Det er da lige før, Jonas har fortjent en "hvorfor elske åb fans" tråd - bare som pendant til vores på debatdise.dkAcebone skrev:Det er sgu sjældent, det sker, men jonas ser jo nærmest ud til at være den, der er mindst ude at svømme i denne debat.
Men god underholdning. Vi har klart manglet en BIF vs. AaB-tråd på graven. Drømmer også om at høre mere om starten på Ebbe Sands karriere.
Brøndbys nedtur
-
Kongeren82
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Brøndbys nedtur
Ja, jeg kan fx godt lide farverne de spiller i, altså Aab. Jow vi skal nok finde på noget 
jonas386 skrev:Er det ikke for nemt at beskylde mig for at opfinde fakta, og så bare skride fra debatten? Hvad er det helt konkret jeg opfinder?
Du behøver iøvrigt ikke bøje dig i støvet for min skyld, men hvis du er så glad for at debattere, også på "udebane", så må du vel i det mindste også kunne stå inde for dine holdninger og pointer?
Jeg orker ikke engang at gå dit Café Latte inspirerede indlæg igennem for faktuelle fejl - Der er simpelthen for mange og lad mig derfor nøjes med den første: Ebbe Sand blev hentet i Hadsund der blev kompenseret med 60.000 dkk i slutningen af 1992 kort tid efter han havde været til prøvetræning i Aab. Han debuterede for Brøndby if 20/6 1993 mod Næstved i Superligaen og scorede sit første mål mod AGF den 3/10 1993 i det 30 minut. Så den første af dine Aab-sandheder blev allerede banket ned inden den kom igang. Resten gider jeg simpelthen ikke spilde min tid på da du er en kværulant ud over det sædvanlige!
Internet-kriger med forkærlighed for Brøndby IF - Elsker at debattere, også på andres fanforaer 
Argg Ace - det må du kunne gøre bedre. Jonas har helt glemt at internettet gemmer på en masse facts - hvilket vel er pænt irriterende når nu han savler sådan for at fyre hans Aab sandheder af og belære alle os andre om at der faktisk kun findes en eneste klub i dk da alle andre er plastikAcebone skrev:Det er sgu sjældent, det sker, men jonas ser jo nærmest ud til at være den, der er mindst ude at svømme i denne debat.
Men god underholdning. Vi har klart manglet en BIF vs. AaB-tråd på graven. Drømmer også om at høre mere om starten på Ebbe Sands karriere.
Internet-kriger med forkærlighed for Brøndby IF - Elsker at debattere, også på andres fanforaer 
Jamen kom da med en kilde så. Jeg læste tilfældigvis Ebbe Sands selvbiografi for et par år siden, og der var der ikke nævnt noget med hverken overgangssum, eller at han tog til København for at jagte en karriere som fodboldspiller. Han fortæller i bogen om den lidt alternative vej til topfodbolden, hvor han egentlig havde indstillet sig på at skulle være ingeniør, men at skader, karantæner osv gjorde at spilletid på 1.holdet (i Brøndby) blev en mulighed.
I bogen fortæller han netop også at Brøndby var i Hadsund, for at kigge på ham, og at man var meget interesserede i både Ebbe, og hans tvillingebror Peter, indtil de fandt ud af at de to brødre var ældre end de først troede. Derefter faldt interessen, og det var først da Ebbe Sand selv flyttede til Sjælland at det blev aktuelt med Brøndby igen. Såvidt jeg husker fra bogen, og her kan jeg tage fejl, var også Lyngby inde i overvejelserne da han flyttede. Jeg husker dog ikke de præcise grunde til at han valgte at starte op i Brøndby.
Hverken i bogen, eller på internettet, har jeg kunnet finde noget om de 60.000 du nævner. Men hvis du har en kilde indrømmer jeg gerne hvis jeg har taget fejl. Jeg har bare svært ved at se hvorfor Brøndby nogensinde skulle betale så meget som en krone for en DS spiller i starten af 90'erne.
Men nok om Ebbe Sand. Det er næppe en situation der kan siges at være specielt sigende for hverken Brøndby, eller AaB den dag idag.
Hvordan dine facts omkring hvornår han fik debut, scorede mål osv, er et modargument, har jeg lidt svært ved at se. At man får spilletid og scorer et mål betyder vel ikke nødvendigvis at man er slået igennem?
Nu du alligevel har været inde på superstats overrasker det mig dog lidt at du ikke lagde mærke til at han havde sammenlagt 13 kampe, og 3 mål, fordel på de første 3 sæsoner. Det er først i 95/96 han får noget der minder om et gennembrud, og derefter gik det så også ret stærkt.
Facts er iøvrigt ikke noget værd hvis ikke du kan finde ud af at bruge det. Det er dit kommune eksempel for hhv Brøndby, FCM og AaB glimrende eksempler på.
I bogen fortæller han netop også at Brøndby var i Hadsund, for at kigge på ham, og at man var meget interesserede i både Ebbe, og hans tvillingebror Peter, indtil de fandt ud af at de to brødre var ældre end de først troede. Derefter faldt interessen, og det var først da Ebbe Sand selv flyttede til Sjælland at det blev aktuelt med Brøndby igen. Såvidt jeg husker fra bogen, og her kan jeg tage fejl, var også Lyngby inde i overvejelserne da han flyttede. Jeg husker dog ikke de præcise grunde til at han valgte at starte op i Brøndby.
Hverken i bogen, eller på internettet, har jeg kunnet finde noget om de 60.000 du nævner. Men hvis du har en kilde indrømmer jeg gerne hvis jeg har taget fejl. Jeg har bare svært ved at se hvorfor Brøndby nogensinde skulle betale så meget som en krone for en DS spiller i starten af 90'erne.
Men nok om Ebbe Sand. Det er næppe en situation der kan siges at være specielt sigende for hverken Brøndby, eller AaB den dag idag.
Hvordan dine facts omkring hvornår han fik debut, scorede mål osv, er et modargument, har jeg lidt svært ved at se. At man får spilletid og scorer et mål betyder vel ikke nødvendigvis at man er slået igennem?
Nu du alligevel har været inde på superstats overrasker det mig dog lidt at du ikke lagde mærke til at han havde sammenlagt 13 kampe, og 3 mål, fordel på de første 3 sæsoner. Det er først i 95/96 han får noget der minder om et gennembrud, og derefter gik det så også ret stærkt.
Nu der er så mange facts derude, hvorfor bruger du dem så ikke? Indtil nu har du fået nævnt Ebbe Sand som et billede på hvor ringe AaB er til at opdage talent. Det er et tilfælde du har fundet på 25 år. Der skal sikkert nok være flere eksempler, det ville være mærkeligt andet, men nu der er så mange facts på nettet, så må du vel også kunne finde noget frem?Jonas har helt glemt at internettet gemmer på en masse facts
Facts er iøvrigt ikke noget værd hvis ikke du kan finde ud af at bruge det. Det er dit kommune eksempel for hhv Brøndby, FCM og AaB glimrende eksempler på.
Nu det er et FCM forum kan du jo tage Herning og opland med i købet. Hvorfor tror du FCM søger mod Nigeria, Sjælland og andre superliga klubber? Det er fordi man befinder sig i et område hvor der er lidt længere afstande, og talentmassen måske ikke er den største i lokalområdet. FCMs største salg er i mange tilfælde udefrakommende, hvilket der ikke er noget galt i, men man kunne jo ikke rigtigt gøre det samme hvis man begrænsede sin rekruttering til lokalområdet. Det handler ikke bare om at finde en flok 13 årige drenge og lave dem til landsholdsspillere.
AGF er et godt eksempel. Mange talentfulde spillere, men dårligt ungdomsarbejde. Her er man gået glip af spillere som Fischer og Duelund netop pga dette.
AGF er et godt eksempel. Mange talentfulde spillere, men dårligt ungdomsarbejde. Her er man gået glip af spillere som Fischer og Duelund netop pga dette.
Hvis ikke jeg husker helt forkert fortalte Ørgaard på et tidspunkt at det var nemmere og billigere at hente afrikanere op da danske spillere simpelthen var blevet for dyre ifht kvalitet ( Hej Hej borring). Man fik mere for pengene og en helt anden attitude en den forkælede danske en af slagsen.jonas386 skrev:Nu det er et FCM forum kan du jo tage Herning og opland med i købet. Hvorfor tror du FCM søger mod Nigeria, Sjælland og andre superliga klubber? Det er fordi man befinder sig i et område hvor der er lidt længere afstande, og talentmassen måske ikke er den største i lokalområdet. FCMs største salg er i mange tilfælde udefrakommende, hvilket der ikke er noget galt i, men man kunne jo ikke rigtigt gøre det samme hvis man begrænsede sin rekruttering til lokalområdet. Det handler ikke bare om at finde en flok 13 årige drenge og lave dem til landsholdsspillere.
Uden at vide det, så vil jeg tro at det er noget dyrere at finde talenter i Nigeria, med alt det indebærer, end det er at finde talenter i baghaven. 16 årige spillere fra Herning og omegn kræver jo ikke en Borring løn, og i mange tilfælde skal der ikke bruges energi på at de skal tilvænne sig kulturen, lære sproget, spillestilen osv.
Såvidt jeg lige kan se bor der 170 millioner mennesker i Nigeria, og infrastrukturen (altså indenfor fodboldverdenen) er betydeligt dårligere end i Danmark. Dette betyder også at man har noget nemmere ved at finde uslebne diamanter, såsom Igboun, der var inde i noget gade kriminalitet inden han kom ind i FCM systemet. I Danmark er alle spillere med skyggen af talent jo allerede inde omkring superligaklubberne på den ene eller anden måde, og det gør det også betydeligt sværere at finde en eller anden 15 årig dansker der kan blive det næste helt store.
Angående mentaliteten, så er der, også her, både plusser og minusser. Nigerianske spillere spiller fodbold af en helt anden grund end de danske. Det betyder dog også at for nigerianere handler det, i mange tilfælde, om at skrabe penge sammen til familien, og sekundært om selve karrieren indenfor fodbolden. Det er ikke sikkert der er en sammenhæng, men det er dog værd at bemærke at alle FCMs største salgsobjekter er, minus Winston Ried, spillere med dansk pas.
Jeg tror ikke det handler om at de nigerianske spillere ikke vil betale tilbage, men når muligheden opstår har man ikke altid råd til at vente. Man havde eksempelvis næppe set en Sviatchenko skifte til Kina fordi pengene var større end i Skotland. Dertil er pengene, ofte, sekundær for nordiske spillere*
*Penge betyder selvfølgelig noget, men i mange tilfælde vil det, for unge spillere, være vigtigere med det rigtige springbræt end den rigtige lønningspose.
Såvidt jeg lige kan se bor der 170 millioner mennesker i Nigeria, og infrastrukturen (altså indenfor fodboldverdenen) er betydeligt dårligere end i Danmark. Dette betyder også at man har noget nemmere ved at finde uslebne diamanter, såsom Igboun, der var inde i noget gade kriminalitet inden han kom ind i FCM systemet. I Danmark er alle spillere med skyggen af talent jo allerede inde omkring superligaklubberne på den ene eller anden måde, og det gør det også betydeligt sværere at finde en eller anden 15 årig dansker der kan blive det næste helt store.
Angående mentaliteten, så er der, også her, både plusser og minusser. Nigerianske spillere spiller fodbold af en helt anden grund end de danske. Det betyder dog også at for nigerianere handler det, i mange tilfælde, om at skrabe penge sammen til familien, og sekundært om selve karrieren indenfor fodbolden. Det er ikke sikkert der er en sammenhæng, men det er dog værd at bemærke at alle FCMs største salgsobjekter er, minus Winston Ried, spillere med dansk pas.
Jeg tror ikke det handler om at de nigerianske spillere ikke vil betale tilbage, men når muligheden opstår har man ikke altid råd til at vente. Man havde eksempelvis næppe set en Sviatchenko skifte til Kina fordi pengene var større end i Skotland. Dertil er pengene, ofte, sekundær for nordiske spillere*
*Penge betyder selvfølgelig noget, men i mange tilfælde vil det, for unge spillere, være vigtigere med det rigtige springbræt end den rigtige lønningspose.
Må lige korrigere og sige, at Winston Reid har dansk pas. Og i øvrigt har vi solgt både Zidan og Femi for 25+ mio. Sly fik vi også en rimelig pris for.jonas386 skrev:Angående mentaliteten, så er der, også her, både plusser og minusser. Nigerianske spillere spiller fodbold af en helt anden grund end de danske. Det betyder dog også at for nigerianere handler det, i mange tilfælde, om at skrabe penge sammen til familien, og sekundært om selve karrieren indenfor fodbolden. Det er ikke sikkert der er en sammenhæng, men det er dog værd at bemærke at alle FCMs største salgsobjekter er, minus Winston Ried, spillere med dansk pas.
Når det så er sagt, så er jeg da enig i din pointe om, at f.eks. nigerianske spillere nok vægter lønposen højere end så mange andre allerede velstillede vesteuropæiske spillere.
Winston Ried var mere for at understrege pointen da han netop er dansker.
Du har helt ret angående Femi, som jeg glemte i forbifarten. Zidan var bevidst udeladt da han kom til som seniorspiller, men det skulle måske være præciseret i indlægget at jeg snakkede om ungdomsspillere.
Det var iøvrigt Sly jeg henviste til i sidste scenarie. Jeg har fuld forståelse for at han vælger som han gør, men ser man Sviatchenko, så kunne han (altså Svia) jo nok have fundet en liga, og klub, der ville give ham væsentligt mere i lønningsposen, men hvor chancerne for spilletid så også ville være tilsvarende mindre. Sviatchenko, og Sisto for den sags skyld, har begge afvist økonomisk attraktive tilbud (Erik til Ukraine, og Sisto England), som en nigeriansk spiller næppe havde takket nej til, fordi det ikke ville være det optimale ift udviklingen.
Men det bliver hurtigt en helt anden diskussion.
Du har helt ret angående Femi, som jeg glemte i forbifarten. Zidan var bevidst udeladt da han kom til som seniorspiller, men det skulle måske være præciseret i indlægget at jeg snakkede om ungdomsspillere.
Det var iøvrigt Sly jeg henviste til i sidste scenarie. Jeg har fuld forståelse for at han vælger som han gør, men ser man Sviatchenko, så kunne han (altså Svia) jo nok have fundet en liga, og klub, der ville give ham væsentligt mere i lønningsposen, men hvor chancerne for spilletid så også ville være tilsvarende mindre. Sviatchenko, og Sisto for den sags skyld, har begge afvist økonomisk attraktive tilbud (Erik til Ukraine, og Sisto England), som en nigeriansk spiller næppe havde takket nej til, fordi det ikke ville være det optimale ift udviklingen.
Men det bliver hurtigt en helt anden diskussion.
-
Steffen am
Afrikanske spillere er i generelt i højere grad resultatorienteret, så de er kun dyre, hvis de klarer sig godt, hvorved en dansk spiller sagtens kan være dyr uden at præstere.
En spiller i baghaven vil altid være billigere, men en fra det Afrikanske akademi, vil næsten altid være billigere end at hente en spiller udefra.
Chelsea ville købe Salami, men kunne ikke da han ikke havde EU-pas eller spillet landskampe.
Sekou Oliseh blev solgt ret godt til CSKA Moskva og Sly det samme til Ufa.
Samt senest har der været historie omkring Paul Onachu, som er ramt ind i det samme som Salami med manglende pas/landskampe.
Så det er ikke helt rigtigt med hensyn til om afrikanerne, der har gået på akademiet, har været salgsbare.
De nye FIFA regler, gør dog det noget vanskeligere i fremtiden, da de vil være ældre før at de har den taktiske forståelse.
En spiller i baghaven vil altid være billigere, men en fra det Afrikanske akademi, vil næsten altid være billigere end at hente en spiller udefra.
Chelsea ville købe Salami, men kunne ikke da han ikke havde EU-pas eller spillet landskampe.
Sekou Oliseh blev solgt ret godt til CSKA Moskva og Sly det samme til Ufa.
Samt senest har der været historie omkring Paul Onachu, som er ramt ind i det samme som Salami med manglende pas/landskampe.
Så det er ikke helt rigtigt med hensyn til om afrikanerne, der har gået på akademiet, har været salgsbare.
De nye FIFA regler, gør dog det noget vanskeligere i fremtiden, da de vil være ældre før at de har den taktiske forståelse.
-
Kongeren82
http://www.bt.dk/blogs/broendbys-stjern ... v-markedet
En meget spændende artikel, der med al tydelighed viser at BIF ingenlunde er hvad de har været. Historisk set har BIF altid haft mange jyske fans - kan man have en forhåbning om at kommende generationer "svinger" mere imod FCM qua resultater og Europa.
En meget spændende artikel, der med al tydelighed viser at BIF ingenlunde er hvad de har været. Historisk set har BIF altid haft mange jyske fans - kan man have en forhåbning om at kommende generationer "svinger" mere imod FCM qua resultater og Europa.
- DenStolteJyde
Håbe kan man altid. Jeg tror dog at der fortsat vil være en del jydefans af BIF.Kongeren82 skrev:http://www.bt.dk/blogs/broendbys-stjern ... v-markedet
BL.A. Fordi der vil være nogen der er fans af Brøndby fordi både far og farfar er det. En slags"indoktrinering" ligesom når jeg går hvad jeg kan for at min nevø skal blive fcm'er ..
-
Kongeren82
Jeg tror dog at de fleste jyde-bif'r er det pga. de de vandt meget tidligere og deres flotte resultater i Europa. Forestående å er dog ved at tørre kraftigt ud og netop derfor, tror jeg at vi vil se flere der vil hælde til lokale hold fremfor BIF.DenStolteJyde skrev:Håbe kan man altid. Jeg tror dog at der fortsat vil være en del jydefans af BIF.Kongeren82 skrev:http://www.bt.dk/blogs/broendbys-stjern ... v-markedet
BL.A. Fordi der vil være nogen der er fans af Brøndby fordi både far og farfar er det. En slags"indoktrinering" ligesom når jeg går hvad jeg kan for at min nevø skal blive fcm'er ..
-
Steffen am
Man kan frygte at det er dem der bliver winner-joiners og joiner FCK. Det er dog selvfølgelig ikke mange mesterskaber de har vundet de sidste 4 sæsonerKongeren82 skrev:Jeg tror dog at de fleste jyde-bif'r er det pga. de de vandt meget tidligere og deres flotte resultater i Europa. Forestående å er dog ved at tørre kraftigt ud og netop derfor, tror jeg at vi vil se flere der vil hælde til lokale hold fremfor BIF.DenStolteJyde skrev:Håbe kan man altid. Jeg tror dog at der fortsat vil være en del jydefans af BIF.Kongeren82 skrev:http://www.bt.dk/blogs/broendbys-stjern ... v-markedet
Hvis man ser side 34, burde FCM også have muligheder
http://divisionsforeningen.dk/~/media/D ... porten.pdf