Årets FCM Kamp ect.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Kent

Re: Årets FCM Kamp ect.

Indlæg af Kent »

Peter Ross Skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.roliganklubben.dk/SANGE/SANGE.htm - Jeg
> citerer:
> Tysklands træner er homoseksuel
> han ved det ikke selv,
> hans kone hedder Keld.
>

Og mener du seriøst, at det er mere pinligt end at råbe "Bøsser går i grønt"?

Eller den anden sang, som jeg ikke lige kan huske hele teksten til, men noget med "XXX er en værre karl - han vil have den anal, og når han kommer hjem, så sutter YYY på hans lem".

Så vil jeg godt lige have at du forklarer mig forskellen på de tekster, for jeg kan ikke se den!

Kent

Kent

Indlæg af Kent »

Thomas Lund Skrev:
> Men roligan kulturen har jo netop spillet fallit!

Hvordan?

> Hvis den var en succes ville den have udviklet
> sig, men i stedet har den stået stille i 20 år og
> dem der er medlemmer af den danske roliganforening
> er de samme som for 20 år siden.

Så succes = udvikling ? Never change a winning team gælder åbenbart ikke her. Desuden har roliganbevægelsen udviklet sig meget bla. grundet problemer i start-halvfemserne osv.

> At de danske
> roligans ikke er voldelige er da en fin tradition,
> men hvad kan den danske roligankultur ellers
> vise?

En opbakning, som vi er berømmet for i hele verden.

> Dog er jeg uenig med Peter i brugen af bølgen. Jeg
> husker nemlig ikke at have set den ret ofte udført
> af danskere og forbinder den ikke specielt med
> roligans. Den skal vise hele stadions hyldest til
> spillerne når de har præsteret en god kamp og en
> sikker sejr og den har været der siden dag et i
> vores famøse debutsejr i 2004.
>

Og det er netop det, der er pointen. Hvad bølgen betyder ifm FCM. Ikke hvad den betyder for Amerikanerne, Mexikanerne eller Roliganerne :-)

Kent

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Nu står det så også sådan til, at jeg ikke synger med på "bøsser går i grønt" eller den anden "sang", der dog vist ikke er brugt i umindelige tider.

Jeg synger ikke med på ovenstående, da jeg synes de er for platte, og da jeg hellere vil bruge min stemme på at støtte vores eget hold. Hvis jeg endeligt skal synge med på sange der håner modstanderne, så skal de pågældende sange være opfindsomme, hvilket "bøsser går i grønt" eller "Bøsserne fra Pestegnen lå lå lå lå lå" ikke ligefrem er.

Peter Ross

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

Kent Skrev:

>
> En opbakning, som vi er berømmet for i hele
> verden.

> Kent

Hvilken verden lever du i? Kan du ikke komme med nogle beviser for den påstand?

Lund

Kent

Indlæg af Kent »

Det er jeg sådan set fuldstændig enig med dig i. Jeg synes også de er enormt platte og synger aldrig med. Ikke desto mindre, så synges ihvert fald "Bøsser går i ..." til langt de fleste kampe af større eller mindre grupper af fans, der nok ligesom dig, nødig vil kaldes roligans.

Så hvis jeg skal være lige så stereotyp og ensidig i min fremstilling af FCM-fans, som du er i din fremstilling af roligans, så er konklusionen også at de synger den type sange, og dermed ikke er en skid bedre end roligans.

Kent

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Kent Skrev:
> Thomas Lund Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men roligan kulturen har jo netop spillet
> fallit!
>
> Hvordan?

Det er en tam lille uengageret gruppe mennesker der alle har været med siden 80érne- Selv DBU har afbrudt alt samarbejde, fordi Roligankulturen er død!

>
> > Hvis den var en succes ville den have udviklet
> > sig, men i stedet har den stået stille i 20 år
> og
> > dem der er medlemmer af den danske
> roliganforening
> > er de samme som for 20 år siden.
>
> Så succes = udvikling ? Never change a winning
> team gælder åbenbart ikke her. Desuden har
> roliganbevægelsen udviklet sig meget bla. grundet
> problemer i start-halvfemserne osv.

Ja Kulture udvikler sig eller dør. Din analogi er sematisk mere en substatiel!

> > At de danske
> > roligans ikke er voldelige er da en fin
> tradition,
> > men hvad kan den danske roligankultur ellers
> > vise?
>
> En opbakning, som vi er berømmet for i hele
> verden.

Find én artikel skrevet af en udlænding, om roligankulturen det sidste årti? eller prøv bare at find en. Roliganbevægelsen har sku aldrig været andet end en verdensbegivenhed i danmark.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Hekler Skrev:

> Det er en tam lille uengageret gruppe mennesker
> der alle har været med siden 80érne- Selv DBU har
> afbrudt alt samarbejde, fordi Roligankulturen er
> død!

Det ved jeg så ikke helt, Hekler !

http://www.dbu.dk/page.aspx?id=601

"Indirekte salg til danske tilskuere 7.100
"Fast Plads" abonnementsordning 2.300
Rejsebureauer 3.700
DSB Rejser 500
De Danske Roligans 600 " !!!

Kent

Indlæg af Kent »

Hekler Skrev:
> Find én artikel skrevet af en udlænding, om
> roligankulturen det sidste årti? eller prøv bare
> at find en. Roliganbevægelsen har sku aldrig været
> andet end en verdensbegivenhed i danmark.

Beklager at jeg kom lidt fra det her. Men i modsætning til dig
http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,356 ... #msg-35861
http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,356 ... #msg-35868
http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,368 ... #msg-36906
så dokumenterer jeg gerne mine påstande.

Tyg dig gerne igennem nedenstående, og kom så med argumenter for, at roliganbevægelsen kun er kendt i Danmark.

http://www.kent.ac.uk/eiss/Documents/qc ... design.doc
http://www.croydon.gov.uk/candd/464174/ ... 314786.doc
http://www.sport.gov.gr/2/2q/2q1/epraktiko.pdf
http://www.nationmaster.com/encyclopedi ... tball-team
http://www.sirc.org/publik/fvexec.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/797601.stm
http://weekly.ahram.org.eg/1998/384/sp4.htm

http://irs.sagepub.com/cgi/reprint/39/1/75.pdf (dette er en videnskabelig artikel, hvorpå der er copyright, derfor linker jeg ikke til fuldtekstudgaven, så du må tage mit ord på, at også den fremhæver danske og skotske tilskuere som verdens mest fredelige)

Kent

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

Måske er den danske roliganisme verdenskendt, men det er ikke for den ufortrødne og fanatiske støtte. Som du jo selv kan læse i artiklerne handler det om ekstrem indtagelse af alkohol og synge et par fællessange fra de glade 80ere. (uden vold) -og ja! Så er det vel ligemeget hvordan ens hold klarer sig for på mandag skal Hr. og fru. Danmark på arbejde igen og så tænker de ikke mere på bold før den næste landskamp eller når TV 2 sender endnu et LPS program om de SLEMME hools.

Lund

Kent

Indlæg af Kent »

Thomas Lund Skrev:
> Måske er den danske roliganisme verdenskendt

Der er ikke nogen grund til at skrive måske. Det er jo netop det, jeg har dokumenteret.

The Tartan Army and the roligans of Denmark are often considered amongst the world's best national team fans.

> men
> det er ikke for den ufortrødne og fanatiske
> støtte.

Er det din personlige overbevisning, eller nåede du bare ikke at læse det her:

Fortunately, a more positive face of soccer supporters has also been present in the form of the Danish fans. They drink beer, fanatically follow their national team and gather in boisterous, chanting crowds, but they are "roligans" not hooligans and instead of blighting tournaments, have lit them up. The rowdy smiling Danes, along with Scotland's good-natured "Tartan army", are a stark contrast to the British and German thugs.

>Som du jo selv kan læse i artiklerne
> handler det om ekstrem indtagelse af alkohol og
> synge et par fællessange fra de glade 80ere. (uden
> vold)

Tja, det der med fællessange fra 80'erne kan jeg godt nok ikke se der står noget om. Men det er måske fællessange generelt du er i mod? Så tror jeg da nok, at BW skal til at ændre profil.

Det jeg kan se, det er at der står at roligans ikke bliver voldelige selvom de ikke ligefrem holder sig fra alkohol. Hvilke jo står i kontrast til de undskyldninger vi ofte hører herinde, hvor alkohol ofte nævnes som en af årsagerne til at folk opfører sig tåbeligt.

The ’Tartan Army’ and the Danish “Roligans”, have made it their ’brand image’ to support their national teams through joyful, but generally drunken behaviour, do so without getting involved in serious anti-social behaviour.

> Så er det vel ligemeget hvordan ens
> hold klarer sig for på mandag skal Hr. og fru.
> Danmark på arbejde igen og så tænker de ikke mere
> på bold før den næste landskamp eller når TV 2
> sender endnu et LPS program om de SLEMME hools.
>
> Lund

Det er vist bare din egen udokumenterede fordomme du kommer med der.

Kent

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

Fint nok at du kan påvise nogle rapporter fra udlandet vedr. fodboldkultur der nævner roligans som positivt indslag i forhold til hooliganisme. Om det gør den verdenskendt kan jo så diskuteres (nej du har ikke påvist det!)

Nu gider jeg ikke selv lave den der pillen-et-indlæg-fra -hinanden-og -svare-i-små-bidder. Jeg kan udemærket forholde mig til nogle dele, uden at forholde mig til andre. (Hvis det er for kompliceret for dig er du velkommen til igen at pille mit indlæg i småbidder.)

Men jeg syntes da at man kan tage til Parken og se Danmark spille. Så kan man mærke "suset" af den fantastiske stemning når 40.000 danskere sidder ned og glor bold, imens en fuld mand blæser "Vi er røde - Vi er hvide" i en tuba i et hjørne. Stemning kan jo diskuteres, men hvis du mener at de danske roligans har noget at tilbyde, så melder du bare ud her på graven og hvis det giver den her vildere stemning på SAS Arena er jeg sikker på at folk er med på det.

Jeg mener, at dine fine links påviser min påstand, som er at så længe man ikke føler en skid for sit hold, så kan man drikke sig nok så stiv uden at det ender i vold. Måske er volden alders- eller miljøbestemt, hvad ved jeg. Men man behøver ikke nødvendigvis være hooligan, bare fordi man ikke er roligan.

Lund

Kent

Indlæg af Kent »

Thomas Lund Skrev:
> Fint nok at du kan påvise nogle rapporter fra
> udlandet vedr. fodboldkultur der nævner roligans
> som positivt indslag i forhold til hooliganisme.
> Om det gør den verdenskendt kan jo så diskuteres
> (nej du har ikke påvist det!)

Så at det er kendt rundt i verden, er ikke ensbetydende med at det er verdenskendt???? Så må du lige definere lidt nærmere hvad du mener med verdenskendt. Desuden forholdt mit indlæg sig til Heklers opfordring til bare at finde en enkelt udenlandsk artikel om roligans. Det har jeg vist ikke er noget problem. Tværtimod. Det er vist efterhånden jer, der skal løfte bevisbyrden, der viser at roligans ikke er kendte rundt om.

> Nu gider jeg ikke selv lave den der
> pillen-et-indlæg-fra -hinanden-og
> -svare-i-små-bidder. Jeg kan udemærket forholde
> mig til nogle dele, uden at forholde mig til
> andre.

Ja, det er jo belejligt ikke at forholde sig til de dele, hvor man har vist man tager fejl og udstillet sin uvidenhed.

> (Hvis det er for kompliceret for dig er du
> velkommen til igen at pille mit indlæg i
> småbidder.)

Tak, jeg er meget glad for, at du tillader mig at bygge mine indlæg op på en måde, så mine intellektuelle evner slår til. Det er meget storsindet af dig.

> Men jeg syntes da at man kan tage til Parken og se
> Danmark spille. Så kan man mærke "suset" af den
> fantastiske stemning når 40.000 danskere sidder
> ned og glor bold, imens en fuld mand blæser "Vi er
> røde - Vi er hvide" i en tuba i et hjørne.

Ud fra den beskrivelse tror jeg godt nok, at jeg har været i Parken flere gange end dig. Din beskrivelse er da heldigvis ikke præget af den fordomsfuldhed du har udvist i dine tidligere indlæg.

> Stemning kan jo diskuteres, men hvis du mener at
> de danske roligans har noget at tilbyde, så melder
> du bare ud her på graven og hvis det giver den her
> vildere stemning på SAS Arena er jeg sikker på at
> folk er med på det.

Eksemplet er jo det, som hele diskussionen startede med: bølgen. Det var roligankulturen, der tog den med til DK. At den så har en anden betydning på SAS-Arene end i Parken, er helt fint med mig.

> Jeg mener, at dine fine links påviser min påstand,
> som er at så længe man ikke føler en skid for sit
> hold, så kan man drikke sig nok så stiv uden at
> det ender i vold.

Vil du være så venlig at dokumentere at roligans ikke føler noget for det danske landshold. Et enkelt link er nok. Og det må jo være let, for du siger jo det kan ses i mine link. Så giv mig venligst citatet. Eller er det for kompliceret for dig?

> Måske er volden alders- eller
> miljøbestemt, hvad ved jeg. Men man behøver ikke
> nødvendigvis være hooligan, bare fordi man ikke er
> roligan.

Det er jeg meget enig i, og har absolut ikke sagt det modsatte. Personlig er jeg hverken det ene eller det andet. Hele diskussion startede egentlig med bølgen, hvor jeg blot påpegede det paradoksale i supporterkulturens afvisning af roligankulturen. Og jeg synes vi i denne tråd har fået rigelig med beskrivelser af det fordomsfulde og stereotype billede af roliganskulturen, der eksisterer blandt supporter, hvoraf mange af dem slet ikke er gamle nok til at kende til roligankulturen. Hvis de gjorde det, ville de kunne se, at der rent faktisk er flere lighedspunkter end forskelle mellem de to. Men det er helt normalt, at en kultur i begyndelsen har travlt med at definere sig ud fra hvad den ikke er, og derfor i høj grad fokuserer på forskelle ift andre.

Kent

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

Nu er det jo ikke sådan at man nødvendigvis behøver at være i Parken for at "mærke stemningen". Den larmende tavshed går fint igennem på mit TV. Igennem mit arbejde i DFF (Danske Fodbold Fanklubber) har jeg talt med andre danske tilhængere og (surprise surprise!) de har samme oplevelse af de danske landskampe som jeg, nemlig at stemningen er ikke-eksisterende. Vi har endda i DFF regi overvejet at foreslå et samarbejde med DBU, der omhandler at sende medlemmer af forskellige fanklubber til hjemmekampe i Parken til fordelagtige priser og placere disse sammen for at piske en stemning lidt højere end bølgerne i "sejle-op-ad-åen". Godt nok var jeg stadig barn da roligankulturen toppede for 20 år siden (jeg var 10 år da Elkjær brændte det fucking straffespark mod Spanien), men jeg kan med sindsro gentage at roligankulturen ikke har bevæget sig et hak siden dengang.

Jeg har stadig ikke hørt fra dig hvori den er så fantastisk. Du kan vride dig i tøjret og argumentere at det kun er min (og andre ignoranters) påstand, og det er jeg oså tilfreds med. Så vil jeg mene at jeg har ret og så kan du lade læserne af tråden dømme for dem selv. (Dog har jeg en eller anden følelse af at du har et specielt forhold til foreningen siden du brænder sådan for den eller får du virkelig sådan et stort kick ud af at jorde Hekler her på graven? - Det er meget sjovere at gøre det IRL.)

(btw. Nej! Vi skal ikke modbevise din påstand. En påstand kan bevises eller der kan argumenteres for den. Indtil den er bevist er det bare en påstand. se evt. det lir jeg skriver herover.)

Lund

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Hvad er roligan-bevægelsen egentlig for en størrelse/begreb ?

Hvis du spørger om der feks var stemning dengang Elkjær brændte et straffespark, så kan jeg bekræfte at det var der !

Jeg var selv som ganske ung i 1984 nede i Frankrig og se EM-kampen mod Belgien, hvor vi jo vandt 3-2
Vi kørte i en af de mange, mange busser ned til Strassbourg, hvor jeg og en kammerat, sammen med 20000 andre danskere turede rundt i gaderne inden kampen

Under kampen var der totalt gang i den hele tiden, og jo; det var da nogle andre sange dengang :-)
Kan da feks huske at jeg følte, at jeg var med til at starte "Belgien er et tegneseriehold" :-)

Da vi kom hjem et lille døgn efter var jeg vildt hæs, og under skoleafslutningsfesten om aftenen, virkede det som om folk hele tiden startede landsholdssange op; MEN det sad bare fuldstændigt fast i hovedet/øregangene :-)

Det var fantastisk at være en del af det dengang - lige som jeg også nyder at være en del af FC Midtjylland idag !

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Problemet er bare at ikke en eneste af de artikler du har fundet handler om roligankulturen. De handler om alt muligt andet og har en sidereferance til Roligans.

Jeg er dog på linje med Lund i at det der trods alt er, lige netop viser hvor forældet og ude af trit med alt der nærmer sig fodboldkultur, det er.

Besvar