Lad det være sagt med det samme: Jeg har ikke set en eneste træningskamp i år, så mit indtryk er udelukkende baseret på referater, tv-klip, startopstillinger, udtalelser mv.
Jeg synes man kan hæfte sig ved følgende:
- 1. Vores angribere scorer mål! Ud af de 8 scoringer vi har lavet, er de 7 scoret af deciderede angribere: Sly 3, Janssen 1, Jude 1, Baba 1, Nielsen 1. Absolut positivt ovenpå at vi indenfor de sidste 7 mdr har sagt farvel til vores ellers 3 mest målfarlige spillere (Frank, Thyge og Ilsø). Lad os håbe at angriberne tager selvtilliden med over i sæsonen.
2. Vi scorer vores mål i åbent spil. Her er jeg naturligvis lidt handicappet af ikke at have set kampene, men ud fra det jeg har set, så er alle vores mål scoret fra åbent spil, dvs ikke efter dødbolde. Dette er fint ift 'den sorte tråd', og en god udviklingstendens, hvis den holder.
3. Vi scorer IKKE på dødbolde. Ja, det er naturligvis lidt det modsatte af ovenstående, men ideelt set er man jo både farlige på dødbolde og i åbent spil. Eftersom jeg ikke har set kampene, ved jeg ikke om vores dødbolde har været farlige eller elendige, men faktum er, at vi ikke har scoret på dem. Jeg har bemærket at Priske har fået ansvaret for vores dødbolde, og jeg håber han få sat skik på dem. Der var en periode under Kuhn, hvor vi var virkelig skarpe på dem. Forhåbentlig kommer det igen.
4. Borring er færdig i FCM. I sig selv ikke overraskende, da han ikke passer ind i den nye spillestil og heller ikke har præsteret godt i en lang periode. Men alligevel en meget tydelig markering af, at han reelt er uønsket i klubben, når man sender ham på 3-dages træningsophold i en Tjetjensk klub midt i forberedelserne til sæsonstarten. Forhåbentlig lykkes det at komme af med ham til en eller anden klub inden transfervinduet lukker.
5. Fagerberg er færdig i FCM. Bestemt ikke nogen overraskelse og behøver ikke flere kommentarer. Men hvis ikke de 3 mål i træningskampen med Fredericia betyder at han kommer til dem, så kommer vi nok ikke af med ham.
6. Siv er færdig i FCM. Han fik chancen i foråret, men tog den ikke. Han har nu været omkring holdet i 4-5 år uden at kunne bide sig fast, og uden at kunne finde noget stabilt niveau. Han er fortrængt fra højrebacken, hvor han reelt vel er 3.-4. valg, hvis alle er klar (bag Albrectsen, Bøge og Kasper Hansen). Siv trænger til luftforandring og forhåbentlig lykkes det at skippe ham afsted inden vinduet lukker. Det kan dog afhænge af, om der kommer nogen tilgang på højre back eller ej
7. I forlængelse af ovenstående, så mangler vi et klart førstevalg på højre back. Kolja har været rygtet retur, men det afhænger nok af, hvordan hans fremtid ser ud i Cottbuss. Hvis han er langt fra holdet dernede, vil han nok gerne til DK og spille topfodbold igen, selvom det ikke giver den samme løn. Det betyder dog også, at afgørelsen kan lade vente på sig, og måske først kommer en gang i midt-slut august, hvilket er lang tid at spille med en sårbar højre side. En anden mulighed er en 2 årig kontrakt til Lars Jacobsen, der så kan lære de yngre kræfter op. Som jeg har nævnt i en tidligere tråd, så tror jeg ikke det er realistisk, men jo længere tid der går uden kontrakt til Lars Jacobsen jo mere sulten bliver han. Men igen er det nok noget, der først afgøres sidst i august (vi vil ikke være Jacobsens førstevalg)
Så jeg glæder mig til sæsonstart!