Debat om ny struktur i Superligaen
Re: Debat om ny struktur i Superligaen
Stoppe med landskampspauser? Den går altså ikke. Vi ville blive svækket ret væsentligt, hvis vi skulle til at slippe Sparv, Poulsen og Duncan plus evt. flere midt i Superligaen. Det med landskampspauserne er en international ting.
Mest stemt for 16 hold, der mødes 2 gange.
Nr. 16 rykker direkte ud og nr 15. spiller om nedrykning med nr. 2 i 1. division.
Den nuværende struktur medfører at vi næsten altid skal møde FCK 2 gange på udebane - Undtagelsen var vel sidste år...Turneringsudvalget holder vidst med FCK...
Der er hold i 1. div. der er gode nok, men ikke så der er råd til en stor nedrykningsrokade oveni...
Nr. 16 rykker direkte ud og nr 15. spiller om nedrykning med nr. 2 i 1. division.
Den nuværende struktur medfører at vi næsten altid skal møde FCK 2 gange på udebane - Undtagelsen var vel sidste år...Turneringsudvalget holder vidst med FCK...
Der er hold i 1. div. der er gode nok, men ikke så der er råd til en stor nedrykningsrokade oveni...
- Administrator
Lidt til talnørderne (jeg har medtaget de resterende kampe).
Head2head i Superligaen til og med 2015
AaB
H- 19
U- 26
Brøndby
H-23
U-22
Esbjerg
H-19
U-20
FCK
H-22
U-23
FCN
H-23
U-16
FCV
H-4
U-2
Hobro
H-1
U-2
OB
H-21
U-24
Randers
H-16
U-11
Silkeborg
H-18
U-15
SjE
H-14
U-13
Skræmmende ulighed hvis det bare skal være tilfældigt. Derfor er jeg klar tilhænger af at det er slutplaceringen der afgør næste sæsons hjemme og ude kampe. F.eks. kan den dårligste oprykker have besøg 2 gange af mesteren, osv.
AaB
H- 19
U- 26
Brøndby
H-23
U-22
Esbjerg
H-19
U-20
FCK
H-22
U-23
FCN
H-23
U-16
FCV
H-4
U-2
Hobro
H-1
U-2
OB
H-21
U-24
Randers
H-16
U-11
Silkeborg
H-18
U-15
SjE
H-14
U-13
Skræmmende ulighed hvis det bare skal være tilfældigt. Derfor er jeg klar tilhænger af at det er slutplaceringen der afgør næste sæsons hjemme og ude kampe. F.eks. kan den dårligste oprykker have besøg 2 gange af mesteren, osv.
Baseret på de tal, er det da meget godt ramt? Jeg ser kun to der skiller sig ud, og det er Aab og FCN. Hos de ni andre modstandere ligger hjemme vs udekampe da meget fair. Dermed ikke sagt at denne løsning er god. Det er aldrig godt, at en sæson bliver skæv, og nogle har to udekampe mod mesteren, mens andre har to udekampe mod 12. pladsen!Administrator skrev:Lidt til talnørderne (jeg har medtaget de resterende kampe).
Det er dog en stor algoritme, og det er meget svært at få til at gå op, hvis man samtidig skulle tage endnu mere højde for tidligere kampe end man gør i forvejen. I den algoritme, der bliver brugt til at lave kampprogrammet, er der taget højde for tidligere sæsoner, og derfor kan den også være så god, at ved syv ud af ni modstandere ligger ude vs hjemme inden for fem kampe (har ikke regnet Hobro og FCV med, da det er så få kampe). Derudover er der fire hold hvor det er enten en mere udekamp eller hjemmekamp, dette er altså meget godt klaret!
Jeg kan umiddelbart ikke se nogen bedre løsning end den vi har i øjeblikket. Slutspil, på den måde det er foreslået, er ikke nogen god ide, da det mindsker efterårets betydning for de øverste hold, der hurtigt er sikret en plads. Derudover er der ikke mulighed for hold i bunden at få mulighed for at nå Europa i løbet af foråret, som f.eks. Esbjerg tidligere har gjort, og som vi selv har været utrolig tæt på.
En udvidelse er jeg ikke for, da jeg synes, at man med 16 hold vil få for stor ulighed blandt top- og bundhold. Derudover vil det udvande økonomien i dansk fodbold, da tv-pengene skal deles blandt flere hold. Dette vil ødelægge muligheden for at forstærke holdet, og sende flere hold i økonomisk krise. Derudover vil oprykkerne ikke være gode nok. Som 1. div er lige nu vil Vendsyssel rykke op, og dette er ikke fordrende for dansk fodbold. Derudover ville Skive ligge på en af oprykningspladserne, et hold der er oprykker fra anden division!
Jeg ser desværre den nuværende løsning som den mindst dårlige, og jeg håber virkelig at Hypercube kan komme med et bedre alternativ end dem der er blevet omtalt i medierne!
Jeg har desværre ikke selv bedre alternativer.
FCM!
FCM!
FCM!
FCM!
FCM!
Tipsbladet har fået en belgisk journalist til at dele erfaringerne med den belgiske model: http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... te-fordele
Kort opsummeret: Der er fest i top seks. Alle de andre hold betaler regningen.
Kort opsummeret: Der er fest i top seks. Alle de andre hold betaler regningen.
Meget som forventet. Kunstig spænding i top seks og massiv devaluering af de andre kampe.
Jeg synes ikke, det er det værd.
Helt enig! Det giver ti spændende kampe, mens resten er noget ligegyldigt makværk. Det trækker næppe flere på stadion over en sæson...Acebone skrev:Meget som forventet. Kunstig spænding i top seks og massiv devaluering af de andre kampe.
Det mindst ringe er nok det, vi har - desværre! Nu må ÅB til Herning to gange de næste fem år, så vi kan få det bump rettet ud. Så kan jeg også leve med det!
-
TrueWolfMidt
- Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.
Så er det i dag, at noget af sløret løftes for mulige nye strukturer. Jeg er glad for at læse, at man ikke vil anbefale pointhalvering, da det netop er et kunstgreb udelukkende for at skabe spænding, og dermed ikke virker sportslig korrekt:
http://www.bt.dk/superligaen/superligae ... g-slutspil
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... il/5551317
Modellen med 14 hold synes jeg faktisk lyder ok - det giver 26 kampe i grundspillet og derefter 10 kampe for de øverste seks i mesterskabsslutspillet. Spørgsmålet er naturligvis, hvor attraktivt nedrykningsslutspillet bliver for tv og andre. Fordelingen af tv-penge bliver helt sikkert en stor hurdle, og nok ikke nogen tvivl om, at deltagerne i mesterskabsslutspillet vil løbe med den store pulje.
Jeg synes det lyder som et ok kompromis, og jeg synes at slutspilsmodellen trods alt er sportslig fair, i modsætning til den nuværende struktur med ulige antal hjemme- og udekampe.
Modellen med 14 hold synes jeg faktisk lyder ok - det giver 26 kampe i grundspillet og derefter 10 kampe for de øverste seks i mesterskabsslutspillet. Spørgsmålet er naturligvis, hvor attraktivt nedrykningsslutspillet bliver for tv og andre. Fordelingen af tv-penge bliver helt sikkert en stor hurdle, og nok ikke nogen tvivl om, at deltagerne i mesterskabsslutspillet vil løbe med den store pulje.
Jeg synes det lyder som et ok kompromis, og jeg synes at slutspilsmodellen trods alt er sportslig fair, i modsætning til den nuværende struktur med ulige antal hjemme- og udekampe.
Maa ogsaa sige, at jeg er mere lun paa et slutspil, nu da det ifoelge BT's artikel er garanteret, at der ikke bliver noget med pointhalvering.Kent skrev:Så er det i dag, at noget af sløret løftes for mulige nye strukturer. Jeg er glad for at læse, at man ikke vil anbefale pointhalvering, da det netop er et kunstgreb udelukkende for at skabe spænding, og dermed ikke virker sportslig korrekt:
Det lyder heller ikke til at "ishockey-modellen" er under overvejelse, saa hvis det kan goeres som Kent skriver med 26 kampe I grundspil + 10 slutspilskampe, synes jeg det er en fin loesning.
Vil dog vaere interessant at vide hvordan det skal fungere med den kval-kamp om Europa... Skal vinderen af nedrykningsslutspillet (nr. 7) spille kval-kamp mod bronzevinderne?? Eller er det en "direkte" beloenning for at vinde nedrykningsslutspillet??
Moeller
Jeg har alle dage synes, at slutspil er røv... Jeg tænker ligeledes, at det vil give et øget fokus på resultaterne på bekostning af talentudviklingen. Hvorfor skulle de give plads til talenterne, når pointene pludselig er meget vigtigere end før...? Nuvel, det kommer nok alligevel.
- Administrator
Når point nu ikke længere halveres, og der samtidig kun skal være en enkelt direkte nedrykker, synes jeg nu at det giver mere plads til at udvikle spillet. Samtidig er det jo heller ikke en katastrofe at slutte som 12 og 13, da man jo selv kan afgøre skæbnen i oprykningsplayoffPH1978 skrev:Jeg har alle dage synes, at slutspil er røv... Jeg tænker ligeledes, at det vil give et øget fokus på resultaterne på bekostning af talentudviklingen. Hvorfor skulle de give plads til talenterne, når pointene pludselig er meget vigtigere end før...? Nuvel, det kommer nok alligevel.
Førhen mente jeg at den nuværende model er den mindst dårlige, men dette forslag synes jeg faktisk lyder ret spændende.
-
TrueWolfMidt
Lidt nyt fra fanklubberne angående ny struktur i superligaen.
http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... fair-liga/
http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... fair-liga/
-
TrueWolfMidt
Sad her til morgen og kikkede et indslag på EB sport om superliga strukturen og fald i tilskuere antal på de danske stadions. Her kan man se tidligere års antal af tilskuere.
http://www.superstats.dk/tilskuere/aar-for-aar
Jeg kan erindre at tidligere på sæsonen udeblev mange Aab fans fra deres hjemmekampe og en del udvandede efter en tabt kamp. Der er altid medløbere når det går godt for et hold og mange Aab fans er muligvis udeblev i denne sæson pga. svingende resultater. Det samme gør sig nok også gældende for Fck's vedkommende. Når Agf og Viborg igen kommer i superligaen er jeg overbevist om at tilskuertallet stiger igen. Derudover synes jeg det er ynkeligt at Fcn ikke kan sende flere tilskuere til deres udekampe end de gør. Der er stort set aldrig flere end en håndfuld. Det bliver spændende og se slutresultatet når sæsonen er forbi om tilskuertallet er så meget faldende netop i år.
http://www.superstats.dk/tilskuere/aar-for-aar
Jeg kan erindre at tidligere på sæsonen udeblev mange Aab fans fra deres hjemmekampe og en del udvandede efter en tabt kamp. Der er altid medløbere når det går godt for et hold og mange Aab fans er muligvis udeblev i denne sæson pga. svingende resultater. Det samme gør sig nok også gældende for Fck's vedkommende. Når Agf og Viborg igen kommer i superligaen er jeg overbevist om at tilskuertallet stiger igen. Derudover synes jeg det er ynkeligt at Fcn ikke kan sende flere tilskuere til deres udekampe end de gør. Der er stort set aldrig flere end en håndfuld. Det bliver spændende og se slutresultatet når sæsonen er forbi om tilskuertallet er så meget faldende netop i år.
- DenStolteJyde
http://www.bt.dk/superligaen/nu-er-mode ... a-slutspil
Det lugter af at vi skal indstille os på at ligaen får slutspil..
Det lugter af at vi skal indstille os på at ligaen får slutspil..