Matthew Benham (ny ejer)

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent

Re: Matthew Benham (ny ejer)

Indlæg af Kent »

Med signingen af Marco får vi i hvert fald testet det nye scoutingsystem. Han er jo sådan set prototypen på den spiller, som vi skulle hente, fordi vi er 'klogere' end de andre. Han er ikke kendt, 'fancy', højeksponeret eller har gode stats. Kort sagt, er han altså en spiller, som ikke virker interessant, fordi han ikke ser god ud.

Når vi henter ham, er det jo så ikke fordi, at vi er blevet forblændet af gode statistikker fra en dårlig liga eller en enkelt god kamp. Det burde være fordi vores beregninger viser, at han faktisk er undervurderet (hvilket vel netop er det, vi fans også gør - ham Ghaneseren så i hvert fald mere spændende ud, ud fra stats) og derfor er der 'value for money'. Det er altså en spiller, der ikke ser god ud på papiret, men som vores data siger rent faktisk er det.

Det bliver spændende at følge - og en god test af systemet!

Noe

Indlæg af Noe »

Kent skrev:Med signingen af Marco får vi i hvert fald testet det nye scoutingsystem. Han er jo sådan set prototypen på den spiller, som vi skulle hente, fordi vi er 'klogere' end de andre. Han er ikke kendt, 'fancy', højeksponeret eller har gode stats. Kort sagt, er han altså en spiller, som ikke virker interessant, fordi han ikke ser god ud.

Når vi henter ham, er det jo så ikke fordi, at vi er blevet forblændet af gode statistikker fra en dårlig liga eller en enkelt god kamp. Det burde være fordi vores beregninger viser, at han faktisk er undervurderet (hvilket vel netop er det, vi fans også gør - ham Ghaneseren så i hvert fald mere spændende ud, ud fra stats) og derfor er der 'value for money'. Det er altså en spiller, der ikke ser god ud på papiret, men som vores data siger rent faktisk er det.

Ja, systemet bliver testet, og vi stikker dermed næsen frem igen. Der skal nok være nogle, der er klar med spydighederne, hvis han falder igennem (og det er forståeligt). Netop der for, er jeg glad for at man er lidt forsigtig her: En lejeaftale er en fin måde at teste den nye virkelighed på.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Noe skrev:
Kent skrev:Med signingen af Marco får vi i hvert fald testet det nye scoutingsystem. Han er jo sådan set prototypen på den spiller, som vi skulle hente, fordi vi er 'klogere' end de andre. Han er ikke kendt, 'fancy', højeksponeret eller har gode stats. Kort sagt, er han altså en spiller, som ikke virker interessant, fordi han ikke ser god ud.

Ja, systemet bliver testet, og vi stikker dermed næsen frem igen. Der skal nok være nogle, der er klar med spydighederne, hvis han falder igennem (og det er forståeligt). Netop der for, er jeg glad for at man er lidt forsigtig her: En lejeaftale er en fin måde at teste den nye virkelighed på.
Men både Tim Sparv og Jim Larsen er også hentet efter vores nye scoutingsystem! Det er begge spillere, som i den danske liga er gode navne. Så det man skal lægge mest vægt på, må være "value for money" ligegyldig om det er en etableret spiller, eller om det er en "ukendt" spiller fra Rusland, som har spillet VM. Personligt bider jeg dog mest mærke i, at det selvfølgelig ikke er statistik der har sidste ord, men mere ledelse og trænerstaben.

Jeg ved, at Midtjylland gerne ville have haft Lasse Nielsen, men at analyse/scoutingsystemet ikke mente, at det var nok "value for money". Om systemet har ret eller ej, det skal jeg ikke kunne svare på, mens i mine øjn mener jeg bestemt at Lasse Nielsen ville være en spiller som kunne gøre det godt i FCM.

Men heldigvis er en "low risk" spiller vi har hentet, da vi om 4 måneder har mulighed for at sige, at han ikke levede op til forventninger! Men mit spørgsmål lyder så: Hvordan skal vi nu scoute spillere? Skal vi fortsat lytte og blindt stole på Benham's system, eller skal vi gå tilbage til gamle dyder, og stadig hente spillere efter "intuition og følelse"? Hvis man sætter det firkantet op, kan man sige at denne signing skal bevise om han system virker eller ej?!
Vi kan tabe, men aldrig besejres

Uldkraemmeren

Indlæg af Uldkraemmeren »

En mand der kan spille i groft sagt tre måneder (19. september og frem til transfervinduet åbner) kan man ikke bruge til ret meget måling. De skal virkelig have de detaljerede data hevet ud af pcen, hvis de efterfølgende vil tilbyde ham en eksempelvis fire-årig kontrakt der gælder til han er 28, baseret på de 0-5 mål og ditto assists han kan nå at score i den tid.
Jeg tror vi skal have hentet flere spillere før vi kan sige noget om hvorvidt scouting systemet virker. Andre kan også gøre det uden, vi må sige at Aab er særdeles dygtige til lejeaftaler. Duncan, Lumb (med hjælp fra Tim Janssen i Esbjerg) sikrede Aabs redning fra 1. division og Jønsson sikrede dem mesterskabet i sidste sæson. Dertil kommer at Rubin Okutie ene mand sikrede at SønderjyskE overlevede i sidste sæson.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Uldkraemmeren skrev:En mand der kan spille i groft sagt tre måneder (19. september og frem til transfervinduet åbner) kan man ikke bruge til ret meget måling. De skal virkelig have de detaljerede data hevet ud af pcen, hvis de efterfølgende vil tilbyde ham en eksempelvis fire-årig kontrakt der gælder til han er 28, baseret på de 0-5 mål og ditto assists han kan nå at score i den tid.
Jeg tror vi skal have hentet flere spillere før vi kan sige noget om hvorvidt scouting systemet virker. Andre kan også gøre det uden, vi må sige at Aab er særdeles dygtige til lejeaftaler. Duncan, Lumb (med hjælp fra Tim Janssen i Esbjerg) sikrede Aabs redning fra 1. division og Jønsson sikrede dem mesterskabet i sidste sæson. Dertil kommer at Rubin Okutie ene mand sikrede at SønderjyskE overlevede i sidste sæson.
Nu bliver han nok også vurderet ud fra statistik, og så kan man godt bruge de 3 måneder til noget. Men ellers har du ret - vi kan ikke 100% vurdere om scoutingsystemet virker på baggrund af én spiller

Mht. sammenligning mellem leje-aftaler hiver du jo kun "solstråle historierne" frem, ikke alle de utallige mislykkedes lejeaftaler der har været. Før Benham har vi jo ikke kun hentet spillere der har floppet, så derfor kan du ikke stille det op på den måde. Men du har ret i dem du nævner, det har alle været gode historier, som er endt på en god måde.
Vi kan tabe, men aldrig besejres

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

LIdt flere reflektioner over 'det nye system':

Det kunne være interessant at vide, hvilke Key Performance Indicators, der anvendes. Det er jo klart, at deres validitet er afgørende for om det hele virker. Det skal være ting, det er muligt at ændre, som hænger sammen med sandsynligheden for at vinde (når vi taler om kamp-data leveret i pausen - og efter kampen). Effekten skulle gerne være, at vi bliver bedre til at vende kampe til vores fordel i anden halvleg, samt at lave de rette justeringer undervejs.

Ift transferdelen er der jo også nogle spørgsmål. Som jeg selv nævnte, så er lignende systemer brugt med succes indenfor baseball, men der er jo store forskelle på de to sportsgrene. Først og fremmest så er det i langt højere grad det enkelte isolerede individs evner, der betyder noget i baseball, mens den enkelte er meget mere afhængig af holdet i fodbold. Hvis du er god til at ramme bolden i baseball, så er du en succes ligegyldig hvordan dine holdkammerater spiller, mens det ikke hjælper at du er verdens bedste header i fodbold, hvis ikke der er nogen, der laver indlæg til dig. Derfor er det meget lettere at sammensætte et succesfuldt mandskab i baseball end i fodbold, da en samling gode individualister er et stærkt baseball-hold, mens det ikke nødvendigvis er tilfældet i fodbold, hvor det handler meget mere taktik, spillestil og indbyrdes relationer. Derfor er det logisk, at fx Antipas er en succes i SE og Hobro, men en fiasko i BIF.

Det har man helt sikkert øje for, men det er altså en svær øvelse - og ikke nødvendigvis noget, men kan få svar på gennem big data. Men ellers er jeg også meget enig i kritikken af måden tingene fungerer på i dag, hvor folk bliver imponeret af de forkerte ting. Vi har jo fx set masser af gange, at der ingen grund er til, at blive imponeret over en spiller, der scorer 15-20 mål i den norske og svenske liga, da det kun svarer til ca. 5 i den danske. Det skyldes forskel i niveau og spillestil mellem ligaerne, hvilket også gælder fx til den hollandske liga, hvor det ofte er relativt let at score en bunke mål, fordi der er stor niveauforskel mellem holdene i ligaen samt en generelt offensivt orienteret spillestil, hvor der ikke bliver parkeret ret mange busser. Tag bare Mads Junker som eksempel - selvom han scorede omkring 30 mål i Roda, betød det ikke, at han ville lave 30-40 mål i superligaen, hvor vi gennem mange sæsoner har set, at det er enddog meget svært at score bare 20 mål.

Overordnet vil jeg dog sige, at jeg er ret sikker på, at Benham ved hvad han laver. At han har skabt sin formue på betting, og driver succesfulde virksomheder indenfor dette felt, viser jo med al ønskelig tydelighed, at han har adgang til en viden, der kan bruges til at forudsige hvem, der vinder over hvem. Så på den måde er den viden og tilgang han kommer med blevet valideret. Det store spørgsmål er, om det kan lade sig gøre at gå fra sandsynligheder og big data til enkeltcases - dvs FCM og enkeltspillere. I sidste ende, er det jo intet værd, at sige, at vi de fleste gange ville vinde en kamp som den mod SE, hvis vi ikke gør det i praksis. Titler uddeles ikke på sandsynligheder, men på point.

Noe

Indlæg af Noe »

Kent skrev:LIdt flere reflektioner over 'det nye system':

Det kunne være interessant at vide, hvilke Key Performance Indicators, der anvendes.
Det kunne generelt være interessant at få lidt mere at vide om systemerne, selvfølgelig uden at de kaster forretningshemmeligheder på gaden. Jeg spurgte Ankersen på twitter, hvordan (eller om) de vægter de forskellige ligaer, for at kunne sammenligne forskellige præstationer. Om det er mig eller twitter, han ikke vil dele hemmeligheder med, ved jeg ikke, men jeg har i hvert fald ikke fået svar ;)

I princippet kan man vel tage alt målbart (afleveringer, løb, duelle osv.) med i beregningerne. Men som du skriver Kent, bliver det hurtigt meget kompliceret og tungt, hvis beregningerne skal rumme alle de relationer, som findes internt på et fodboldhold. Jeg tror, at det er vigtigt at både fans og ledelse gør sig klart at dette system kan give større overblik, og et bedre umiddelbart kendskab til spilleremner, men i sidste ende kan systemet slet ikke erstatte en fodboldfaglig vurdering.

mrjelle
Geografisk sted: Herning

Indlæg af mrjelle »

Super interessant artikel omkring Benham og hans arbejdsmetoder, bestemt et kik værd.

http://fcm.dk/nyheder/velkommen-til-fc-midtjylland-20

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Rasmus Ankersen har været lidt i medierne, som opfølgning på hans indlæg i berlingske business. Han var millionærklubben på radio 24-7 i mandags og i HF i går.
Her kunne man se lidt om det nye system. Eksempelvis viser deres data, at topholdene i den tyske 2. bundesliga er stort set på niveau med bundholdene i Premier League. Til gengæld er spillerne en hel del billigere, og derfor er det god value for money, at finde spillere i de klubber, som fx Tim Sparv.

En anden pointe var, at det ofte går galt, når der hentes spillere fra dårligere hold i dårligere ligaer, eksemplificeret ved den store mængde transferflops fra Norge til DK.

Mazter81
Geografisk sted: Paphos, Cypern
Kontakt:

Indlæg af Mazter81 »

Kan man finde det som hhv. podcast og billider fra avisen et sted?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Mazter81 skrev:Kan man finde det som hhv. podcast og billider fra avisen et sted?
Jeg hørte selv millionærklubben som podcast, så den kan du finde. Det var en udsendelse, der også handlede om fodboldaktier.
Det andet er nok lidt sværere.

Cortez

Indlæg af Cortez »

Mazter81
Geografisk sted: Paphos, Cypern
Kontakt:

Indlæg af Mazter81 »

Cortez skrev:http://arkiv.radio24syv.dk/video/102608 ... 01-09-2014
Værs'god - og velbekomme ;)

/Cortez
Fedt - tak.

Er der også nogen, der har mulighed for at tage et billede af artiklen i HF? Det mener jeg, der er lovligt at dele.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Vi har tidligere haft en debat herinde om, hvad udenlandske trænere måske kan komme med af ny inspiration. Nu kan man læse i dette link, at vores nye formand også gør sig sådanne tanker, dog ikke specifikt om FCM, men generelt hvordan udenlandske trænere kan tage talenter et niveau op ved pace og disciplin.

http://www.bt.dk/tennis/pisk-og-pace-ha ... -i-danmark

Jeg tror faktisk det her netop er noget Glen er god til. Husker dengang han gav Winston Reid en kindhest på TV :mrgreen:

tubbe93

Indlæg af tubbe93 »

Ravnen skrev:Vi har tidligere haft en debat herinde om, hvad udenlandske trænere måske kan komme med af ny inspiration. Nu kan man læse i dette link, at vores nye formand også gør sig sådanne tanker, dog ikke specifikt om FCM, men generelt hvordan udenlandske trænere kan tage talenter et niveau op ved pace og disciplin.

http://www.bt.dk/tennis/pisk-og-pace-ha ... -i-danmark

Jeg tror faktisk det her netop er noget Glen er god til. Husker dengang han gav Winston Reid en kindhest på TV :mrgreen:
Og da han råbte og skreg af pione sisto efter ob kampen i foråret, hvorefter han i næste kamp var den helt store profil i 5-1 sejren mod FCK !
FCM!
FCM!
FCM!

Besvar