I forbindelse med at vi nu har hentet Christian Traoré til FCM kom jeg til at tænke over hvor mange sjællandske spillere vi egentlig har hentet til klubben. Der er jo en tendens i mange kredse til at spillere fra sjælland sjældent vil til jylland, og især ikke udenfor de store byer, dvs århus og ålborg. Men alligevel har vi på nuværende tidspunktet hentet en del.
På nuværende tidspunkt har vi følgende sjællandere i truppen.
5. Traoré
9. Rasmus Daugaard
21. Mikkel Thygesen
24. Dennis Sørensen
Derudover er vores træner Erik Rasmussen jo også fra sjælland.
Dette er selvfølgelig ikke de eneste fra sjælland vi har hentet. Der har også været christian magleby, morten petersen, Kim Kristensen (som dog fik hjemve og vist nok oprindeligt enda kom fra holstebro), Martin Nielsen og sikkert flere jeg ikke lige kan huske.
Min pointe er at vi altså åbenbart har opnået en evne til at hente sjællandske spillere til jylland, hvor trafikken ellers ofte har gået den anden vej. Det er jo heller ikke fordi vi har sendt så forfærdeligt mange spillere den anden vej. Umiddelbart husker jeg egentlig kun Urmas Rooba (FCK) og Jan Frederiksen (Herfølge)
Hvad er det der gør at vi kan tiltrække så mange spillere fra den anden side af sundet. Har vi måske blandt spillerne i SAS-ligaen opnået en speciel stjerne. Vi jo jo nemlig også efterhånden fået adgang til at hente en del spillere til klubben i konkurrence med andre klubber, og man hører sjældent om at vi taber en konkurrence om en spiller til en anden klub.
klubbens tiltrækningskraft.
-
Bjørn
klubbens tiltrækningskraft.
Senest rettet af Bjørn 29. jun 2005, 12:31, rettet i alt 1 gang.
-
Allan B.
Re: klubbens tiltrækningskraft.
En anden forklaring er, at der ikke er så mange sjællandske klubber i ligaen tilbage. Så der er ikke så mange muligheder at vælge imellem for de ambitiøse, hvis de ikke vælger Sverige, som en anden nærliggende mulighed. Pladserne i Brøndby og ikke mindst FCK er ofte besat af udlændinge, så selv gode spillere kan få svært ved at få spilletid.- En klub som Viborg vil dog til enhver tid have svært ved at tiltrække spillere.
-
fadlaa
griner ja viborg kan ikke engang tiltrække folk fra Kolding. Her tænker jeg på Claus pedersen Topscorer i 2 div, som gav viborg en kurv he he. Således at fodsvederne måtte ty til gamle højer uden fremtid
-
Sterup
Allan B. giver en god del af forklaringen, nemlig at der ikke er så skrækkeligt mange klubber tilbage på Sjælland, hvis man ønsker at spille liga-fodbold i Danmark. Af de spillere du nævner, er ikke én kvalificeret til at gå direkte ind på Brøndby IF eller FCKs hold, de vil måske endda få mere end svært ved at spille sig til en plads på bænken. Dermed er der i dag kun FCN tilbage af sjællandske hold i ligaen, hvis de ønsker at forblive på Sjælland.
At FCM er førende blandt de jyske klubber mht. at hente nye spillere til, kunne også skyldes at FCM er de eneste der satser økonomisk på dette. AGF har langt om længe fundet ud af at de ikke har råd, og Viborg ff, Silkeborg IF, AaB og Esbjerg fB satser tilsyneladende på rimeligt smalle trupper uden de store forandringer – ikke mindst fordi deres økonomi ikke kan bære andet. FCM har omvendt valgt at satse, og så må vi, når det næste regnskab foreligger, se om det var det rigtige at gøre eller ej.
At FCM er førende blandt de jyske klubber mht. at hente nye spillere til, kunne også skyldes at FCM er de eneste der satser økonomisk på dette. AGF har langt om længe fundet ud af at de ikke har råd, og Viborg ff, Silkeborg IF, AaB og Esbjerg fB satser tilsyneladende på rimeligt smalle trupper uden de store forandringer – ikke mindst fordi deres økonomi ikke kan bære andet. FCM har omvendt valgt at satse, og så må vi, når det næste regnskab foreligger, se om det var det rigtige at gøre eller ej.
-
Bjørn
Det kan selvfølgelig være en del af forklaringen men altså langt fra hele sandheden. Der er måske ingen tvivl omat vi nok er den klub blandt de jydske klubber der satser mest på denne taktik, men det er nu heller ikke sålede at vi er de eneste der er på udkik efter spillere.
Et andet aspekt jeg synes der glemems er altså at dette er foregået over et par sæsoner nu, og der har således været en del sjællandske klubber oppe i den tid. Iøvrigt synes jeg ikke det er rigtigt at dette er spiller andre klubber ikke kan bruge. Mikkel Thygesen er uden tvivl et af de største talenter i dansk fodbold, og ham kunne de godt bruge rundt omkring. Deusden kom jeg lige i tanke om at vi hentede en anden spiller fra en sjællandsk klub. Jeg ved ikke om i kan huske ham Mohammed Zidan, jeg tror egentlig også de kunne have brugt ham i BIF og FCK.
Et andet aspekt jeg synes der glemems er altså at dette er foregået over et par sæsoner nu, og der har således været en del sjællandske klubber oppe i den tid. Iøvrigt synes jeg ikke det er rigtigt at dette er spiller andre klubber ikke kan bruge. Mikkel Thygesen er uden tvivl et af de største talenter i dansk fodbold, og ham kunne de godt bruge rundt omkring. Deusden kom jeg lige i tanke om at vi hentede en anden spiller fra en sjællandsk klub. Jeg ved ikke om i kan huske ham Mohammed Zidan, jeg tror egentlig også de kunne have brugt ham i BIF og FCK.
-
Sterup
Mikkel Thygesen er ganske rigtigt et stort talent, men var han blevet hentet til Brøndby IF eller FCK, havde han formentlig næppe fået mere end en plads på bænken i ny og næ i de første sæsoner. En sådan udsigt er med til at gøre FCM væsentlig mere attraktiv, og det er jo nogenlunde samme begrundelse Traoré har for sit skifte. Generelt er der en tendens til, at flere og flere vælger den faste spilletid, frem for en plads som 16. mand på et bedre hold, og det er i mine øjne en glimrende ting for dansk fodbold. I midten af 90erne stillede Brøndby IF eksempelvis med et Superligahold i Danmarksserien, der følgelig blev vundet i opvisningsstil. I dag vælger flere af spillerne at søge væk for at få fast spilletid, ligesom de største klubber ikke holder så meget på deres spillere som tidligere, hvor handler mellem danske klubber var noget nær utænkeligt.
Mht. Zidan, så kunne han måske nok have været brugt i Brøndby IF og FCK – på banen. Men efter hans skifte til tysk fodbold, står det vidst klart at Zidan var en færdig mand i FCM pga. hans egoistiske opførsel. Jeg har i al fald ALDRIG set holdkammerater på den måde udtrykke lettelse over at være sluppet af med en tidligere holdkammerat. Og set i det lys, er jeg ovenud tilfreds med at Zidan aldrig kom til Brøndby.
Mht. Zidan, så kunne han måske nok have været brugt i Brøndby IF og FCK – på banen. Men efter hans skifte til tysk fodbold, står det vidst klart at Zidan var en færdig mand i FCM pga. hans egoistiske opførsel. Jeg har i al fald ALDRIG set holdkammerater på den måde udtrykke lettelse over at være sluppet af med en tidligere holdkammerat. Og set i det lys, er jeg ovenud tilfreds med at Zidan aldrig kom til Brøndby.
-
Ranger (AGF)
For ½-1 år siden var Åkeby ude med kritik af, at nogen spillere stadig hellere ville have en høj løn og bænkplads, fremfor spilletid.
Det kan være, at der så småt er ved at være opbrud på det punkt med de mange skift i denne pause.
Og når FCM er de eneste, der vil bruge penge på forstærkninger, så er det ikke så underligt, at det lige er FCM mange spillere er kommet til.
Viborg må have fået en slat for Gravgaard og Christiansen, og så er det jo ikke så underligt, at de må ud og hente spillere. AaB og Esbjergs truppe er vel nærmest komplette.
Jeres spil var jo noget svingende efter Zidans forsvinden, og selv om FCM sluttede pænt, så var et par forstærkninger vel tiltrængte, hvis man ville gøre sig forhåbninger om at spille op mod AaB og OB (og 'de to andre').
Var vi (AGF) gået ud og lavet samme indkøb, som fra truppen at se vil være ønskelige, så ville vi nok spille DS næste år.
Men vi har nu også haft vores andel af elendige sjællændere på besøg, som Morten Petersen, Kenny Thorup, Mikkel Bo Jensen m.fl.
Allan B's pointe om de få sjællandske klubber i ligaen, er nok den bedste forklaring på de pludselige velvilje til at flytte over broen.
Det kan være, at der så småt er ved at være opbrud på det punkt med de mange skift i denne pause.
Og når FCM er de eneste, der vil bruge penge på forstærkninger, så er det ikke så underligt, at det lige er FCM mange spillere er kommet til.
Viborg må have fået en slat for Gravgaard og Christiansen, og så er det jo ikke så underligt, at de må ud og hente spillere. AaB og Esbjergs truppe er vel nærmest komplette.
Jeres spil var jo noget svingende efter Zidans forsvinden, og selv om FCM sluttede pænt, så var et par forstærkninger vel tiltrængte, hvis man ville gøre sig forhåbninger om at spille op mod AaB og OB (og 'de to andre').
Var vi (AGF) gået ud og lavet samme indkøb, som fra truppen at se vil være ønskelige, så ville vi nok spille DS næste år.
Men vi har nu også haft vores andel af elendige sjællændere på besøg, som Morten Petersen, Kenny Thorup, Mikkel Bo Jensen m.fl.
Allan B's pointe om de få sjællandske klubber i ligaen, er nok den bedste forklaring på de pludselige velvilje til at flytte over broen.