 point. Det kan der være noget om, men hvis man ser det fra en anden vinkel, så ville det betyde at et FCM hold der efter grundspillet var 10 point efter guldet, kun var 5 point efter til slutspillet og derved havde en realistisk chance for at vinde det. Desuden vil det betyde, at mange flere hold vil kæmpe med om guldet, hvilket giver fyldte stadions. Vi ser selv hvor mange tilskuere der vælter ind på de danske stadions i de sidste 3-4 spiller runder i DK. Med et sådan slutspil vil vi have 3-4 hold der i de sidste mange runder vil skiftevis ligge nummer 1 og man vil ofte se, at i sidste spillerunde, vil der være 2-4 hold der realistisk set kan vinde guldet. Det vil have en monster interesse og være yderst attraktivt.

Nedrykningsspillet vil selvfølge ikke være lige så attraktivt, men det vil stadig være yderst attraktiv, da man kommer til at spille om tre nedrykningspladser. Nr. 7-8-9 vil være reddet en sæson mere i Superligaen, nr. 12 rykker ned, nr. 11 spiller mod nr. 2 fra 1. division over to playofkampe (meget attraktive kampe mediemæssigt, tilskuermæssigt osv.) Det samme gør nr. 10 mod nr. 3 fra 1. division.

Alt i alt vil sådan et forslag øge det finansielle fundament i klubberne markant, det vil desuden højne bundniveauet og det vil højne vores internationale konkurrence evne, da holdende bliver matchet med hinanden på nogenlunde samme niveau flere gange.

16 kampe vil være døden for dansk fodbold.

Der vil være en langt større spredning, hvilket vil betyde en række meget uinteressante kampe, hvor mange klubber intet har at spille for, og det vil skabe et langt dårlige produkt. Hvilket betyder en dårligere TV-aftale, mindre penge til klubberne, mindre penge til forbedring af niveauet, mindre sponsorkroner, mindre tilskuere osv. 16 hold vil være en katastrofe. Der er en grund til at både Sverige og Norge stadig er dårligere rangeret end Danmark på den internationale koefficient liste. De har begge 16 hold i ligaen, og de to lande har aldrig haft større problemer end de har lige nu. Klubberne mangler penge, og deres landshold mangler talenter.

Mange vil påstå at en 16 holds liga vil give mere plads til flere talenter, men det kan godt være at den vil det, men vi skal huske, hvis bundniveauet er lavere, så bliver de heller ikke matchet tilstrækkeligt, og de vil derfor ikke udvikle sig som man kunne ønske sig alligevel.

Uldkraemmeren

Indlæg af Uldkraemmeren »

Det største problem med den nuværende struktur er at én nedrykning sætter klubberne 4-5 år tilbage i udvikling. Det er Viborg, Horsens, AGF, og Vejle beviset på. Det er dét som sænker kvaliteten fordi klubberne desperat er nødt til at sælge ud af deres bedste etablerede spillere og største talenter efter nedrykning, og bundklubberne i Superligaen kun kan skrive korte kontrakter med absurde nedrykningsklausuler der gør at spillerne i månedsvis går rundt i økonomisk uvished hvilket kan hæmme deres præstationer.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Lupus1999 skrev:Man halvere pointene fra grundspillet, hvilket optimere spændingen, og tilskuerne vil strømme til. (Det belgiske mesterskabsslutspil har 60-70 % flere tilskuere i slutspillet end i grundspillet). Mange vil nok tænke, at så er der ingen tilskuere i grundspillet, men dette er ikke korrekt. Analyser viser at tilskuere gennemsnittet i grundspillet er det samme, som før en strukturændring. Det betyder at folk kommer på stadion alligevel.
Det er muligt, det optimerer spændingen, men det er også en sportslig devaluering. Det ville - sat meget på spidsen - også optimere spændingen, hvis alle hold fik nulstillet deres point i runde 32. I mine øjne må det være det hold, der over en sæson får flest point, som skal kåres til vinder. Alt andet er gøgl. Skal vi have et slutspil, skal holdene i det mindste have pointene med over. Overvej, hvor meget det havde smadret vores flotte efterårssæson, hvis systemet havde været sådan. Der er reelt ikke det store incitament for at vinde efteråret, så længe man kommer i top 6.
Vi ser selv hvor mange tilskuere der vælter ind på de danske stadions i de sidste 3-4 spiller runder i DK. Med et sådan slutspil vil vi have 3-4 hold der i de sidste mange runder vil skiftevis ligge nummer 1 og man vil ofte se, at i sidste spillerunde, vil der være 2-4 hold der realistisk set kan vinde guldet. Det vil have en monster interesse og være yderst attraktivt.
Som du selv skriver, kommer der i forvejen mange tilskuere i de sidste runder. Du skrev, at der var en stigning på 60-70 procent i forhold til grundspillet, men er det så meget mere, end der i forvejen gør, hvis man tager de sidste runder og sammenligner dem med resten af sæsonen?
Nedrykningsspillet vil selvfølge ikke være lige så attraktivt, men det vil stadig være yderst attraktiv, da man kommer til at spille om tre nedrykningspladser. Nr. 7-8-9 vil være reddet en sæson mere i Superligaen, nr. 12 rykker ned, nr. 11 spiller mod nr. 2 fra 1. division over to playofkampe (meget attraktive kampe mediemæssigt, tilskuermæssigt osv.) Det samme gør nr. 10 mod nr. 3 fra 1. division.
Det er virkelig ufedt f.eks. at blive nr. 7 i det system. Det betyder, at det vil være umuligt at lave en "Esbjerg", og reelt vil man kunne ende med at skulle have ligget klart højere end holdene over én.
16 kampe vil være døden for dansk fodbold.

Der er en grund til at både Sverige og Norge stadig er dårligere rangeret end Danmark på den internationale koefficient liste. De har begge 16 hold i ligaen, og de to lande har aldrig haft større problemer end de har lige nu.
Jeg er som sådan heller ikke ubetinget tilhænger af 16 hold. Faktisk så jeg gerne, at man fortsatte den nuværende struktur, men det skæve antal hjemme- og udekampe er selvfølgelig rigtig skidt.

Men! Jeg tror ikke på, at alting kan forklares med ligasystemer. Det er en utrolig kompleks opgave at skulle give et svar på, hvorfor dansk fodbold i en årrække har været over vores naboer. Men du skriver, at de to lande aldrig har haft større problemer, og det udsagn vil jeg stille mig stærkt tvivlende over for. Norge har set bedre dage, men i Sverige har Malmø lige været i Champions League og presser vel efterhånden FCK som Skandinaviens stærkeste klub. Den svenske liga er i gang med noget, der ligner et opsving, og tilskuerinteressen er stor. Rent økonomisk tror jeg også, det har betydet rigtig meget for de svenske klubber, at de får et par år siden indførte den samme forskerskatteordning som i Danmark. Pludselig kan Sverige tiltrække spillere, man måske kunne have forventet at se i danske klubber tidligere.

Belgiens succes kan heller ikke bare tilskrives ligasystemet. Man har haft intensivt fokus på et nationalt talentprogram i over ti år, tror jeg det er. Netop fordi Belgiens landshold var ved at gå i hundene. Med dedikeret arbejde kommer man langt; en hurtig ændring af ligastrukturen kommer ikke til at blive en mirakelkur. Spørg bare i Skotland.
Mange vil påstå at en 16 holds liga vil give mere plads til flere talenter, men det kan godt være at den vil det, men vi skal huske, hvis bundniveauet er lavere, så bliver de heller ikke matchet tilstrækkeligt, og de vil derfor ikke udvikle sig som man kunne ønske sig alligevel.
Det er jeg til gengæld enig i. En 16-holdsliga skal kun være fordi, man ønsker den mest sportsligt retfærdige afvikling af turneringen.

Dog mener jeg, det i hele denne diskussion er væsentligt at overveje, hvor meget man vil udvande sporten for at høste flere penge. Jeg synes, det lugter lidt af håndboldslutspil, hvor det er mere show frem for sportslig afvikling. Jeg er ikke tilhænger af at gå på kompromis med så meget for at lokke nogle medløbere ud af busken, fordi de har set, hvor (kunstigt) tæt ligaen er på grafikken bag Peter Møller i Fodboldmagasinet.

Noerum

Indlæg af Noerum »

Jeg vil mene at 14 hold vil være bedst. Så kunne man eventuelt krydre det med et nedrykning/oprykings slutspil som man bruger i Bundesligaen. AGF, Viborg, Vejle, Horsens og Lyngby vil kunne bidrage til superligaen, men så er der altså heller ikke andre interessante hold i 1 div.

Jeg synes ideen med 3 slutspil er latterlig. Det er ikke håndbold vi snakker om. Og så er det fornemt at sige, at det er den belgiske ligastruktur, der er skyld i deres succes. Belgien har traditionelt altid været mange niveauer over dansk fodbold. I hvert fald på klubplan. Der er er flere mennesker i Belgien, deres talent udvikling er på et meget højt niveau, og klubbernes økonomi er større end de danske klubbers.

Noe

Indlæg af Noe »

Lupus1999 skrev:Man halvere pointene fra grundspillet, hvilket optimere spændingen, og tilskuerne vil strømme til. (Det belgiske mesterskabsslutspil har 60-70 % flere tilskuere i slutspillet end i grundspillet).
Hvor har du de tal fra? Jeg er gået igennem de seneste fem færdigspillede sæsoner i Belgien, og tilskuergennemsnittet er altså faldet i samtlige sæsoner, når de nåede slutspillet.

Sæson Grundspil Playoffs Dif
2013/14 11724 11486 -238
2012/13 11196 10308 -888
2011/12 11784 10709 -1075
2010/11 11824 10622 -1202
2009/10 11925 11220 -705

Via http://www.football-lineups.com/tourn/J ... _avg_atte/

Vi har ikke brug for alle mulige strukturelle genveje i spændingens hellige navn. Hvis vi skal gøre noget, er det for at øge den grundlæggende tilskuerinteresse i samfundet. I den forstand er der lige så god grund til at lade sig inspirere af traditionelle ligastrukturlande som Holland og Sverige som Belgien. Vi burde spørge os selv, hvordan Heerenveen kan have et snit på 23.000 tilskuere, og FCK burde (i høj grad) spørge sig selv, hvordan Ajax kan have snit på 50.000 og Hammarby et på over 20.000 i næstbedste række.

Noe

Indlæg af Noe »

Derudover: Indførelsen af playoff-systemet 2009/10 ser ikke ud til at have nogen drastisk effekt på tilskuertallet i Belgien.
Vedhæftede filer
eredivisie1.jpg

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Denne debat om "ny struktur i Superligaen" fatter jeg ikke meget af. Hovedtrækkene forstår jeg, men jeg ved ikke hvor det stiller os fans og klubberne. Vi vil gerne have flere kampe ? Vil vi ? kommer der flere tilskuer til kampene når strukturen ændres ? får klubberne større indtjening ? Er det klubberne der bestemmer hvilken model man vælger, hvis man altså vælger en ny model ?

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Det er noget der bestemmes på DBUs repræsentantskab.

I 2003 blev et slutspil nedstemt på repræsentantskabsmødet: http://www.dbu.dk/Nyheder/2003/Februar/ ... l_nedstemt

JP: http://jyllands-posten.dk/sport/ECE3432 ... dsstoedet/

Det vil overraske mig, hvis det flertal der var i mod det dengang, nu pludselig går ind for slutspil, selvom det er nogle år siden efterhånden.

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

Noe skrev:
Lupus1999 skrev:Man halvere pointene fra grundspillet, hvilket optimere spændingen, og tilskuerne vil strømme til. (Det belgiske mesterskabsslutspil har 60-70 % flere tilskuere i slutspillet end i grundspillet).
Hvor har du de tal fra? Jeg er gået igennem de seneste fem færdigspillede sæsoner i Belgien, og tilskuergennemsnittet er altså faldet i samtlige sæsoner, når de nåede slutspillet.

Sæson Grundspil Playoffs Dif
2013/14 11724 11486 -238
2012/13 11196 10308 -888
2011/12 11784 10709 -1075
2010/11 11824 10622 -1202
2009/10 11925 11220 -705

Via http://www.football-lineups.com/tourn/J ... _avg_atte/

Vi har ikke brug for alle mulige strukturelle genveje i spændingens hellige navn. Hvis vi skal gøre noget, er det for at øge den grundlæggende tilskuerinteresse i samfundet. I den forstand er der lige så god grund til at lade sig inspirere af traditionelle ligastrukturlande som Holland og Sverige som Belgien. Vi burde spørge os selv, hvordan Heerenveen kan have et snit på 23.000 tilskuere, og FCK burde (i høj grad) spørge sig selv, hvordan Ajax kan have snit på 50.000 og Hammarby et på over 20.000 i næstbedste række.
Gennemsnittet for den Belgiske liga er som du korrekt skriver omkring de 11.000 tilskuere, men hvis du regner gennemsnittet ud alene for mesterskabsslutspillet ligger det på omkring 18.000 tilskuere.

Kigger man på tilskuersnittet 5 år før strukturændringen, sammenlignet med de 5 år med ændringen, så vil man se en lille stigning. Dette dementerer argumentet om at Superligaens eventuelle grundspil ville blive udvandet og kedeligt. Tværtimod ville vi give klubberne 10 slutspilskampe med fyldte stadions og med utrolig meget tryk på og markant højere indtægtsgrundlag.

Besvar