Det er efterhånden længe siden jeg sidst har skrevet her på forummet, men jeg kan se at skadessituationen er et emne, som diskuteres meget. Jeg kan læse enkelte mere eller mindre kritiske kommentarer, som jeg vil prøve at forholde mig til.
Først vil jeg da lige bekræfte, at vi er hårdt ramt for tiden. Det er desværre bare vilkårene, og noget som hurtigt kan ændre sig. For en uge siden var vi faktisk i en situation, at det kun var Erik og Tim der ikke kunne træne dagen før kamp, og trænerteamet havde således 25 ud af truppens 27 spillere til rådighed. Nu står vi så pludselig i en situation, hvor flere stamspillere er ude eller tvivlsomme til weekenden.
De kritiske røster vil sikkert sige, at vi gennem sæsonen ofte har haft en lang skadesliste, hvilket til tider har været tilfældet. Antallet af skader er dog ikke nødvendigvis et udtryk for dårlig træning, forkert dosering eller en elendig sundhedssektor.
Skaderne i fodbold kan deles ind i to typer; overload og overuse. Overload skaden er det vi kalder for et traume. Det sker, når en struktur udsættes for en for stor belastning/påvirkning. En ledbåndsskade i anklen i forbindelse med et vrid, er et eksempel på en overload skade. Overload skaderne er svære at gardere sig imod, da man uanset træningstilstand, kan komme i en situation, hvor påvirkningen af en struktur bliver så stor, at der vil ske en skade. Det er især overload skaderne, som er haglet ned over os gennem en længere periode. Petters to knæskader, Rilwans brækkede finger, Eriks ankel skade og senest Izunnas knæskade, er alle eksempler på overload skader.
Overuse skaden er det vi kalder en overbelastningsskade, hvor en svag struktur ved langvarig belastning gradvist kan blive mere og mere øm, indtil man når et niveau, hvor man ikke kan træne.
Overload og overuse skaderne kan for det meste adskilles fra hinanden, men der er dog alligevel et vigtigt link mellem de to skadestyper; nemlig muskelskaden. En muskelskade (forstrækning eller fiber) kan godt opstå ud af det blå, uden forvarsel. Et eksempel er Duncan, som udgår under opvarmningen til Viborg kampen. Han har en afslutning, hvor han får et riv i lysken. Den skade er lige så uventet, som det var da Stephan Petersen blevet skadet for resten af sæsonen i mandags. Hvis I så den kamp, så så I et klassisk eksempel på en overload skade, som var uventet og uundgåelig.
En muskelskade kan dog også komme på baggrund af en overuse problematik, hvor musklen er overbelastet, og heraf øm og skrøbelig, og mere modtagelig for at blive skadet ved en belastning, som normalt vis ikke ville være et problem.
Overuse skaden og den overuse betingede muskelskade, er skadestyper som vi har utroligt meget fokus på, da det er her vi via den rette træning og behandling kan undgå skader. Vi har flere spillere, som hver uge træner efter særlige programmer, netop for at undgå disse skader. Det kan både være tale om at de står over enkelte træninger, eller de kan lave ekstra træning rettet mod netop deres problem. Desuden har jeg har flere spillere, som dagligt skal have nøjagtig den samme behandling, for at være på deres normale niveau.
Der laves systematisk styrketræning hver uge, og der laves desuden ekstra skadeforebyggende træning, hvor fokus er på de hyppigst forekommende skader i fodbold (ankelforstuvningen og fiberskaden i baglåret er faktisk de to skader, som statistisk er hyppigst forekommende, og derfor har stor fokus hos os).
Hvis vi kigger på netop de to skader, så har vi i 2014, indtil i tirsdags kun haft to muskelskader (Marco og Johannes; forstrækning i baglåret) og to ankelforstuvning (Sonni og Erik), som har krævet længerevarende pauser. I denne uge har vi så desværre været så uheldige at få to muskelskader

(hvor alvorlige, kan jeg ikke sige med sikkerhed på nuværende tidspunkt). Dette er blot for at illustrere, at vi faktisk har fokus på, og held med at undgå de hyppigst forekommende skader.
Vi har haft masser af tilfælde, hvor en spiller efter hård belastning har haft muskulær ømhed, slagskader eller små vrid, som har krævet pause og behandling, men det har ikke kostet deres deltagelse i kamp. Efter hver eneste kamp har vi faktisk spillere, som af den ene eller anden grund ikke kan træne, men som alligevel står på banen den efterfølgende søndag.
I FCM har vi fokus på en masse små detaljer, hvor vi håber på at kunne optimere spillernes fysiske formåen. Vi har en diætist tilknyttet, og spillerne får kost tilskud. Rent behandlingsmæssigt har spillerne mulighed for daglig behandling hos massør og fysioterapeut, og vi har samarbejde med flere eksterne behandlere (f.eks kiropraktor og body SDS terapeut). Vi har som den eneste klub i Danmark en vakuum maskine til rådighed, til hjælp med restitution. Vi har desuden netop indgået en aftale med et amerikansk behandlingskoncept, som har valgt FCM som deres samarbejdspartner i Danmark. Alt dette er kun beskrevet, for at fortælle, at vi i FCM gør hvad vi kan for at optimere på alle områder.
Dette laaange indlæg skal ikke ses som en bortforklaring eller en dårlig undskyldning, men blot som et indlæg til debatten om vores skadesituation – og ja, vi er udfordret for tiden, men vi gør alt hvad vi kan for at få spillerne klar til kamp.
Mvh
Nicklas