Homoseksuelle FCM'ere

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Toger

Homoseksuelle FCM'ere

Indlæg af Toger »

Som de fleste nok har opdaget sprang den tidligere tyske landsholdsspiller Thomas Hitzelsberger ud af skabet som bøsse i denne uge. Michael Gravgaard siger i dag til Politiken at han ikke tror, der findes bøsser i Superligaen, fordi miljøet er for hårdt på banen og i omklædningsrummet. http://politiken.dk/sport/fodbold/super ... perligaen/

Reaktionerne på Hitzlspergers udtalelse har nu fået Kulturministeren til at overveje hvilke initiativer, der kan sættes igang for at bekæmpe homofobi i fodbold. http://politiken.dk/sport/ECE2179455/je ... eningerne/

Hvorvidt der findes bøsser i Superligaen ved jeg ikke, men om der gør, både håber og tror jeg at Gravgaard tager fejl i, at det har med omklædningsrummet og banen at gøre. Grønkjær har jo f.eks. sagt at FCK-truppen havde været klar til at acceptere en homoseksuel holdkammerat, hvilket jeg finder ganske troværdigt. http://onside.dk/groenkjaer-om-hitzlspe ... nne-maerke

Til gengæld frygter jeg som mange andre, at en del af det der foregår i fanmiljøet og på tilskuerpladserne kan være med til at skræmme talentfulde fodboldspillere til tavshed - eller til helt at opgive fodbolden. Statistisk set burde der jo mindst være en håndfuld homoseksuelle fodboldspillere blandt Superligaens 12 start-11ere ligesom der selvfølgelig allerede findes masser af homoseksuelle mænd og kvinder blandt tilskuerne til hver eneste kamp.

I FCM kan vi ud over de sportslige præstationer være stolte af vores klubs værdier. Vi har tidligere fyret Onyzko netop fordi hans homofobiske udtalelser ikke stemte overens med klubbens holdninger. http://politiken.dk/sport/fodbold/ECE82 ... ko-jobbet/. Med henblik på hvor mange af vores trups spillere der er egen avl, og derfor har fået disse værdier grundigt indprentet, er jeg overbevist om at en eventuel homoseksuel FCM-spiller ville have mindre svært ved at komme ud af skabet hos os, end i de fleste andre professionelle klubber i ind- og udland.

Spørgsmålet er om vi som fans kan gøre noget? På grund af job i udlandet har jeg sjældent mulighed for at komme på stadion, så jeg har ingen ide om hvordan snakken går på tribunerne. På baggrund af snakken her på graven føler jeg mig dog ganske sikker på, at i det mindste i som læser med har det afslappet med den her debat. Skulle det ikke være muligt at signalere dette både over for klubben, medierne og ministeren? At vi er en moderne fodboldklub, hvor seksuel orientering ikke må have lov til at skræmme talent væk, eller true fodspillere til at spille skuespil. Det sidste kan næppe være fremmende når man samtidig skal koncentrere sig om at præstere maksimalt hver weekend, hvilket selvfølgelig er det alting i bund og grund handler om. Desuden virker det helt urimeligt når en anonym Bundesligaspiller f.eks. udtaler at hans frygt for at blive afsløret er så stor, at han ikke engang tør have en kæreste. http://politiken.dk/sport/fodbold/1bund ... -hver-dag/

Hvad mener i? Ville det gøre en forskel for jer om helte som Erik, Julle eller Marco pludselig sprang ud af skabet i morgen? Jeg håber det ikke, men jeg håber, at i vil hjælpe med at gøre livet lettere for nuværende eller fremtidige homo-FCM'ere ved at sige det højt.

Brugeravatar
Ravnen

Re: Homoseksuelle FCM'ere

Indlæg af Ravnen »

Spring ud. Det vil ikke gøre den mindste forskel, tværtimod, jeg tror det ville give respekt.

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Ret relevant debat. For mig personligt ville det ikke betyde det fjerneste. Jeg vil være lige så glad for en homoseksuel FCM-spiller som hvis han var hetero. Det er evnerne på banen der tæller. Om han bor sammen med Tanja eller Torben er helt og aldeles hans valg.
Men jeg er ikke i tvivl om at vi også har denne udfordring i dansk fodbold også. Det er ikke et miljø som inviterer til at springe ud som homoseksuel.
Jeg har sågar hørt om en unavngiven spiller (ikke FCM'er) fra en dansk klub, der ikke tør tage springet af frygt for reaktionen. Så kan man jo så vælge om man vil tro på dette eller ej. Personligt er jeg dog bange for det desværre ikke er et urealistisk scenarie...

974

Indlæg af 974 »

Jeg tror mest på at homoseksuelle indtil videre ikke føler sig trygge nok ved at indgå i fodbold på i hvert fald højere niveau, da de måske ikke ønsker sig den opmærksomhed og måske den tone der hersker i det miljø

Til gengæld hører man jo af og til om at mange af de helt store stjerner færdes i miljøer, hvor der er mange typer seksualiteter (engelske spillere har da haft et par halvstore historier/skandaler som har inkl. eks. homoseksuelle og transvestitter mv.)
Så tænker måske nogle af dem er ret vant til det

Og alle mennesker kender nok til en eller flere homoseksuelle i eller omkring deres omgangskreds?

Jeg har så min tvivl om hvor mange homoseksuelle der rent faktisk gider at spille fodbold?

Hvis der er nogen der har lyst til det, så synes jeg at de bare skal spille uanset hvad!

Hvorfor skal der være fokus på hvad de er til - selv om det jo nok er en del af "fodbold-miljøproblematikken"
Der bliver uden tvivl snakket damer i et omklædningsrum, på træningslejre, og når de mødes til andre fællesarrangementer - sådan gør vi andre jo også :-)

Så er det bare om at holde sig lidt tilbage, hvis man ikke har lyst til at snakke om damer, og så snakke med om noget andet, eller få meldt ud at det sgu ikke lige er der man er stærkest

Det er jo et mindretal der er homoseksuelle, mange er ret uvidende om det, men jeg kan godt forstå hvis nogle mænd har lidt homofobi i eks. et omklædningsrum..
Men det har jo også noget at gøre med at de skal lære personen at kende først og få en eller anden form for tryghed i at omgås - også i omklædningsrummet

Tja.. det blev vist en del :-)

Godt at en så stor tysk fodboldspiller har bragt sig selv i spil i debatten - jeg tror at der er mulighed for at debatten kan føre frem til noget godt på sigt

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Jeg tror også, det er fansene, der spiller ind. Hvis fodbold bare var to hold på et tomt stadion, ville presset ikke være så stort. Men fodbold er på grund af de mange fans et kæmpe mediecirkus, så hvis en spiller står frem, skal alle lige pludselig vende og dreje det, have en holdning etc. Det ville være overalt i medierne og i alle fodboldprogrammer. Det er i forvejen slemt nok at gå ned og tage et hjørnespark foran tusinde blågule tosser. Hvad så, hvis de også lige skal psyke dig med, hvem du er som person? Og vil du være bange for, om en eller anden tumpe vil slå dig ned i byen?

Find selv på flere aspekter. Det kommer uden tvivl til at blive en hård omgang, og det er nok de færreste, der har lyst til at tage kampen op. Fodboldspillere vil jo som oftest bare gerne have lov at fokusere på deres fodbold. Man kan ikke præstere optimalt, hvis ens tanker er et andet sted henne.

Det ville ikke ændre noget for mig, hvis en FCM'er var homoseksuel. Alle skal have lov til at være her i mine øjne, og jeg er glad for, at vi smed Arek Onyszko ud i sin tid. FCM vil forhåbentlig blive ved med at være en foregangsklub på det område, og forhåbentlig har Hitzlspergers historie også ramt noget hos folk ansat i FCM.

Hvad kan vi menige fans så gøre? Sandsynligvis ikke voldsomt meget. Men først og fremmest kunne man jo hanke lidt op i sig selv og og hæve niveauet til mere end at synge "Alle i [Viborg/Aalborg/Brøndby] er bøsser". Jeg forstår godt, det er svært, for nogle gange er idéen jo også bare at synge noget dumt, men man kan da tænke over det en ekstra gang med denne problemstilling in mente.

mancitydk

Indlæg af mancitydk »

Acebone skrev:
Hvad kan vi menige fans så gøre? Sandsynligvis ikke voldsomt meget. Men først og fremmest kunne man jo hanke lidt op i sig selv og og hæve niveauet til mere end at synge "Alle i [Viborg/Aalborg/Brøndby] er bøsser". Jeg forstår godt, det er svært, for nogle gange er idéen jo også bare at synge noget dumt, men man kan da tænke over det en ekstra gang med denne problemstilling in mente.
Er meget enig i det du skriver Ace, og jeg forstår også godt din pointe. Dog må jeg også knytte en kommentar til det sidste du skriver. Jeg ved, som nævnt, godt hvad du mener, så dette er ikke rettet mod dig. Men man må jo så også overveje hvorfor det egentligt skulle være specielt nedsættende hvis alle i Viborg/Aalborg/Brøndby osv var homoseksuelle... Hvis du forstår min pointe? Altså hvis pointen er at synge "nedsættende" sange om modstanderne, så skulle man nok til at overveje lidt nærmere, hvad det er man synger, som du også skriver... Er det specielt negativt at være homoseksuel?
Tjek http://ellevemeterpletten.wordpress.com. En blog om tysk fodbold fra 3. Bundesliga til Landsholdet

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

mancitydk skrev:
Acebone skrev:
Er meget enig i det du skriver Ace, og jeg forstår også godt din pointe. Dog må jeg også knytte en kommentar til det sidste du skriver. Jeg ved, som nævnt, godt hvad du mener, så dette er ikke rettet mod dig. Men man må jo så også overveje hvorfor det egentligt skulle være specielt nedsættende hvis alle i Viborg/Aalborg/Brøndby osv var homoseksuelle... Hvis du forstår min pointe? Altså hvis pointen er at synge "nedsættende" sange om modstanderne, så skulle man nok til at overveje lidt nærmere, hvad det er man synger, som du også skriver... Er det specielt negativt at være homoseksuel?
Jeg tvivler på, at vi inden for en overskuelig fremtid får en aktiv spiller, der melder ud at han er homoseksuel. Men i princippet tror jeg, at det kunne det være sundt. I dag er det jo netop noget, som bruges nedsættende i fan-sange, og det er i virkeligheden ekstremt diskriminerende - og viser hvor accepteret homofobi er. Man kunne jo ikke forestille sig, at folk ville stå og synge racistiske sange uden at det ville få konsekvenser - både fra medfans og officielle organer. Men det er helt i orden, at synge at alle er bøsser, fordi det er jo bare lidt skægt.... Personligt krummer jeg tæer, når det sker, fordi jeg synes det er pinligt at høre på.
Hvis der var en spiller, der meldte ud at han var homoseksuel, kunne det være, at det ville gøre at denne type af tåbeligheder ville få mere fokus fra officiel hold, og dermed ville man måske kunne få ændret holdningen til det. Men det ville kræve sin mand, at tage den kamp. Det er nok ikke en 19-årig knægt, der skulle tage den, men måske en erfaren udlandsprof, der i slutningen af sin karriere kommer tilbage til ligaen.
Hvad kan vi selv som fans gøre nu? Vi kan i hvert fald stoppe med idiotiske bøsse-sange, der mest af alt udstiller dem som synger, som snæversynede tåber på 4. klasses-niveau. Det vil nok ikke skade fanscenen at tage den interne kamp.

oros

Indlæg af oros »

Når der synges smædesange mod det generelt, bliver det naturligvis problematisk at være bøsse, fordi man tilhører en minoritet, der i forvejen er udsat for en masse fordomme.

Vi driller EfB med fiskene. Måske kunne vi drille VFF med ligtornene, BIF med den 'udtørrede' brønd osv...
Det rammer ikke minoriteter eller enkeltpersoner men modstanderen som sådan. Bare en tanke....

Noe

Indlæg af Noe »

Acebone skrev:
Hvad kan vi menige fans så gøre? Sandsynligvis ikke voldsomt meget.
Lidt har også ret. Fans kan gøre det helt klart, at homoseksuelle spillere har plads i fodbolden. Både på eget og andre hold. Første skridt kunne være at gennemgå sangkataloget som du skriver.

Jeg ser i øvrigt frem til at den første 'springer ud'. Og jeg håber, at det bliver i FCM. Det er noget, jeg ville være stolt over, og betragte som en styrkelse af klubben.

974

Indlæg af 974 »

Jeg synes folk skal have love til at have homofobi...

Det er jo ikke ensbetydende med at man behøver skilte med det og som sådan bruge det negativt overfor homoseksuelle - synes ordet tit bliver brugt i for stor omfang

Man kan også godt have en holdning til at man ikke bryder sig om bestemte folkeslag - derfor behøver man jo ikke være racist

Jeg vil til dels mene at jeg på nogle områder vil kunne betegne mig selv som homofobisk, til gengæld går jeg gerne i den "modsatte" grøft og forsvarer stort set alle minoritetsgrupper der ikke har et, skal vi sige negativt formål (eks. bander mv) - i mine øjne er der ikke nogen der skal genere en person der er homoseksuel, det tør jeg også gerne påtale om nødvendigt. og folk skal også have lov til at elske det menneske de nu engang har lyst til.
Det ændrer bare ikke ved at jeg sådan set ikke bryder mig om det forhold at to mænd er sammen..(nok mest det fysiske..)
Jeg har jo ikke noget imod at to kvinder er sammen, og det er jo nok hele essensen i at det bare er så meget sværere for mænd at acceptere det?

Hvis man går langt tilbage i tiden, så var det jo mere anerkendt at have et homoseksuelt forhold, men forskellige typer af religioner har påvirket os til at være imod det, og så har sådan noget som kvindeidealer i filmbranchen jo sikkert også være med til at skabe modstand.

Og så er jeg så den type der mener at folk bør være selvstændige nok til at stå ved deres holdninger!

I Sverige eksperimenterer de jo med børnehaver, hvor børnene ikke har fokus på enten at være piger eller drenge.

Fandt lige et link
http://m.bt.dk/?article=26015319-Paa-ve ... med-dukker

Le Compte

Indlæg af Le Compte »

Forstår ikke stoltheden over onysko sagen. Det var rigtigt at fyre ham. Men glemmer vi ikke hvorfor vi kunne signe ham. Fordi han havde været voldelig over for sin kæreste. Hvilket signal er det at sende? Det var også "nemt" at smide onysko ud da han ikke havde samme niveau som i ob. Hvis onysko havde holdt det niveau som vi forventede så tror jeg at klubben måske istedet havde tvunget ham til at undskylde sine udtalelser. Eller trække dem tilbage. Selvom de var fra hans famøse bog.

Min pointe er at moralen i fcm ikke er højere end i andre klubber.
Tony D'Amato: On any given Sunday you're gonna win or you're gonna lose. The point is - can you win or lose like a man?

NyX
Geografisk sted: København S.

Indlæg af NyX »

Statistisk set burde Gravgaard tage fejl, men skulle der være en grad af sandhed i hans påstand så kan det kun betegnes som trist :|

mancitydk

Indlæg af mancitydk »

Er ret sikker på at Gravgaard tager fejl, rent statistisk burde der være minimum en homoseksuel spiller i den danske liga, og sandsynligvis flere. Og det er faktisk mærkeligt at det er sådan et tabu, for de fleste superligaspillere (ja faktisk de fleste fodboldspillere) opfører sig jo på mange måder metroseksuselt (fancy hår, øreringe, bling-bling, osv). Det har jeg absolut intet imod, de tjener deres penge og må bruge dem som de vil, men hvorfor skulle der så ikke også være en eller flere, der var homoseksuelle. Ærlig talt synes jeg at det er en stupid udtalelse at komme med fra Gravgaards side... meget endda!
Tjek http://ellevemeterpletten.wordpress.com. En blog om tysk fodbold fra 3. Bundesliga til Landsholdet

Toger

Indlæg af Toger »

Jeg håber da også at Gravgaard tager fejl, men når man f.eks. læser historier som denne her om en norsk u-landsholdsspiller, der stoppede som 23-årig sniger tvivlen sig ind. http://www.bold.dk/nyt/homoseksuel-kvittede-fodbolden. Særligt når træneren udtaler at
"Vi kan ikke forvente, at norske fodboldspillere skal lade homofile være og gå på listefod, bare fordi nogen måske kan være homofile i spillertruppen", siger Davidsen til Adresseavisen.
Sådan føler jeg mig overbevist om at en FCM leder aldrig ville udtale sig (upåagtet at Onyzko sagen måske var ikke var en fuldgod test af FCM's moral).

Situationen tåler til en vis grad sammenligning med racisme, som hyppigt kunne høres på stadion 20-30 år tilbage (især, men ikke kun, i England). På grund af det stigende antal af ikke-hvide spillere i europæisk fodbold opfattede de fleste med tiden racistiske tilråb som håbløst gammeldags. Med vores Afrika-strategi in mente, lokale helte som Zidan (og længere tilbage, Abdul Sule), har racismen aldrig været noget problem i FCM. Tværtimod husker jeg stadig levende hvordan langsiden på Ikast Stadion bøjede sig og messede 'Muhammed' da vi med Zidan i en hovedrolle kørte AB over 3-0 - altså inden han var begyndt at gå mål-amok på FCM Arena.

Når vi tidligere har vist en så ironisk distance til islamofobi burde det vel ikke være så svært at indtage en lignende (ligeglad) indstilling til homoseksualitet?

Under alle omstændigheder skal vi nok forvente tiltag á la "Say no to homophobia" og "Give homophobia the red card" i fremtiden, på samme måde som racisme er blevet og bliver bekæmpet. Det ville bare være cool, hvis den slags ikke behøvede at komme fra ministre og fodboldforbund, men i stedet fra fans og klubberne.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Le Compte skrev:Forstår ikke stoltheden over onysko sagen. Det var rigtigt at fyre ham. Men glemmer vi ikke hvorfor vi kunne signe ham. Fordi han havde været voldelig over for sin kæreste. Hvilket signal er det at sende? Det var også "nemt" at smide onysko ud da han ikke havde samme niveau som i ob. Hvis onysko havde holdt det niveau som vi forventede så tror jeg at klubben måske istedet havde tvunget ham til at undskylde sine udtalelser. Eller trække dem tilbage. Selvom de var fra hans famøse bog.

Min pointe er at moralen i fcm ikke er højere end i andre klubber.
Faktisk synes jeg, at ansættelsen af Onyszko var ganske okay i et moralsk perspektiv. Han havde fået sin dom, og det er menneskeligt at fejle (ikke, at jeg ikke selv tænkte mit om Onyszko som person, men det er ikke pointen). FCM gav ham en ny chance. Onyszko valgte så at se stort på den mulighed og udgav dansk fodbolds største makværk af en bog for ejen vindings skyld - uagtet, at det gav FCM et stort forklaringsproblem. FCM vidste godt, at man tog en chance med Onyszko, men man var i det mindste konsekvent. At jeg dengang var ret sur over, at vi smed Lasse Heinze på porten, er en anden sag. Det endte jo lykkeligt i form af vores nuværende målmand.

Besvar