Jeg synes heller ikke det er uden risiko, og kan godt se flere potentielle problemer ved at have så stor en procentdel af en start-11/profiler fra så kulturelt anderledes lande som Nigeria og Brasilien. For det er jo netop profiler, som vi kommer til at hente udefra - som pr definition kommer til at være højt i truppens hierarki - vi har så stærkt et akademi at langt den største del af vores breddespillere bør komme herfra.
Problemerne er flere.
- I Fck har man hørt om klikedannelse blandt truppens spansktalende spillere - som angiveligt ikke var positivt for holdånden. Det kan vel også blive et problem med portugisisk-talende?
- Vi har selv set eksempler på eksotiske spillere, som mere er hired guns, der spiller for sig selv fremfor klubben.
- Der kan komme til at mangle ledere på holdet. Det gælder måske specielt hvis det er unge talenter vi henter (som det meget har været indtil nu). Men generelt er der ikke mange af de spillere, som vi har hentet fra Nigeria og Brasilien, som på mig virker til at være de store ledere på banen. Det betyder naturligvis ikke, at det ikke kan lade sig gøre at finde dem, men jeg tror generelt, at det er sværere at sætte sig igennem i en fremmed kultur. Det tager i hvert fald længere tid. Det var vel situationen vi befandt os i, da vi hentede Dal Hende, Drachmann m.fl. i sin tid.
- Så er der hele forankringsspørgsmålet. Vi er regionens klub. Familieklub endda. Med landets bedste akademi. Hvor mange eksotiske spillere kan vi tage ind før vi bliver set som "fc midtafrika" og den slags.
Når alt det er sagt, er jeg dog altovervejende positiv over vores brazilian connection. Som Ankersen har været inde på flere gange er der utroligt meget value for money i det marked, hvis man har de rette forbindelser. Og det netværk virker til at være ret veludbygget efterhånden. Mon ikke Pappa Evander spiller en stor rolle her? Jeg kunne da godt forestille mig, at han har gjort klubben opmærksom på flere at de spillere, som vi har hentet, hvorefter de er blevet scoutet og kørt gennem Smartodds.
Vi har som klub efterhånden nået et højt niveau - med ambitioner om mere! Jeg tænker at Top-50 i Europa bliver svært med egne talenter og skandinaviske topspillere - de sidste bliver også meget dyre. Der er immervæk løbet meget vand under broen i europæisk fodbold siden Celtic vandt Mesterholdenes Europacup i 1967 med et hold udelukkende bestående af spillere fra Glasgow og omegn. Og når vi skal hente spillere udefra, tænker jeg umiddelbart, at det er bedre at hente dem fra fra to "kolonier", fremfor spredt ud med en tysker, en rumæner, en nigerianer, en australier, en islænding etc. Integrationen og rekrutteringen virker på mig umiddelbart lettere, ligesom der må være en bedre naturlig forståelse på banen spillerne i mellem, ligesom klubben måske hurtigere kommer til at være opmærksomme på forskellene. Fx Den brasilianske liga er langt hårdere spillet end Superligaen. CBs har tendens til at lave mange straffespark, når de kommer til Danmark. Det må vi være opmærksomme på. Eller backs går meget med frem og efterlader en Avenida Brazil. Det skal italesættes.
I forhold til integration og klikedannelse tænker jeg, at man kan komme langt ved at italesætte det. Fx overfor Evander og Paulinho, som af klubben får til opgave at have et ekstra ansvarsområde omkring det. Lige som klubben, inkl BS kan gøre meget for sammenholdet.
Og så har 13 ud af 23 spillere fra Celtic-kampen altså været igennem vores akademi, 5 i startopstillingen (på trods af en skadet Isaksen), så helt uden forankring i regionen kommer vi altså ikke til at være.
Så som svar på dit spørgsmål. Jeg er generelt meget positiv omkring klubbens strategi, og er sikker på, at ledelsen har øje for de potentielle problemer, den kan medføre
Fremtiden er lys!!
Forza FCM